Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mulig å ettermontere DAB radio?

Startet av Stikkkontakt, fredag 23. januar 2015, klokken 21:13

« forrige - neste »

e-Kvaase

#135
Sitat fra: mihkku på tirsdag 31. mars 2015, klokken 10:48
Har du bil produsert etter uke 45?
Ja den skal ha blitt produsert i uke 7 2015.
Får opp alle valg i Car Net, både rutevarmer og avgangstider osv.

Fikk startet varmetråder i front og bakrute via app i går. Ingen klima ble skrudd på.
Bilen var da koblet til ekstern strøm. Fungerte da fint, ruta ble raskt litt varm/lunken, særlig øverst i venstre hjørne.
Tror jeg da også hadde satt på varmetrådene i frontruta før jeg slo av tenningen, men om det har noen betydning vet jeg ikke.

Spørsmålet er vel om disse varmetrådene i frontruta oppfører seg annerledes hvis bilen ikke er tilkoblet ekstern strøm. Når bilen ikke var tilkoblet ekstern strøm (krysset av for klimaregulering uten ekstern strømforsyning) tok dette mye lenger tid, nesten 20. minutter og 2 førsøk. Usikker på om det skal fungere på denne måten.

mihkku

Hos meg fungerer frontrutevarmeren via app når dette er aktivert i bilen (produsert i uke 43). Fungerer både når strømforsyning er koblet til og ikke. Ser dog ikke at den fungerer ellers

e-Kvaase

Sitat fra: mihkku på tirsdag 31. mars 2015, klokken 12:48
Hos meg fungerer frontrutevarmeren via app når dette er aktivert i bilen (produsert i uke 43). Fungerer både når strømforsyning er koblet til og ikke. Ser dog ikke at den fungerer ellers

Fungerer hos meg uavhengig om rutevarme er aktivert i bil eller ikke i forhold til app. Fikk tint vekk et tynt lag med is i dag på under 5 minutter kun med varmetrådene når bilen ikke var tilkoblet strøm.

Når bilen er tilkoblet strøm går dette på under halve tiden. Ruten blir også merkbart varmere.

Konklusjonen så lagt jeg kan bedømme er at varmetrådene går på merkbart høyere effekt når bilen er tilkoblet strøm.



mihkku


hottentott33

Sitat fra: e-Kvaase på onsdag 01. april 2015, klokken 17:51

Fungerer hos meg uavhengig om rutevarme er aktivert i bil eller ikke i forhold til app. Fikk tint vekk et tynt lag med is i dag på under 5 minutter kun med varmetrådene når bilen ikke var tilkoblet strøm.

Når bilen er tilkoblet strøm går dette på under halve tiden. Ruten blir også merkbart varmere.

Mulig jeg høres negativ ut, men 5 minutter var ikke voldsomt imponerende. Det klarer jo dieselpurka mi også hvis den står og putrer på tomgang. Etter 2,5 minutter ligger isen helt løs og en kan bare ta noen lette strøk med isskrapen. Jeg hadde trodd at med varmetråder så skulle det være issfritt nok til at vindusviskerne kan ta det etter ett minutt, kanskje to med hard og tykk is. Når bilen lader hjemme og varmer opp kupéen, så vil nok det også medvirke til kjappere isfrie ruter.
Jeg hadde kanskje forventet litt kjappere, men jeg har vel etter litt venting på at bilen skal komme, fått for høye forventninger  :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

HelectriC

Sitat fra: hottentott33 på onsdag 01. april 2015, klokken 20:54
Sitat fra: e-Kvaase på onsdag 01. april 2015, klokken 17:51

Fungerer hos meg uavhengig om rutevarme er aktivert i bil eller ikke i forhold til app. Fikk tint vekk et tynt lag med is i dag på under 5 minutter kun med varmetrådene når bilen ikke var tilkoblet strøm.

Når bilen er tilkoblet strøm går dette på under halve tiden. Ruten blir også merkbart varmere.

Mulig jeg høres negativ ut, men 5 minutter var ikke voldsomt imponerende. Det klarer jo dieselpurka mi også hvis den står og putrer på tomgang. Etter 2,5 minutter ligger isen helt løs og en kan bare ta noen lette strøk med isskrapen. Jeg hadde trodd at med varmetråder så skulle det være issfritt nok til at vindusviskerne kan ta det etter ett minutt, kanskje to med hard og tykk is. Når bilen lader hjemme og varmer opp kupéen, så vil nok det også medvirke til kjappere isfrie ruter.
Jeg hadde kanskje forventet litt kjappere, men jeg har vel etter litt venting på at bilen skal komme, fått for høye forventninger  :)

Jo da, det er sånn det skal fungera når alt er på stell. På min tar det 1min og isen er bare å viske vekk.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

e-Kvaase

#141
Sitat fra: HelectriC på onsdag 01. april 2015, klokken 23:35
Sitat fra: hottentott33 på onsdag 01. april 2015, klokken 20:54
Sitat fra: e-Kvaase på onsdag 01. april 2015, klokken 17:51

Fungerer hos meg uavhengig om rutevarme er aktivert i bil eller ikke i forhold til app. Fikk tint vekk et tynt lag med is i dag på under 5 minutter kun med varmetrådene når bilen ikke var tilkoblet strøm.

Når bilen er tilkoblet strøm går dette på under halve tiden. Ruten blir også merkbart varmere.

Mulig jeg høres negativ ut, men 5 minutter var ikke voldsomt imponerende. Det klarer jo dieselpurka mi også hvis den står og putrer på tomgang. Etter 2,5 minutter ligger isen helt løs og en kan bare ta noen lette strøk med isskrapen. Jeg hadde trodd at med varmetråder så skulle det være issfritt nok til at vindusviskerne kan ta det etter ett minutt, kanskje to med hard og tykk is. Når bilen lader hjemme og varmer opp kupéen, så vil nok det også medvirke til kjappere isfrie ruter.
Jeg hadde kanskje forventet litt kjappere, men jeg har vel etter litt venting på at bilen skal komme, fått for høye forventninger  :)

Jo da, det er sånn det skal fungera når alt er på stell. På min tar det 1min og isen er bare å viske vekk.

Tiner isen på ett minutt hvis bilen ikke er tilkoblet strøm og du KUN bruker varmetråder? Dette er jo litt avhengig av hvor tjukt dette islaget er og hvor kaldt det er...

HelectriC

Sitat fra: e-Kvaase på torsdag 02. april 2015, klokken 14:27
Sitat fra: HelectriC på onsdag 01. april 2015, klokken 23:35
Sitat fra: hottentott33 på onsdag 01. april 2015, klokken 20:54
Sitat fra: e-Kvaase på onsdag 01. april 2015, klokken 17:51

Fungerer hos meg uavhengig om rutevarme er aktivert i bil eller ikke i forhold til app. Fikk tint vekk et tynt lag med is i dag på under 5 minutter kun med varmetrådene når bilen ikke var tilkoblet strøm.

Når bilen er tilkoblet strøm går dette på under halve tiden. Ruten blir også merkbart varmere.

Mulig jeg høres negativ ut, men 5 minutter var ikke voldsomt imponerende. Det klarer jo dieselpurka mi også hvis den står og putrer på tomgang. Etter 2,5 minutter ligger isen helt løs og en kan bare ta noen lette strøk med isskrapen. Jeg hadde trodd at med varmetråder så skulle det være issfritt nok til at vindusviskerne kan ta det etter ett minutt, kanskje to med hard og tykk is. Når bilen lader hjemme og varmer opp kupéen, så vil nok det også medvirke til kjappere isfrie ruter.
Jeg hadde kanskje forventet litt kjappere, men jeg har vel etter litt venting på at bilen skal komme, fått for høye forventninger  :)

Jo da, det er sånn det skal fungera når alt er på stell. På min tar det 1min og isen er bare å viske vekk.

Tiner isen på ett minutt hvis bilen ikke er tilkoblet strøm og du KUN bruker varmetråder? Dette er jo litt avhengig av hvor tjukt dette islaget er og hvor kaldt det er...

Ja, det går veldig raskt uten at strøm er tilkoblet og bil er helt kald. Åpner døren, trykker igang frontrutevarme og før jeg kommet til å skrape to sideruter så er frontruta ferdigtinet.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Nuvolari

Sitat fra: HelectriC på fredag 03. april 2015, klokken 23:22
Sitat fra: e-Kvaase på torsdag 02. april 2015, klokken 14:27
Sitat fra: HelectriC på onsdag 01. april 2015, klokken 23:35
Sitat fra: hottentott33 på onsdag 01. april 2015, klokken 20:54
Sitat fra: e-Kvaase på onsdag 01. april 2015, klokken 17:51

Fungerer hos meg uavhengig om rutevarme er aktivert i bil eller ikke i forhold til app. Fikk tint vekk et tynt lag med is i dag på under 5 minutter kun med varmetrådene når bilen ikke var tilkoblet strøm.

Når bilen er tilkoblet strøm går dette på under halve tiden. Ruten blir også merkbart varmere.

Mulig jeg høres negativ ut, men 5 minutter var ikke voldsomt imponerende. Det klarer jo dieselpurka mi også hvis den står og putrer på tomgang. Etter 2,5 minutter ligger isen helt løs og en kan bare ta noen lette strøk med isskrapen. Jeg hadde trodd at med varmetråder så skulle det være issfritt nok til at vindusviskerne kan ta det etter ett minutt, kanskje to med hard og tykk is. Når bilen lader hjemme og varmer opp kupéen, så vil nok det også medvirke til kjappere isfrie ruter.
Jeg hadde kanskje forventet litt kjappere, men jeg har vel etter litt venting på at bilen skal komme, fått for høye forventninger  :)

Jo da, det er sånn det skal fungera når alt er på stell. På min tar det 1min og isen er bare å viske vekk.

Tiner isen på ett minutt hvis bilen ikke er tilkoblet strøm og du KUN bruker varmetråder? Dette er jo litt avhengig av hvor tjukt dette islaget er og hvor kaldt det er...

Ja, det går veldig raskt uten at strøm er tilkoblet og bil er helt kald. Åpner døren, trykker igang frontrutevarme og før jeg kommet til å skrape to sideruter så er frontruta ferdigtinet.

Ved å starte varmetrådene fra bilen får man alltid maks effekt.

Ved å starte fra appen får man mindre effekt dersom bilen ikke er tilkoblet strøm.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

HelectriC


Ved å starte varmetrådene fra bilen får man alltid maks effekt.

Ved å starte fra appen får man mindre effekt dersom bilen ikke er tilkoblet strøm.
[/quote]

Har en pre uke-45 bil så kan bare starte fra bil, kan ikke sammenligne:-(
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

e-Kvaase

Sitat fra: Nuvolari på lørdag 04. april 2015, klokken 08:47
Sitat fra: HelectriC på fredag 03. april 2015, klokken 23:22
Sitat fra: e-Kvaase på torsdag 02. april 2015, klokken 14:27
Sitat fra: HelectriC på onsdag 01. april 2015, klokken 23:35
Sitat fra: hottentott33 på onsdag 01. april 2015, klokken 20:54
Sitat fra: e-Kvaase på onsdag 01. april 2015, klokken 17:51

Fungerer hos meg uavhengig om rutevarme er aktivert i bil eller ikke i forhold til app. Fikk tint vekk et tynt lag med is i dag på under 5 minutter kun med varmetrådene når bilen ikke var tilkoblet strøm.

Når bilen er tilkoblet strøm går dette på under halve tiden. Ruten blir også merkbart varmere.

Mulig jeg høres negativ ut, men 5 minutter var ikke voldsomt imponerende. Det klarer jo dieselpurka mi også hvis den står og putrer på tomgang. Etter 2,5 minutter ligger isen helt løs og en kan bare ta noen lette strøk med isskrapen. Jeg hadde trodd at med varmetråder så skulle det være issfritt nok til at vindusviskerne kan ta det etter ett minutt, kanskje to med hard og tykk is. Når bilen lader hjemme og varmer opp kupéen, så vil nok det også medvirke til kjappere isfrie ruter.
Jeg hadde kanskje forventet litt kjappere, men jeg har vel etter litt venting på at bilen skal komme, fått for høye forventninger  :)

Jo da, det er sånn det skal fungera når alt er på stell. På min tar det 1min og isen er bare å viske vekk.

Tiner isen på ett minutt hvis bilen ikke er tilkoblet strøm og du KUN bruker varmetråder? Dette er jo litt avhengig av hvor tjukt dette islaget er og hvor kaldt det er...

Ja, det går veldig raskt uten at strøm er tilkoblet og bil er helt kald. Åpner døren, trykker igang frontrutevarme og før jeg kommet til å skrape to sideruter så er frontruta ferdigtinet.

Ved å starte varmetrådene fra bilen får man alltid maks effekt.

Ved å starte fra appen får man mindre effekt dersom bilen ikke er tilkoblet strøm.

Nyttig info.
Er dette noe du har funnet ut av selv, eller har du fått bekreftet dette fra forhandler?
Det er slik det fungerer for vår bil også.

Tyder jo på at varmetrådene får ekstra effekt fra tilkoblet strøm når den har tilgang på dette, og funksjonen startes fra app. Virker også som den får tilsvarende effekt når dette startes fra bilen, da trolig fra fremdriftsbatteriet? Da er jo tenningen på. Når varmetråder startes fra app og bil ikke er tilkoblet strøm får den kanskje strøm kun fra 12V batteriet i bilen?

Har sendt forespørsel til teknisk på Møller, men ikke fått noe svar ennå.
Har snakket med selger i dag som skulle sjekke det opp videre.

Selger nevnte også at det jobbes med å få til forvarming via app. for biler produsert før uke 45 2014.

Merkel32

Når man er i bilen: Slår man på varmetråder i frontruta via touchpanel eller er det også en "fysisk" bryter??

e-Golfer

Trykk på "Menu" på klimaanlegget, da kommer det opp en visning i Navien, som har en knapp nederst for å skru på varme i frontruta.

Ikke veldig intuitivt, men der ligger den ;-)
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Merkel32

OK, takk. Da har jeg sett den. Litt ulogisk at det er knapp for bakrute og ikke frontrute utenom touchpanelet..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA