Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøper vi flere biler pga elbilens eksistens?

Startet av dragmore, onsdag 21. januar 2015, klokken 23:27

« forrige - neste »

Oggen

Det ble lagt opp 32A kurs hos meg også, og trikkern sa at det var "svakt nett" i nabolaget.
I bilen får jeg 231V (og i stua) før lading begynner. Ved 16 A belastning i bil er det sunket til 223 i bil og i huset ellers. Ved 32A synker det til 215-217V men holder seg på ca 223 i huset.
63A inntak og kablen fra skap til stikk ute er ca 21m 10kvadrat kabel. Normalt dette eller??

Griffel

Sitat fra: Oggen på torsdag 22. januar 2015, klokken 22:08
Det ble lagt opp 32A kurs hos meg også, og trikkern sa at det var "svakt nett" i nabolaget.
I bilen får jeg 231V (og i stua) før lading begynner. Ved 16 A belastning i bil er det sunket til 223 i bil og i huset ellers. Ved 32A synker det til 215-217V men holder seg på ca 223 i huset.
63A inntak og kablen fra skap til stikk ute er ca 21m 10kvadrat kabel. Normalt dette eller??
Spenningsfallet i kablen (21m 10mm2)fra skapet burde være i størrelsesorden 2 V med 32A lading. Det er vel ikke sikkert at du måler på samme fase i huset som i bilen?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Meldola

Hadde bestilt en elektriker til å komme og montere rødt stikk til 400v 16A kurs hjemme. Snakket med ham i går og han mente at det nå hadde kommet nye retningslinjer hvor man nå uansett måtte ha ladestasjon da det over tid dannet seg sotlag i stikket på grunn av stor belastning over lang tid.

Noen andre som har hørt om dette? da blir det plutselig en del dyrere å få på plass ladeløsning hjemme..
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

Muffinman

Det blir sotlag i stikket hvis du trekker det ut mens lading foregår. Hvis du sørger for å stoppe lading før frakobling skjer ikke dette.

Høres ut som du har blitt presentert for et ikke-problem. Kjør på med rødt stikk :)

Meldola

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 17. februar 2015, klokken 08:08
Det blir sotlag i stikket hvis du trekker det ut mens lading foregår. Hvis du sørger for å stoppe lading før frakobling skjer ikke dette.

Høres ut som du har blitt presentert for et ikke-problem. Kjør på med rødt stikk :)

Suverent, skal høre med elektrikeren. Han mente dog dette var helt nye forskrifter. får håpe han tar feil.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

elektrolux

Monterer du rødt stikk, gjerne til sveising av den gamle Amasonen kan du etter/mellom sveisejobbene koble til en slik og lade Tesla og Zoe fra et hvilket som helst 400V stikk: http://www.elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html#3_fase_semiportable_ladestasjoner

Vi har nå en 16A versjon: 31350 B vare til kun 6500 kr på lager.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sn0le

Han har rett i at det er nye forskrifter.
De forskriftene gjelder begrensninger på bruk av Schuko (vanlig stikkontakt) og at nye installasjoner skal være med ladestasjon.
Dessverre ser det ikke ut som det er fanget opp at Tesla kan bruke industrikontakter.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Veggen

Hva står det spesifikt i de nye forskriftene?
Virker som det er endel forvirring blant installatører.
Noen som har en link eller eksakt tekst?

jkirkebo

Sitat fra: Veggen på tirsdag 17. februar 2015, klokken 17:04
Hva står det spesifikt i de nye forskriftene?
Virker som det er endel forvirring blant installatører.
Noen som har en link eller eksakt tekst?

Det eneste jeg har fanget opp er maks 10A på schuko (anbefalt 8A) samt krav om kl.B jordfeilbryter. Har ikke sett noe ennå på at det har blitt krav om ladestasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RaBalder

Sitat fra: Meldola på tirsdag 17. februar 2015, klokken 08:01
Hadde bestilt en elektriker til å komme og montere rødt stikk til 400v 16A kurs hjemme. Snakket med ham i går og han mente at det nå hadde kommet nye retningslinjer hvor man nå uansett måtte ha ladestasjon da det over tid dannet seg sotlag i stikket på grunn av stor belastning over lang tid.

Noen andre som har hørt om dette? da blir det plutselig en del dyrere å få på plass ladeløsning hjemme..

"Sotlag i stikket"

Har sett i en del industrikontakter, men sot har jeg aldri sett. Normalt så kobler man fra slike kontakter etter at strømmen er slått av.

Å sette opp en ladestasjon vil ikke hjelpe. Den kan man kjøre i stykker med bilen  :o  :o ???
Eller slå istykker med en hammer.

rene

Jeg ba om pris på 400V/32A kontakt i garasjen, og da elektrikeren så bilen min mente han også at han ikke fikk lov å sette opp dette til elbil-lading, det måtte termineres rett i en ladestasjon. Planen min var å koble til en underfordelingssentral som gir både schuko, 16A og 32A rød ut slik at jeg har alle muligheter, men det var visst ikke bra å koble til/fra røde kontakter jevnlig. Da jeg sa jeg ville ha rød 32A kontakt på veggen slik at jeg kan bruke sveiseapparatet og høyttrykkspyleren min ordnet det seg. Droppet det uansett pga pris, men skal se på det ved en senere anledning.

Veggen

#41
Nelfo har utgitt en brosjyre for installatører ang lading av elbil, men den er ikke veldig spesifkk på hva som er kravene:
http://nelfo.no/Bibliotek/Nyhetsarkiv/2014/Mai/NEK-4002014---ny-delnorm-og-krav-til-lading-av-elbil/

Den viser til NEK 400:2014 delnorm 722 som ikke er åpent tilgjengelig, men fant denne presentasjonen som oppsummerer kravene:
https://www.standard.no/Global/PDF/Elektro-NEK/Lavspenning/NEK400_2014_lansering/1030-1130%20NEK%20400%20-%20Eirik%20Selvik.pdf

Utdrag:
Sitat
NEK 400-7-722:2014

• Gjelder for forbrukerkurser beregnet for forsyning av elektriske kjøretøy for ladeformål
• beskyttelse ved tilbakemating
– Induktiv lading er ikke omfattet

• Samtidighet for forbrukerkurs skal være 1,0 (dvs full samtidighet)
• Samtidighetsfaktor kan reduseres hvis det er installert laststyring

Egen forbrukerkurs for hvert tilkoblingspunkt
• Individuelt beskyttet av et strømstyrt jordfeilvern med merkeutløsestrøm ≤ 30 mA, fortrinnsvis type B
• Individuelt beskyttet av et eget overstrømsvern
Tilkoblingsutstyr minst ha kapslingsgrad IP44 (AD4, AE3)
• Tilkoblingsutstyr i offentlige områder og parkeringsområder skal være mekanisk beskyttet ved:
– hensiktsmessig plassering slik at forutsette påkjenninger ikke medfører skade, eller
– anordnet med lokal eller generell mekanisk beskyttelse, eller
– utformet i samsvar med NEK 439-7.

Pilotsignal skal:
– ikke ledes inn i installasjonen
– ikke påvirke funksjonen til strømstyrte jordfeilvern
• Kravene kan medføre behov for galvanisk skille i styreelektronikken

Modus 3 lading:
– Stikkontakt/apparatplugg i samsvar med NEK EN 62196-2, Type2

• Modus 1 eller 2 lading:
– Stikkontakt/apparatplugg i samsvar med NEK EN 60309-2, eller
– Stikkontak i samsvar med NEK 502 når merkestrømmen for overstrømsvernet er ≤ 10 A

En stikkontakt/apparatplugg kun forsyne ett elektrisk kjøretøy
• Hver stikkontakt montert i en fordeling eller en kapsling
• Stikkontakt plassert mellom 0,5 m og 1,5 m over bakken

• Modus 3 eller 4 lading:
– Elektrisk eller mekanisk forriglet slik at pluggen ikke kan plugges inn eller trekkes ut når den er spenningssatt fra forsyningssiden
– Ikke utilsiktet forsyne den elektriske installasjonen
• Modus 1 eller 2 lading:
– Tilbakemating er ikke tillatt.

Minst 10 m fra enhver Ex-sone
• Ladestasjoner modus 2 skal ha mekanismer for avlasting av mekaniske påkjenninger pga kabelkontrollboksen
• Utformet slik at elektriske kjøretøy kan lades problemfritt uavhenig av plassering bilens tilkoblingspunkt
• Snø skal ikke kunne trenge inn i ladestasjon eller tette eventuelle kjøleinntak
• Ladekabler skal ikke kunne komme i klem eller bli overkjørt
• Ladekablens ytterkappe skal ikke skades av bakkens beskaffenhet
• Ladestasjoner skal utformes i samsvar med NEK 439-7.

Allment tilgjengelige ladestasjoner skal:
– inspiseres visuelt minst én gang pr. uke
• sjekke at utstyr ikke er skadet
• sjekke at ladestasjonen ikke har driftsfeil
– verifiseres i samsvar med kravene i 62.1 minst
én gang pr. år.

• NK64 vil med NEK 400-7-722 at:
– lading av elbil ikke medfører en elsikkerhetsmessig risiko for den som utfører ladingen
– lading av elbil ikke medfører redusert elsikkerhet i den elektriske installasjonen
– utstyr (inkl. Elbil) ikke blir skadet
– funksjonen til elbil og utstyr ikke blir ødelagt

Veggen

#42
For lading på mode 2, som innbefatter Tesla standardlader (UMC) gjelder da følgende:
Sitat
– Stikkontakt/apparatplugg i samsvar med NEK EN 60309-2, eller
– Stikkontak i samsvar med NEK 502 når merkestrømmen for overstrømsvernet er ≤ 10 A

Dvs:
Schuko (NEK 502) er godkjent til og med 10 A.
Industrikontakt (NEK EN 60309-2) skal brukes over 10A.
Ingen krav til fast tilkobling.

Jeg kan ikke se noe her som tilsier at bruk av industrikontakt sammen med UMC ikke er iht til kravene i NEK 400:2014 delnorm 722.

Noen med mer innsikt enn meg er velkommen til å korrigere.


jkirkebo

Sitat fra: Veggen på tirsdag 17. februar 2015, klokken 21:43
For lading på mode 2, som innbefatter Tesla standardlader (UMC) gjelder da følgende:
Sitat
– Stikkontakt/apparatplugg i samsvar med NEK EN 60309-2, eller
– Stikkontak i samsvar med NEK 502 når merkestrømmen for overstrømsvernet er ≤ 10 A

Dvs:
Schuko (NEK 502) er godkjent til og med 10 A.
Industrikontakt (NEK EN 60309-2) skal brukes over 10A.
Ingen krav til fast tilkobling.

Jeg kan ikke se noe her som tilsier at bruk av industrikontakt sammen med UMC ikke er iht til kravene i NEK 400:2014 delnorm 722.

Noen med mer innsikt enn meg er velkommen til å korrigere.

Jeg er enig. Derimot kan det se ut som ladestasjoner med fast kabel og Type 1 plugg ikke er innenfor normen?

"Modus 3 lading:
– Stikkontakt/apparatplugg i samsvar med NEK EN 62196-2, Type2"
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. februar 2015, klokken 22:42
Sitat fra: Veggen på tirsdag 17. februar 2015, klokken 21:43
For lading på mode 2, som innbefatter Tesla standardlader (UMC) gjelder da følgende:
Sitat
– Stikkontakt/apparatplugg i samsvar med NEK EN 60309-2, eller
– Stikkontak i samsvar med NEK 502 når merkestrømmen for overstrømsvernet er ≤ 10 A

Dvs:
Schuko (NEK 502) er godkjent til og med 10 A.
Industrikontakt (NEK EN 60309-2) skal brukes over 10A.
Ingen krav til fast tilkobling.

Jeg kan ikke se noe her som tilsier at bruk av industrikontakt sammen med UMC ikke er iht til kravene i NEK 400:2014 delnorm 722.

Noen med mer innsikt enn meg er velkommen til å korrigere.

Jeg er enig. Derimot kan det se ut som ladestasjoner med fast kabel og Type 1 plugg ikke er innenfor normen?

"Modus 3 lading:
– Stikkontakt/apparatplugg i samsvar med NEK EN 62196-2, Type2"
Det høres rart ut, på den annen side dersom en setter opp en ladestasjon med type 2 stikkontakt kan denne benyttes av alle elbiler.
Type 1 plugg i kabel kun av biler med Type 1 tilkobling. Derfor bør nye ladestasjoner ha type2 kontakt med tanke på framtiden.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA