Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av ze, lørdag 24. januar 2015, klokken 13:01

« forrige - neste »

ze

For dere som er lokalkjente; Hvilke lademuligheter er det i Bergen?
Ser at Klostergarasjen har type 2, men kan vi lade Zoe her?

Er det noen som har kommet over steder med Schuko med TN?
O.G. Renault Zoe, Tesla Model 3 LR AWD

hdh

Det enkleste er å bruke f.eks. 1881.no, gulesider.no eller ladestasjoner.no for å sjekke hva som er av lademuligheter i området. Når det gjelder å finne ut om nettet er TN eller IT så er i utgangspunktet det sikreste tegnet om de har røde CEE-stikk.

Har også lest at det meste av bygg som er reist etter år 2000 skal ha TN-nett, men usikker på hvor "bankers" dette er.

Nå skal det sies at jeg har hatt problemer med å lade på TN-nett schuko enkelte steder uten den gule bøtten. Bilen tar i mot lading, men får sms noen minutter seinere om at ladingen ble avbrutt. Når jeg låser opp bilen startet ladingen opp igjen. Andre steder funker det helt knirkefritt.
Sort '14 Renault Zoe Intens

ZOE

Jeg tenkte å kjøre Stavanger Bergen om en uke eller to. Men det var jammen ikke mange lademulighetene på haugalandet.

Blir kanskje langt å kjøre helt til Stord i januar

Bergen

Det ser ut til at Shcucko på Oasen er TN. Her ladet den i alle fall en liten time uten å falle ut når vi prøvde. 

ze

Ja, usikker på om jeg gidder å kjøpe schukokabel når det er så få muligheter.

Har sjekket ladestasjoner.no, men det er jo ikke akkurat flust av type 2, og ikke engang sikkert at det vil fungere alle steder det er montert så vidt jeg har forstått.

Men i 95% av tilfellene vil jeg uansett være dekket med hjemmeladeren.
O.G. Renault Zoe, Tesla Model 3 LR AWD

Speeder

http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet
Huk kun av for Type2 hurtig(43kW) og Type2 semihurtig(22kW)
Disse kan du garantert lade din Zoe på.

Zoe 43kW

aronesen

Sitat fra: ZOE på tirsdag 06. januar 2015, klokken 19:19
Jeg tenkte å kjøre Stavanger Bergen om en uke eller to. Men det var jammen ikke mange lademulighetene på haugalandet.

Hvis du  trimmer "tanken" helt full på Randaberg, bør det gå bra å kjøre til Stord. (121 Km)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Bergen

Sitat fra: ze på tirsdag 06. januar 2015, klokken 12:21
For dere som er lokalkjente; Hvilke lademuligheter er det i Bergen?
Ser at Klostergarasjen har type 2, men kan vi lade Zoe her?

Klostergarasjen ser ut til å gå fint (var her kun I 10 min, men den ladet I alle falle den tiden), her benytter du den vanlige tye 2 kabelen din :-)

zbk

Sitat fra: aronesen på onsdag 07. januar 2015, klokken 09:00
Sitat fra: ZOE på tirsdag 06. januar 2015, klokken 19:19
...

Hvis du  trimmer "tanken" helt full på Randaberg, bør det gå bra å kjøre til Stord. (121 Km)

Er et noen kilometer mindre enn det. Bing/Google sier 117km, men da er 9.2km over Boknafjorden regnet med. I ren kjørelengde er det 108km mellom disse stasjonene. Da kan en ligge over 20kWh/100m. I Eco/21°C havner jeg enkelt på mellom 17 og 17,5 i forbruk på fuktig vei og rett over 0°C ute, mindre om terrenget er lett. Er man villig til å ofre litt komfort og fokusere ekstra på økonomikjøring vil jeg tro man kan strekke det en del lenger enn dette også.

Har du ikke erfaring med å kjøre langt i elbil anbefaler jeg noen langturer på i alle fall over timen der du tester ut forbruk ved litt ulike kjørestiler og innstillinger (Eco/Normal, ulik varme) for å bli kjent med hva du får ut av bilen. Det reduserer effektivt eventuell rekkeviddeangst.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

karktb

Har ikke selgerene av Renault hurtigladestasjoner.
Det er en selger i Haugesund -- sjekk det

torjen6

Vardenbil i Haugesund/Karmøy har ein 11 kwh lader, vedsiden av ligger BMW som har ein 22 kwh lader har ladet er nokre gonger om kvelden når BMW ikkje brukar laddestasjonen sjølv, du må ha ladebrike for å oppne luka, men det trenger ikkje være BMW sin, oppner med alle ladebriken eg har.
Kjem 22 kwh lader på MCDonals ved siden av Oasen.(Norheim/Karmøy)
Skal også komme ein 22 kwh lader på Amanda, men den er litt i det blå no.
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

zbk

Sitat fra: torjen6 på torsdag 22. januar 2015, klokken 00:17
Vardenbil i Haugesund/Karmøy har ein 11 kwh lader, vedsiden av ligger BMW som har ein 22 kwh lader har ladet er nokre gonger om kvelden når BMW ikkje brukar laddestasjonen sjølv, du må ha ladebrike for å oppne luka, men det trenger ikkje være BMW sin, oppner med alle ladebriken eg har.
Kjem 22 kwh lader på MCDonals ved siden av Oasen.(Norheim/Karmøy)
Skal også komme ein 22 kwh lader på Amanda, men den er litt i det blå no.

Varden bil er nok behjelpelige om du kjører en Zoe i alle fall, men jeg anbefaler å ta kontakt på forhånd for å sjekke. Ladepunktet kan nok være opptatt av en demobil som står tilkoblet over natten. Dersom ladepunktet er av typen som låser kabelen i begge ender er det ikke mulig å låne en stund heller.

BMW var grinete og ikke imøtekommende til utlån av ladeplassen til andre enn de med en i3 når jeg sendte en forespørsel til dem for en liten stund siden, men jeg antar man kan "ta seg til rette" om det er krise.

Møller bil er heller ikke veldig interessert i å tilby ladetid til gud og hvermann, men der er det nok mulig å få til om nøden er stor.

Jeg venter på en tilbakemelding fra Fortum om planen for McDrive Oasen. I tillegg skal vel Aksdal oppgraderes til multistandard lading, men dette har blitt utsatt utallige ganger til nå.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

refreol

Hva med dette da?
http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3459-bergen-apner-verdens-storste-ladestasjon

I første fase er det seks hurtigladere med CHAdeMO-kontakt for blant annet Nissan LEAF og Peugeot Partner. Fire hurtigladere med CCS-kontakt for blant annet Volkswagen e-Golf og BMW i3. I tillegg kan Tesla Model S og Renault ZOE lade på fire semihurtigladere med Type 2-kontakt. Ved behov kan ladestasjonen oppgraderes til 21 ladepunkter i neste fase.
Renault ZoE Intense Easy Charge levert 22. Januar 2015 - det franske flygende teppet....

Reidar Fredrik Olsen - 934 28 520

Peri

Sitat fra: Speeder på onsdag 07. januar 2015, klokken 08:22

Jeg kikket på ladekartet, og Type2 hurtig(43kW) og Type2 semihurtig(22kW) var langt mer utbygd enn jeg hadde trodd  :)

-Gjelder ikke problematikken knyttet til ladenett (TN vs IT) for disse Type2 laderne over 22 kW?
Stavanger / Sandnes
Peugeot iOn 2011

emil

Sitat fra: Peri på tirsdag 10. mars 2015, klokken 21:52
Sitat fra: Speeder på onsdag 07. januar 2015, klokken 08:22

Jeg kikket på ladekartet, og Type2 hurtig(43kW) og Type2 semihurtig(22kW) var langt mer utbygd enn jeg hadde trodd  :)

-Gjelder ikke problematikken knyttet til ladenett (TN vs IT) for disse Type2 laderne over 22 kW?

11, 22 og 43kW er grarantert 400V trefase TN og er det Zoe liker best av alt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA