Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Løst og fast - rykter -synsing

Startet av Mippen, søndag 25. januar 2015, klokken 18:41

« forrige - neste »

sølv-pilen

De har jo løsningene allerede. . Grønn kontakt.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Men uavhengig av priser og prispolitikk burde operatørene snart få på plass en mulighet for roaming mellom hverandre så man kan f.eks bruke Fortum eller GrønnKontakt brikke når man kommer til nytt og ukjent sted.

Mippen

Sitat fra: emil på mandag 19. januar 2015, klokken 17:46
Men uavhengig av priser og prispolitikk burde operatørene snart få på plass en mulighet for roaming mellom hverandre så man kan f.eks bruke Fortum eller GrønnKontakt brikke når man kommer til nytt og ukjent sted.

Hva med denne? http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3429-vi-lanserer-ladebrikken-i-2015

Ellers er jeg helt enig. Det er utrolig irriterende at ulike operatører har ulike betalingsmetoder. I sommer holdt jeg på å strande midt på fjellet et sted på Sunmøre pga. ladestolpene i Nordfjordeid ikke var tilgjengelig med ladenøkkel eller noen av de vanlige ladekortene. Var visstnok et eget ladekort som bare var tilgjengelig i åpningstiden til rådhuset. PÅ stolpen sto det ikke noe tekst en gang. Fikkvite det først etter turen var over her inne. Kom meg heldigvis akkurat til hytten jeg skulle på og fikk ladet der over natten.

De kan gjerne ha egne avtaler med rabatt men det bør være en universal betalingsmetode som alle kan benytte seg av når de kommer til en ny plass. Den følelsen av å komme på et sted når du har kjørt flere hundre km og du ikke har nok til å komme deg tilbake og ikke vet om du rekker til neste lader... Kunne lett ha vært unngått.
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: Mippen på mandag 19. januar 2015, klokken 18:41
Sitat fra: emil på mandag 19. januar 2015, klokken 17:46
Men uavhengig av priser og prispolitikk burde operatørene snart få på plass en mulighet for roaming mellom hverandre så man kan f.eks bruke Fortum eller GrønnKontakt brikke når man kommer til nytt og ukjent sted.

Hva med denne? http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3429-vi-lanserer-ladebrikken-i-2015

Det er felles brikke, men du må selv inngå avtaler med de enkelte operatørene du skal lade hos. Har ikke noe problem med 2-3 forskjellige ladebrikker/kort. Problemet med den fellesbrikken er hvis man mister/glemmer den har man ikke tilgang til noen ladere.

Gordon Retriever

Sitat fra: Mippen på mandag 19. januar 2015, klokken 18:41I sommer holdt jeg på å strande midt på fjellet et sted på Sunmøre pga. ladestolpene i Nordfjordeid ikke var tilgjengelig med ladenøkkel eller noen av de vanlige ladekortene. Var visstnok et eget ladekort som bare var tilgjengelig i åpningstiden til rådhuset. PÅ stolpen sto det ikke noe tekst en gang. Fikkvite det først etter turen var over her inne.

Synes du skal gi knnygar kreditt for at han advarte deg mot dette en måned før turen:

Sitat fra: knnygar på søndag 22. juni 2014, klokken 23:40
Og Nordfjordeid må du passe på å kome i opningstida til servicekontoret til kommunen.

Informasjonen for disse ladepunktene på ladestasjoner.no, som du sikkert leste, bør også få varselbjellene til å ringe:

SitatLadekort kreves, prøv Servicekontoret på gateplan i Rådhuset, Rådhusvegen 11, tlf 57 88 58 00

Mippen

#35
Stemmer det, men jeg skaffet meg kort som virket (trodde jeg på forhånd) og dette virket ikke. Så også at det skulle være noen ladepunkt med nøkkel eller nøkkelkort men de så ut som de var bak en garasjeport og kanskje ikke var offentlig likevel. (hvis det var riktig jeg fant).
Fremtiden er elektrisk.

pascual_stromsnes

Hei,

kan bekrefte at den (gigantiske) ladestasjonen på Danmarksplass i Bergen er åpnet fom. i dag 19.01.
Jeg var innom der like etter kl. 14 i dag og ble i følge BKK den første betalende kunden etter åpningen.

Det er et fantastisk flott anlegg BKK her har åpnet og det kommer utvilsomt til å være et viktig tilskudd til den sprengte hurtigladekapasiteten i byen.

Når det er sagt, så finner jeg betalingsmodellen underlig fra et kundestandpunkt. En gitt pris pr. minutt blir for meg som kunde usikker da man aldri vet hvilken mengde "produkt" man får levert.
Det er mulig at hurtiglading til 2,5/min + 10 kr blir rimelig om sommeren, men vinterstid blir saken en helt annen.

I dag ladet jeg i 26 minutter (fra 19 % til 55 %) og betalte kr. 75 for det.

Fikk anledning til å snakke med representanter fra BKK, som var veldig interessert i å høre hvordan kunder opplever både tilbud og pris og fremførte nettopp det argumentet at for meg så klinger det bedre å betale en gitt pris pr. kwh og ikke pr. minutt.

Slik jeg forstod det på BKK var prismodellen valgt først og fremst fordi det er deres oppfatning at "folk flest" lettere vil forholde seg til en minuttpris enn en kwh-pris. Jeg tror ikke dette nødvendigvis er riktig, men ser at det kan være delte meninger om dette.

Forøvrig kan jeg nevnte at appen som benyttes til betaling er veldig enkel å benytte og fungerte perfekt for meg i dag — den heter i App Store "Bilkraft".

Bilder fra åpningen her: http://www.bkk.no/privat/kundeservice/flere-tjenester/Elbiler_og_lading/article45211.ece

Gus1

Fint med ladere. Mye god info her. Men hva lader man, og med hvilken trøkk?

CHADEMO, Combo +++?
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

emil

Sitat fra: ryhors på mandag 19. januar 2015, klokken 15:12
Sitat fra: emil på mandag 19. januar 2015, klokken 10:34
Håper det kommer måter å lade på uten "app".

For de som enten ikke har telefon med støtte for aktuell app eller ikke godtar betingelser/tilgangene den krever.

Det er mulig å lade uten app, fra web-side bilkraft.no

Men man er da fortsatt avhengig av å ha en "smarttelefon" eller lignende med nettilgang for å starte lading. Står man er med en gammel Nokia kommer man ingen vei.

Thomas Parsli

Sitat fra: emil på mandag 19. januar 2015, klokken 17:46
Men uavhengig av priser og prispolitikk burde operatørene snart få på plass en mulighet for roaming mellom hverandre så man kan f.eks bruke Fortum eller GrønnKontakt brikke når man kommer til nytt og ukjent sted.

Jeg har forstått det slik at flere operatører ikke ønsker en slik roaming, så hvis det ikke et større press fra elbilforeningene eller krav fra myndighetene ligger roaming langt frem i tid.

Jeg har større tro på en RFID-brikke og flere abonnement. Problemet der er hvordan man skal koble abonnement og brikke sammen -det står ikke ID på noen av de brikkene jeg har.
Hadde vi bare alle RFID på mobiltelefonen...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 20. januar 2015, klokken 09:25
Sitat fra: emil på mandag 19. januar 2015, klokken 17:46
Men uavhengig av priser og prispolitikk burde operatørene snart få på plass en mulighet for roaming mellom hverandre så man kan f.eks bruke Fortum eller GrønnKontakt brikke når man kommer til nytt og ukjent sted.

Jeg har forstått det slik at flere operatører ikke ønsker en slik roaming, så hvis det ikke et større press fra elbilforeningene eller krav fra myndighetene ligger roaming langt frem i tid.

Skulle til å skive at det er kanskje noe Transnova burde ta med i videre utdelinger av støtte. Bedre betalingsmuligheter og eventuell roaming mellom abonnementer. Men nå er vel ikke Transnova det samme lengre og de har kanskje mer enn nok å styre med internt.

Sitat
Jeg har større tro på en RFID-brikke og flere abonnement. Problemet der er hvordan man skal koble abonnement og brikke sammen -det står ikke ID på noen av de brikkene jeg har.
Hadde vi bare alle RFID på mobiltelefonen...

Hvis jeg låner bort bilen vil jeg også kanskje låne bort ladekort for området bilen skal brukes. Da vil jeg gjerne beholde mobilen min og eventuellt beholde andre ladekort selv.

Jeg er ellers av typen som liker å spre tjenester utover og ikke binde meg alt til én leverandør/operatør.  Vil jeg f.eks bytte bredbåndsleverandør hjemme kan jeg gjøre det uten at det går på bekostning av eventuell ip-telefoni, nett-tv, epost o.l.

Mippen

Det bør være en kontant betalingsløsning som på bensinstasjoner og parkometer, også bør alt det andre med abonnement, app osv komme på toppen. 

Vet ikke hvordan betalingsløsningen med tid på Danmarksplass fungerer. Jeg har opplevd å betale for tid, og da er det ikke alltid så lett å beregne på forhånd. Noen ganger må jeg betale ekstra og starte på nytt, andre ganger har jeg betalt for mye. Hvis man betaler 10kr i oppstart og forskuddsbetaler ladetiden er det vanskelig å beregne hvor lenge man trenger å lade.
Fremtiden er elektrisk.

kos

Var forbi i dag to ganger - her er det ikke kø- ikke en bil å se. Så for de som ikke liker kø må dette være paradis.

JanIvar

Sitat fra: Gus1 på mandag 19. januar 2015, klokken 23:57
Fint med ladere. Mye god info her. Men hva lader man, og med hvilken trøkk?

CHADEMO, Combo +++?


Hentet fra: http://www.bkk.no/privat/kundeservice/flere-tjenester/Elbiler_og_lading/article45231.ece


Grønt Energipunkt Danmarks plass er bygd med følgende ladepunkter:

CHAdeMO ladepunkt (50 kW DC) for blant annet Nissan LEAF, Peugeot Partner, Mitsubishi i-MiEV, Kia Soul, Nissan eNV og Mitsubishi Outlander
CCS/Combo ladepunkt (50 kW DC) for blant annet BMW i3, VW e-up og e-Golf og Mercedes B
Ladepunkt med den nye elbilkontakten Type 2 (22 kW AC semihurtig) for blant annet Tesla Model S, Renault ZOE, Renault Kangoo, BMW i8 og alle elbiler som kan bruke Type 2-kontakt i den ladefarten bilen kan ta imot.

sølv-pilen

Sitat fra: kos på tirsdag 20. januar 2015, klokken 15:55
Var forbi i dag to ganger - her er det ikke kø- ikke en bil å se. Så for de som ikke liker kø må dette være paradis.
Ikke paradis... men danmarksplass :)

tror de som ikke liker kø har ordnet seg andre steder.. de skal jo bare bruke denne fantastiske plassen en skjelden gang når de er på langtur. Får bare håpe at dette ikke oppfattes som ett upopulært tiltak, for det er det ikke, flott kosept og bra iniativ det som trekker ned nytten av den er pris modelen.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA