Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Løst og fast - rykter -synsing

Startet av Mippen, søndag 25. januar 2015, klokken 18:41

« forrige - neste »

fredag

Sitat fra: kos på tirsdag 20. januar 2015, klokken 15:55
Var forbi i dag to ganger - her er det ikke kø- ikke en bil å se. Så for de som ikke liker kø må dette være paradis.

Hadde det ikke muligens vært bedre å spre disse hurtigladerne på flere destinasjoner i Bergen?

Jeg mener, bergensere kjører vel ikke bare til og fra Danmarks plass? Det er vel flere steder å dra i Bergen?

Ulempen blir jo at Bergen da ikke kan breie seg med verdens største, køfrieste og tommeste hurtigladestasjon.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

kos

Det er god struktur rundt Bergen. BKK har montert flere stasjoner langs hovedårene.

emil

Sitat fra: fredag på tirsdag 20. januar 2015, klokken 19:58
Sitat fra: kos på tirsdag 20. januar 2015, klokken 15:55
Var forbi i dag to ganger - her er det ikke kø- ikke en bil å se. Så for de som ikke liker kø må dette være paradis.

Hadde det ikke muligens vært bedre å spre disse hurtigladerne på flere destinasjoner i Bergen?

Jeg mener, bergensere kjører vel ikke bare til og fra Danmarks plass? Det er vel flere steder å dra i Bergen?

Ulempen blir jo at Bergen da ikke kan breie seg med verdens største, køfrieste og tommeste hurtigladestasjon.

Må ikke undervurdere skrytefaktoren...

Vil ellers tror at de fleste faste pendlere allerede har en rutine for kjøring og lading. Til helgen derimot og etterhvert som ladestasjonen blir mer kjent kan det kanskje være at flere prøver eller endrer vanene. Den er vel heller ikke bygget for å akkurat dekke dagens behov, men for å dekke et fremtidig behov med mye flere elbiler på veiene.

kos

feil - dagens behov og det ligger klart til 7 nye ladepunkt  i grunnen når det eventuelt blir kø.

Mippen

#49
Sitat fra: emil på tirsdag 20. januar 2015, klokken 20:15
Sitat fra: fredag på tirsdag 20. januar 2015, klokken 19:58
Sitat fra: kos på tirsdag 20. januar 2015, klokken 15:55
Var forbi i dag to ganger - her er det ikke kø- ikke en bil å se. Så for de som ikke liker kø må dette være paradis.

Hadde det ikke muligens vært bedre å spre disse hurtigladerne på flere destinasjoner i Bergen?

Jeg mener, bergensere kjører vel ikke bare til og fra Danmarks plass? Det er vel flere steder å dra i Bergen?

Ulempen blir jo at Bergen da ikke kan breie seg med verdens største, køfrieste og tommeste hurtigladestasjon.
....Den er vel heller ikke bygget for å akkurat dekke dagens behov, men for å dekke et fremtidig behov med mye flere elbiler på veiene.

Det håper jeg også :) Det hadde vært tåpelig å bygge en ladestasjon som oppfyller dagens behov uten å tenke på at antall biler øker og det blir større behov fort. Derfor er jeg overasket over at det de fleste plasser bare er en hurtiglader for elbil når det er behov for flere ladere. Dagens behov oppfylles ikke en gang alle plasser.

Kos - det har vært langt fra fullt de gangene jeg har sett stasjonen. Det vil ta litt tid  før det blir så mye trafikk at man må ta i bruk de siste som ligger klar til å monteres. Det oppfyller mer enn dagens behov ellers hadde de montert de med en gang.

Uansett... Kjempe tiltak og flott at de har tenkt langsiktig :)
Fremtiden er elektrisk.

kos

anlegget ahr muligheter for enda flere punkter 7 stk er lagt i grunnen om det er behov for økning, samtidig har BKK bygget ut langs stamveiene til Bergen. der finne DC AC ladere som kommer til å stå for hvær 8 mil ca . samtidig kommer også 22 kwh satsingen. dette blir bra. samtidig i Lavil i sogn skal det bygges en stor stasjon, som etter sigende også tesla er med på. Da mangler vi kun en stor mot Rogaland. samtidig bygger Bergen Kommune ut ladestasjoner i parkeringshusene i Bergen, noe som gjør at tilreisende får flotte tilbud for hurtiglading / AC lading og parkering.

Mippen

Jeg savner hurtigladere ut i bydelene og på småsteder rundt utenfor Bergen. Her på Askøy for eksempel er det ikke en hurtiglader...
Fremtiden er elektrisk.

kos

Hei Askøy politikerne sa før jul nei til tilskudd. Men det er 22 kwh som kommer i bydelene - se på sartor - kjempeanlegg på senteret med plass til alle typer elbiler. Askøy får vi håper kommer etter- med tilbud til beboerne. Men om du ser på veiene sydover østover og nordover så er det bygget godt ut for alle typer elbiler å få strøm. samtidig hadde det vært bra med mindre stasjoner i bydelene om man var i nød, noe som gjør at bilen kan hurtig lades opp etter jobb om behover var der. Sammtidig hjelper det jo ikke med en kjempestasjon på Danmarksplass når man ikke har rekkevidde å komme inn til den.


Mippen

Jeg har for eksempel venner som bor på Os og på Hordvik for å nevne noen steder. Da må jeg enten på Halhjem å fylle på eller helt ut på Knarvik. Hvis ikke jeg er heldig å kan kjøre innom Nissan i Åsane å kjøpe et ladekort i åpningstiden. Det er greit å slippe å kjøre flere km for å finne en hurtiglader, men klart... Det er mye bedre enn for et år siden så skal ikke klage sånn. :)
Fremtiden er elektrisk.

kos

Hadde vært fint med noen stasjoner langs hovedårene i mellom bydelene - slik at disse hullene for kjøring mellom bydelene ble like godt dekket som mellom berge / voss. Bergen Norhordaland.
Ser at her er det noen stasjoner som skulle vært poppet opp. Men samtidig er mulighetene i dag som dag og natt for bare noen mnd siden.

Mippen

Sant det kos. Men hadde gjort seg med noen stasjoner langs hovedveiene ja. Det er ikke alle som er like heldig å kunne lade på jobb og kanskje trenger en "liten kjapp en" for å komme seg hjem. Er greit å kunne ta det på samme veien i stedet for å måtte kjøre omvei slik at man må bruke mer strøm og lade mer enn man hadde trengt.
Fremtiden er elektrisk.

OleT

Jeg var innom der i dag hadde et ærend i Solheimsviken og det er raskere å parkere der oppe og gå frem og tilbake enn å prøve å tråkle seg inn i Solheimsviken med bil. Tenkte at siden jeg skulle dit likevel, kunne jeg like godt lade litt. Det står et tre på skrå utenfor garasjen vår, så vi tør bare lade en bil av gangen hjemme...
MEN: Type2-laderne hadde en lapp på. Der sto det "venter på softwareoppgradering, og vi henviser til Fjøsanger inntil videre". Skuffet. :(
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

siforko

Sitat fra: OleT på onsdag 21. januar 2015, klokken 19:11
Jeg var innom der i dag hadde et ærend i Solheimsviken og det er raskere å parkere der oppe og gå frem og tilbake enn å prøve å tråkle seg inn i Solheimsviken med bil. Tenkte at siden jeg skulle dit likevel, kunne jeg like godt lade litt. Det står et tre på skrå utenfor garasjen vår, så vi tør bare lade en bil av gangen hjemme...
MEN: Type2-laderne hadde en lapp på. Der sto det "venter på softwareoppgradering, og vi henviser til Fjøsanger inntil videre". Skuffet. :(

Helt utrolig, ikke lange tiden før de var ute av drift.
Lurer på hvor lang tid det tar før det er utbedret/oppdatert  :-\ :-\
Kjører E-Golf FL300

OleT

Type-2 laderme har aldri vært åpnet, de andre fungerer 100%. Men Tesla tar verken Chademo eller Combo DC-lading.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

siforko

Noen som når type 2 laderne kommer i drift ?
Eller kanskje de er i drift nå  ;D ;D
Kjører E-Golf FL300

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA