Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeuligheter i Bergen

Startet av Flyveren, torsdag 22. januar 2015, klokken 09:21

« forrige - neste »

Flyveren

Ser de fleste her velger å bygge sykkel kontra å kjøpe ferdig bygget.
Jeg liker å få ting ferdig slik at man bruker tiden på å sykle og ikke bygge...   ;D

Så til poenget.
Ser det er minst 2 forskjellige systemer der ute, og det er krankmotor og hjulmotor.
Og har skjønt det dithen av krankmotor er den som er mest effektiv da du kan få bruk gearene samt at en har lavt tyngdepunkt. I alle fall i kraftige stigninger.

Den sykkel jeg er ute etter er IKKE for å trimme, men som transport. Gjerne til og fra jobb for å la bilen hvile i garasjen. Som også tåler en tur utenfor asfalt.
Her noen modeller jeg titter på http://transportsykkel.no/test-bh-emotion-neo-cross/  (dessverre navmotor)
Ser at Birksport har en modell som virker bra :http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=1009_1014&products_id=6751  (Bosch Krankmotor)
Hard Rocx har kommet med nye modeller:  http://transportsykkel.no/hard-rocx-fra-asker-lanserer-12-nye-elsykler/ (Shimano krankmotor)

Jeg har uavhengig av modell og EU regler tenkt å modifisere denne sykkelen. Slik at den kan gi skyvekraft opp til 50 km/t. Dette da jeg skal sykle til jobben - rette lange strekninger på lite brukt sykkel/gangsti. Så ønsker også at de som har info om hvordan modifisere de forskjellige sykler og systemer kommer med dette her.    8)
Vet at BadAss lager en USB penn til Bosch systemer blandt annet. Og at Bosch egentlig er en 350w motor som er elektronisk begrenset til 250w. Hvordan overstyre dette?

Har lest masse om El-Sykkel og det er en ting som det ser ut som om ingen produsenter har tenkt på, og det er å regenerere energi. Altså å bremse energi tilbake til batteriet. Why.....    :-\

Uansett, mitt ønske med dette innlegget er å starte en diskusjon rundt valg av den beste ferdig sammensatte El-Sykkel og som selges over disk i Norge. Og er hjulmotor best, er krankmotor best? Bosch eller Shimano? Beste batteripakke, mest for pengene. Jepp, kjør på!

Ferry

De nyeste Bosch er, så vidt jeg vet, nærmest umulige å trimme. Altså, alt er jo mulig. Men det finnes ingen enkel måte.
Regenerering på sykkel er ikke verdt bryet. Det er for lite energi å hente. Tenk på hvor ofte du bremser med sykkel og hvor hardt. Det er ikke så mye bremsing det er snakk om.

Jeg har en Bosch-basert Cannondale. Er veldig fornøyd med den. Men 25 km/t er ikke veldig fort på flatmark, så jeg skulle gjerne hatt ihvertfall 10 km/t ekstra. Oppoverbakke går det som ei kule. Det er der det er gøy.

Jeg har også prøvd litt med BLDC-motor rett på bakdekket. Den gjorde 37 km/t på flatmark og ga skikkelig fartsfølelse. Men ble litt for sært til å bruke. Morsomt å teste da. Gjorde 30 km/t oppoverbakke også :)

Jeg tror Bafang BBS02 750 watt er noe å titte på. Men da snakker vi ikke ferdig sykkel. Ikke tenk for mye på watt. De virker ikke slik du tror. På elektromotor handler det mest om hva motoren tåler å yte uten å brenne opp.

edyrli

Hvis du alikevel har tenkt å sykle ulovlig så kan du jo likegodt kjøpe en 45 km/t elsykkel?
Kreidler skal jo være av god kvalitet.

http://www.rideit.no/#!s-pedelec/c1p2v
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Flyveren

Her jeg bor og der jeg skal bruke den så er ikke 45-50 km/t noe problem.
Men, hallo..... en TRENGER jo ikke sykle i 50 km hvis ikke forholdene tillater det.
Akkurat som om man på en bil ikke trenger å tråkke gassen i bunn og kjøre bilen det den tåler.
Så mao hvis man er i byen eller i blanding med fotgjengere setter man jo ned farten.

Å registrere som moped er ikke tema. Da kjøper jeg meg heller en moped.
Som dessverre er mye billigere enn en el-sykkel, men dette er veldig off topic.

Dessuten hvis registrert som moped (klippet fra annen sak her på forumet) :

Dette innebærer at den skal registreres med skilt, den må forsikres, man må bruke hjelm, og kjøre på vei (ikke sykkelsti)
Elsykkelen må da være godkjent, det kreves CoC og tollkort. Elsykkelen kan enten være typegodkjent i Norge, eller man kan foreta såkalte enkeltvisninger. Men dokumentasjon må være på plass.

Prøver med dette å få fokus over på det jeg begynte med.
Valg av "riktig" ferdigbygget sykkel som leveres i Norge.
Meninger om disse og fordeler og bakdeler med krankmotor og hjulmotor.

edyrli

Jeg tenkte ikke at det var et tema og registrere den. Men mener at dersom lovligheten ikke er et tema så er det bedre å kjøpe en elsykkel som er konstruert for å gå 45 km/t med enn å begynne å modifisere.

Jeg mener ellers at krankmotor er det beste. Det er dyrere så blir en vurdering imot pris. Min elsykkel har kjedemotor. Jeg får fortsatt samme fordeler som krankmotor med at man får brukt girene mer effektivt. Dette gir et veldig bra skyv opp bratte bakker og sykkelvogn med 2 unger er ingen problemer selv opp skikkelig kneiker.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

janstok

#5
Jeg har snakket med Bikebrothers her i området, de hadde slitt noe skikkelig hvis de ikke hadde så mange flinke mekanikere. Årsak: krankmotor, og da også Bosh sitt system.
Krankmotoren har mange bevegelige deler og hele momentet går via krans og kjede. Det blir nok slitasje som det er når en bruker sykkelen mye. Derfor er jeg ganske stor motstander av krankmotor.

Når der gjelder regenerering: Dette fungerer kun med direktedrevne navmotorer. Har du mye stigning og må bremse uansett, er det genialt å få noe tilbake på batteriet. En får desutten mye mindre slitasje på bremser.

Drømmesykkelen som gir alt av det beste, vet jeg faktisk ikke om, det er i hovedsak derfor jeg bygger selv.

Når det gjelder fart på sykkelen, av erfaring så er opp i mot 40km/t godt nok i tettbebygd strøk. Mer enn dette gir store misforståelser i trafikken og du blir en fare (mest for deg selv).
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

TorAtle

Jeg har 2 sykler med Bosch krankmotor. En Haibike xDuro med 1. gen Bosch og en Cube Stereo Hybrid 29" med siste gen. Haibike er påmontert en liten dings som gjør at annenhver puls fra sensoren på bakhjulet forsvinner. Hastigheten blir da tilsynelatende bare halvparten og man kan kjøre i opp til 50km/t, men da er du nødt til å gire den om. Et annet triks for tidlige Bosch var å montere en magnet på krankarmen, men det ble effektivt stoppet av Bosch i en firmware upgrade noe senere. I dag tror jeg det finnes enheter som fungerer med nyeste gen Bosch og som halverer antall pulser.

Som en annen sier her ville jeg sjekket ut 45km/t elsyklene. Trådstarter sier at han ikke vil modde, så da er det et godt utgangspunkt. Det er ingen som sier at du må registrere den! Du finner helt sikkert en forhandler som er villig til å ta den inn for deg.

Jeg hadde tidligere en BionX (motor i nav) med regenerering. Det fungerte greit nok i lange nedoverbakker (dvs sykkelen bremset av seg selv), men jeg kan ikke si at jeg merket så mye til noe ekstra kapasitet. Nav-motor har derimot en annen stor fordel i forhold til krankmotor. De er mer avslappende å sykle på da det ikke har så mye å si hvilket gir du bruker selv.
2014 BMW i3

Kanon

Sitat fra: TorAtle på søndag 25. januar 2015, klokken 10:31
Jeg har 2 sykler med Bosch krankmotor. En Haibike xDuro med 1. gen Bosch og en Cube Stereo Hybrid 29" med siste gen.


Ikke for og kuppe tråden men, hvor har du kjøpt Cube,n?
Er ute etter no slik. Er du fornøyd? Pris? Kan du si noe om rekkevidde ved terrengsykling? Vet det er mye som teller inn men..
Har selv lånt en Haibike fulldemper med forrige generasjon og 300wh batteri og det ga mersmak, men batterikapasiteten var ikke allverden. Den nyeste har 400wh har jeg skjønt.

TorAtle

Sitat fra: Kanon på onsdag 28. januar 2015, klokken 15:45
Ikke for og kuppe tråden men, hvor har du kjøpt Cube,n?
Er ute etter no slik. Er du fornøyd? Pris? Kan du si noe om rekkevidde ved terrengsykling? Vet det er mye som teller inn men..

Bestilt gjennom Aslak @ letth.no, men tipper du kan bestille gjennom de fleste forhandlere som selger Cube. Forhåndsbestillingen pleier å gå rundt oktober, så du er litt sent ute til årets sesong, men du kan jo ta en telefon og høre.

Superfornøyd med Stereo'n. Fin pris! Ruller godt over hindringer pga store hjul, gode dempere frem og bak, nyeste Bosch er mer presis enn 1. gen, head unit er også forbedret. Meget stabil nedover, potent oppover pga motor...sett på de mest sticky dekka du har :) Negativt er vekta (ca 21kg) i visse situasjoner (feks må det litt kraft til for å løfte forhjulet), og hjulavstanden er litt lang.

Batteriet holder til 3-4 timer i marka for min del. Bruker stort sett tour-modus (nivå 2 av 4) på stier.

Har ellers toppmodellen til Specialized Stumpjumper FSR, men bruker nesten bare Stereo'n. Det sier litt :)
2014 BMW i3

elbilmanne

Så du skrev "dessverre navmotor" i første post, og da føler jeg at jeg må komme med litt forsvar.

Jeg har en BH Emotion Neo Jumper. Denne har navmotor, og jeg har ikke hatt noen problemer med dette. Jeg har ikke prøvd krankmotor, men ble fortalt da jeg kjøpte (og støtter logikken bak dette) at det er en fordel å slippe å få all kraften fra motoren over på kjede og gir. Navmotor fungerer helt strålende i praksis, og resten av sykkelen ser helt ut som en vanlig sykkel.

Jeg får ca. 30-40 km rekkevidde i terrenget når jeg bruker mye strøm og har det moro, men har også syklet fra Lier til Oslo med omtrent halvparten igjen på batteriet når jeg har vært litt forsiktig med når jeg aktiverte hjelpemotoren (brukt mest i oppoverbakker). Man får sikkert mer rekkevidde med gatedekk. Jeg kjører på downhilldekk.

Har hatt sykkelen i snart to år, og det eneste jeg har gjort med den er å installere et notubes-kit (Stans, om jeg husker riktig) på grunn av at det er en pest og en plage å skifte slanger om man skulle punktere (man må bl.a. ha en 19mm fastnøkkel). Jeg punkterte en del i starten, sannsynligvis på grunn av vekten på bakhjulet og litt stusselige originaldekk. Etter at jeg gikk over til tubeless, har jeg ikke punktert.

Alt i alt - kjempefornøyd med sykkelen, og jeg føler meg som en ung Lance Armstrong med dop tytende ut av ørene hver gang jeg er ute på tur!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA