Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dradd ut ladekabelen min. Bygarasjen Bergen

Startet av ZOE, fredag 23. januar 2015, klokken 17:54

« forrige - neste »

ZOE

Tenkte å ta en liten oppsumering etter ca 3500km i bilen.
Det er står mye rart rundt omkring på internett og jeg kan ikke skrive så mye annet enn mine erfaringer. Emil vil sikkert komme å lire av seg noe rundt lading og diverse. Men det får stå sin prøve. Det hadde vært fint om andre med Zoe kunne komme med sine good, bad osv. også.

Synes også det kan være greit å skrive hvilke biler man har hatt før, eller brukt mye før. De siste 4-5 årene har min bilpark vært ca som dette: BMW 525d 2004, Toyota Avensis 2011, Toyota Rav4 2011, Volvo V70 (1,6d, 2012), Ford Mondeo 2013 (2.0d 140hk), Ford Transit Connect 2009(avløst av Zoe), BMW 118i 2008, BMW 120i 2007 og BMW 530xD 2008 (denne har vi enda som langtur og konebil) . Alle disse bilene (litt skremmende i grunnen) har jeg hatt i mellom 4 mnd og 2 år hver.


The Good:

* Bilen er passe stor, den går lett i alle parkeringslommer og perfekt til bybruk.
*Rekkevidden har til nå vært tilstrekkelig og vel så det, lengste kjørelengde har vært 120km på en lading, men kunne lett ladet før og det var strøm igjen.
*Lademulighetene på bilen passer oss ypperlig, har 22Kw lader på jobb og kjører litt i jobbsammenheng. Er jeg innom kontoret for å spise lunsj eller jobbe litt så har jeg fyllt opp tanken på meget kort tid. Ingen andre elbiler på markedet (utenom tesla) kunne levere dette.
*Laderen hjemme er supersmooth, ingen bekymringer for varmgang i stikkontakter eller overbelastede sikringer. Plugg and play.
*LAderen som ble montert hjemme sparte meg for minst 10 000kr i forhold til å ha kjøpt f.eks en Leaf, jeg har ingen kurser i nærheten av bilen som kunne gi 16A til lading. Dette måtte altså en elektriker ha installert.
*Jeg har aldri hatt behov for å lade noe annet sted enn overnevnte så "bøtta" står ubrukt til nå.
*Bilen frakter lett med seg alle personene jeg har behov for å frakte. Har ikke hatt 5 voksne i den enda, men 3 voksne og 2 barn har gått utmerket.
*Isofix forran med utkoblbar airbag for de dagene jeg har hatt med meg barn og stort lass.
*God plass til hunden i bagasjerom
*Passe sprek, jeg har en annen bil med 3 ganger så mange hester og kjører den som en tosk, dessuten så føles den andre bilen utrolig sprek ut selv om det er dieselbil de gangene jeg kjører den.
*Bra stereoanlegg
*Veldig bra ryggekamera
*Varm bil hver morgen
*Mulighet for å lage tidsplan for lading (ref. lader på jobb)
*Originale setetrekk som beskytter setene fra barn og hund.
*kurrant dekkdimensjon gir billige dekk ved utskiftninger
*Lite støy ved kjøring
*Kjørefølelsen i bilen, den føles liten på veien og henger godt med vanlig trafikk.
*Meget god antispinn, det er ikke mulig å slå den av, men den fungerer veldig bra det lille jeg har testet den.
*Jeg liker godt at den føles som en vanlig bil. Det er ikke noe fiksfakseri med ørten forskjellige modus og valg. Den har en vanlig automatgirspak så dersom noen låner bilen så er det bare å gi nøklene så fikser de det selv.
*Gammeldags håndbrekk, Håndbrekk kan også brukes samtidig som man gasser (hehe). Jeg liker IKKE elektronisk håndbrekk.
* Prisen på bilen ble bra.


The Bad

* STØY Den lager irriterende lyd ved lading (piping) denne er avhengig av ladeeffekt, ved høy effekt, høy lyd. Dette er ikke bilen der naboen har soverom med åpent vindu like ved din parkeringsplass.
* STØY Varmepumpen lager mer lyd i litt kaldt vær enn hva en vanlig småbil med bensinmotor lager. Det er faktisk merkelig mye støy.
* Manglende setevarme, men det er jo løst på nye biler.
* Savner at at den går i park når du åpner døra. Det burde den gjort. Det er faktisk mulig å gå ut av bilen mens den står i park (ikke spør hvordan jeg fant ut det...) .
* Mulighet for DC lading, faktum er at det er ganske mange DC ladere i Norge, så det hadde vært fint med mulighet for BÅDE 43AC og chademo/Combo. Det er selvfølgelig utopi.

The Ugly
* litt laber kvalitet på detaljer (ref. skrue i håndtak innvendig)
* knirker litt i taket(?), har ikke funnet ut hvor.
Bilen har
* liker IKKE at logoer og navnet på bilen ser ut som det er dekket i blå plast (skal vist forsvinne på nyere modeller, lurer også på om jeg faktisk kan plukke det av?)
*Dårlig lakering på noen av dørene, dette er reklamert på og jeg regner med at Motorforum fikser opp.
* Det legger seg grus/sand mellom stål og plast i døråpningene. Det er mulig å få innstegslister, men tror ikke disse heller dekker denne sprekken. Har vurdert å fuge meg blank silikon..
* For små originale gulvmatter, særlig førerplass. De er riktignok i en form for gummi, så de tåler spyling.
* Lite utvalg i farger på interiør
* Ingen fin blåfarge i sortimentet


Sikkert noe mer, det får komme i en annen post.

Generelt kan man si at bilen har tatt mer eller mindre 100% over hverdagskjøringen i familien, BMW dieselen måtte få nytt batteri fordi den ble brukt for lite...
Aldri har BMW blitt valgt pga lite strøm på Elbil.

Jeg er i grunnen ganske så fornøyd

emil

Sitat fra: ZOE på mandag 05. januar 2015, klokken 17:15
Tenkte å ta en liten oppsumering etter ca 3500km i bilen.
Det er står mye rart rundt omkring på internett og jeg kan ikke skrive så mye annet enn mine erfaringer. Emil vil sikkert komme å lire av seg noe rundt lading og diverse. Men det får stå sin prøve.

Siden du spurte så pent får jeg jo svare...

Sitat
*Laderen hjemme er supersmooth, ingen bekymringer for varmgang i stikkontakter eller overbelastede sikringer. Plugg and play.
*LAderen som ble montert hjemme sparte meg for minst 10 000kr i forhold til å ha kjøpt f.eks en Leaf, jeg har ingen kurser i nærheten av bilen som kunne gi 16A til lading. Dette måtte altså en elektriker ha installert.

Laderen sitter i bilen, laderegulatoren sitter derimot i stolpen eller på veggen din...

Resten er dine subjektive oppfattinger av bilen, og i motsetning til andre som kjeftet på mitt synspunkt på en del ting etter prøvekjøring skal jeg ikke kommentere det.

Speeder

Blå logo:
Prøvekjørte Zoe i Sandefjord. Her var deler av noe som så ut som blå folie forsvunnet. Den var blank/ krom bak.
Mulig det blå kan fjernes? Men vet ikke.
Zoe 43kW

ZerOE

Sitat fra: Speeder på mandag 05. januar 2015, klokken 21:15
Blå logo:
Prøvekjørte Zoe i Sandefjord. Her var deler av noe som så ut som blå folie forsvunnet. Den var blank/ krom bak.
Mulig det blå kan fjernes? Men vet ikke.

Det blå er folie ja, som kan fjernes ( tror det sitter ganske godt )
Personlig liker jeg godt den blå folien. Alternativet er blank krom som er håpløst å holde rent.

Kianus


hdh

Sitat fra: nime01 på onsdag 07. januar 2015, klokken 10:49
Sitat fra: Kianus på onsdag 07. januar 2015, klokken 10:31
The ugly
Bilen
Du har en Zoe og det er det eneste du har å utsette?
Faktisk ikke verst, det må bety at Zoe er rimelig bra ellers.
Leaf kan ingen med vettet i behold påstå at er vakker, og Kia Soul EV (som jeg selv har bestilt) er heller ikke et veldesignet smykke av en bil  ;D

Eller så er han bare et troll som kommer med vannglasset sitt i håp om at noen her skal lage en storm i det. ;)
Sort '14 Renault Zoe Intens

Flips

Det eneste jeg virkelig misliker er koppholderne, de er så små at det nesten er morsomt. Er det i det hele tatt meningen at det skal være koppholdere? Den bakerste fungerer helt greit til en gjennomsnittlig brusflaske, men enkelte kopper får ikke plass der heller, og de to foran er bare helt latterlige, derfor brukes de her til ladenøkkel og to Fortum-brikker.

TM

Sitat fra: Flips på onsdag 07. januar 2015, klokken 18:30
Det eneste jeg virkelig misliker er koppholderne, de er så små at det nesten er morsomt. Er det i det hele tatt meningen at det skal være koppholdere? Den bakerste fungerer helt greit til en gjennomsnittlig brusflaske, men enkelte kopper får ikke plass der heller, og de to foran er bare helt latterlige, derfor brukes de her til ladenøkkel og to Fortum-brikker.
Høres veldig bra ut. Henter en ny Zoe i morgen, og koppholdere er vel ikke det jeg prioriterer høyest  ;)

TM

 ja fint med det bilde. Har du et bilde av en praktisk baguett-holder også  :D

Tesla P85D

Sitat fra: ZOE på mandag 05. januar 2015, klokken 17:15
Tenkte å ta en liten oppsumering etter ca 3500km i bilen.
Det er står mye rart rundt omkring på internett og jeg kan ikke skrive så mye annet enn mine erfaringer. Emil vil sikkert komme å lire av seg noe rundt lading og diverse. Men det får stå sin prøve. Det hadde vært fint om andre med Zoe kunne komme med sine good, bad osv. også.

Synes også det kan være greit å skrive hvilke biler man har hatt før, eller brukt mye før. De siste 4-5 årene har min bilpark vært ca som dette: BMW 525d 2004, Toyota Avensis 2011, Toyota Rav4 2011, Volvo V70 (1,6d, 2012), Ford Mondeo 2013 (2.0d 140hk), Ford Transit Connect 2009(avløst av Zoe), BMW 118i 2008, BMW 120i 2007 og BMW 530xD 2008 (denne har vi enda som langtur og konebil) . Alle disse bilene (litt skremmende i grunnen) har jeg hatt i mellom 4 mnd og 2 år hver.


The Good:

* Bilen er passe stor, den går lett i alle parkeringslommer og perfekt til bybruk.
*Rekkevidden har til nå vært tilstrekkelig og vel så det, lengste kjørelengde har vært 120km på en lading, men kunne lett ladet før og det var strøm igjen.
*Lademulighetene på bilen passer oss ypperlig, har 22Kw lader på jobb og kjører litt i jobbsammenheng. Er jeg innom kontoret for å spise lunsj eller jobbe litt så har jeg fyllt opp tanken på meget kort tid. Ingen andre elbiler på markedet (utenom tesla) kunne levere dette.
*Laderen hjemme er supersmooth, ingen bekymringer for varmgang i stikkontakter eller overbelastede sikringer. Plugg and play.
*LAderen som ble montert hjemme sparte meg for minst 10 000kr i forhold til å ha kjøpt f.eks en Leaf, jeg har ingen kurser i nærheten av bilen som kunne gi 16A til lading. Dette måtte altså en elektriker ha installert.
*Jeg har aldri hatt behov for å lade noe annet sted enn overnevnte så "bøtta" står ubrukt til nå.
*Bilen frakter lett med seg alle personene jeg har behov for å frakte. Har ikke hatt 5 voksne i den enda, men 3 voksne og 2 barn har gått utmerket.
*Isofix forran med utkoblbar airbag for de dagene jeg har hatt med meg barn og stort lass.
*God plass til hunden i bagasjerom
*Passe sprek, jeg har en annen bil med 3 ganger så mange hester og kjører den som en tosk, dessuten så føles den andre bilen utrolig sprek ut selv om det er dieselbil de gangene jeg kjører den.
*Bra stereoanlegg
*Veldig bra ryggekamera
*Varm bil hver morgen
*Mulighet for å lage tidsplan for lading (ref. lader på jobb)
*Originale setetrekk som beskytter setene fra barn og hund.
*kurrant dekkdimensjon gir billige dekk ved utskiftninger
*Lite støy ved kjøring
*Kjørefølelsen i bilen, den føles liten på veien og henger godt med vanlig trafikk.
*Meget god antispinn, det er ikke mulig å slå den av, men den fungerer veldig bra det lille jeg har testet den.
*Jeg liker godt at den føles som en vanlig bil. Det er ikke noe fiksfakseri med ørten forskjellige modus og valg. Den har en vanlig automatgirspak så dersom noen låner bilen så er det bare å gi nøklene så fikser de det selv.
*Gammeldags håndbrekk, Håndbrekk kan også brukes samtidig som man gasser (hehe). Jeg liker IKKE elektronisk håndbrekk.
* Prisen på bilen ble bra.


The Bad

* STØY Den lager irriterende lyd ved lading (piping) denne er avhengig av ladeeffekt, ved høy effekt, høy lyd. Dette er ikke bilen der naboen har soverom med åpent vindu like ved din parkeringsplass.
* STØY Varmepumpen lager mer lyd i litt kaldt vær enn hva en vanlig småbil med bensinmotor lager. Det er faktisk merkelig mye støy.
* Manglende setevarme, men det er jo løst på nye biler.
* Savner at at den går i park når du åpner døra. Det burde den gjort. Det er faktisk mulig å gå ut av bilen mens den står i park (ikke spør hvordan jeg fant ut det...) .
* Mulighet for DC lading, faktum er at det er ganske mange DC ladere i Norge, så det hadde vært fint med mulighet for BÅDE 43AC og chademo/Combo. Det er selvfølgelig utopi.

The Ugly
* litt laber kvalitet på detaljer (ref. skrue i håndtak innvendig)
* knirker litt i taket(?), har ikke funnet ut hvor.
Bilen har
* liker IKKE at logoer og navnet på bilen ser ut som det er dekket i blå plast (skal vist forsvinne på nyere modeller, lurer også på om jeg faktisk kan plukke det av?)
*Dårlig lakering på noen av dørene, dette er reklamert på og jeg regner med at Motorforum fikser opp.
* Det legger seg grus/sand mellom stål og plast i døråpningene. Det er mulig å få innstegslister, men tror ikke disse heller dekker denne sprekken. Har vurdert å fuge meg blank silikon..
* For små originale gulvmatter, særlig førerplass. De er riktignok i en form for gummi, så de tåler spyling.
* Lite utvalg i farger på interiør
* Ingen fin blåfarge i sortimentet


Sikkert noe mer, det får komme i en annen post.

Generelt kan man si at bilen har tatt mer eller mindre 100% over hverdagskjøringen i familien, BMW dieselen måtte få nytt batteri fordi den ble brukt for lite...
Aldri har BMW blitt valgt pga lite strøm på Elbil.

Jeg er i grunnen ganske så fornøyd

* STØY Den lager irriterende lyd ved lading (piping) denne er avhengig av ladeeffekt, ved høy effekt, høy lyd. Dette er ikke bilen der naboen har soverom med åpent vindu like ved din parkeringsplass. Er den så høy at lyden høres gjennom en vegg (har garasjen innbygd i huset).
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

standahm

Min Zoe er stille når den lader med 3.6 kW anlegget i huset.  Bare brumming fra trafo'en.

Gad vite hva forskjellen er mellom bilene.

Min bil ble levert 6.nov. i fjor.
2014 Q210 Sort Intense;  3.6 kW hjemmestasjon;  Renault TN-kladd for Schuko; bakluke-stativ; tak-stativ.

hdh

Sitat fra: standahm på fredag 09. januar 2015, klokken 13:18
Min Zoe er stille når den lader med 3.6 kW anlegget i huset.  Bare brumming fra trafo'en.

Gad vite hva forskjellen er mellom bilene.

Min bil ble levert 6.nov. i fjor.

Jeg hører en svak høyfrekvent piping fra min når den står på lading via schuko. Jeg vil tro at din også lager samme lyden, men kanskje den drukner i andre omkringliggende lyder.

Det er jo også vanlig å miste evnen til å høre enkelte høyfrekvente lyder med årene.
Sort '14 Renault Zoe Intens

standahm

Javisst.  Jeg har jo forlengst passert 50. Så bra.....

Ignorance is bliss   ;D
2014 Q210 Sort Intense;  3.6 kW hjemmestasjon;  Renault TN-kladd for Schuko; bakluke-stativ; tak-stativ.

ladov

Virker som det med støy varierer fra bil til bil..jeg kan godt høre at den lader men det er ikke høyere enn at jeg må stoppe opp litt for å lytte. Ikke plagsomt i det hele tatt.

Vi lader nok oftere enn det vi har tenkt, ofte hver dag siden en dags kjøring ofte tar opp mot eller mer enn halve batteriet..men jeg savner ikke turene til bensinstasjonen (har forresten kjørt Zoen til Statoil for å fylle bensin..bensin til gressklipperen altså. ;) )

Vi er stort sett veldig fornøyd med bilen, for min egen del digger jeg ryggekameraet. Vi har en vanskelig oppkjørsel, sving, bakke og motlys fra naboen men ryggekameraet ser bedre i mørket enn meg så nå går det som en drøm å rygge ned. :D
Digger også at varmepumpa gir varmluft på ruta på 10-20 sekunder. Nyydelig for å fjerne rim. :D

Hvis jeg skal være klage på noe så har vi jo koppholderne som passer best til espressokopper(uaktuelt, espressobryggeren tar oppmerksomhet fra trafikken).
-Displayet lyser vel sterk i mørket. Multimediasenteret dimmer faktisk ned i mørket så det burde hoveddisplayet også klare.
-Det samler seg altfor lett møkk bak på bilen, dessverre også på linsa til ryggekameraet (skal se om jeg får laget en slags beskyttelse rundt linsa)
-Lading: Det *er* en alvorlig mangel at langsomlading på IT-nett er så klønete. Dessuten så burde det vært vesentlig flere ladestasjoner langs hovedveiene. Spesielt 44kW, når du er på farten og *ikke* har tenkt å bruke tid på å spise/shoppe så *skal* lading være så rask som overhodet mulig.
-DAB-radio...
-'Brønnen' vindusviskerne ligger i er klønete utformet, du får ikke løftet viskerbladene og det samler seg *mye* snø der.
-Ladeluka er på samme måten klønete utformet med tanke på snø. Må vel skaffe noe å legge over begge steder..
-Klimaanlegget 'mister' varmen etter en stund og det samler seg dugg på frontruta.. Begge deler burde gå av seg selv.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

ZerOE

Sitat fra: ladov på mandag 12. januar 2015, klokken 21:55

-'Brønnen' vindusviskerne ligger i er klønete utformet, du får ikke løftet viskerbladene og det samler seg *mye* snø der.

Når man skrur av bilen kan man dra vindusviskerspaken helt ned. Da vil viskerne stelle seg i 90 grader og bli stående der. Et must for å skifte viskerbladene, og et alternativ hvis man vil unngå "pakking" av snø nede ved panseret.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA