Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder

Startet av Torpedo Ted, fredag 23. januar 2015, klokken 23:36

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Har bestilt P85D. Jeg har mulighet til å ta levering uten å selge den jeg har nå.

Jeg vil tro det allerede er en del P85'er som selges pga overgang til P85D, og om en måned eller to kommer nok prisene til å dumpes når folk MÅ selge før den nye ankommer.

Kan det hende det er bedre å vente til i sommer med å selge? Da har alle som faktisk måtte selge mest sannsynlig fått solgt unna.

Dennis

#1
Veldig vanskelig å spå, kan slå begge veier.
Men selv har jeg mest tro på at å sette prisen litt under de andre nå før rushet er det lureste før prisene blir enda lavere. For til våren/sommeren når det begynner å komme en del P85D og litt senere S85D kan den med 2wd bli tungsolgt, siden det da kommer masse artikler og tester om hvor rå og heftig den nye Teslaen med 4wd er, bedre seter, autopilot ++ og når markedet i tillegg fylles opp med veldig mange kan det bli hardt.

Og da er en P85(+) plutselig veldig lite interessant for en stor andel av kjøpegruppen som vanligvis ville ha en P85 eller P85+ og de spytter fort inn de ekstra kronene for å få en med 4wd og mye bedre ytelser.
Autopilot funksjoner begynner nok også å komme sånn smått etterhvert og da blir det nok litt skriverier rundt det også og da vil sikkert kjøpere ha det også.
Slik det er enn så lenge er det i hovedsak entusiastene som har satt oss inn i hvor stor forskjellene er.

D.O

Sitat fra: Dennis på mandag 05. januar 2015, klokken 23:23
Veldig vanskelig å spå, kan slå begge veier.
Men selv har jeg mest tro på at å sette prisen litt under de andre nå før rushet er det lureste før prisene blir enda lavere. For til våren/sommeren når det begynner å komme en del P85D og litt senere S85D kan den med 2wd bli tungsolgt, siden det da kommer masse artikler og tester om hvor rå og heftig den nye Teslaen med 4wd er, bedre seter, autopilot ++

Og da er en P85(+) plutselig veldig lite interessant for kjøpegruppen som vanligvis ville ha en P85 eller P85+ og de spytter fort inn de ekstra kronene for å få en med 4wd og mye bedre ytelser.
Autopilot funksjoner begynner nok også å komme sånn smått etterhvert og da blir det nok litt skriverier rundt det også og da vil sikkert kjøpere ha det også.
Slik det er enn så lenge er det i hovedsak entusiastene som har satt oss inn i hvor stor forskjellene er.
p85 til 650-700 eller p85d fra 900 og opp... Det er en vesentlig sum penger i forskjell. Som etter all sannsynlighet kommer til å være enda større da prisene trolig stiger om noen mnd igjen.  De som solgte i panikk gjorde noe dumt.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

auduny

#3
Jeg venter på en P85D i mars, men vurderer faktisk å selge den og kjøpe meg en vanlig p85 etterhvert. Jeg blir snart trebarnsfar, har kjøpt med ekstra seter og hadde egentlig kalkulert med at frunken bare hadde mistet litt av plassen sin. Ikke at den hadde mistet brorparten.
Til vanlig er det jo helt greit, men når jeg skal bruke de to siste setene i bagasjerommet, det er da jeg trenger den ekstra plassen forran......

Dennis

Sitat fra: D.O på mandag 05. januar 2015, klokken 23:28
p85 til 650-700 eller p85d fra 900 og opp... Det er en vesentlig sum penger i forskjell. Som etter all sannsynlighet kommer til å være enda større da prisene trolig stiger om noen mnd igjen.  De som solgte i panikk gjorde noe dumt.

Glemte at P85D akkurat gikk opp ca 90 000 i pris. Det hjelper jo en del på bruktprisen. Men vanligvis er den kjøpegruppa som vil ha og kjøper det "råeste" ikke de som sitter å teller på tusenlappene når man skal ha bil. Mange av de er i en kjøpegruppe som er vant med å betale 1.5 million ++ for biler.

Men en annen ting som hjelper litt er jo at P85D åpner seg også for en større gruppe med kjøpere som ikke har vurdert Tesla tidligere. Både jeg og flere jeg kjenner hadde aldri vurdert Tesla før vi bestilte P85D med 700hk og 4wd. Og da var det i hovedsak pga 700hk, 4wd og slippe å bli flådd av avgifter :P

jazzwheel

"mye bedre ytelser"

Jeg er spent på om ikke det kan slå motsatt vei jeg. For de som er veldig glad i å burne ut fra lyskrysset så kanskje, men for de aller fleste andre som gjør en forbikjøring av og til ikke har hytte på fjellet så tror jeg ikke folk nødvendigvis styrer unna S85/P85.



Og hvor mange legger 100k++ på bordet for å kjøpe siste generasjons BMW/Audi fordi setene er nyere?

Dennis

Nå blir ytelsene bedre med software oppdateringen som øker toppfarten til 250 km/t kommer.
Men uansett blir den frakjørt slik det er nå, tar faktisk en god del effekt for å klare å dra fra slik i høyere hastigheter.

Fra stillestående blir P85 det man kaller rett å slett parkert, er som forskjellen på vanlig golf og en sprek golf gti.

jazzwheel

Får kryssa fingra for at det faktisk skjer da, og ikke at de ikke reduserer den istedenfor slik de har gjort med software til nå...

Trustno1

Jeg er en av de som sitter å vurderer litt når jeg skal legge ut P85'n til salgs. Venter P85D i slutten av mars.

Personlig har jeg kommer til konklusjonen at jeg venter med å legge den ut til jeg ser D'n er i transit. Jeg tviler på det vil bli ett kjempeprisras rett og slett på at vi ser nå fler og fler eksempler på at folk eksporterer bilene sine til europa. Når prisene synker noe, så åpner det seg ett enormt bruktmarked som vil kunne sluke unna det meste av biler.

Det finnes jo knapt brukte TMS'r til salgs i europa utenom i Norge.

jkirkebo

Sitat fra: jazzwheel på mandag 05. januar 2015, klokken 23:47
Jeg er spent på om ikke det kan slå motsatt vei jeg. For de som er veldig glad i å burne ut fra lyskrysset så kanskje, men for de aller fleste andre som gjør en forbikjøring av og til ikke har hytte på fjellet så tror jeg ikke folk nødvendigvis styrer unna S85/P85.

Jeg har hytte på fjellet og hadde kjøpt S85 om jeg skulle kjøpt ny Tesla i dag. Plass i frunken betyr mye mer for meg enn 4WD, fremkommelighet kan jeg uansett fikse med hurtigkjettinger (som koster under en tiendedel av 4WD-tillegget). I tillegg føler jeg meg faktisk tryggere på vinteren med RWD, får mer føling med hvor glatt det faktisk er da. Vil helst ikke bli overrasket om jeg må stoppe brått. 4WD-biler er jo kraftig overrepresentert mhp. utforkjøringer vinterstid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Pompel

Personlig tror jeg at en av de store faktorene som om en stund vil avgjøre bruktprisen er autopilot-pakken. Jeg tror det er flere som vil ha funksjoner som adaptiv cruisecontrol, parkeringsassistent, blindsonevarsling, automatisk blending av lys, osv enn den ekstra ytelsen som bl.a. P85 gir og når disse kommer på bruktmarkedet da vil prisen på tidligere biler falle betraktelig.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

RonnyØ

Man må ikke glemme det som blir nevnt lengre opp i tråden. At for hver tusenlapp bilen går ned, åpnes et større marked, i både inn- og utland. Mange flere har råd til en bil til 500.000,- kontra 600.000,-
Husqvarna Automower 320

Olemann

Dette drøftes i flere tråder ser jeg, så mye fornuftig å hente mange steder.  Jeg er ikke lenger i markedet for brukt TMS etter at det ble en ny i3 i stedet, men har fulgt godt med på FINN, og legger nå merke til at det de siste få dagene har vært en 30-40% økning i utbud av TMS.  Men som før sagt ser det ut til at mange bare "tester" markedet og ikke er villige til å selge for det de faktisk får.  Derfor vanskelig å spå reell pris, mange biler ser ut til å trekkes uten å bli solgt/solgt-merket.

Tror mange kjøpere husker den 600k "grensen" som ble passert for flere P85 (bra utstyrte) som ble solgt i dagene etter D lanseringen, og har is i magen og venter på flere biler skal nå den prisen.
Tror du har rett i at mange må selge når de tar ut den nye D, og dermed vil mange biler da komme for reelt salg, og ikke bare testing på FINN.  Tror også endel som må ha det heftigste har økonomi til å ta et tap, og heller ikke gidder bruke ukesvis på mailer og telefoner fra kjøpere på å presse prisen noen tusenlapper opp, og heller selger unna for å bli kvitt.
Tror nok at de rimelige S60 med lite utstyr i større grad kjøpes/selges av folk som gidder bruke tid på krone-optimalisering, mens endel P85 selgere har mer penger enn tid, og dermed kan det lettere bli gode prise på disse, sett fra kjøper-siden.  Men eksport-markedet vil nok gi en viss stabilisering, men ikke for dem som primært vil unngå plunder og heft, de orker ikke denne type usikkerhet og tar heller et større tap og blir kvitt et problem fort.
Kan nok hende vi vil se endel norske oppkjøpere som tar imot P85(+) nettopp fra gruppen som ikke vil bruke tid/krefter på salg.  Noe av dette har man allerede sett.

En generell risiko med å kjøpe denne type high tech er jo at innovasjon ikke stopper med den bilen man selv kjøpte, om det blir P100Q eller noe annet som kommer vet vel ingen, men at Elon Musk gir seg med innovasjon ville ikke jeg satt penger på.  Så å vente med å selge er ikke alltid det lureste.   
Mange spår krona stabilisert i dag ser jeg, så et nytt prishopp for nye ville jeg ikke ventet på som medisin mot lav bruktpris.


Sitat fra: Torpedo Ted på mandag 05. januar 2015, klokken 23:01
Har bestilt P85D. Jeg har mulighet til å ta levering uten å selge den jeg har nå.

Jeg vil tro det allerede er en del P85'er som selges pga overgang til P85D, og om en måned eller to kommer nok prisene til å dumpes når folk MÅ selge før den nye ankommer.

Kan det hende det er bedre å vente til i sommer med å selge? Da har alle som faktisk måtte selge mest sannsynlig fått solgt unna.

snurrehue

Sitat fra: D.O på mandag 05. januar 2015, klokken 23:28
p85 til 650-700 eller p85d fra 900 og opp... Det er en vesentlig sum penger i forskjell. Som etter all sannsynlighet kommer til å være enda større da prisene trolig stiger om noen mnd igjen.  De som solgte i panikk gjorde noe dumt.

Nå må du nok også ta med i betraktningen at de som da vurderer en brukt P85 til 650-700k sannsynligvis samtidig vil tenke at de heller foretrekker en splitter ny bil med 4wd og den nye tech-pakken, og heller ofrer et sekund på sprinten til 100, og dermed havner på S85D.

oyoz

Sitat fra: sangiovese på tirsdag 06. januar 2015, klokken 10:38
Sitat fra: D.O på mandag 05. januar 2015, klokken 23:28
p85 til 650-700 eller p85d fra 900 og opp... Det er en vesentlig sum penger i forskjell. Som etter all sannsynlighet kommer til å være enda større da prisene trolig stiger om noen mnd igjen.  De som solgte i panikk gjorde noe dumt.

Nå må du nok også ta med i betraktningen at de som da vurderer en brukt P85 til 650-700k sannsynligvis samtidig vil tenke at de heller foretrekker en splitter ny bil med 4wd og den nye tech-pakken, og heller ofrer et sekund på sprinten til 100, og dermed havner på S85D.

Dette kan jeg bekrefte for egen del og to andre jeg har snakket med når det gjelder kjøp av TMS. Å betale  700' for en brukt P85 når man får en helt ny "riktig" utstyrt S85D for 750' er ikke aktuelt da man antageligvis vil komme billigere ut totalt sett med ny S85D (min gjetning).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA