Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Car-net før bilen er overtatt

Startet av Leo, lørdag 24. januar 2015, klokken 14:08

« forrige - neste »

Leo

Ser det er flere andre som har en slik topic.

Jeg kan begynne med det jeg har opplevd med min:

-Parkeringssensorer som gir feilmelding (vært inne 2 ganger pga dette, men ser ut til å nå være i orden. Mener det var komt til fuktighet når bilen ble Mercasol behandlet).

-Styring av DAB fra ratt og knapper på siden av skjerm, virker bare av og til. (SW feil som gjelder flere Kiaer med samme system. Kia Norge er kjent med feilen og jobber med fix).

-Automatisk reset av gj.forbruk etter 10% lading og kjørt 300m, ser ikke ut til å fungere. (Forhandler har sjekket det, SW feil).

-Forhåndsprogramert temperatur faller "plutselig" til 15 grader. (Forhandler har hatt bilen inne og fått dette dokumentert, SW feil).

Ona IX

Godt kjent med flere av dine feil, og du skriver at det er SW feil på flere. Men har det kommet en fix? Eller vil kia samle mye under samme oppdatering så de slipper å hente inn biler mange ganger i året?
Jeg tror jo på den siste, men gleder meg til jeg slipper å måtte gå inn i radioen for å endre stasjon. Det jeg derimot gleder meg mest til er når de setter 24t på forhåndsprogrammering. Det burde ha ligget inne fra start!
Og krysser fingrene for at de har en egen knapp for 80% lading uten forhåndsprogrammering!
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

verahaka

Først og fremst vil jeg si at jeg er svært fornøyd med bilen  ;D

Likevel opplever jeg noen småting...
1. Som beskrevet av flere, bla. på facebooksiden til Kia Soul EV, at forhåndsprogramert varming tilbakestilles til 15 grader. Jeg pleier å sette denne på 25 grader.
2. Lyktene på bilen skrus ikke av etter at jeg har låst bilen. Jeg må låse opp og deretter låse igjen for at de skal skru seg av.
3. Opplever tilsvarende problem med lyset i ladeluken. Skrus ikke av før jeg låser opp også igjen.
4. GPS-tiden på klokken er feil. Dette er sikkert en innstilling, men denne har jeg ikke funnet ennå. Noen som vet? Dette har jeg inntil videre løst med å slå av GPS-tid og stilt klokken manuelt.
Problemet jeg da opplever er at GPS-tiden plutselig slår seg på igjen uten at jeg vet helt når. Tror det skjer mens bilen er slått av for noen morgener møter jeg opp til en bil som ikke er forhåndsvarmet. Når jeg skrur på bilen ser jeg at GPS-tiden er på igjen og viser feil tid.

Ona IX

Sitat fra: verahaka på tirsdag 06. januar 2015, klokken 20:59
4. GPS-tiden på klokken er feil. Dette er sikkert en innstilling.......
Du er sikker på at den ikke står på sommertid? Det gjorde min, men etter jeg skrudde det av, så fungerer den utmerket
Levert 18.11.2014
Bærum.

verahaka

Ja, det kan godt hende at det er sommertid. Hvor endrer jeg på det? Så skal jeg prøve

Kianus

Huk av daylight savings på klokkemenyen.
Hva mener du med at lysene står på når du låser? Det er vel coming home-belysning som stort sett er på alle nye biler.
Du kan imidlertid skru det av i innstillinger.

Anbefaler deg å lese manualen til bilen også, mye god informasjon der.

verahaka

Hei Kianus,
Takk for tilbakemelding. Jeg skal prøve det med klokken.

Har forstått at det er coming-home belysning. Praktisk og fornøyd med det, men ikke når lyse står på i fem minutter etter at jeg har låst bilen (bilen er satt i P, har på autolys og skrur av bilen på vanlig måte). Slik jeg har forstått skal lysene kun være på i 20-30 sek etter at man har låst bilen. Har heldigvis ikke opplevd det så mange ganger... 2-3 ganger, men har kun hatt bilen i ca 4 uker.

EspenM3

Sitat fra: verahaka på onsdag 07. januar 2015, klokken 10:46
Hei Kianus,
Takk for tilbakemelding. Jeg skal prøve det med klokken.

Har forstått at det er coming-home belysning. Praktisk og fornøyd med det, men ikke når lyse står på i fem minutter etter at jeg har låst bilen (bilen er satt i P, har på autolys og skrur av bilen på vanlig måte). Slik jeg har forstått skal lysene kun være på i 20-30 sek etter at man har låst bilen. Har heldigvis ikke opplevd det så mange ganger... 2-3 ganger, men har kun hatt bilen i ca 4 uker.

Lyser i ett minutt. Men om du trykker på låseknappen på nøkkelen (an gang om du har brukt knappen på døren, to ganger om du bruker bare nøkkelen) så slår de seg av med en gang. Denne funksjonen kan også slås av.

verahaka

Takk EspenM3! Det skal jeg prøve neste gang jeg opplever noe tilsvarende!

Leo

Ove H.

Regner med det er mange av de samme som er på Face som er her, men kan legge ut det jeg har opplevd på denne siden òg.
-15 graders problematikken. Ikke noe stort problem men...
-Får ikke styrt luftstrømmen som normalt, går tilbake i Auto.
-Varig feilmelding i fra parksensorer.
Har ikke gjort noe med noe av dette i forhold til forhandler. Ellers godt fornøyd med bilen
Kia soul

Ona IX

Feilmelding i parkeringssensorer kan være at det har lagt seg dritt/snø på sensoren, hvis ikke er det mest sannsynlig korrosjon på en ledning, huske en har levert kian til forhandler og de fikk ordnet det for den nette sum av 0,-.

Luftstrøm tenkte jeg på nå at det kan være det er den fuktsensoren på frontruten. Tror det står i instruksjonsboken hvordan man skrur den av. Den overstyrer det man har valgt av luftstrøm for å sørge for at ruten er tørr og fin.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Ove H.

Sikkert riktig angående sensorer.
Når det gjelder luftstrøm så kan jeg holde inne "returluft" knappen å trykke på "Mode" 5 ganger, så får jeg styrt dette manuelt. Men etter å ha slått bilen av/på så er det tilbake til det gamle.
Kia soul

Dag HV

Gikk programvaren bananas i dag eller er dette værre?

Det startet med en "energy supply"-error. Dette var ikke langt hjemme fra, så vi valgte å kjøre videre (hjemover). Etter noen minutter fikk vi bare 30 km/t som toppfart. Da vi var neste hjemme begynte feilvarslene å renne inn: Først varsel om feil på batteri, så styring, så dekktrykk, så bremser. Plutselig gikk varselbinkeren på av seg selv og bilen døde helt.

Batteriene er nesten fulle (92%), så problemet ligger neppe i for lite strøm. Bilen tar heller ikke lading.

KIA Assistanse er varslet og bilen blir fraktet til forhandleren i morgen for diagnose og rep.

Noen som har opplevd liknende på sin Soul EV?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA