Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tenning slår seg av når førerdør åpnes

Startet av Helge, torsdag 22. januar 2015, klokken 22:18

« forrige - neste »

Helge

Dette kom som en overaskelse :o

Vår 1998 P106 har så lenge vi har hatt den tillatt at man åpner førerdøren for å kunne se seg litt ekstra for under for eksempel rygging. Det oppdaget jeg i dag at ikke er mulig med den 2003 Saxo jeg kjøpte for litt over en måned siden. Jeg skulle rygge opp på mine to bilramper og hadde derfor førerdøren åpen. Motorreleet slo inn når jeg vred på tenningen, men slo umiddelbart ut igjen. Oppdaget da for første gang at førerdøren må være igjen for at ikke releet skal slå ut. Er dette en forskjell mellom 1998 og 2003 modell eller mellom Peugeot og Citroen.... eller skal det egentlig være slik også på 1998-modellen?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

It's not av bug, it's a feature 8)

Jeg er ganske sikker på at det skal være slik på alle bilene uansett alder og type. Jeg har bare sett én bil som ikke gjør det, og den er nyere, så jeg regner med det er en feil på den - og din 106.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ciumpalac

Elmo har rett. Samme gjelder for min 2002 Saxo. Når du trenger å rygge opp til bilrampen med førerdøren åpent, bare trykk på knappen med fingrene  :) når interiørlyse er av, så kan bilen gå inn til kjøremodus
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

Helge

#3
Sitat fra: Elmo på søndag 04. januar 2015, klokken 23:32
Jeg er ganske sikker på at det skal være slik på alle bilene uansett alder og type. Jeg har bare sett én bil som ikke gjør det, og den er nyere, så jeg regner med det er en feil på den - og din 106.
Sitat fra: Ciumpalac på mandag 05. januar 2015, klokken 00:38
Elmo har rett. Samme gjelder for min 2002 Saxo.

Njjaaaaa...  ;D  jeg tviler egentlig på at det er en feil på 106E'en vår med at den ikke kobler ut når førerdøren åpnes, men utelukker det ikke 100 % og det var derfor jeg spurte. Har dere hatt/kjørt 199X-modell PSA elbil?

Det som gjør at jeg tviler på at det er en feil er den kraftige pip... pip... pip... pip... lyden som er der hele tiden med tenningen på (blinkende gult for rygging og grønt for framover) dersom en av dørene (3-dørs 106E) er åpen. På 2003 Saxo'en finnes ikke noen slik pipelyd, der bare kobler tenningen/releet ut. Hadde det IKKE vært noen slik kraftig varslende pipelyd på 106E'en når en dør blir åpnet med tenningen på hadde jeg også trodd litt mer på en feil på 106E'en.


Sitat fra: Ciumpalac på mandag 05. januar 2015, klokken 00:38
Når du trenger å rygge opp til bilrampen med førerdøren åpent, bare trykk på knappen med fingrene  :) når interiørlyse er av, så kan bilen gå inn til kjøremodus

Du mener vel da dørbryteren... for interiørlys? Det virker litt upraktisk. Da kan man vel ikke holde i dørhåndtaket/døren dersom man samtidig trenger å finmanøvrere med rattet.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Lynvingen

#4
Sitat fra: Helge på mandag 05. januar 2015, klokken 11:46
Sitat fra: Elmo på søndag 04. januar 2015, klokken 23:32
Jeg er ganske sikker på at det skal være slik på alle bilene uansett alder og type. Jeg har bare sett én bil som ikke gjør det, og den er nyere, så jeg regner med det er en feil på den - og din 106.
Sitat fra: Ciumpalac på mandag 05. januar 2015, klokken 00:38
Elmo har rett. Samme gjelder for min 2002 Saxo.

Njjaaaaa...  ;D  jeg tviler egentlig på at det er en feil på 106E'en vår med at den ikke kobler ut når førerdøren åpnes, men utelukker det ikke 100 % og det var derfor jeg spurte. Har dere hatt/kjørt 199X-modell PSA elbil?

Det som gjør at jeg tviler på at det er en feil er den kraftige pip... pip... pip... pip... lyden som er der hele tiden med tenningen på (blinkende gult for rygging og grønt for framover) dersom en av dørene (3-dørs 106E) er åpen. På 2003 Saxo'en finnes ikke noen slik pipelyd, der bare kobler tenningen/releet ut. Hadde det IKKE vært noen slik kraftig varslende pipelyd på 106E'en når en dør blir åpnet med tenningen på hadde jeg også trodd litt mer på en feil på 106E'en.


Kan legge til at min P106, 1998 modell, heller ikke slo ut motoren når jeg åpnet døren. Og jeg hadde samme pipingen som beskrevet over her. Antok hele tiden at dette var en "heldig bug", ettersom alle sa at motoren egentlig skulle slås ut, men kanskje det rett og slett er individuelle modellforskjeller?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Helge

Sitat fra: Lynvingen på mandag 05. januar 2015, klokken 14:33
Kan legge til at min P106, 1998 modell, heller ikke slo ut motoren når jeg åpnet døren. Og jeg hadde samme pipingen som beskrevet over her. Antok hele tiden at dette var en "heldig bug", ettersom alle sa at motoren egentlig skulle slås ut, men kanskje det rett og slett er individuelle modellforskjeller?
Artig å høre at din 1998 P106E har akkurat lik funksjon med min. Når jeg tenker meg om er det en forskjell til i funksjon mellom 1998 P106E'en og vår flere år nyere Saxo. Mens det på Saxo'en KUN er førerdøren som har betydning (tenningen slås ikke av med å åpne de andre dørene, starter pipelyden på P106E'en også med høyredøren. Da virker det som en bevisst forskjell i funksjon. Varsellyd ved åpne dørER kontra utkobling av tenning ved kun åpning av førerdør.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Sitat fra: Helge på mandag 05. januar 2015, klokken 11:46
Njjaaaaa...  ;D  jeg tviler egentlig på at det er en feil på 106E'en vår med at den ikke kobler ut når førerdøren åpnes, men utelukker det ikke 100 % og det var derfor jeg spurte. Har dere hatt/kjørt 199X-modell PSA elbil?

Det som gjør at jeg tviler på at det er en feil er den kraftige pip... pip... pip... pip... lyden som er der hele tiden med tenningen på (blinkende gult for rygging og grønt for framover) dersom en av dørene (3-dørs 106E) er åpen. På 2003 Saxo'en finnes ikke noen slik pipelyd, der bare kobler tenningen/releet ut. Hadde det IKKE vært noen slik kraftig varslende pipelyd på 106E'en når en dør blir åpnet med tenningen på hadde jeg også trodd litt mer på en feil på 106E'en.

Ja, jeg har kjennskap til (minst) tre eldre 199x'er (med gammel OBD plugg), Saxo og 106, hvorav bare den ene er som du beskriver. Men på mine 1999/2000/2001 biler bryte motoren. Det er mere avansert enn bare lysbryteren i døra, for hvis passasjerdøren åpnes så kommer lyset på med motoren brytes ikke :o 
Og jeg har også pipelyd når frontlys er på, tenning av og jeg åpner en av dørene.

Så jeg tror fremdeles at det du opplever er en bug. But - who cares ?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Jada jeg har også pipelyd når frontlys er på, tenning av og jeg åpner en av dørene. MEN den pipelyden høres helt annerledes ut enn den andre pipelyden som kommer når dørene på 106E'en åpnes mens tenningen er "helt på" (inkludert det siste klikket med motorreleet). Dersom bare 1. trinn eller 2.trinn for tenningen er på kommer ikke denne pipelyden med åpen dør. Så jeg heller fortsatt til at det er slik det er ment å være ("de eldste" El-PSA'ene?), selv om jeg altså ikke føler med 100 % sikker.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

timescape

Min saxo -97 bryder ikke når dør åbnes. Men bib lyd høres..

Tror det er afhænig af software revision..
Ifølge den danske manual side 6 fra Zip filen:
http://www.elbil.no/wiki/PSA:Instruksjonsbok#Verkstedmanualer

er funktionen ikke aktiv på alle versioner.

Om du vil afbryde funktionen helt, kan du kigge på side 103

M.v.h.

Helge

Sitat fra: timescape på tirsdag 06. januar 2015, klokken 20:45
Tror det er afhænig af software revision..
Ifølge den danske manual side 6 fra Zip filen:
http://www.elbil.no/wiki/PSA:Instruksjonsbok#Verkstedmanualer
Ja i følge manualen ser det slik ut: at fra og med softwareversjonen som kom september 1996 så kobler tenningen ikke ut med åpning av førerdør. Dette skulle imidlertid komme igjen ved neste utgave av softwaren uten at det står noe om når den skulle komme....? 1998? 1999?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Da vet vi det ;)

Men siden både hele SAGEM-bokser og bare computer byttes og flyttes mellom biler (og SW sligger der) så er det ikke relevant å se på bilens alder.   

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: Elmo på onsdag 07. januar 2015, klokken 10:36
Men siden både hele SAGEM-bokser og bare computer byttes og flyttes mellom biler (og SW sligger der) så er det ikke relevant å se på bilens alder.
Det har du så helt rett i Elmo. Dette sier derfor ingenting om hvordan det nødvendigvis er i dag på den eller den PSA elbilen fra det eller det årstall - det sier bare noe om hvordan det var når bilen ble levert ny.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

OleV

Så alt afhænger af hvilken computer der er i SAGEM boksen.
Jeg har 2 Saxo'er de er på de to måder. Så det er en helt normal funktion.
Mvh. OleV
Clio electrique x 2
Saxo  x2
Berlingo x 1

elektrolux

Liker best at det er mulig å kikke bak og under bilen når en rygger.

Leit om det skulle ligge noe der en ikke kan se forde at bilen stopper når en forsøker å se etter.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA