Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Løst og fast - rykter -synsing

Startet av Mippen, søndag 25. januar 2015, klokken 18:41

« forrige - neste »

Johnny

De er i alle fall på "appen" nå. Det mener jeg de ikke var tidligere.
TMS og eGolf.

kos

Virker 22 kw type 2. Men ikke 19 men 17 ab

siforko

Prøvde hurtig laderen på Danmarksplass idag, for første gang.
Funket utrolig bra, med mobil app etc.
Kjører E-Golf FL300

arnkl

2000 har brukt ladestasjonen sidan starten. Det er vist meir enn forventa.

http://www.ba.no/Over_2000_har_brukt_den_nye_ladestasjonen-5-8-32311.html#/responses/13867449

Prøvde sjølv 22kW lading i går, då eg hadde litt knapt med straum for å kome meg heim til Sotra og ikkje gadd å køyre til Haukås. Men instruksjonen på stolpen stemmer ikkje (i alle fall ikkje for Model S). Det står at ein først skal kople til bilen og deretter starte lading. Eg prøvde dette to gangar utan hell, og det fungerte først når eg gjorde det motsatt. Altså først starte ladinga og deretter koble til bilen. Har andre erfaring med dettte?
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Øyvind.h

Sitat fra: arnkl på fredag 06. mars 2015, klokken 09:38
2000 har brukt ladestasjonen sidan starten. Det er vist meir enn forventa.
Veldig positivt!

Av en eller annen grunn har tilbyderne hatt vegring mot å følge den modellen som fungerer (dvs bensinstasjonsmodellen med mange pumper, og gjerne kiosk/mat/toalett etc i umiddelbar nærhet).

Når det popper opp energistasjoner kunden VET har ledig kapasitet, VET de klarer å betale hos og VET at har service-tilbud som man trenger så vil kundene velge å lade der. Verre er det ikke.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: arnkl på fredag 06. mars 2015, klokken 09:38
2000 har brukt ladestasjonen sidan starten. Det er vist meir enn forventa.

http://www.ba.no/Over_2000_har_brukt_den_nye_ladestasjonen-5-8-32311.html#/responses/13867449

Da kan vi nok konstatere at skremselspropagandaen fra enkelte om at denne ikke kom til å bli brukt pga. alt for høy pris viste seg å slå feil, som antatt. 50 ladinger pr. dag er ganske mye så tidlig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

weld77

Sitat fra: arnkl på fredag 06. mars 2015, klokken 09:38
2000 har brukt ladestasjonen sidan starten. Det er vist meir enn forventa.

http://www.ba.no/Over_2000_har_brukt_den_nye_ladestasjonen-5-8-32311.html#/responses/13867449

Prøvde sjølv 22kW lading i går, då eg hadde litt knapt med straum for å kome meg heim til Sotra og ikkje gadd å køyre til Haukås. Men instruksjonen på stolpen stemmer ikkje (i alle fall ikkje for Model S). Det står at ein først skal kople til bilen og deretter starte lading. Eg prøvde dette to gangar utan hell, og det fungerte først når eg gjorde det motsatt. Altså først starte ladinga og deretter koble til bilen. Har andre erfaring med dettte?

Da jeg fikk utlevert Teslaen sa de at ved lading skal først laderen være aktiv og så koble til. Dette var riktignok med kladdkabelen, men den folkelige forklaringen som ble gitt var at når laderen var plugget i stikket så bestemte bilen selv når den skulle starte å lade, å gjøre det i omvendt rekkefølge (dvs først koble til bilen så sette laderen i veggkontakten) kunne bli oppfattet som en kortslutning. Tilsvarende når den skulle kobles fra - først ut av bilen.

Knotten

Har brukt den flotte ladeplassen på Danmarksplass noen ganger nå, sykt flott å slippe kø... ;D

Men det er litt pussig at det ikke er tydeligere merking av de forskjellige laderne - lesbar fra bilen. Har vert der noen ganger i skikkelig heftig regnvær..?

Føler at jeg opptrer litt utakknemlig nå - det er jeg ikke, det er et supert tiltak - takk, takk, takk!!  ;D
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

erikf

Hvis det allerede er 50 pr dag og snittprisen er 50 kr, så kommer det inn rundt 50*50*365= ca en million kr i året her. Vi kan vel anta at dette fort dobler seg. 2 millioner inn pr år virker som en ok investering, selv om tomten, hurtigladere og drift sikkert koster en del. Kanskje dobling av aktiviteten også er voldsomt pessimistisk.
Vinn vinn-situasjon!
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

kos

Sitat fra: erikf på søndag 08. mars 2015, klokken 19:50
Hvis det allerede er 50 pr dag og snittprisen er 50 kr, så kommer det inn rundt 50*50*365= ca en million kr i året her. Vi kan vel anta at dette fort dobler seg. 2 millioner inn pr år virker som en ok investering, selv om tomten, hurtigladere og drift sikkert koster en del. Kanskje dobling av aktiviteten også er voldsomt pessimistisk.
Vinn vinn-situasjon!

Dette var et spleiselag og kommunen og fylket og staten var inne med millionbeløp - støtte.
Men BKK er eid av de samme. - så dette kommer nok til å gå rundt skal du se.

siforko

Miljøstasjonen på Danmarks plass er et spleiselag mellom BKK (1,2 mill.), Bergen kommune (3,9) og Hordaland fylkeskommune (3,6), samt statlige Transnova (2,6).

Blir da små pene 11,3 mill.

Litt over 800 000,- pr lader
Kjører E-Golf FL300

Erik N

Men det er maks 6 ladere som varit i bruk samtidligt, alltså skulle man fått samme inntekt med en stasjon for kun 6*800.000 = 4.800.000.

En miljon inntekt per år minus 50.000 kr * 6 = 300.000 kr i servise, strøm, og løpende avgifter, alltså 700.000 i overskudd. Nedbetalt etter 7 år, kjappere hvis bruket øker når fler skaffer elbil.

kos

Sitat fra: Erik N på mandag 09. mars 2015, klokken 18:53
Men det er maks 6 ladere som varit i bruk samtidligt, alltså skulle man fått samme inntekt med en stasjon for kun 6*800.000 = 4.800.000.

En miljon inntekt per år minus 50.000 kr * 6 = 300.000 kr i servise, strøm, og løpende avgifter, alltså 700.000 i overskudd. Nedbetalt etter 7 år, kjappere hvis bruket øker når fler skaffer elbil.
Stasjonen var jo allerede finansiert av staten, Bergen kommune og BKK sin andel er det som må nedskrives. Samtidig er det en del andre stasjoner som står langs hovedveiene, om disse også har fått støtte av kommunene , fylke og staten har vel BKK en god avtale og de kulle ha penger til å bygge flere stasjoner. Noe jeg tror kommer - senest den store på Lavik som også får tesla stasjon, som blir i prinsippet større enn Danmarksplass

Ebe

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

znaky85


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA