Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av Panduck, søndag 25. januar 2015, klokken 17:47

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 07. januar 2015, klokken 22:58
Ca. 40% av strømprisen er avgifter.
Tilsvarende for bensin er ca. 60% og for diesel ca. 55%.

Joda. Men strøm er nå langt, langt billigere pr km enn bensin, så om det blir 60% avgift på strøm, vil ikke det gi i nærheten så mye penger som 60% på bensin. Altså mindre penger i statskassen, og ubalanse i budsjett.

Det ville vært fint å tenke at det ikke skal bli mer avgifter, men jeg har vanskelig for å tro det. Og avgiften kan neppe komme på strøm, da blir det for dyrt å varme opp huset.

Electrix

Sitat fra: Panduck på torsdag 08. januar 2015, klokken 09:05
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 07. januar 2015, klokken 22:58
Ca. 40% av strømprisen er avgifter.
Tilsvarende for bensin er ca. 60% og for diesel ca. 55%.

Joda. Men strøm er nå langt, langt billigere pr km enn bensin, så om det blir 60% avgift på strøm, vil ikke det gi i nærheten så mye penger som 60% på bensin. Altså mindre penger i statskassen, og ubalanse i budsjett.

Det ville vært fint å tenke at det ikke skal bli mer avgifter, men jeg har vanskelig for å tro det. Og avgiften kan neppe komme på strøm, da blir det for dyrt å varme opp huset.
Tja, med våre 15-20 000 km i året ville vi brukt mindre penger på diesel enn vi nå bruker på strøm totalt, jeg regner med at det er likt for mange andre også.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Panduck

Sitat fra: Electrix på torsdag 08. januar 2015, klokken 09:10
Tja, med våre 15-20 000 km i året ville vi brukt mindre penger på diesel enn vi nå bruker på strøm totalt, jeg regner med at det er likt for mange andre også.

Og om alle kjører langt mer, vil ikke det gi økt veislitasje, eventuelt behov for langt mer veier?

Electrix

Sitat fra: Panduck på torsdag 08. januar 2015, klokken 09:15
Sitat fra: Electrix på torsdag 08. januar 2015, klokken 09:10
Tja, med våre 15-20 000 km i året ville vi brukt mindre penger på diesel enn vi nå bruker på strøm totalt, jeg regner med at det er likt for mange andre også.

Og om alle kjører langt mer, vil ikke det gi økt veislitasje, eventuelt behov for langt mer veier?
Litt usikker på hva du mener, økt veislitasje pga vi kjører elektrisk istedet for diesel? for veislitasjen er det viktigst at vi kjører piggfritt, noe vi gjør. Jeg mente at så lenge strømregninga er høyere enn drivstoffregninga, så kan man kompensere ganske mye med å øke avgiftene på både strøm (og drivstoff for å opprettholde forskjellen). Hvis det da er nødvendig. Frem til nå har visst problemet vært at Staten har for mye penger til at vi kan bruke de.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på torsdag 08. januar 2015, klokken 09:05
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 07. januar 2015, klokken 22:58
Ca. 40% av strømprisen er avgifter.
Tilsvarende for bensin er ca. 60% og for diesel ca. 55%.

Joda. Men strøm er nå langt, langt billigere pr km enn bensin, så om det blir 60% avgift på strøm, vil ikke det gi i nærheten så mye penger som 60% på bensin. Altså mindre penger i statskassen, og ubalanse i budsjett.

Forskjellen i pris er faktisk ikke stor. 1 liter bensin koster nå omkring 12 kroner på nærmeste stasjon her, og inneholder ca. 9kWh energi. Det blir 133 øre/kWh mot ca. 80 øre/kWh for strømmen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. januar 2015, klokken 10:45
Sitat fra: Panduck på torsdag 08. januar 2015, klokken 09:05
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 07. januar 2015, klokken 22:58
Ca. 40% av strømprisen er avgifter.
Tilsvarende for bensin er ca. 60% og for diesel ca. 55%.

Joda. Men strøm er nå langt, langt billigere pr km enn bensin, så om det blir 60% avgift på strøm, vil ikke det gi i nærheten så mye penger som 60% på bensin. Altså mindre penger i statskassen, og ubalanse i budsjett.

Forskjellen i pris er faktisk ikke stor. 1 liter bensin koster nå omkring 12 kroner på nærmeste stasjon her, og inneholder ca. 9kWh energi. Det blir 133 øre/kWh mot ca. 80 øre/kWh for strømmen.
Elbilen kan jo ikke klandres for å utnytte energien langt bedre enn fossilmotoren :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. januar 2015, klokken 10:56
Elbilen kan jo ikke klandres for å utnytte energien langt bedre enn fossilmotoren :)
Selvsagt ikke.
Men utgiftene til veier varierer stort sett med antall kjørte km og bilstørrelse.
Pumpeavgift på fossilt drivstoff samsvarer bra med dette.
Avgift på strømregningen samsvar derimot overhodet ikke med mindre en påbyr egen kurs
med egen måler for lading av elbil.

Er nok enklere og mer målrettet med plombert ekstra km-teller som leses av X ganger i året
av Biltilsynet. Km-avgiften varier med bilstørrelse og eventuelt biltype.
Dette systemet fungerte utmerket med dieselbilene den gangen diesel var ubeskattet på pumpene.



Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

#22
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 08. januar 2015, klokken 11:29
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. januar 2015, klokken 10:56
Elbilen kan jo ikke klandres for å utnytte energien langt bedre enn fossilmotoren :)
Selvsagt ikke.
Men utgiftene til veier varierer stort sett med antall kjørte km og bilstørrelse.
Pumpeavgift på fossilt drivstoff samsvarer bra med dette.
Avgift på strømregningen samsvar derimot overhodet ikke med mindre en påbyr egen kurs
med egen måler for lading av elbil.

Er nok enklere og mer målrettet med plombert ekstra km-teller som leses av X ganger i året
av Biltilsynet. Km-avgiften varier med bilstørrelse og eventuelt biltype.
Dette systemet fungerte utmerket med dieselbilene den gangen diesel var ubeskattet på pumpene.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Bare-de-tunge-kjoretoyene-odelegger-norske-veier-7343597.html

Hvordan ser du forresten for deg at fossilbiler skal straffes for de helseplagene  (og tilhørende utgifter) de påfører mennesker? Når det for lengst er fastslått at dieseleksos er kreftfremkallende (og bensineksos høyst sannsynlig er kreftfremkallende) bør en jo ta det med i regnestykket.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sølv-pilen

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. januar 2015, klokken 11:30Når det for lengst er fastslått at dieseleksos er kreftfremkallende (og bensineksos høyst sannsynlig er kreftfremkallende)
Finnes det noe som ikke er kreftfremkallende, eller som ikke kan være kreftfremkallende??
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Øyvind.h

Sitat fra: sølv-pilen på torsdag 08. januar 2015, klokken 12:08
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. januar 2015, klokken 11:30Når det for lengst er fastslått at dieseleksos er kreftfremkallende (og bensineksos høyst sannsynlig er kreftfremkallende)
Finnes det noe som ikke er kreftfremkallende, eller som ikke kan være kreftfremkallende??
Ja heldigvis :) Normal frisk uforurenset luft skal visstnok være helt OK, og medfører i seg selv hverken kreft, astma/allergi eller andre luftveissykdommer.

Det som er trist med eksos er at det er utfordrende å skåne seg mot det, spesielt om man bor i by. Man klarer ikke unngå alt som er giftig, men det er jo lurt å forsøke å unngå å utsette seg for ting som er giftige på regelmessig basis. Dieseleksos er dokumentert kreftfremkallende, så det bør man i hvert fall søke å holde seg unna over tid.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

#25
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. januar 2015, klokken 11:30
Hvordan ser du forresten for deg at fossilbiler skal straffes for de helseplagene  (og tilhørende utgifter) de påfører mennesker? Når det for lengst er fastslått at dieseleksos er kreftfremkallende (og bensineksos høyst sannsynlig er kreftfremkallende) bør en jo ta det med i regnestykket.
JA, selvsagt.
Men antallet milliarder staten tar inn i bilavgifter er allerede betydelig høyere
enn alle direkte og indirekte kostnader biltrafikken påfører samfunnet.

Således bidrar fossilbilene til buss- og banesubsidier, politi og rettsvesen, skoler og helsevesen ++++++
I sammenligning er elbilene rene skattesnytere som ikke en gang betaler egne utgifter.

Dette er selvsagt helt OK i oppbyggingsfasen for elbilene og så lenge de utgjør et mindretall.
Men nå forstår jeg trådstarter reiser problemet om elbilens samfunnsbidrag
etter at den har utkonkurrert fossilbilen og utgjør flertallet på veiene.

Og da kommer vi ikke utenom elbilen må bidra statsfinansielt omtrent slik som fossilbilen gjør i dag.
Med i regnestykket må være at utskifting av dagens fossilbilmillioner med ditto millioner
elbiler langt fra nuller ut den økologiske skaden produksjon og bruk av biler utgjør.
Den gjør bare skaden noe mindre. Eller beholder den uendret med et høyere totalantall biler.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Iht revidert LCA utført av professor Strømman ved NTNU er elbilen 60% mindre forurensende enn tilsvarende fossilbil fortsatt at elbilen kjører på ren kraft. En vesentlig besparelse?

Uansett - å betale for å forurense er ingen god løsning. Hvor mye er det eksempelvis rettferdig at fossilbilene betaler ekstra i avgift for å få lov til å hive all søppel rett ut av vinduet på bilen?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. januar 2015, klokken 12:16
Normal frisk uforurenset luft skal visstnok være helt OK, og medfører i seg selv hverken kreft, astma/allergi eller andre luftveissykdommer.
Hvor fins den luften?
Selv i Arktis og Antarktis er de luftbårne forurensingene en trussel mot levende vesener.
Endog økologisk dyrkete vekster inneholder tvilsomme (langttransporterte) stoffer fra luft og vann.
Faktisk har menneskene klart å forurense i større eller mindre grad alt i naturen over hele kloden.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. januar 2015, klokken 19:21
Hvor mye er det eksempelvis rettferdig at fossilbilene betaler ekstra i avgift for å få lov til å hive all søppel rett ut av vinduet på bilen?
Hvor rettferdig er det at fossilbilene betaler for alle direkte og indirekte skader de volder
+ diverse milliarder til samfunnets øvrige utgifter

mens elbilene bidrar statsfinansielt med null og ikke en gang betaler egne utgifter?

Med andre ord subsidierer fossilbilen samfunnet. Og samfunnet subsidiere elbilen.
Som skrevet ovenfor er dette helt OK så lenge elbilen trenger starthjep
og så lenge den utgjør et lite mindretall av bilparken.

MEN dette må selvsagt bli helt annerledes den dagen elbilene er i flertall på veiene.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

sigurdi

Får gjøre som i Singapore, betale for antall km kjørt på veiene, trenger ikke lese av km osv, bruker bare bombrikkene og stasjonene vi allerede har.
Er snart bomstasjoner over alt uansett, så de registrerer bare distansen du kjører (hvilke du passerer), da kan kjøring på motorvei være dyrere en kjerrevei, kjøring i Rush dyrere en kjøring utenom rush.
Men dette er uansett laaaaang frem er ikke kommet opp i 50 000 av 2.5 millioner biler ennå, så kan slappe av en stund til.
For alt vi vet, er det bare selvkjørende biler som henter og bringer folk og fe som sitter og vi kan diskutere på elbåt forum for båt kan vi fremdeles kjøre selv. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA