Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder

Startet av Torpedo Ted, fredag 23. januar 2015, klokken 23:36

« forrige - neste »

MeTesla

#60
Sitat fra: Torpedo Ted på lørdag 24. januar 2015, klokken 14:02
Prisøkningene har jo så langt tydeligvis hatt null effekt på bruktmarkedet, men det kan jo hende skyldes at det rett og slett er så mange som skal selge pga oppgradering til P85D.

På et tidspunkt må vel bruktmarkedet roe seg?

Jeg hadde ventet om jeg hadde en Tesla jeg skulle selge. Stort gap mellom nypris og temmelig rimelige priser som biler blir solgt for nå ser jeg.

Det kan vel ikke fortsette gitt et scenario der færre kjøper ny Tesla pga høyere priser? Jeg hadde også vurdert å brukteksportere til et annet land og dra fordelen av lav kronekurs.

Belgiske priser steg nå med 4% i følge en kar på det amerikanske forumet.

Sharp

Sitat fra: Torpedo Ted på lørdag 24. januar 2015, klokken 14:02
Jeg har som sagt mulighet til å ta i mot ny bil uten å selge den gamle. Noen som tror det lønner seg å heller vente til sommeren/høst med å selge en godt utstyrt P85?

Lønne seg i forhold til hva?
Å bare ha en bil stående uten å bruke den lønner seg i hvert fall ikke! 

Jeg tror enda ikke rushet på å selge P85 er her, så mitt tips er å selge nå, før rushet. Om en mnd kan det godt være at 550' er hva markedet vil betale for en godt utstyrt P85.

Hvis brukprisene går opp på sikt er det et unntak fra regelen. Det skjer som oftest bare med sjeldne biler hvor det er mange kjøpere i forhold til selgere. Det er nok ikke tilfellet med de rundt 4000 P85 som er i Norge. Økt nybilpris gjenspeiles i liten grad i bruktprisen.

Dennis

Tror neppe prisene går opp om 1-2 uker etter at den Norske pressen får prøve P85D og det kommer masse artikler om den. I tillegg til at det begynner å haste for de som skal selge som har bestilt P85D har man vell oppskriften på prisras.

Havebigfun

jeg har nettopp solgt av flere grunner:
1: en del lånefinanserer bilene og må selge når den nye kommer- prisgulvet blir da Teslas inbyttepriser som er lave.
2: Markedet for biler i denne prisklassen er begrenset- mange teslaeiere har bestillt ny bil ifølge min "statistikk" 40-50% av nybilbestillere, materialet er dog lite og selektert og andelen kan være vesentlig lavere- det kan altså komme mange (flere hundre) biler i markedet.
3: Grunnen for at jeg bestillte ny bil er at jeg tror den er vesentlig forbedret ift dagens (-som dog er meget bra). Idag er det mange kjøpere av bruktbiler som ikke har oppfattet dette (-om det er riktig 8)).
Når det har vært mediastorm etter at de første bilene har vært i landet vet alle det.

Jeg vil nødig snakke bruktbilprisen ned men for meg virker det slik at bruktbilprisene får en varig knekk nedover når de nye kommer. Det som kan utsette denne tilpasning til normal avskrivning er innføring av bilavgifter som kommer snart.
Selg nå- gå ut med en realistisk pris og gled deg til den nye er mitt råd. Hvis du har for mye penger- kjøp aksjer eller aksjefonds- de er det lettere å komme ut av...

Torpedo Ted

#64
Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 24. januar 2015, klokken 14:47
Tror neppe prisene går opp om 1-2 uker etter at den Norske pressen får prøve P85D og det kommer masse artikler om den. I tillegg til at det begynner å haste for de som skal selge som har bestilt P85D har man vell oppskriften på prisras.
Litt av poenget mitt er jo at P85D er i en helt annen prisklasse nå, og uoppnåelig for veldig mange. Sånn sett er ikke den relevant for de potensielle kjøperne av P85. Selv vanlig S85D er nå priset så høyt at det for veldig mange kun er brukt som er mulig.

Og ja, det er det andre poenget mitt, er mange desperate selgere på Finn allerede, og flere skal det bli. Men når alle bestilte P85D er levert, og alle kjøperne har fått kvittet seg med sine gamle biler, har jeg en teori om at det kommer til å roe seg på bruktmarkedet igjen, og det vil være mulig å få en god pris igjen av grunnene nevnt over.

MeTesla

I skrivende stund er det 140 biler til salgs, det er en ganske stor økning fra for et par dager siden. Blir spennende å se om alle disse bilene finner nye kjøpere og for hvilken pris. Håper ikke det blir fullstendig dumping av priser fra desperate selgere.

cirys1

Sitat fra: MeTesla på fredag 06. februar 2015, klokken 19:00
I skrivende stund er det 140 biler til salgs, det er en ganske stor økning fra for et par dager siden. Blir spennende å se om alle disse bilene finner nye kjøpere og for hvilken pris. Håper ikke det blir fullstendig dumping av priser fra desperate selgere.

Vi som gjerne vill kjøpe Tesla ønsker jo akkurat det..  :P

Jeg har aldri sett så mye "rare" priser eller annonsering som hos Tesla eiere, P85 går ifra 580-740k nesten identisk med det som betyr noe (utstyr, km, osv) P85 er i mange tilfeller billigere enn S85.
P85+ annonsert ifra 640-750k, er det noen som tror de får 750k for sin 1-2 år gamle bil som har rullet +-10k..??

TeslaK

Det som skjer er vel at alle kjøpere vet at om en mnd. så begynner rushet og da må prisene ned. De avventer derfor inntil videre, evt. prøver seg på noen skambud.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

cirys1

Sitat fra: TeslaK på fredag 06. februar 2015, klokken 20:46
Det som skjer er vel at alle kjøpere vet at om en mnd. så begynner rushet og da må prisene ned. De avventer derfor inntil videre, evt. prøver seg på noen skambud.

Jeg har lurt litt på hva som er skambud?? 10% under annonsert er det skambud??
Jeg vet egentlig ikke for jeg har aldri kjøpt en bruktbil til over 600k, men når noen virkelig tror at de kan få 750k for en to år gammel P85+ som har nesten har rullet 20.000km , da er du virkelighetsfjern.

Jeg mistenker at det er eiendomsmegler triks, visst noen byr 670-680 så kan motbudet være 700 og "begge" er fornøyd..   8)


MeTesla

på 12 timer har antall biler til salgs gått ned med 5 og er nå 135...

Også_Øyvind_H

Sitat fra: TeslaK på fredag 06. februar 2015, klokken 20:46
Det som skjer er vel at alle kjøpere vet at om en mnd. så begynner rushet og da må prisene ned. De avventer derfor inntil videre, evt. prøver seg på noen skambud.

Dagens synsyng (etter 2,5 år på forumet):
Det første rushet kom jo ved lansering av D - da var det vel nær 180 biler til salgs (opp fra ca 30?). Deretter gikk det kraftig ned til rundt 70 ved juletider. Jeg tror faktisk ikke at det blir et stort rush - mange har allerede solgt. Neste topp kommer vel om mindre enn en måned.

Vi er med andre ord sannsynligvis nær neste topp, og prisene holder seg godt. De S85'ene som er priset med ca 10% avskriving går fort. Markedet vil jo normalisere seg til sommeren, så salg i juni er ikke dumt (gitt at man har bruk for bilen frem til det).
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Knut Erling Øen

Sitat fra: Også_Øyvind_H på lørdag 07. februar 2015, klokken 10:02
Sitat fra: TeslaK på fredag 06. februar 2015, klokken 20:46
Det som skjer er vel at alle kjøpere vet at om en mnd. så begynner rushet og da må prisene ned. De avventer derfor inntil videre, evt. prøver seg på noen skambud.

Dagens synsyng (etter 2,5 år på forumet):
Det første rushet kom jo ved lansering av D - da var det vel nær 180 biler til salgs (opp fra ca 30?). Deretter gikk det kraftig ned til rundt 70 ved juletider. Jeg tror faktisk ikke at det blir et stort rush - mange har allerede solgt. Neste topp kommer vel om mindre enn en måned.

Vi er med andre ord sannsynligvis nær neste topp, og prisene holder seg godt. De S85'ene som er priset med ca 10% avskriving går fort. Markedet vil jo normalisere seg til sommeren, så salg i juni er ikke dumt (gitt at man har bruk for bilen frem til det).

Enig, tror også at neste topp kommer om noen uker når de første P85D-ene kommer til landet. Men jeg tviler på at prisene faller noe særlig og nå kommer våren. Sikkert enda fler som ønsker seg en Tesla - i stedet for en allerede utkonkurert ny eksosbil ;)
S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2016. Cybertruck bestilt 23. nov 2019.

Også_Øyvind_H

Og en liten refleksjon knytta opp mot de to undersøkelsen som er her inne vedr oppgraderin fra S/P til en D variant: Det er dobbelt så mange eksisterende P'eiere som oppgraderer (i % og enda mer i antall). Sammen med at S85D'ene kommer både i mars og i juni hovedleveransene, så vil salg av en S (og forsåvidt P) være gunstig senere. Skal vi tippe antall biler til salgs 01.06...?
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

RonnyØ

Sitat fra: Knut Erling Øen på lørdag 07. februar 2015, klokken 10:40
Sitat fra: Også_Øyvind_H på lørdag 07. februar 2015, klokken 10:02
Sitat fra: TeslaK på fredag 06. februar 2015, klokken 20:46
Det som skjer er vel at alle kjøpere vet at om en mnd. så begynner rushet og da må prisene ned. De avventer derfor inntil videre, evt. prøver seg på noen skambud.

Dagens synsyng (etter 2,5 år på forumet):
Det første rushet kom jo ved lansering av D - da var det vel nær 180 biler til salgs (opp fra ca 30?). Deretter gikk det kraftig ned til rundt 70 ved juletider. Jeg tror faktisk ikke at det blir et stort rush - mange har allerede solgt. Neste topp kommer vel om mindre enn en måned.

Vi er med andre ord sannsynligvis nær neste topp, og prisene holder seg godt. De S85'ene som er priset med ca 10% avskriving går fort. Markedet vil jo normalisere seg til sommeren, så salg i juni er ikke dumt (gitt at man har bruk for bilen frem til det).

Enig, tror også at neste topp kommer om noen uker når de første P85D-ene kommer til landet. Men jeg tviler på at prisene faller noe særlig og nå kommer våren. Sikkert enda fler som ønsker seg en Tesla - i stedet for en allerede utkonkurert ny eksosbil ;)
Enig i tanken. Jeg vet at det er mange som selger fossilbil som kunne tenkt seg, og har tenkt seg, Model S som neste bil. Så å si at markedet er mettet osv blir feil. Desto billigere bilene blir, desto flere vil vurdere handel. Mange er skeptiske og redd for forandring, men ettersom det kommer flere biler i "nabolaget" så vil også disse bli interessert tror jeg. Prisene vil gå ned, ingen tvil om det, men markedet er der. Ikke alle trenger 0-100 på 3,4, men de fleste trenger god plass i en bil som er rimelig i drift.
Husqvarna Automower 320

cirys1

Sitat fra: MeTesla på lørdag 07. februar 2015, klokken 07:59
på 12 timer har antall biler til salgs gått ned med 5 og er nå 135...

135 er et ganske vannvittig høyt antall når du tenker på hvor få model s det er i landet iforhold til mye annet.
BMW 5 serie f.eks mellom 2013-2015 er det "bare" 270 til salgs av, iforhold til til antall 5 serier vi har i landet er dette høy eller lavt?

Forholdet mellom antall biler totalt i landet og antall biler til salgs går ikke i favør Tesla mener nå jeg selv om det var helt oppi 180 rundt lansering av D.  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA