Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mulig å ettermontere DAB radio?

Startet av Stikkkontakt, fredag 23. januar 2015, klokken 21:13

« forrige - neste »

Sidewinder

Jeg ser mange skriver at forvarming ikke gjør bilen "varm" nok..?
Er det noen forskjell på varmeeffekten når man da "starter" bilen?
Skjønner ikke hvorfor det evntuelt skulle bli vamere da?

Mrklausen

Sitat fra: Råde på fredag 09. januar 2015, klokken 09:36
Hvis du har bilen koblet til strømnettet og samtidig har sagt at forvarmingen ikke kan ta strøm fra batteriet, vil bilen kun klare oppvarming med det som er tilgjengelig via ladekabelen.

Dvs ved 10A ladekabel ca 2300W som mulig maks på "varmeovnen i bilen" og ved 16A ca 3500W.

I bil som i hus er det forskjell på disse to effektene.

Velger du at bilen kan bruke fremdriftsbatteriet til forvarming, vil du kunne få maks effekt (5-6kW?) i henhold til det Elmo skriver.

Fremgangen for å få bilen til kun å varme opp bilen fra ladekontakten og ikke batteriet på bilen?
Jeg har vegglader på 16A kurs.
E-Golf (2015)
Golf Stv (2014)

Ohm

Sitat fra: Mrklausen på tirsdag 13. januar 2015, klokken 09:38
Sitat fra: Råde på fredag 09. januar 2015, klokken 09:36
Hvis du har bilen koblet til strømnettet og samtidig har sagt at forvarmingen ikke kan ta strøm fra batteriet, vil bilen kun klare oppvarming med det som er tilgjengelig via ladekabelen.

Dvs ved 10A ladekabel ca 2300W som mulig maks på "varmeovnen i bilen" og ved 16A ca 3500W.

I bil som i hus er det forskjell på disse to effektene.

Velger du at bilen kan bruke fremdriftsbatteriet til forvarming, vil du kunne få maks effekt (5-6kW?) i henhold til det Elmo skriver.

Fremgangen for å få bilen til kun å varme opp bilen fra ladekontakten og ikke batteriet på bilen?
Jeg har vegglader på 16A kurs.
Såvidt jeg skjønner, har dette med om du stiller inn tidsuret i bilen eller om du skrur på via appen. Det har i alle fall jeg opplevd. Merker vesentlig forskjell på om bilen står på 10 amp eller 16 amp med tanke på innvendig varme. Jeg har uret på kl 0810 hver dag, de dagene jeg har 16 amp, er det vesentlig varmere i bilen. Når du har på tidsuret, beregner bilen selv tiden det tar å lade/varme opp og batteriet er toppladet ved avreise og bilen varm. Basert på erfaringer, ikke lest noe sted.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

Sitat fra: Mrklausen på tirsdag 13. januar 2015, klokken 09:38
Sitat fra: Råde på fredag 09. januar 2015, klokken 09:36
Hvis du har bilen koblet til strømnettet og samtidig har sagt at forvarmingen ikke kan ta strøm fra batteriet, vil bilen kun klare oppvarming med det som er tilgjengelig via ladekabelen.

Dvs ved 10A ladekabel ca 2300W som mulig maks på "varmeovnen i bilen" og ved 16A ca 3500W.

I bil som i hus er det forskjell på disse to effektene.

Velger du at bilen kan bruke fremdriftsbatteriet til forvarming, vil du kunne få maks effekt (5-6kW?) i henhold til det Elmo skriver.

Fremgangen for å få bilen til kun å varme opp bilen fra ladekontakten og ikke batteriet på bilen?
Jeg har vegglader på 16A kurs.
Skal være et sted i e-styring. Skal ta bilde ved leilighet.
e-Golf | X75D

Ohm

Sitat fra: Råde på tirsdag 13. januar 2015, klokken 20:25
Sitat fra: Mrklausen på tirsdag 13. januar 2015, klokken 09:38
Sitat fra: Råde på fredag 09. januar 2015, klokken 09:36
Hvis du har bilen koblet til strømnettet og samtidig har sagt at forvarmingen ikke kan ta strøm fra batteriet, vil bilen kun klare oppvarming med det som er tilgjengelig via ladekabelen.

Dvs ved 10A ladekabel ca 2300W som mulig maks på "varmeovnen i bilen" og ved 16A ca 3500W.

I bil som i hus er det forskjell på disse to effektene.

Velger du at bilen kan bruke fremdriftsbatteriet til forvarming, vil du kunne få maks effekt (5-6kW?) i henhold til det Elmo skriver.

Fremgangen for å få bilen til kun å varme opp bilen fra ladekontakten og ikke batteriet på bilen?
Jeg har vegglader på 16A kurs.
Skal være et sted i e-styring. Skal ta bilde ved leilighet.
Har vært igjennom alle menyer flere ganger. Tror bare man kan velge at den ikke skal forvarme fra batteriet hvis kabel ikke er påkoblet. Men jeg skal prøve å fjerne forvarming fra batteri for å se om det har noe å si.

Råde, har du med eller uten VP?
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

Da har jeg kanskje misforstått det valget i menyen og mistolket elmos innlegg. Jeg venter på VP, men menyen jeg lekte med var demobil uten VP.
e-Golf | X75D

Ohm

Sitat fra: Råde på tirsdag 13. januar 2015, klokken 21:58
Da har jeg kanskje misforstått det valget i menyen og mistolket elmos innlegg. Jeg venter på VP, men menyen jeg lekte med var demobil uten VP.
Usikker på dette selv, kan være noe jeg har oversett. Leita litt etter dette før i dag. Savner også funksjon for lading til 90 % uten å behøve å velge starttid. Finner ikke funksjon for dette heller.

Tror vpgolf blir bra. Du må kjøre tester når du får den, så vi får data til sammenligning.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

urabus

På min e golf er det slik at varmetråder fremme og bak kan aktiveres via app. Men kun hvis jeg hadde de på når jeg slår av bilen. Modellen er en intro modell med full pakke uten vp.


Kent

Sitat fra: urabus på fredag 16. januar 2015, klokken 22:25
På min e golf er det slik at varmetråder fremme og bak kan aktiveres via app. Men kun hvis jeg hadde de på når jeg slår av bilen. Modellen er en intro modell med full pakke uten vp.

Det skal jeg prøve, tror aldri jeg har partert med varmetrådene aktivert.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Ohm

Sitat fra: urabus på fredag 16. januar 2015, klokken 22:25
På min e golf er det slik at varmetråder fremme og bak kan aktiveres via app. Men kun hvis jeg hadde de på når jeg slår av bilen. Modellen er en intro modell med full pakke uten vp.
Kommer det opp valg i appen da? Eller går det på uansett?
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

urabus


nortrahof

Har hatt E-UP siden november 2013.
En av årsakene til jeg valgte denne bilen, var akkurat varmetråder i frontrute. De kan jeg ikke få fullrost nok, dersom bilen overnatter utendørs!
Jeg mener at varmetrådene styres automatisk av utetemperatur? Når det er såpass kjølig at det har tendens til å danne seg dogg på frontruten, kobles varmetrådene inn. Om de står på en viss periode og slåes automatisk av, er jeg ikke sikker på? Det kan gjerne være en timerfunksjon på disse varmetrådene som på bakruta? I hvert fall er man sikret duggfri frontrute om høst/vinter uten å bruke varmeapparat - og uten å huske på å slå dem på.

Varmetrådene er såpass raske, at om man først "starter" bilen og deretter skraper sideruta, så er isbelegget på frontruta i mellomtiden smeltet såpass at det er "en lek å fjerne resten". Med defrosteren går det enda raskere!

Det som kanskje er problemet med rutene til VW generelt, er at de knuses lett av steinsprut. Jeg fikk et lite steinsprang i ruta sist vinter. Dette skulle etter sigende utbedres raskt av et bilglassverksted. Resultatet var at hele ruta på E-UPen sprakk (noe bilglassfirmatet hadde vært ute for 2 ganger på 10 år). Jeg måtte derfor bytte hele ruta. Den var kun å fåes som originaldel.
Vet derfor ikke om det er oppbygging med varmetråder som forårsaket oppsprekking?

- Har ikke vært ute for glasskade siden siste VW som ble solgt i 1997 - og der byttet jeg ruter hver 6. mnd.!
Dessuten har jeg merket at ruter til VW ofte har brytningsfeil. Det sees ved at ruten ikke er jamt tykk og forvrenger som et brilleglass. Den nye ruten er dårligere enn den jeg hadde originalt.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

4Matic Fanatic

Noen som har kommet noe lengre her? Ser at jeg kan 'Starte' varmen på frontruta fra web, men har ikke funnet noe i app'en for å gjøre tilsvarende, ei heller schedulere varme på frontruta?
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

nilskt

Den muligheten har ikke jeg. Jeg får heller ikke valgt avgangstid i webportalen slik som du får. Hele fanen mangler og har heller ikke de mulighetene på høyre side slik som du. Merkelig. Hva kan det komme av?
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

Gordon Retriever

Sitat fra: nilskt på mandag 19. januar 2015, klokken 21:43
Hva kan det komme av?

Slike forskjeller skyldes ofte type og versjon av operativsystem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA