Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøper vi flere biler pga elbilens eksistens?

Startet av dragmore, onsdag 21. januar 2015, klokken 23:27

« forrige - neste »

sn0le

@weld77:
Har du 400V TN nett hjemme? Hvis ikke så får du ikke ladet med 3-fas uten en kostbar transformatorløsning, evt den mytiske Zaptec-saken.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

nofuelno

Sitat fra: Meldola på tirsdag 13. januar 2015, klokken 14:08
Låner tråden her, dere får flytte den om det er feil bruk. Får en P85D i mars og må forberede lading. La ut annonse på finn med 2 alternativer. 1) oppgradering hovedsikring(har3x40A 400 V TN nett pr i dag) og 32A kurs med ladestasjon eller 2) 16A og rødt stikk. Det er snakk om ca 15 meter kabel.

Ser dette svaret og prisen OK ut? :)

"Hei, du har 400 V, så alternativ 2 er det beste for deg med tanke på ladestasjon for Tesla ( regner jeg med ) Du trenger også overspenningsvern / grovvern innmontert i skapet ditt her da dette er et krav ifbm ladestasjon for El-bil. Totalt for dette er kr 12950,- inkl. Mva"
Det er vel jordfeilbryter type B som er kravet.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

weld77

Sitat fra: sn0le på fredag 16. januar 2015, klokken 00:53
@weld77:
Har du 400V TN nett hjemme? Hvis ikke så får du ikke ladet med 3-fas uten en kostbar transformatorløsning, evt den mytiske Zaptec-saken.

Har 230V IT så da blir det ikke 3-fas på meg da - trafo koster mer enn det smaker. Men skader uansett ikke å legge noen kabler som er kraftige nok til garasjen for å ha muligheten en gang i tiden om det skulle endre seg.

mr.rs4

Sitat fra: Leif1 på torsdag 15. januar 2015, klokken 22:17
Scheduled charging finnes allerede. Den funksjonen fungerer helt fint.
Vil det si at det er lading som f.eks
Kl: 10:00-22.00 Lades maks 13amp
Kl: 22.00-10:00 Lades maks 32amp
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Leif1

Nei, kun fast verdi på ladestrømmen.
Konvertitt fra S til X

jkirkebo

Sitat fra: nofuelno på fredag 16. januar 2015, klokken 01:02
Sitat fra: Meldola på tirsdag 13. januar 2015, klokken 14:08
Låner tråden her, dere får flytte den om det er feil bruk. Får en P85D i mars og må forberede lading. La ut annonse på finn med 2 alternativer. 1) oppgradering hovedsikring(har3x40A 400 V TN nett pr i dag) og 32A kurs med ladestasjon eller 2) 16A og rødt stikk. Det er snakk om ca 15 meter kabel.

Ser dette svaret og prisen OK ut? :)

"Hei, du har 400 V, så alternativ 2 er det beste for deg med tanke på ladestasjon for Tesla ( regner jeg med ) Du trenger også overspenningsvern / grovvern innmontert i skapet ditt her da dette er et krav ifbm ladestasjon for El-bil. Totalt for dette er kr 12950,- inkl. Mva"
Det er vel jordfeilbryter type B som er kravet.

Begge deler.Men overspenningsvern monteres vel helst så de dekker hele anlegget. Mange har dette fra før.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sn0le

Sitat fra: weld77 på fredag 16. januar 2015, klokken 09:31
Sitat fra: sn0le på fredag 16. januar 2015, klokken 00:53
@weld77:
Har du 400V TN nett hjemme? Hvis ikke så får du ikke ladet med 3-fas uten en kostbar transformatorløsning, evt den mytiske Zaptec-saken.

Har 230V IT så da blir det ikke 3-fas på meg da - trafo koster mer enn det smaker. Men skader uansett ikke å legge noen kabler som er kraftige nok til garasjen for å ha muligheten en gang i tiden om det skulle endre seg.

Det er jeg helt enig i. Har man 3-fase i heimen, og skal legge strøm ut til garasjen, så legger man like gjerne 3-fase ut dit og. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Leif1

Sitat fra: mr.rs4 på fredag 16. januar 2015, klokken 10:07
Sitat fra: Leif1 på torsdag 15. januar 2015, klokken 22:17
Scheduled charging finnes allerede. Den funksjonen fungerer helt fint.
Vil det si at det er lading som f.eks
Kl: 10:00-22.00 Lades maks 13amp
Kl: 22.00-10:00 Lades maks 32amp

En kan kanskje høre med blant annet Salto. Deres ladebokser er beregnet på kommunikasjon. Det er jo ladeboksen som bestemmer strømtrekket, så rent teknisk burde ikke dette være noen stor utfordring.
Konvertitt fra S til X

Amoss

Sitat fra: Leif1 på fredag 16. januar 2015, klokken 18:16
En kan kanskje høre med blant annet Salto. Deres ladebokser er beregnet på kommunikasjon. Det er jo ladeboksen som bestemmer strømtrekket, så rent teknisk burde ikke dette være noen stor utfordring.

Når du nevner dette - var det ikke så at Zaptec laderen skulle kunne tilpasse strømtrekket basert på hvilken last som ble trukket ellers? Men det krever vel ett "smart hus" :p


"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

RaBalder

Sitat fra: Amoss på fredag 16. januar 2015, klokken 19:56
Sitat fra: Leif1 på fredag 16. januar 2015, klokken 18:16
En kan kanskje høre med blant annet Salto. Deres ladebokser er beregnet på kommunikasjon. Det er jo ladeboksen som bestemmer strømtrekket, så rent teknisk burde ikke dette være noen stor utfordring.

Når du nevner dette - var det ikke så at Zaptec laderen skulle kunne tilpasse strømtrekket basert på hvilken last som ble trukket ellers? Men det krever vel ett "smart hus" :p
Huset trenger ikke være smart, men man må ha sensorer som gir hvor mye strøm som går på inntakskabelen. Dersom den nærmer seg maks, så kan f.eks. lading av elbil strupes.
Har man mye å gå på, så kan elbil lades med maks fart.

Mener også zaptec skulle kunne brukes i en slik sammenheng. Hvor mye som er ønsker og drømmer  og hva som faktisk kommer i produktet er ikke godt å si.

Andre ladestasjoner kan også fungere på samme måten i forhold til å holde seg under et totalt strømtrekk for en bolig.

Harlex

Har fått 32A blåkontakt idag... Får 30 km i timen... Er det akseptabelt? Lader kun med ca 205V... Har fått beskjed om at anlegget er litt i grenseland for en slik kontakt. Har 3x50 A.
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Muffinman

Det er vel utenfor +/- 10%. Kraftselskapet er vel forpliktet til å levere innenfor denne toleransen? Ville sjekket spenningen på en annen ubelastet kurs mens lading pågår. Er det samme nøden der kan det tenkes at spenning inn på huset er for lav under last.

Harlex

Sitat fra: Muffinman på torsdag 22. januar 2015, klokken 19:55
Det er vel utenfor +/- 10%. Kraftselskapet er vel forpliktet til å levere innenfor denne toleransen? Ville sjekket spenningen på en annen ubelastet kurs mens lading pågår. Er det samme nøden der kan det tenkes at spenning inn på huset er for lav under last.
Hmmmmm..... Jeg vet at det det er en feil i nettet..... Jordfeil som gjør at den ene fasen faller ut med ujevne mellomrom. Kan det ha noe å si? Det var elektrikeren som identifiserte feilen og fant ut at det var utenfor huset og  han meldte inn feilen til nettselskapet.... Ekstraservice ettersom han bare skulle montere punktet..... ☺️Strekket er vel ca 10 meter fra sikringskapet og det har vel ikke noe å si når det er så kort... Ettersom det fungerer antar jeg at elektrikeren ikke kan har gjort noe feil? Sikringen er god og varm... Hovedsikringen også.... Kan det bli lav V pga at jeg belaster nettet litt hardt?
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Batteritralla

Har du prøvd å skru strømtrekket helt ned i bilen, og sett hvor mye spenningen stiger?

For å danne deg et inntrykk av hvor stort spenningsfall det er under belastning.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Harlex

#29
Sitat fra: Batteritralla på torsdag 22. januar 2015, klokken 20:59
Har du prøvd å skru strømtrekket helt ned i bilen, og sett hvor mye spenningen stiger?

For å danne deg et inntrykk av hvor stort spenningsfall det er under belastning.


Det kan jeg prøve... Har ellers målt litt rundt i huset.... ser ut til at jeg har 219V i blåkontakten men skjevlast 110og 125. Har ca 220 i  noen kontakter men 205v i andre f.eks på kjøkkenet... Kjøkkenet er på den fasen som det er dokumentert ekstern feil på og der jordfeilbryteren slår seg ut med ujevne mellomrom....
Update: har skrudd ned A i bilen og volten stiger i takt med hvor lavt jeg stiller. På 5 A har jeg 216 V når jeg skrur opp igjen til 32 synker det til 203-205 V.
Noen forklaringer anyone? Må jeg opp til 3x63a eller er det kanskje jordfeilen som gjør dette?
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA