Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder

Startet av Torpedo Ted, fredag 23. januar 2015, klokken 23:36

« forrige - neste »

Dennis

#15
I tillegg til div forbedringer, helt ny bil,4wd og autopilot får jo også 85D litt lengre rekkevidde, samt høyere toppfart og går mest sannsynlig likt eller litt bedre i høyere hastigheter enn hva P85 gjør. Forskjellen på dagens S85 og P85 er jo ikke nærmest ikke eksisterende litt opp i fart.
Så lenge det ikke er helt tørt ute vil også 85D også være raskere på 0-100 og overlegen på grep og akselerasjon mesteparten av vinteren.

Så den blir helt klart en konkurrent til dagens P85 for mange kjøpere ja.

JO

Selg så tidlig så mulig, bil stiger sjelden i pris på bruktmarkedet. P85 må nok ett stykke ned i pris også.
En ny S85D er en mye mer attraktiv bil en en brukt P85. P85 skulle hatt betydelig lavere pris en S85D for at det skulle vært aktuelt for min del.
Svart Model S Levert 11 Mars

Olemann

Kortversjonen av mitt forrige innlegg, som har litt mer ord/analyser, er det samme som andre nå sier, P85 (i alle fall 2013 modellen) må ned i 550k før de selges effektivt, selv etter prisoppgang på nye, nå som S85D tilbyr så mye mer og selges i 2015 modell.  Derfor vil nok mange av de som de siste dager har postet sin brukte P85 måtte erkjenne at de er optimister, men er jo lov å prøve seg, spennende å se når Tesla-Finn blir som andre Finn'er, nemlig at folk senker prisen til de får solgt, og ikke bare lar annonsen gå ut.   Virker som det er en svært stort interesse blandt endel TMS eiere for å finne ut hva de kunne solgt for, men selge for det kjøper vil betale sitter lenger inne.

FINN viser nå på få dager en dobling av antall TMS under kr. 600k, og en 40% økning av utbud totalt sett, så er nok endel som velger å gå ut nå før rushet, om det ikke allerede er litt sent om man ville unngå rushet.


jkirkebo

Sitat fra: JO på tirsdag 06. januar 2015, klokken 11:42
Selg så tidlig så mulig, bil stiger sjelden i pris på bruktmarkedet. P85 må nok ett stykke ned i pris også.
En ny S85D er en mye mer attraktiv bil en en brukt P85. P85 skulle hatt betydelig lavere pris en S85D for at det skulle vært aktuelt for min del.

Det kommer nok an på kjøper hvilken som er mest attraktiv. For min del ville både P85 og S85 vært mer attraktiv enn S85D. Jeg tror fort det gjelder svært mange kjøpere nedover i Europa også, for de som tenker på å eksportere.

Jeg tror også det er nok av kjøpere som ikke bryr seg om førerassistanse-systemene. Jeg hadde selv valgt bort disse på en ny bil om de var lagt i en egen pakke og ikke i tech-pakka (som jeg må ha pga. bakluka og luftfjæring).

Men prisene er nok litt høye ennå. Jeg ga 730k for min fullspeccede P85+, nå etter 1,5 år og 40kkm vil jeg påstå 600k hadde vært en ok sum å få igjen og 630k ville verdt en veldig god salgssum. 650k+ er nok alt for drøyt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Epleskreller

Tror det er mange som tråler bruktmarkedet på Tesla og flere "motstandsnivåer" på vei ned. Ble tilbudt 570k for min S85 med 38k km av en kollega som måtte ha 7 seter. Avslo selfølgelig ;-) Selger tidligst til sommeren..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

oyoz

For dem som liker å plage seg selv med realiteter (inkludert meg selv). Se vedlegg. Dette er mine tall, men de har vist seg å stemme ganske så godt med virkeligheten for alle andre biler enn Tesla (enn så lenge).

Edit: Jeg plasserer TMS i klassen "Dyr, 600+".

Sharp

De P85 på Finn som faktisk har blitt solgt har stort sett vært priset godt under 650'. Jeg måtte ned til 600' for å selge min 2014-modell P85. Tror januar 2015 blir den siste måneden det er mulig å få mer enn 600' for en godt utstyrt 2013-2014 P85. Mitt tips til alle som må/bør selge før de får ny: Legg den ut nå til 610' - 620'. I februar kan det være for sent.

Havebigfun

For videre høye priser av P85 taler:
Som Kirkebø sier er frunken vesentlig mindre på D-versjonene. Jeg har P85 (som jeg er meget fornøyd med) og har bestillt P85D men er usikker om den er et vesentlig bedre valg. Aksellerasjonen av P85 fra 0 er vanedannende og det er stor forskjell på et sekund der slik at S85D kan kjennes vesentlig dauere. At forskjellen fra 50 opp er mindre er midre relevant for kjøreopplevelsen. Større frunk og vesentlig kvikkere aks er altså faktorer som taler for P85.
Kronen har svekket seg betydelig siden prisøkningen i desember- nå er det igjen 8% forskjell mellon norske og amerikanske priser. Det kan altså komme en ny prisøkning selv om det ikke virker sannsynlig pdd.
Når P85D er i landet og testet av norske journalister skyller en tsunami av misunnelse over landet som kan gi ytterligere trykk for innføring av avgifter i revidert.
Det er altså flere faktorer som kan motvirke den vanlige prisfallkurven man egentlig må regne med- kan altså hende at det er lurt å sitte med flest mulig Tesla per 010715- men det er spekulasjon.
Til sist- om tapet ved salg av nåværende blir for stor kan man alltids melde avbud hos Tesla - akseptere 15k tap og leve sine glade dager- alternativt kan den nye selges- sannsynlig med noen kroner gevinst.
Svaret er iallefall ikke opplagt :)

oyoz

Man unngår jo ikke tapet ved å la være å selge bilen, man bare utsetter realiseringen av tapet til senere ;)

Olemann

Kloke ord.  Dette er jo en erfaring som er reell, altså en selger som priser bilen ned dit den treffer en kjøper.  Jeg forundres over det svært høye antall TMS på FINN som står og står, og ikke nedprises til det treffer en kjøper og selges.  Men; dette tyder på at det ikke er reelle salgsønsker bak alle finn annonsene, men et behov for å bekrefte om bilen kan selges til ønsket pris. Når det ikke går så beholdes bilen heller (og man tar et større tap en gang i framtiden, som en annen sa det.)
Selv ved et salg til 550K av en S85 og 590K for en P85 (begge velutstyrte) 2013 modeller bestilt til 1. pris i 2012/2013 er jo en lav avskrivning.
Men; tror tanken på mulig avgift/moms/ny prisoppgang ++ gjør at endel "henger" og ikke klinker til.  Morsomt å følge med på dette, nesten lærebok i psykologi-stoff  :)


Sitat fra: Sharp på tirsdag 06. januar 2015, klokken 19:28
De P85 på Finn som faktisk har blitt solgt har stort sett vært priset godt under 650'. Jeg måtte ned til 600' for å selge min 2014-modell P85. Tror januar 2015 blir den siste måneden det er mulig å få mer enn 600' for en godt utstyrt 2013-2014 P85. Mitt tips til alle som må/bør selge før de får ny: Legg den ut nå til 610' - 620'. I februar kan det være for sent.

Også_Øyvind_H

På vanlige biler er det kurant å benytte saldoavskriving for å beregne tapet, der %-sats er noe høyere på dyre biler.

På Tesla har det, pga av faktorene nevnt av bl.a av Havbigfun, ikke fulgt et normalløp.

Jeg har selv bestilt en S85D og vurderer om jeg skal skifte ut S85'en. Jeg må vel ærlig innrømme at D'en gir meg liten merverdi. Jeg bestilte vel kun for å ha flere alternativer/flere biler i omløp i en periode der det så ut som om det var fordelaktig.

S85'en har, gitt at jeg hadde fått tilsvarende det som FOLK FAKTISK HAR SOLGT TIL, hatt vesentlig gunstigere avskrivninger enn normalt. Grunnen er jo selvfølgelig:

  • Rabatt ved tidligkjøp (før 31.12.2012)
    Prisstigning i 2013
    Prisstigning i 2014

I tillegg kommer jo faktorer fremover:
- Dollaren har styrket seg vesentlig mer enn sist prisstigning, faktisk 33% høyere nå enn i perioden i forkant av prisstigningen i 2013.
- Mulig gradvis moms
- (Fortsatt relativt lang bestillingstid - strengt tatt ingen endring)

Selv om mange (som ikke har bilen) liker å blåse opp tilbudet, så er det fortsatt godt under 2% av solgte Teslaer i Norge. Jeg tror derfor at folk har liten nedside ved å vente til de faktisk bør selge bilen (ift eget behov). De som tror at P85'ene i nær fremtid i vesentlig grad kommer til å bli solgt rundt 550' er vel strengt tatt like mye drømmere som de som tror at de skal få 650' når de selger.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Havebigfun

Sitat fra: oyoz på tirsdag 06. januar 2015, klokken 19:51
Man unngår jo ikke tapet ved å la være å selge bilen, man bare utsetter realiseringen av tapet til senere ;)
Gitt like betingelser er det opplagt at verdienav bilen hakker seg gradvis nedover. Slik er det ikke nødvendig med Tesla de neste månedene kfr det jeg skrev istad.
Når det gjelder nedskrivning av verdier på en bil er det dummeste man vanligvis gjør å selge en bil som er noen mnd gammel. Verditapet/måned blir vesentlig lavere om man beholder bilen lenge, eks 6-8 år.
Det betyr at du reduserer tapet per måned du har hatt hittil ved å beholde bilen i noen år. Ikke dårlig økonomi det.
Den dagen du kjøper ny bil må du imidlertid ta et tap.

D.O

#27
Elbiler og Tesla er bare i sin spede begynelse. Etterhvert får enda flere interessen for elbil og ikke bare entusiastene og kollektivbrukerene.
Kr kursen er lav. Renta er superlav.  Bilprisene øker. Etterspørsel i bruktmarkedet ut av Norge og I Norge vil øke betraktelig. Supercharger nettverket begynner så vidt å få sin oppmerksomhet, og vil trekke enda flere mot Tesla som valg.
Moms og avgifter lurer rundt hjørnet og er kanskje en realitet om 6mnd.

Møter daglig folk som stiller spørsmål om bilen, som viser at de fleste ikke aner hva dette er. Spørsmål om batteribytte hver andre år, vanskelig å starte på vintern, osv. Etter å forklart om bil som ikke "må startes" og komfort med forvarming blir de nærmest i sjokk når jeg nevner gratis lading!? Og plass til 7seter og bagasje forran!? Faktisk er de som har vært mest interessert om dagene vært pensjonister :) og de virker ikke redd for å ta steget over til elbil, men savner informasjon. Edit: jeg mener ikke p85 er det rette valger for pensjonisten, men at elbil fortsatt er ukjent for de fleste...
Jeg frykter overhode ikke noen bruktpris som blir lav, men at noen på nytt får panikk og gir bort bilen til en heldig kjøper er jeg sikker på. Ser ikke bort fra at denne kjøperen poster både her og der for å få ned prisen...
Jeg tror alle som har Tesla i dag skal være super glad og kommer til å oppleve ett svært billig bilhold.
Jeg tipper også  moms og avgift i tillegg til lav kr kurs gjør Model X uoppnåelig for mange som har reservert.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Også_Øyvind_H

Sitat fra: D.O på tirsdag 06. januar 2015, klokken 20:27
Jeg tror alle som har Tesla i dag skal være super glad og kommer til å oppleve ett svært billig bilhold.
Jeg tipper også  moms og avgift i tillegg til lav kr kurs gjør Model X uoppnåelig for mange som har reservert.

+1

Før event. moms så ser jeg at en godt utstyrt X85D kommer lett 200' over det jeg har bestilt S85D'en for. Så mye er ikke et hengerfeste verdt for meg (på en bil som er høyere enn jeg vil ha og som ikke kan ha takstativ, samt har kortere rekkevidde).

Basert på følgende enkle forutsetning:
Pris S85D før siste prisstigning (med det meste inkl 21'): 694'
Prisstigning i nov-14: 9,5%
Antatt generell ytterligere prisstigning pga $ kurs: 10%
Antatt pristillegg X: 7%
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Sharp

Sitat fra: Også_Øyvind_H på tirsdag 06. januar 2015, klokken 20:06
De som tror at P85'ene i nær fremtid i vesentlig grad kommer til å bli solgt rundt 550' er vel strengt tatt like mye drømmere som de som tror at de skal få 650' når de selger.

Utstyr, årsmodell og kjørelengde har selvsagt endel å si for prisen. Jeg ser nå det ligger 2014 modell P85+ med det meste av utstyr på Finn til rundt 650'. Når den ikke blir solgt med en gang betyr jo det at det ikke er så mange kjøpere som er villig til å gi så mye for en brukt P85+. Kanskje den blir prutet ned i 620', eller at selger må godta innbytte?

Det bør jo tilsi at de med de eldste P85 fra sommeren 2013, de som har gått veldig langt, eller de med lite ekstrautstyr må under 600' for å bli solgt. Du kan godt kalle meg en drømmer når jeg påstår disse vil gå for 550' mot slutten av februar, men jeg mener helt klart det vil være kjøpers marked fremover på brukte Teslaer. Det eneste jeg kan se vil endre det er om det kommer rykter om moms på elbiler allerede i 2016, men det har jeg svært lite tro på at Venstre og Frp vil godta.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA