Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøper vi flere biler pga elbilens eksistens?

Startet av dragmore, onsdag 21. januar 2015, klokken 23:27

« forrige - neste »

dragmore

Hei. Jeg har kurs ut i garasjen på 25A sikring (B), 230V-AC, 3 fas. Får min Tesla S85-D med single lader i mai og lurte å hvilken kombinasjon som er mest optimal mtp ladehastighet?
Har noen no link til en bra forklaring på type 1 og 2, ulike støpsler og hva som er mulig med Tesla?

mvh teslanewbie ;)
Solgt(Nissan Leaf 2012
Solgt(Tesla Model S 85D 2015)
Venter i spenning på : Tesla Model 3: Kansellert
Tesla Model S75D - (med FSD) ;)

Øyvind.h

Vær obs på at du bare får 13A med ulasket type 2 kabel om du velger å sette opp ladestasjon hjemme med type 2 kabel.

Rimeligste løsning er et 232-6 stikk og bruk av Teslas umc med blått adapter. Da kan du trekke det som er ledig innenfor kursens dimensjon.
Strømtrekket stiller du i bilen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Råde

e-Golf | X75D

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 04. januar 2015, klokken 08:31
Vær obs på at du bare får 13A med ulasket type 2 kabel om du velger å sette opp ladestasjon hjemme med type 2 kabel.

Nja, man får da 16A på nye biler, og eldre som har fått oppgradert ledningsnettet. Laskede ladestasjoner er heller ikke vanskelig å få tak i.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

shb

http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-32a-2pol-jord-230v-6h-ip44/1578121/Product.html?Event=searchlist
Jeg ville da montert en enfase eller trefase 32A stikk. Justert bilen til 25A. Det vil den huske til neste gang du lader der. Fordelen med enfase er at blå adapter som følger med bilen passer rett inn. Da har du ca 5.8 kW og ikke 3 kW som via vanlig stikk.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Meldola

Låner tråden her, dere får flytte den om det er feil bruk. Får en P85D i mars og må forberede lading. La ut annonse på finn med 2 alternativer. 1) oppgradering hovedsikring(har3x40A 400 V TN nett pr i dag) og 32A kurs med ladestasjon eller 2) 16A og rødt stikk. Det er snakk om ca 15 meter kabel.

Ser dette svaret og prisen OK ut? :)

"Hei, du har 400 V, så alternativ 2 er det beste for deg med tanke på ladestasjon for Tesla ( regner jeg med ) Du trenger også overspenningsvern / grovvern innmontert i skapet ditt her da dette er et krav ifbm ladestasjon for El-bil. Totalt for dette er kr 12950,- inkl. Mva"
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

joda

Ser greit ut spør du meg  :)

Alternativ 2 - 400V/16A rød kontakt vil gi deg 11 KW lading til bilen, noe som burde holde lenge. (fulladet bil over natten)
Prisen er nok sikkert grei den også tror jeg, har selv fått pris på ca 11000,- ink.mva for Blå kontakt med litt kortere strekk.. (kontakt ute)
TMS 85D

ew

Tja, jeg betalte 8990 inkl mva for min røde plugg, inkludert 10m kabel, men da måtte jeg grave grøft selv. Fikk forøvrig tilbud fra Sønnico på 9688 inkl mva for samme jobb. Men det var altså i mai/juni 2014. Vet ikke hva et overspenningsvern koster, men det er kanskje det som koster litt ekstra her. Vårt anlegg hadde det fra før av.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

joda

For Blå kontakt (230V/32A) så fikk jeg prisen 8750,- + mva fra Sønnico etter befaring.(og det blir vel ca 11000,- ink.mva)
Da var alt nødvendig utstyr inkludert(kontakt, sikring osv), graving og slikt måtte jeg fikse selv. Kabel ca 10-12 meter fra sikringsskap.

Andre som var å så på jobben var noe dyrere (en tusenlapp og to), så Sønnico ble valgt for min del..

Dette er pris jeg har fått "nylig" og jobben er enda ikke utført...
TMS 85D

weld77

Hallo, jeg har har bestillt P85D med dobbeltlader, til daglig holder det lenge med vanlig stikkontaktlading da jeg bruker bil ganske lite i det daglige, men jeg tenkte å legge inn en ekstra kurs i garasjen slik at jeg kan kjøre powertools og lignende mens bilen lader. Vurderer da å legge opp en med litt guffe på når jobben først skal gjøres.

Har Model S noen mulighet for å programmere hvor mange ampere det skal lades med når på døgnet? Jeg er ikke spesielt keen på å lade med eksempelvis 3x25A på ettermiddagen samtidig som jeg kjører koketoppen på full guffe, har to stekeovner i drift,det er kaldt ute og den elektriske oppvarmingen av huset har sitt å stri med osv osv osv. Har 3x63A inn til en ganske stor enebolig som er (og vil forbli) elektrisk oppvarmet...

Så spørsmålet er egentlig om det er mulig å programmere ladestrømmen på noen måte eller om man må stille den opp og ned manuelt

geirgp

Sitat fra: weld77 på torsdag 15. januar 2015, klokken 21:37
Har Model S noen mulighet for å programmere hvor mange ampere det skal lades med når på døgnet?


Skjønner at du ønsker et slags tidsprogram? eks 10A fra 07-22 og 20A 22-07. Enig i at det hadde vært kult, men er per idag ikke mulig.

Du kan justere ampere opp og ned, gjøres fra hovedskjermen inne i bilen, og ampere styrken kobles til gps posisjon slik at den husker forskjellige ampere styrker på forskjellige lokasjoner og stiller automatisk rundt på det. eks: 13A hjemme, 16A på jobb, osv.
Tesla Model 3 DUAL MOTOR 2019
Hyundai Ioniq 2018
Mercedes B250e 2017
Tesla Model S85 2014

Batteritralla

Og så kan du bestemme når bilen skal begynne å lade.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

weld77

#12
Sitat fra: Batteritralla på torsdag 15. januar 2015, klokken 21:58
Og så kan du bestemme når bilen skal begynne å lade.

Dvs klokka brum-brum så starter ladingen? Det ville forsåvidt løse problemet...

Får evt satse på at programmerbar lading kommer i en SW-oppdatering en gang, det vil jo bli ganske aktuelt om det skulle komme "smart grid" med timesprsing av strøm. Mulig jeg konstruerer et imaginært behov - har jo ikke bilen ennå en gang, men ser for meg at det hadde vært "kjekt å ha"

Leif1

Scheduled charging finnes allerede. Den funksjonen fungerer helt fint.
Konvertitt fra S til X

geirgp

Sitat fra: weld77 på torsdag 15. januar 2015, klokken 22:00
det vil jo bli ganske aktuelt om det skulle komme "smart grid" med timesprsing av strøm. Mulig jeg konstruerer et imaginært behov - har jo ikke bilen ennå en gang, men ser for meg at det hadde vært "kjekt å ha"

Når du sier det mener jeg å huske at DSen snakket om at dette kommer (senere..) da han gikk igjennom bilen med meg forrige uke.

Her til lands er det per idag ikke et behov da man teknisk ikke har mulighet til å måle spot-forbruket til enhver tid på døgnet (fortsatt manuell månedlig rapportering) og derfor ikke kan selge strøm billig når det er god kapasitet eller legge på noen øre når alle koker middag.

Når de nye automatiske målerne derimot blir rullet ut (skal være ferdig innen 01.01.2017) skal man ikke se bort fra at energiselskapene begynner med noe slikt etter hvert, og da kan det være kult med en bil som kan justere dette dynamisk, f.eks basert på over/underkapasitet i nettet (som driver småendringer i spot-prisen).

Teknisk sett ganske artig, men spørs hvor mye $ det er å hente da det sansynligvis ikke er store svingningene det er snakk om.
Tesla Model 3 DUAL MOTOR 2019
Hyundai Ioniq 2018
Mercedes B250e 2017
Tesla Model S85 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA