Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder

Startet av Torpedo Ted, fredag 23. januar 2015, klokken 23:36

« forrige - neste »

Olemann


Kan godt hende at noen kjøpere poster sine hypoteser om lav pris framover for å få ned prisen i markedet, men det hjelper nok lite, da tror jeg heller de ca. 80% som averterer på FINN og som ikke får solgt bilen fordi de ikke setter ned prisen til markedspris - altså der de treffer en kjøper, påvirker mer, ved å gi andre eiere/selgere urealistiske forhåpninger.

Tror nemlig mange selgere lar seg påvirke av utrops-pris på andres biler på FINN, uten å være tilstrekkelig klar over at den prisen har lite med reell salgspris å gjøre, nettopp fordi de aller fleste ikke selges.

Ser det i denne tråden også, det er svært få som står fram med den reelle prisen de måtte ned i for å få solgt, men mye gjentagelser av forhold som kan påvirke pris.  Og ikke så rart det, de som skal selge liker jo å tenke på de forhold som holder prisen oppe, de som skal kjøpe motsatt.
Jeg er ikke i noen av de gruppene for tiden.

Teslanewbie

#31
Kjøp ny bil og få den levert i mai, Selg bil etter Revidert Statsbudsjett 1 juni .. ;-)

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

Er det kommet noen signaler mtp revidert og elbilavgifter? Har levering i oktober men framskynder om jeg risikerer avgift på bilen.

Kjell Leaf

#33
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 06. januar 2015, klokken 22:18
Er det kommet noen signaler mtp revidert og elbilavgifter? Har levering i oktober men framskynder om jeg risikerer avgift på bilen.
Nei, eller jo, FRP har et ønske om det, men det ville nok ikke fått støtte fra KRF og V uansett.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Sharp

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 06. januar 2015, klokken 22:18
Er det kommet noen signaler mtp revidert og elbilavgifter? Har levering i oktober men framskynder om jeg risikerer avgift på bilen.

Klimaforliket fra 2012 sier at avgiftsfordelene ved kjøp av elbil skal vare ut 2017, eller når antallet passerer 50.000. Det tallet passerer vi om få måneder. I regjeringserklæringen fra 2013 har regjeringen imidlertid forpliktet seg til å videreføre avgiftsfordelene for nullutslippsbiler til 2017, uavhengig av antallet. Det er derfor lite trolig at det blir moms på elbiler i revidert budsjett for 2015 eller 2016.

Øyvind.h

Bruktprisen har lite å si for meg, for jeg har budsjettert med et normalt verditap i min privatøkonomi. Men jeg registrerer at jeg i løpet av første halvannet års eierskap antakelig ikke har mer enn ca 5-10% verditap. Latterlig lavt inntil videre.
Litt artig at selv en Leaf antakelig ville kostet like mye i verditap, og de som har gjort desidert størst brøler er de som hadde råd til å kjøpe når bilen ble lansert, men som heller ventet på prisfall i bruktmarkedet.
På halvannet år har jeg spart bortimot 45.000,- i drivstoff, bom og årsavgift. I en bil med ca 400 hester. Med verditap på rundt 50-60.000,-.
Helt rått for å si det mildt :D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Og jeg har spart en god dæsj mer. På kortere tid :)

Angrer bare på en ting. At jeg ikke bestilte litt tidligere. En uke, og jeg ville fått 12.000 i rabatt også.

samotholt

Sitat fra: Sharp på tirsdag 06. januar 2015, klokken 22:28
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 06. januar 2015, klokken 22:18
Er det kommet noen signaler mtp revidert og elbilavgifter? Har levering i oktober men framskynder om jeg risikerer avgift på bilen.

Klimaforliket fra 2012 sier at avgiftsfordelene ved kjøp av elbil skal vare ut 2017, eller når antallet passerer 50.000. Det tallet passerer vi om få måneder. I regjeringserklæringen fra 2013 har regjeringen imidlertid forpliktet seg til å videreføre avgiftsfordelene for nullutslippsbiler til 2017, uavhengig av antallet. Det er derfor lite trolig at det blir moms på elbiler i revidert budsjett for 2015 eller 2016.

Jeg føler meg langt fra like sikker på at vi først ser avgifter i 2017. Politikere har en tendens til å tøye slike lovnader. F.eks. er moms en avgift? Om de ønsker så argumenterer de heller for at fritak for moms er subsidiering (noe som selvsagt er feil).

Ved sist lokalvalg gikk arbeiderpartiet i Trondheim til valg på at bomringen ikke skulle komme tilbake. Hva skjedde? Jo, det tok noen uker etter valget så ble det bestemt at vi skulle få bompunkter. Stasjonene for innkrevning står altså ikke i ring rundt byen - men krever inn penger åkke som.
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

Havebigfun

enig- avgiftsøkninger varsles ofte med knappest mulig margin- jeg er ikke overbevist at man kan kjøpe 4-700hk biler uten noen avgifter særlig lengre enn til 010715.

jazzwheel

moms = merverdiavgift så vi kan vel kalle det en avgift :)

Ellers helt enig i at 50000 biler fort kan gjøre at ting skjer før 2017.

Muffinman

Blir litt gambling å satse på levering i oktober 2015 da skjønner jeg. Forhåpentligvis kjenner politikerene sin besøkelsestid og varsler en anstendig tid i forveien. Fattes ikke vedtakene i juni? Trer de i så fall i kraft øyeblikkelig?

Sharp

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 06. januar 2015, klokken 23:14
Fattes ikke vedtakene i juni? Trer de i så fall i kraft øyeblikkelig?

En del endringer i skatter og avgifter fra revidert budsjett 2014 trådde i kraft fra 1. juli 2014.

samotholt

Det pågår nå en gjennomgang av bilavgiftene og endringer skal skje i revidert statsbudsjett 2015.

http://www.nettavisen.no/na24/slik-tenker-siv-jensen-om-nye-bilavgifter/8506895.html

Må vel si at jeg føler tidspunktet sammenfaller godt med at vi da har passert 50 000 elbiler :-(
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

Amoss

Sitat fra: Sharp på tirsdag 06. januar 2015, klokken 23:22
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 06. januar 2015, klokken 23:14
Fattes ikke vedtakene i juni? Trer de i så fall i kraft øyeblikkelig?

En del endringer i skatter og avgifter fra revidert budsjett 2014 trådde i kraft fra 1. juli 2014.

Når vår kjære samferdselsminister "lakk" at han hadde planer om å øke avgiftene så snart man var over 50k biler - altså ved revidert til våren, så sa han også at det var usikkert om det ville skje med virkning i fra høsten av eller fra neste nyttår.

Men som nevnt over - regjeringsplattformen har ikke med seg dette tallet på 50k, desuten går forliket ut på at når 50k eller 2017 kommer, så skal man sette seg ned å diskutere veien videre. Ikke automatisk innføre avgifter.

Den eneste måten jeg kan se at de kan gjennomføre noe slikt denne stortingsperioden måtte være om AP også stemmer for. Kjenner jeg AP rett så vil de heller stemme i mot for å felle regjeringen, for så å fremme samme forslag igjen så fort de er inne :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

JO

I og med at jeg verken skal selge bilen min eller kjøpe en ny så er det revnende likegyldig for meg hva biler på finn selges for. Men har solgt noen biler på finn og det er kun de med lavest utropspris som selges omtrent. Ta den laveste prisede Model S på finn og trekk av litt så tenker jeg vi finner omtrent reell salgspris. Det er å tro på julenissen at man skal kunne selge til høy pris fremover. Jeg ville solgt så raskt så mulig hadde jeg bestillt ny P85D såfremt jeg kunne løst transportbehovet i mellomtiden. Model S er ikke lenger en sjelden bil i Norge, det er nok av biler på bruktmarkedet og den har mistet litt av nyhetens interesse. P85D med sine ytelser vil jo skape endel oppmerksomhet men for en vanlig S85/P85 så er det nok roligere, er mange som absolutt ikke kunne tenke seg en elbil Tesla eller ikke.
Svart Model S Levert 11 Mars

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA