Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvilken type lading?

Startet av poskare, lørdag 24. januar 2015, klokken 18:18

« forrige - neste »

thomanie

Sitat fra: afo på torsdag 08. januar 2015, klokken 11:01
Litt off topic.. Men er det i det hele tatt realistisk å tro at det vil bli mulig å erstatte eksisterende lader i  dagens e-golf med feks. en slik: http://www.brusa.eu/fileadmin/Diverses/Download/Datenblaetter/BRUSA_DB_EN_NLG6.pdf ?

Jeg hadde lett betalt en del tusenlapper for dette iallefall!
Sendte Brusa en mail i starten av November og spurte om de hadde en kraftigere lade-løsning for eGolf. Det hadde de ikke, ei heller hadde de planer om noe den gang. Dersom mange nok spør, så ser de kanskje ett marked? Alt er mulig - det umulige tar bare litt lenger tid!

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

sap_2000

Løfter en gammel tråd.
Går med tanker om å bytte ut en bil og anskaffe eGolf nummer 2. Bor rett utenfor oslogrensa, og frykter for hva de nye kostene i bystyret kan finne på av restriksjoner og økte bomavgifter.

Er godt fornøyd med egolfen, men savner litt rekkevidde for mitt bruksmønster. Det store spørsmålet er når folk tror VW vil tilby en større batteripakke?
Jeg tenker at nå som Nissan kommer med 30kwh til Leaf ved årskiftet, så bør VW enten matche eller overgå det før det går for lang tid.

Kunne egentlig tenkt meg å bestillt bil nå da det for tiden er under 2 mnd leveringstid (kanskje pga at nissan har tatt større markedsandeler med 30 kwh Leaf?), men frykter vi fort blir sittende med 2 eGolfer "av gammel generasjon".

Så hva tror folket når de tar en kikk i krystallkulen; Kommer det option på 30 kwh eller mer på 2017 modeller? Kanskje 22kw AC mulighet?
2017 modellene regner jeg med blir produsert fra ca April/ Mai.
Mvh. SAP - Helelektriske fra juni 2017

gamer73

jeg ville ABSOLUTT ventet med å kjøpe en E-golf til om rekkevidden betyr mye for deg. Det kan jo ikke være lenge til vi hører hva 17 modellen får så vent om du kan..det er mitt tips!

Hansi

Enig. Jeg tror "2 generasjon" eGolf vil komme i 2018 eller 2019-modell med ca. dobbelt så stor batteripakke, 2017-modell blir kanskje en facelift med noe større batteri.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

GreenBeHH

Det spekuleres mye om dette for tiden og noe jeg synes er interessant.  Ved lansering av eGolf så ble det også vist en 'roadmap' over forventede batteri økninger. se denne; http://www.greencarcongress.com/2014/07/20140721-egolf.html
Artikkelen er gammel, men den viser at 24,2 Kwh vil bli avløst av 27,1 Kwh, men den sier ikke når.  Mye tyder på at Nissan Leaf 30Kwh nå har begynt å ta i bruk nye battericeller og det er sannsynligvis bare et tidsspørsmål før VW følger etter.  eGolf bruker standard Panasonic celler (som Tesla) og disse finnes nå med bedre kapasitet.
Jeg tipper at eGolf modell 2017 som lanseres sommeren 2016 vil ha 27,1 Kwh kapasitet og samtidig lanseres en lavpris modell med dagens batteri og mindre utstyr (det finnes allerede i USA).
Et større hopp i kapasiteten vil ikke komme før eGolf er over på VIII generasjonen av Golf.

Det tror nå jeg  :D
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

Hoover

Sitat fra: GreenBeHH på mandag 02. november 2015, klokken 20:01
eGolf bruker standard Panasonic celler (som Tesla)
Hei
Er vel ikke helt riktig dette?
egolf bruker prismatiske celler, riktignok fra Panasonic men meget forskjellig fra 18650 (laptop :)) cellene som Tesla bruker.
Hadde VW bruk "Tesla" celler så hadde rekkevidden vært mye lenger.

tutti

Jeg tipper at bilprodusentene følger hverandre tett i utviklingen. Jeg tror også vi får større batterier på flere merker i løpet av 2016.

Spørsmålet er heller om neste oppgradering (30 Kwh klassen) er nok til å lure oss å oppgradere fra dagens generasjon, eller om man bør vente 1-2 år og få 35 Kwh+ generasjonen.

Bytter man elbil for ofte så blir verdifallet større enn gevinsten med å kjøre elbil.

np

Jeg er faktisk usikker på om neste batteri-oppgradering vil bil noe særlig mer enn 30kWh. Så lenge VW skal bruke samme chassis til flere modeller, er det vel begrenset hvor mye batteri det er plass til? Det er et hulrom bak, men har vel også noe med vekt å gjøre?

Er mye på gang med ny batterikjemi, men noen revolusjon det neste året tviler jeg på.

Når det ryktes at Tesla Model 3 vil ha et batteri på 50kWh, så er jeg mer tilbøyelig til å tro på det, siden den er el fra bunnen av.
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

jensjacob

Jeg ønsker mig mulighed for tilvalg af ladestik foran ligesom GTE'en og da den allerede eksisterer kan det vel ikke være så svært at sætte den på e-Golfen også. Og det skal helst være tilvalg - ikke enten eller. To ladeindgange vil være helt perfekt.

Nå så den ene indgang bliver aktiveret så kunne softwaren jo låse den anden for at undgå en hel masse underlige situationer.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

PokerFjes

Sitat fra: np på fredag 06. november 2015, klokken 13:27
Jeg er faktisk usikker på om neste batteri-oppgradering vil bil noe særlig mer enn 30kWh. Så lenge VW skal bruke samme chassis til flere modeller, er det vel begrenset hvor mye batteri det er plass til? Det er et hulrom bak, men har vel også noe med vekt å gjøre?

Er mye på gang med ny batterikjemi, men noen revolusjon det neste året tviler jeg på.

Når det ryktes at Tesla Model 3 vil ha et batteri på 50kWh, så er jeg mer tilbøyelig til å tro på det, siden den er el fra bunnen av.
VW har allerede presentert sin strategi for økt batterikapasitet og den du i vedlagte bilde.
De har standardisert golf 7 slik at det er samme chassis som brukes til alle drivlinjer. Hvis de skal øke kapasiteten på e-Golf utover den planlagte utviklingen i batterikjemi, må de stjele av bagasjeplassen eller noe annet (noe de gjerne måtte gjort for min del).

Jeg tror at 28ah cellene kan være tilgjengelige for 2017-modellen, men tror det er for tidlig for 34aH, noe som ville gitt e-Golf ca 33kWh batteripakke og en seriøs fordel i kampen om rekkeviddetronen.

Utviklingen i batterikjemi kan ikke VW kan påvirke i stor grad, så jeg frykter at VW kommer til å sakke akterut i konkurransen.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

tutti

Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 10. november 2015, klokken 10:55
Sitat fra: np på fredag 06. november 2015, klokken 13:27
Jeg er faktisk usikker på om neste batteri-oppgradering vil bil noe særlig mer enn 30kWh. Så lenge VW skal bruke samme chassis til flere modeller, er det vel begrenset hvor mye batteri det er plass til? Det er et hulrom bak, men har vel også noe med vekt å gjøre?

Er mye på gang med ny batterikjemi, men noen revolusjon det neste året tviler jeg på.

Når det ryktes at Tesla Model 3 vil ha et batteri på 50kWh, så er jeg mer tilbøyelig til å tro på det, siden den er el fra bunnen av.
VW har allerede presentert sin strategi for økt batterikapasitet og den du i vedlagte bilde.
De har standardisert golf 7 slik at det er samme chassis som brukes til alle drivlinjer. Hvis de skal øke kapasiteten på e-Golf utover den planlagte utviklingen i batterikjemi, må de stjele av bagasjeplassen eller noe annet (noe de gjerne måtte gjort for min del).

Jeg tror at 28ah cellene kan være tilgjengelige for 2017-modellen, men tror det er for tidlig for 34aH, noe som ville gitt e-Golf ca 33kWh batteripakke og en seriøs fordel i kampen om rekkeviddetronen.

Utviklingen i batterikjemi kan ikke VW kan påvirke i stor grad, så jeg frykter at VW kommer til å sakke akterut i konkurransen.
Da taper de endel på at folk som allerede eier elbiler ikke gidder å oppgradere før det er vesentlig bedre batterikapasitet. I tillegg bør egolf få 3-fase lader + hurtiglader.

PokerFjes

Sitat fra: tutti på tirsdag 10. november 2015, klokken 12:35
Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 10. november 2015, klokken 10:55
Sitat fra: np på fredag 06. november 2015, klokken 13:27
Jeg er faktisk usikker på om neste batteri-oppgradering vil bil noe særlig mer enn 30kWh. Så lenge VW skal bruke samme chassis til flere modeller, er det vel begrenset hvor mye batteri det er plass til? Det er et hulrom bak, men har vel også noe med vekt å gjøre?

Er mye på gang med ny batterikjemi, men noen revolusjon det neste året tviler jeg på.

Når det ryktes at Tesla Model 3 vil ha et batteri på 50kWh, så er jeg mer tilbøyelig til å tro på det, siden den er el fra bunnen av.
VW har allerede presentert sin strategi for økt batterikapasitet og den du i vedlagte bilde.
De har standardisert golf 7 slik at det er samme chassis som brukes til alle drivlinjer. Hvis de skal øke kapasiteten på e-Golf utover den planlagte utviklingen i batterikjemi, må de stjele av bagasjeplassen eller noe annet (noe de gjerne måtte gjort for min del).

Jeg tror at 28ah cellene kan være tilgjengelige for 2017-modellen, men tror det er for tidlig for 34aH, noe som ville gitt e-Golf ca 33kWh batteripakke og en seriøs fordel i kampen om rekkeviddetronen.

Utviklingen i batterikjemi kan ikke VW kan påvirke i stor grad, så jeg frykter at VW kommer til å sakke akterut i konkurransen.
Da taper de endel på at folk som allerede eier elbiler ikke gidder å oppgradere før det er vesentlig bedre batterikapasitet. I tillegg bør egolf få 3-fase lader + hurtiglader.
Jeg er ikke uenig. Spørsmålet nå er vel om de som styrer denne utviklingen hos VW er på hugget eller om de må melke kundene... hvis vi skal melkes så kommer det til å skje lite. Det er kanskje litt optimistisk å håpe på en 3-fas lader, men la oss i det minste få en 32A 1-fas 7.2kW lader som de allerede leverer i USA.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

np

Håper nytt om Nissan sitt 30kWh batteri og Tesla Model 3 er nok til å få VW til å tenke litt utenfor boksen. Men ja, tviler. Men håper.
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

Alessandro Volta

Jeg tror også VW blir værende litt etter.. Mitsubishi som er foran i utviklingen, Tesla ikke regnet med, ryktes å komme med en HUV i ASX størrelse, altså i Compact Crossover segmentet, og den får 40 mil rekkevidde, firehjulstrekk og skal være ren elbil. Den kommer allerede på slutten av 2016/våren 2017. Rett etter kommer "vanlig" ASX som PHEV genrasjon II. 7-10 mil rekkevidde på batteri og over 100 mil rekkevidde totalt.. Jeg er ikke klar over hvilke batterier disse får, men det kan kanskje noen andre svare på..?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA