Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilpriser og dollarkurs

Startet av kula, fredag 23. januar 2015, klokken 21:41

« forrige - neste »

kula

Hallo medfølende entusiaster

Etter 149.000 relativt trofaste km var det takk og farvel til fremdriftsbatteriet som ikke har tapt nevneverdig kjørelengde siden det var nytt jula 2008.
Trolig isolasjonsfeil sier Røhne Selmer.
Dessverre utslitt bakaksling som var planlagt på skifte ut.

Finnes det en trollmann der ute?
Eller en god doktor?
Eller en vis mann(/kvinne)?
TRENGER RÅD!

Mulig å få på plass et brukt batteri? Pris?
Bakaksel koster visst 20.000.
En forventet delebilpris? Hva kan den være verdt?

2008 modell, skiftet PCU. Ny varmekolbe vinter 13/14. Varme i frontrute. Soltak.
Oppgradert DAB radio, forsterker/høytalere til 12.000 Strømmen bilstereo ca 2011/2012.
Gode piggfrie med beste rullemotstand hakkepeliitta RSI; 2 nye piggfrie i høst, 2 nesten nye - dog 155 dimensjon - altså litt smalere. Sommerdekk Michelin energy saver, husker ikke tilstand. Alle dekk på org. alu.felg.
TH!NK City 2008 zebra 149.000km på 6 år før batteriet takket for seg januar 2015
e-Golf fra februar 2015 23.000 km første året
TMX 75 #255 fra oktober 2016

Go-carter

Imponerende kjørelengde! Spent på å se om min holder så langt :)

Hva med konvertering til Lithium? Da finnes det også muligheter for tre ganger så rask ladehastighet.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

kula

Takk for tips.
Men jeg ønsker meg mere råd, gjerne mere konkrete - og billige?
Finnes brukt Zebra batteri? Pris? Hva koster å skifte? Er det verdt det? 
TH!NK City 2008 zebra 149.000km på 6 år før batteriet takket for seg januar 2015
e-Golf fra februar 2015 23.000 km første året
TMX 75 #255 fra oktober 2016

Go-carter

Det er visstnok mulig å bytte det selv. Forutsetter kompetanse, ellers kan enkelte firmaer gjøre det. Elbilmek på Fornebu blant annet, ellers er det sikkert noen andre også.

Man får de brukt ja, litt varierende pris. Spørsmålet er jo kvaliteten til et brukt, og hvor lenge det evt. holder. Tror et nytt lithiumbatteri er billigere, og i alle fall mer forutsigbart. Det ligger en tråd her angående felleskjøp på lithiumbatterier.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lynet

Har du fått utskrift fra diagnosen på batteriet? Har faktisk et eksempel fra 2014 på at R&S sa det var intern isofeil i batteriet, men det var bare usynkron SOC!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

SplitPersonality


Det er to ulike spesialister på Peugeot-bakakslinger på det sentrale Østland som tar på seg fulloverhaling av slike. Pris mellom 5 og 10-tusen avhengig av hvor stor slitasjen er.

Dette er et veldig kjent problem for Peugeot-eiere og det finnes faktisk en liten industri med oppgraderte foringer og overhalingsteknikker for det som er en dårlig fransk konstruksjon i utgangspunktet.

Vi kan formidle kontakt.

Lene Jensen

Kula, har du funnet noen løsning?

Har samme problem selv. Batteriet er gåent iflg R&S. Zebra 2010 gen 2.
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Lynet

Be om utskrift på diagnosen fra R&S, både feilkoder og måleverdier.
De kan ikke si at der er defekt uten å ha lest ut feilkoder.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rezet

Hvis du kommer til at batteriet må byttes så er det en ganske kurant jobb å gjøre selv hvis du vet hva et pipenøkkelsett er, og har tilgang på noen trebjelker og en MC-jekk.

Fremgangsmåte:
Bygg opp bilen slik at bakakslingen kommer litt høyere enn høyde på jekk + batterikasse. (Omtrent 13"??)
Løsne kjølerør og vifte til batterikassen (sitter under gulvplate bak setene).
Løsne ledningene til batteriet (sitter under luke i forkant av passasjersete)
Sett jekken oppunder batterikassen, litt i forkant mener jeg det var, og løsne boltene som holder batterikassen.
Senk ned batteriet med en bevegelse på noen cm forover da kjøle-rør-koblingene gjerne vil gå klar av bilen.
Dra ut batteriet bakover.
Reverser prosessen for å sette inn det nye. Vær bare veldig forsiktig hvis BMI skal flyttes over, da krus-koblingene er skjørere enn små fugleunger med astma. Løsne alle skrier litt, dra rett utover, løsne skruene litt til (like mye) og trekk litt til osv... Da kommer den av til slutt.
IKKE stikk tunge, eller andre kroppslige eksteemiteter, borti noen av koblingspunktene. Advarsel-klistremerkene er der av en grunn... Bruk gjerne spesielle hansker, slike som sterkstrøm-montører bruker.

Når det gjelder bakaksling... En kompis av meg skulle ha en slik bakaksling til Peugeot for en tid tilbake. Fra Prøven Bil så kom den på 7-8.000 kroner mener jeg han sa. Det er jo merkeforhandler for Peugeot, så kan være lurt å høre med en slik en. ;-)
2CV, AK400, Impreza Sport, C5 og Think City.

SUNPWRD

Henger meg på denne tråden.

Jeg og en kollega har en City med defekt Zebra batteri iflg selger av bilen. Vi har ikke fått avlest feilkoder, noen som har / vet hvilket utstyr som kreves for å gjøre dette?

Å ta ned batteriet regner jeg med skal gå ganske greit, takk for oppskrift Rezet.

Men med batteriet demontert, kan det åpnes eller er dette hermetikk? :-)
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)


Gekko

Hei !

Vi har en Think med Zebra 21mil som er død. Batteriet er OK og har kjørt i underkant av 20.000 km (ble byttet i fjor). Noen som er interessert i å kjøpe ?
Det står hos Elbilmek i Asker.

Geir mob: 92242428
Think City (79' Km), Opel Ampera (68' Km), Leaf (72' Km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA