Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Løst og fast - rykter -synsing

Startet av Mippen, søndag 25. januar 2015, klokken 18:41

« forrige - neste »

Marius Engel

Ladestasjonen er velkommen, men Chademo ladet kun med 19kw når det var null grader på danmarksplass på Nissan Leaf.

Prismodellen gjør derfor lading dyrt på vinteren, etter min smak.

For de som bare har elbil, betyr ikke dette så mye. Besparelsen i løpet av ett år blir uansett stor om man baserer seg på mest hjemmelading. Men for vi som har en elbil og en fossilbil betyr dette at det ikke er motiverende å bruke elbilen på vinteren de gangen man trenger å hurtiglade. Nettopp fordi at det kan bli billigere å kjøre fossilbilen når man ser på drivstoffpris vs. strømpris.

Mippen

Sitat fra: Marius Engel på søndag 25. januar 2015, klokken 12:22
Ladestasjonen er velkommen, men Chademo ladet kun med 19kw når det var null grader på danmarksplass på Nissan Leaf.

Prismodellen gjør derfor lading dyrt på vinteren, etter min smak.

For de som bare har elbil, betyr ikke dette så mye. Besparelsen i løpet av ett år blir uansett stor om man baserer seg på mest hjemmelading. Men for vi som har en elbil og en fossilbil betyr dette at det ikke er motiverende å bruke elbilen på vinteren de gangen man trenger å hurtiglade. Nettopp fordi at det kan bli billigere å kjøre fossilbilen når man ser på drivstoffpris vs. strømpris.


Ladestasjoner.no

Sitatbruker «sirup» fordi det uttrykker årsaken godt. Litiumionene beveger seg saktere i elektrolytten. Elektrokjemiske prosesser er følsomme for temperaturen.

Ved samme ladeeffekt vil cellespenningen kunne bli høyere enn ved mer ideelle temperaturer. Dette har et potensial for å ødelegge cellene. Konsekvensen er at ladeeffekten må reduseres. Noe batterikontrollsystemet i elbilen tar ansvar for. Klar beskjed til ladepunktet: Vær så snill, reduser strømstyrken.

Skyld derfor ikke på ladepunktet for dette. Herren sitter i elbilen, ladestasjonen er bare en slave av sin mester.
Fremtiden er elektrisk.

kos

Hei - Marius Engel du har helt rett i det du skriver og jeg følger med stasjonen på Danmarksplass. Den er stort sett tom.Betalings metoden er importert fra Østlandet og er basert på at man ikke skal stå å lade fult ut, og at det kun skal være nødløsninger. Med utbyggingen på Vestlandet så er dette en feil prismodell. Prismodellen er en påvirkning som er helt feil både for utbygger og elbileiere. Vi må over på KWH og en form for kundetilknytning. Har foreslått flere modeller, men ser at abonnement med flere prisklasser kunne være aktuelt.

Eks Kjøper du for 500 kroner får du 200 kwh. Du kjøper 2000 kwh for eks 2500 kroner. Kjøper du eks 5000 kwh så får du det for 5000 kroner. Kjøp for 20000 timer og får det for eks 19000 kroner.  Forhåndsbetalt og dermed vil stasjonene også bli valgt. Og BKK vil fra dag en av tjene penger, noe som også elbileierne vil gjøre på å bruke stasjonen. Tenker at alle elbileiere i Hordaland hadde kjøpt et slikt abonnement. 

For besøkende som lader her en og to ganger i livet kan man lett ladde etter dagens modell. 

Men dagens modell MÅ VEKK FOR ALLE PARTER. Dette østlandsfenomenet må vekk fra BERGEN.

Tror at en slik modell vil se dagens lys pga vi kjenner den igjen fra bompengebetalinger, ferger, parkering og alle tjener på en slik avtale. BKK får en forutsigbar økonomi for å drifte stasjonene, og vi elbileiere får kraft til en rett og forutsigbar pris. Så vil eks et slikt kort kunne brukes av flere og med BKK sin proff arbeidsmetoder vil nok dette kortet kunne brukes både på bankkort apper og sms. Lades enkelt over app eller nettbank. Samtidig vil nok kortet kunne brukes på alle andre stasjoner - store gutt i klassen får nok dette til om de vil.


Marius Engel

MEN, når det er sagt, så mener jeg at man burde betale litt mer per kwh fra 80-100%. Nettopp fordi det tar unødvendig lang tid. Eks. 2kr kwh 0-80%, 4 kr kwh 81-100%.

Gordon Retriever

Sitat fra: kos på søndag 25. januar 2015, klokken 13:08
Betalings metoden er importert fra Østlandet og er basert på at man ikke skal stå å lade fult ut, og at det kun skal være nødløsninger. Med utbyggingen på Vestlandet så er dette en feil prismodell.
[...]
Men dagens modell MÅ VEKK FOR ALLE PARTER. Dette østlandsfenomenet må vekk fra BERGEN.

Hei, jeg er ikke uenig i at prismodellen er uheldig, men hvorfor er den riktigere på Østlandet? :)

Marius Engel

Med startprisen så straffes de som lader raskest. Feil etter min mening.

kos

Hei - grunnen er enkel. På Østlandet er det flere elbiler og de har et stor trykk innenfor et lite areal, med få lade stasjoner per Bil. Ladestasjoner som blir bygget ut på Vestlandet har en annen filosofi. De skal kunne fungere som strukturen som bensinstasjoner. Da skal det ikke være kø - om så står du der ikke lenge. Derfor den store ladestasjonen, som er kun den første. Samtidig bygges det ut struktur langs hovedårene. Da er det mulig at man kan eie elbil uten at man har fast plass å lade hjemme eller på jobb. Noe som mange potensiale elbileiere er.

For å nå dette målet må alle med elbil være interessert i å bruke stasjonene, da kan de ikke være noe som man har som nødløsninger, eller noe man bruker en sjelden gang.

Mippen

Sitat fra: kos på søndag 25. januar 2015, klokken 14:56
Hei - grunnen er enkel. På Østlandet er det flere elbiler og de har et stor trykk innenfor et lite areal, med få lade stasjoner per Bil. Ladestasjoner som blir bygget ut på Vestlandet har en annen filosofi. De skal kunne fungere som strukturen som bensinstasjoner. Da skal det ikke være kø - om så står du der ikke lenge. Derfor den store ladestasjonen, som er kun den første. Samtidig bygges det ut struktur langs hovedårene. Da er det mulig at man kan eie elbil uten at man har fast plass å lade hjemme eller på jobb. Noe som mange potensiale elbileiere er.

For å nå dette målet må alle med elbil være interessert i å bruke stasjonene, da kan de ikke være noe som man har som nødløsninger, eller noe man bruker en sjelden gang.

Bensinstasjon modellen er grei, slik burde det være... Betalingsmetoden er en annen ting. Det  bør være lettest mulig. Utrolig irriterende å komme til en ny plass og måtte styre med nye betalIngsløsninger. Når det er sagt bør det være pris pr kw. Ikke pr minutt. Man betaler til sammenligning ikke for tiden det tar å fylle bensin. Tid bør først slå inn når bilen er fulladet eller har ladet over 80% for å hindre parkering på ladeplassen.
Fremtiden er elektrisk.

Ebe


Sitat fra: Mippen på tirsdag 20. januar 2015, klokken 22:34
Jeg har for eksempel venner som bor på Os og på Hordvik for å nevne noen steder. Da må jeg enten på Halhjem å fylle på eller helt ut på Knarvik. Hvis ikke jeg er heldig å kan kjøre innom Nissan i Åsane å kjøpe et ladekort i åpningstiden. Det er greit å slippe å kjøre flere km for å finne en hurtiglader, men klart... Det er mye bedre enn for et år siden så skal ikke klage sånn. :)

Da har jeg en god nyhet til deg. Kjører forbi Statoil Haukås hver dag, og i dag hadde de begynt å grave opp et større område på fremsiden. Det lå også en del store kveiler med røde trekkerør til strøm på området. Kunne virke som de har starta på hurtoghederen der. :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

kos

Heter Tesla - men man får også en hurtigladestasjon for andre biler

Muffinman

Sitat fra: kos på søndag 25. januar 2015, klokken 13:08
Den er stort sett tom.
Kunne observere at den var helt full i dag fra banen. Hvis noen kom og måtte stå i kø er den kanskje for billig ;)

Marius Engel

Stiller folk seg i kø på hver lader?

Det burde vert ett køfelt for chademo, ccs og ac. Slik at den Som har stått lengst i kø er garantert første ledige lader.

Ebe

Ja, det burde absolutt vært en felleskø. Noen skal jo sikkert lade i 5 min mens andre i 30 min, alt etter så lenge man sllerede har stått der. Men spørs om det er plass til det?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

elbil-1

kan bruke et system som på golfbanen - legg "ballen" i ei "renne" og neste ledige "ball" tar neste ledige lader.


OleT

Sitat fra: siforko på søndag 25. januar 2015, klokken 11:45
Noen som når type 2 laderne kommer i drift ?
Eller kanskje de er i drift nå  ;D ;D

Jeg vet ikke når de kom i drift, jeg kjører som oftest en annen vei. Men i går parkerte jeg like ved for å ta en handletur, og så at Type 2-laderne også er i drift. Nei, jeg prøvde dem ikke, det regnet for mye til å fomle med unødvendig lading.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA