Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: TPMS dekktrykksensorer

Startet av My2cents, torsdag 22. januar 2015, klokken 09:36

« forrige - neste »

My2cents

Fikk låne E-Up i helgen og sjekket ut hvor langt den kan gå under følgende forhold;

- Forvarmet bil til 21 grader og batteri på 100%
- En person
- 2 plussgrader ute
- Gir utelukkende i "D"
- Fullt lys
- Varmeapparatet på 2 streker og 21 grader
- Setevarme førerside på en strek
- Strømme musikk hele turen

M.a.o. slik jeg liker å ha det i Poloen som jeg har i dag.

Turen gikk fra Hinna til fergeleiet på Mortavika på Rennesøy, tilbake via Grødem, Vardeneset, Stavanger sentrum, Hillevåg, ut å motorveien ved Åsen, Ikea og tilbake. Det betyr veldig blandet kjøring og inluderer 2x2 Rennesøy tunneller (2 hver vei).

Som vedlagte bilder viser ville bilen, om jeg hadde kjørt den helt tom, ha klart ca. 100km.

Om jeg hadde hatt med en ekstra voksen og to barn så går jeg ut ifra at rekkevidden ville ha sunket, noen som har kommentarer til det?

kengjer

Hei, bra at du legger ut så detaljert beskrivelse av testen din. Det eneste som kan savnes er AUX-forbruket, for å kunne se faktisk forbruk i tillegg til motorforbruk. Forstod jeg det riktig at du ikke brukte noe rekuperasjon?

Sitat fra: My2cents på søndag 04. januar 2015, klokken 12:27
Om jeg hadde hatt med en ekstra voksen og to barn så går jeg ut ifra at rekkevidden ville ha sunket, noen som har kommentarer til det?

Hva gjelder forbruk med tyngre last, vil det nok øke noe med mer vekt, men dette vil også variere ut i fra delta høyde på turen. Altså vil forbruk øke hvis det er mye oppoverbakker. Hvordan var det med høydeforskjeller og terreng på turen?
Trondheim, E-Up! 2015 "Ulf", ankommet 19. desember 2014. Utlevert 5. Januar 2015.

Sommerferien 2015: 2200km i E-Up! -gogreen.

My2cents

Jeg hadde ingen rekuperasjon men gjennom 2 undersjøiske tunneller i Rennfast så kjørte jeg på cruisekontroll og ved autobrems da ble det en del energi tilbakeført til bilen. Samme tunnellene ble kjørt tilbake igjen så det var veldig god høydeforskjell på turen.

kengjer

Sitat fra: My2cents på søndag 04. januar 2015, klokken 17:58
Jeg hadde ingen rekuperasjon men gjennom 2 undersjøiske tunneller i Rennfast så kjørte jeg på cruisekontroll og ved autobrems da ble det en del energi tilbakeført til bilen. Samme tunnellene ble kjørt tilbake igjen så det var veldig god høydeforskjell på turen.

Ok. Lykke til med valg av elbil! E-up! kan, sålangt anbefales. Det er mye bil for pengene, man føler ikke at man sitter i et romskip, og den føles som romslig i forhold til andre biler i samme klasse.

Her i Trondheim har vi hatt en god del snø nå i helgen, og det er første gang vi har fått testa vår på skikkelig(!) Vinterføre, hvorpå jeg har blitt enda mer begeistret og ikke minst overrasket over bilen. Den har tatt seg usedvanlig godt fram i dyp snø, og det lave tyngdepunktet gjør at bilen virker meget stabil. Nivåreguleringen av rekuperasjon er genial, og man føler seg som en noe mer aktiv sjåfør. Glatte veier er heller ikke et problem ved bruk av rekuperasjon, snarere tvert imot etter min erfaring. Det eneste jeg kan sette fingeren på, er at den er noe smal, som igjen gjør at dårlig brøytede veier med spor kan virke litt skummelt.
Trondheim, E-Up! 2015 "Ulf", ankommet 19. desember 2014. Utlevert 5. Januar 2015.

Sommerferien 2015: 2200km i E-Up! -gogreen.

kengjer

Forresten så fant jeg nettopp ut at for hver ekstra 100 kg last i bilen, vil rekkevidden reduseres med 5 km. Du kan lese om dette og andre nyttige tips her: http://emobility.volkswagen.com/int/en/private/cars/e-up.html
Trondheim, E-Up! 2015 "Ulf", ankommet 19. desember 2014. Utlevert 5. Januar 2015.

Sommerferien 2015: 2200km i E-Up! -gogreen.

OleT

En voksen person avgir også 100-150W varme, så i kald vær kan det være en fordel å ta med en kompis. :D
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA