Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av Panduck, søndag 25. januar 2015, klokken 17:47

« forrige - neste »

Panduck

Vi har det jo bra nå (og blir jo påminnet og til og med trakassert for det), med gratis bompassering og diverse andre fordeler. Men når elbilen virkelig tar av, vet vi jo godt at bompengene, de må vi nok finne oss i å betale. Spørsmålet er hva mer? Mye av avgiftene dras jo inn via avgifter på bensin / diesel.  Om alle får seg elbil, hvordan skal man da hente inn disse pengene? Veier skal jo uansett bygges og vedlikeholdes. La staten ta den utgiften? I såfall betyr vel det økte skatter. Høyere bomavgifter, flere bommer? Slik det er nå kan det, selv med dagens bompriser, lønne seg å ta bil fremfor tog, om man kjører elbil. Det kan jo gi et rushtidskaos av en annen verden i Oslo. Rushtidsbomavgifter?  Km-avgift?

(Dette er ikke ment som et argument for at elbilister snarest må begynne å betale mer, jeg bare lurer på hva folk ser for seg...)

timingbeltkiller

UREALISTISK
å tenke seg de nåværende elbilfordelene ikke forsvinner etterhvert som en stadig større andel av den totale bilparken blir elbiler.

Gjetter det ender opp med en fast sum kontant tilskudd ved kjøp av ny elbil uansett pris.
Eller muligens med ekstra tilskudd dersom kjøper skroter en fossilbil.
Fast tilskudd premierer småbiler som skader miljøet mindre enn store både i produksjon og i bruk.
Og passer derfor i et miljøperspektiv.

Den dagen elbilsalget er oppe i 90% av totalen, forsvinner også dette tilskuddet.

BRUKEN
av elbiler skattlegges enklest og mest rettferdig med en km-avgift som øker med bilstørrelsen.
Praktisk gjennomføres dette med en egen plombert km-teller som biltilsynet leser av X ganger i året.
Med andre ord samme systemet som dieselbilene ble avgiftsbelagt med den gangen diesel var avgiftsfri på pumpene.


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Panduck

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 07. januar 2015, klokken 12:39
av elbiler skattlegges enklest og mest rettferdig med en km-avgift som øker med bilstørrelsen.
Praktisk gjennomføres dette med en egen plombert km-teller som biltilsynet leser av X ganger i året.
Med andre ord samme systemet som dieselbilene ble avgiftsbelagt med den gangen diesel var avgiftsfri på pumpene.

Det høres fornuftig ut. På en annen side kan det muligens være fornuftig også å se på tidsavhengie avgifter, som kan gjøre at flere velger tog inn til byen fremfor elbil, i den verste rushtiden.

Reodor

Jeg tror de vil forsøke å gjøre avgiftene mer teknologinøytrale blant annet for å redusere et kunstig skarpt skille mellom el-bil og plugin-hybrid.

Ser for meg at nybilavgifter blir lagt opp etter vei og miljøbelasting slik at CO2 og NOx  blir beskattet med 0 i avgift ved null utslipp og så en sats som øker med mer intensive utslipp.
Jeg tror og man vil beholde en vektkomponent i nybilavgiften.
Mva innføres gradvis på elbiler mens hydrogenbiler fritas en stund til.

Videre ser jeg for meg drivstoffavgift på omtrent samme nivå som nå men at den vil øke over tid.

Ser for meg en kjørelengde og vektbasert årsavgift som blir krevd inn av forsikringsselskapene.

Tror fergesatsene blir bestemt av bilens størrelse og ikke teknologien i bilens avslåtte fremdriftsmotor.

Tror eventuell rushtidskomponent i bomringer vil gjelde også for el-biler.

For å dekke inn tapte inntekter til staten tror jeg de hever el-avgiften slik at enøk blir mer relevant i boliger.

Strømregningen tror jeg får et større innslag av nettleie som kanskje prises utfra størrelse på inntakssikringen på huset eller "grunnsats" og "overforbruk" i en eller annen form. Dette fordi overføringskapasitet vil være mer kostnadskrevende enn kraft med økt tilgang til "ny" energi både gjennom overføringskabler og utbygging av mer fornybar energi.

Første trinn tror jeg kommer i revidert budsjett til våren.

2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

Electrix

Bompenger:
Etterhvert vil nok EL og HY biler få samme bompengesats som standard personbiler har nå, mens eksosbiler flyttes opp til lastebilsats. Dette er en nokså enkel endring, og fører samtidig til at busser og varetransport ikke blir skadelidende. Elbiler er nå såpass vanlig at man også kan kjøpe billige brukte elbiler.

Parkeringsavgift vil innføres for alle biler, men det vil være standard med 10A eller 16A ladetilbud inkludert i parkeringsavgiften, dette favoriserer både elbiler og hybrider og fører til mer elektrisk kjøring. Mulig man gjør om parkeringsreglene slik at det blir krav om at man må tilby lading for at man kan ta betalt for parkering. Det vil skyte fart i utbygging av ladepunkter på mange parkeringsanlegg. Man kan da bruke enten vanlige shuko med 10A eller Type 2 som er åpne med 10A og som kan aktiveres med høyere lading inntil 3x32A mot betaling.

Drivstoffavgifter:
Samme som idag eller noe økning, dette blir mindre og mindre kontroversiellt ettersom færre har behov for dette, tilslutt vil det være mer et veteranbildrivstoff som man kan betale litt ekstra for de få tureen i året.

Engangsavgift og mva:
Ettersom volumene øker og utviklingen fortsetter vil produksjonskosten synke og det vil kunne innføres mva gradvis til man har vanlig 25% mva. Ingen forskjell på el og hydrogen. avgifter på eksosbiler beholdes eller økes og dette vil også være akseptabelt for de aller fleste siden diesel og bensin vil være mer for spesielt interesserte.

Hurtiglading:
Utbyggingen vil fortsette og man vil kunne kjøre til man nærmer seg tom før man lader på langtur, ikke slik som nå som man må lade opp på hver lader for å rekke fram. Dette vil også føre til økt konkurranse mellom operatørene.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

cra

Sitat fra: Panduck på onsdag 07. januar 2015, klokken 11:21
Om alle får seg elbil, hvordan skal man da hente inn disse pengene? Veier skal jo uansett bygges og vedlikeholdes. La staten ta den utgiften?

Ja, helt klart.

Sitat fra: Panduck på onsdag 07. januar 2015, klokken 11:21
I såfall betyr vel det økte skatter.

Helt greit; absolutt alle nyter godt av veiene vi har, selv om de kanskje ikke sitter bak rattet i en bil selv.

Jeg har ingen problemer med å betale skatt; den vet jeg brukes til mye (både fornuftig og og ufornuftig). Noe av det pengene går til benytter jeg meg av selv (unger i skolealder), andre ting ikke. Ingen av de tingene plager meg. Det jeg tvinges til å betale for i tillegg provoserer meg, som f.eks. NRK-lisensen. Legg gjerne på en tusenlapp eller to på skatten, som så dekker inn denne. Da får man samtidig betalt fra alle som ser NRK uten å betale lisens, og de som bare hører radio (men ikke har TV) er også med og betaler for seg. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Beamer Screamer

En ting som sjelden diskuteres er at elbilfordelene varierer mye fra elbil til elbil. Avgiftsfordelen for en Tesla tipper jeg er godt over en halv million mens for en beskjeden iOn er fordelen kanskje 100.000 kr. Hvorfor skal noen elbiler subsidieres mer enn andre?

Andre land løser dette ved et fast beløp i tilskudd pr. elbil. En slik omlegging av avgifter/fordeler kan jo komme, men det er nok neppe det første som skjer.

I første omgang tipper jeg kollektivfeltet ryker på enkelte strekninger. Deretter en (gradvis) innføring av moms.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

timingbeltkiller

Sitat fra: cra på onsdag 07. januar 2015, klokken 13:57
Sitat fra: Panduck på onsdag 07. januar 2015, klokken 11:21
Om alle får seg elbil, hvordan skal man da hente inn disse pengene? Veier skal jo uansett bygges og vedlikeholdes. La staten ta den utgiften?

Ja, helt klart.

Sitat fra: Panduck på onsdag 07. januar 2015, klokken 11:21
I såfall betyr vel det økte skatter.

Helt greit; absolutt alle nyter godt av veiene vi har, selv om de kanskje ikke sitter bak rattet i en bil selv.
Skatter er mer sosialt rettferdig enn avgifter.
For skatter betales (i prinsippet) etter evne. Avgifter etter bruk med samme satser for fattig og rik.

Problemet i praksis er at statens totale behov for inntekter langt overstiger det skattenivået det er mulig å få
gjennomslag hos folkeflertallet for. Og med det hos politikerne.

Samme totalbeløpet i form av en kombinasjon av skatter og avgifter er (merkelig nok) lettere å få aksept for.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

 Alltid morsomt når noen skal tippe hvor mye avgifter en Model S slipper istedenfor å sjekke fakta :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Beamer Screamer på onsdag 07. januar 2015, klokken 17:14
En ting som sjelden diskuteres er at elbilfordelene varierer mye fra elbil til elbil. Avgiftsfordelen for en Tesla tipper jeg er godt over en halv million mens for en beskjeden iOn er fordelen kanskje 100.000 kr. Hvorfor skal noen elbiler subsidieres mer enn andre?

Nei, etter de nye reglene fra nyttår med 26% vektfradrag for ladbare biler ville engangsavgiften til selv en P85D kommet ut i ca. null. Avgiftsfordelen er altså utelukkende fritak for merverdiavgift. 150-250.000 kroner per bil sånn circa.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sølv-pilen

Fristende å si at 0 kroner fra de avgiftene de drar inn i dag går til infrastruktur. Det er selvsagt ikke korrekt. Men ufatelig mye av det - går til andre ting en infrastruktur. Så det koker egentlig ned til ett enda større spørsmål, om hva norge skal leve av når vi ikke lenger kan eksportere olje og gass. Er jo ikke slik at Nille og kebab er hva som vil dekke inn Norges utgifter i fremtiden, Norge trenger eksport for å overleve.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

eivhelle

De høye avgiftene vi har hatt til nå på kjøp av ny bil er ikke noe som er ønskelig å ta med seg i fremtiden.

Det er et system som bare har blitt slik over tid, og når pengene har strømmet inn har etter hvert staten blitt avhengig av denne inntekten. Nå har man muligheten for å la denne inntektskilden langsomt forsvinne og heller fase inn avgifter som i større grad er basert på bruk av bil i stedet for å avgiftsbelaste kjøp av bil.

Den klart beste måten å legge avgifter på bruk av bil er gjennom bompenger og avgift på bilforsikring, som kan differensieres avhengig av valgt årlig kjørelengde. I tillegg har vi avgifter på fossilt drivstoff.

Jeg håper at vi i fremtiden har priser på ny bil som gjenspeiler hva bilen faktisk koster å lage. Avgifter skal først og fremst brukes til å oppmuntre til en adferd som er til det beste for samfunnet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Sirup

#12
Vil anta at tilgangen til kollektivfeltet er noe av det første som forsvinner. Det vil nok bli en gradvis begrensning på bruken, hvor kollektivfeltene i Oslo-området er de første som blir lukket for oss.
Deretter vil jeg anta at fergeselskapene får presset gjennom at vi skal betale som alle andre.
Moms vil nok komme i en eller annen form, muligens med en lavere sats enn for andre varer.
Tror det siste gode som forsvinner er gratispasseringene i bomringene omkring de store byene.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Panduck

Dette er jo ting som er klart. Det jeg lurer mer på er hva skal erstatte drivstoffavgift, når (dersom) alle kjører strømbil. Det hjelper vel ikke å få de avgiftene som var før, det vil jo bringe inn langt mindre penger, dersom man ikke får inn avgift fra drifstoff.

Sitat fra: Askøy på onsdag 07. januar 2015, klokken 21:54
Vil anta at tilgangen til kollektivfeltet er noe av det første som forsvinner. Det vil nok bli en gradvis begrensning på bruken, hvor kollektivfeltene i Oslo-området er de første som blir lukket for oss.
Deretter vil jeg anta at fergeselskapene får presset gjennom at vi skal betale som alle andre.
Moms vil nok komme i en eller annen form, muligens med en lavere sats enn for andre varer.
Tror det siste gode som forsvinner er gratispasseringene i bomringene omkring de store byene.

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på onsdag 07. januar 2015, klokken 22:34
Dette er jo ting som er klart. Det jeg lurer mer på er hva skal erstatte drivstoffavgift, når (dersom) alle kjører strømbil. Det hjelper vel ikke å få de avgiftene som var før, det vil jo bringe inn langt mindre penger, dersom man ikke får inn avgift fra drifstoff.

Ca. 40% av strømprisen er avgifter.
Tilsvarende for bensin er ca. 60% og for diesel ca. 55%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA