Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Car-net før bilen er overtatt

Startet av Leo, lørdag 24. januar 2015, klokken 14:08

« forrige - neste »

fiskeri

"stop weicle and check power supply" dukket plutselig opp i kveld etter et ellers helt problemfritt bilhold. Var like ved huset, og kjørte den (i skilpaddefart) tilbake i garasjen. Batteriet var på 94 %. Satte den på lading opp til 97 %, og startet den på nytt. Samme beskjed. Tør ikke gjøre noe mer med saken nå, men skal ringe forhandler når de åpner i morgen tidlig. Intet uvanlig skjedde før meldingen kom opp. Kaldeste dagen i vinter så langt, men en Vestlands-vinter skal jo ikke være noen grunn til å slå seg vrang. Noen som har opplevd det samme og evt. vet hva som kan være galt?
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

Soulbolle

Hadde samme feilmelding for 3 dager siden. 12v-batteriet var flat og tok ikke imot lading hverken fra høyvoltsbatteri eller under opplading av bilen. Måtte bli hentet av bergingsbilen. På verksted ble det bare gjort en softwareoppdatering, så var alt i orden igjen. Det er vel en feil som mange har hatt etter en stund (min da etter 10000km). Skjønner ikke at KIA ikke informerer eierne om kjente feil og kaller de inn for å ta noe så enkelt som en softwareoppdatering - de kunne spart seg mange kroner på dette.

fiskeri

Tusen takk for utfyllende svar Soulbolle. Regner da med at de henter bilen min i morgen og at den får en oppdatering. Ja, rart at den ikke er blitt kalt inn ettersom dette er en kjent feil.
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

fiskeri

Kom en fra Bilhjelp for å få nøklene slik at den kunne hentes senere i dag. Skulle kjøre den ut av garasjen, og da virket alt - ingen feilmelding. Merkelig... Blir uansett en tur opp for å sjekke 12V og software.
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

Arild Sandven

#64
I dag meldte fruen at ladeluken ikke ville åpne seg.
Trodde det var frost, men når jeg kikker er det absolutt ingen frost, og knappen gir ingen reaksjon i det hele tatt.

Fant heldigvis nødløsningen når jeg åpnet panseret, men må nok en tur innom forhandler igjen ja.
Får se om ikke jeg kan få siste SW oppdatering også slik at temp ikke resettes på timer når vi først er innom.

Men er meget fornøyd med bilen etter ca 20.000 km

EDIT: Og knappen var "død" i 2 dager, men fungerte som bare det når jeg stakk innom forhandler. Aner ikke hvorfor, kan det ha et midlertidig problem med 12V batteri eller sikringer?

HenryJac

Sitat fra: Arild Sandven på søndag 10. januar 2016, klokken 20:41
I dag meldte fruen at ladeluken ikke ville åpne seg.
Trodde det var frost, men når jeg kikker er det absolutt ingen frost, og knappen gir ingen reaksjon i det hele tatt.

Fant heldigvis nødløsningen når jeg åpnet panseret, men må nok en tur innom forhandler igjen ja.
Får se om ikke jeg kan få siste SW oppdatering også slik at temp ikke resettes på timer når vi først er innom.

Men er meget fornøyd med bilen etter ca 20.000 km

EDIT: Og knappen var "død" i 2 dager, men fungerte som bare det når jeg stakk innom forhandler. Aner ikke hvorfor, kan det ha et midlertidig problem med 12V batteri eller sikringer?
Faren min har samme problem ang å få opp ladedøren selv om det ikke er is. Sier bare et klikk uten at noe skjer.
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

HenryJac

Sitat fra: nime01 på mandag 18. januar 2016, klokken 11:00
"Problemet" med ladeluke løses enkelt ved å bruke silikonstift på gummipakningen innenfor.
For å åpne når den er frosset, holder det bare å trykke på knappen i bilen, deretter er det bare å ta tak i bakkant på luka så åpner den seg.

Men dette er jo egentlig ikke en 'feil' eller ' mangel' ved bilen?
Og hva gjør du når det ikke er frost på den listen og luken ikke åpner seg så lett alikevel? Hos faren min sier det bare et klikk når han trykker, på min er det en annen lyd og luka spretter opp.
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

Ragged_Glory

Sitat fra: HenryJac på mandag 18. januar 2016, klokken 13:35
Sitat fra: nime01 på mandag 18. januar 2016, klokken 11:00
"Problemet" med ladeluke løses enkelt ved å bruke silikonstift på gummipakningen innenfor.
For å åpne når den er frosset, holder det bare å trykke på knappen i bilen, deretter er det bare å ta tak i bakkant på luka så åpner den seg.

Men dette er jo egentlig ikke en 'feil' eller ' mangel' ved bilen?
Og hva gjør du når det ikke er frost på den listen og luken ikke åpner seg så lett alikevel? Hos faren min sier det bare et klikk når han trykker, på min er det en annen lyd og luka spretter opp.

Dette problemet har jeg også. Ladeluka er ikke frossen. Alt er innsauset i silikonfett. Men det virker som om utløserproblemet er knyttet til kulde, og jeg tror det er kulden som påvirker plasten (krymper antakeligvis noen deler og andre deler ikke),  og gjør at den lille utløsertappen til høyre i luka ikke går inn og ut som den skal.

I helga var det minus 10 grader hos meg, og luka lot seg ikke åpne. Så i går tok jeg turen til forhandler. Da hadde temperaturen steget til en plussgrad, og da jeg testet utløserknappen før jeg gikk inn hos forhandler, spratt luka opp... Så jeg kjørte hjem og ladet. I dag er det kaldere igjen, så jeg regner med at jeg ikke får opp luka i kveld.

Når ladeluka ikke lar seg betjene på Sør-Vestlandet, er ikke bilen laget for norske forhold.
K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
Kia e-Niro Platinum Graphite, 2019

Ragged_Glory

Som skrevet - luka er ikke frosset fast, og det går ikke an å åpne den med å dra i bakkant. Det er den lille tappen til høyre som ikke spretter inn og ut skikkelig.  Også den er innsatt med silikonfett: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Ovrig-smoremiddel/Silikonfett-2000030629/

Det er innlegg fra tre bileiere over med samme feiltype.
K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
Kia e-Niro Platinum Graphite, 2019

OlavEmil

Det er ikkje silikonfeittet som blir tjukt og seigt i kulda, då?

Bortsett frå at luka på den eine bilen har frose litt fast eit par gongar (rimeleg uproblematisk å tine opp att) har vi ingen problemar med nokon av våre to. Har hatt temperaturar ned mot og under -15 grader dei siste to vekene (bur i eit kuldehol, med 3 - 8 grader lågare temperatur enn berre 3km utover dalen).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

HenryJac

....At jeg fortsatt venter på skiboksen jeg kjøpte for 5 uker siden er det vel nå...

Håper de ikke er like treige om man trenger å reparere noe.
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

Ssseee

Bilen vil ikke hurtiglade. Slår ut hurtigladerne, og får feilmelding i både bil/lader.

Verkstedet får den inn seinere i dag, så får de se på det. Fikk ikke lånebil, litt skuffende når bilen er 6 mnd gammel.
2015 Kia Soul

Ssseee

Har skjedd på 3 forskjellige hurtigladere nå. Alle har vært ABB. Både gammel og ny type.
2015 Kia Soul

JohnP

En bit i Hurtigladeren min knakk. Chademo porten. Det er i punktet hvor hurtigladeren låser seg fast. Kom fra oppvarmet garasje og hurtigladet i -25 grader, når jeg skulle ta ut lader etter avsluttet lading så knakk biten rett av.  Nå får jeg ikke hurtigladet og heller ikke brukt bilen i jobben min >:(

Ssseee

Sitat fra: Ssseee på onsdag 20. januar 2016, klokken 10:40
Bilen vil ikke hurtiglade. Slår ut hurtigladerne, og får feilmelding i både bil/lader.

Verkstedet får den inn seinere i dag, så får de se på det. Fikk ikke lånebil, litt skuffende når bilen er 6 mnd gammel.

Det viser seg at bilen min har en feil på "hurtiglading-systemet".
De må ned med hele batteripakken osv. Tidkrevende jobb.
Blir uten bil noen dager
2015 Kia Soul

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA