Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: S85D kjøpere, status på bestilling + diverse info

Startet av Hyperstress, onsdag 21. januar 2015, klokken 20:03

« forrige - neste »

Hyperstress

Da den andre tråden er kun for teknisk prat angående montering, så opprettet jeg denne tråden for generelt dashcam-snakk.

Jeg har montert et full HD Blackvue kamera (PDR3500FHD). 
Jeg trodde oppløsningen skulle være bedre på slike kamera. Jeg har ikke mulighet til å se skiltnummer på biler som kommer imot, og de foran ser jeg bare dersom de kjører ganske nært. Er det slik det er for dere andre som har Blackvue? Er det for lite lys nå på vinteren, eller blir det ikke bedre?  Bildet ser skarpt og fint ut sånn ellers, om en ikke er ute etter detaljer.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

sn0le

Sjekk denne videoen som viser en sammenligning mellom 4 andre kameraer.
Kvaliteten på kamera og optikk har selvfølgelig mye å si, men virker som for stor vidvinkel gjør det  vanskeligere å kunne tyde nummerskilt.

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sn0le

Her er en annen video.

Gå ca 41 sekunder ut i videoen, så ser man hva vidvinkel gjør med lesbarheten på skilt.

Selv om et kamera er Full-HD så har det kun 1920x1080 bildepunkter.
Så hvis et skilt fyller ca 10% av bildebredden så er det kun 192 punkter som representerer bilskiltet.

4k hadde vært meget godt egnet til Dashcam.
Grå S85 med mye stæsj.
Levert 23/6-2014.
P39066

Bjørn Tore Vibeto

Det øke antall pixler, uten å øke størrelsen på selve sensoren, gjør desverre ikke ting bedre. Det vil kun føre til mindre pixler på sensoren, som igjen gjør den mere utsatt for billedstøy i dårlig belysning. Så når det gjelder opptak i mørke omgivelser, så går litt gal vei, når det gjelder kvalitet.
"Wattson"
Tesla Model S P85D Multicoated Red
Levert 24/2-15

sn0le

Det er sant og er godt kjent mtp megapixelhysteriet på kompaktkameraer/speilrefekskameraer.

Har tidligere jobbet med kameraovervåkning og sett håpløse eksempler på kameraoppsett.
Mange kunder ville dekke en parkeringsinnkjørsel med et kamera, for å få et oversiktsbilde av biler som kjører inn og ut.
Greit nok. Så ble de skuffet over at man ikke kunne tyde bilskiltene.
Til det må man ha et eget kamera satt opp slik at skiltet fyller mye av bilderuten, og bilen må kjøre sakte/stå i ro for at det skal være lesbart.

Der jeg jobber nå har vi og avdeling som jobber med kameraer. Men jeg driver ikke med det lengre.
Men fikk en demo av et godt 4k overvåkningskamera. Det gruset det gode Full-HD kameraet som vi sammenlignet med.
Grå S85 med mye stæsj.
Levert 23/6-2014.
P39066

satheesh.net

Det finnes allerede en liknende tråd rundt dette: Dashcam - hvilken type og hvor kjøpe ifra?

Ellers finnes denne for klipp og annet fra kameraene: Tesla Dashcam filmer/episoder/kræsj

Og den den populære tråden: Teknisk: Dashcam-snakk

;)

Hyperstress

Sitat fra: satheesh.net på mandag 05. januar 2015, klokken 10:00
Det finnes allerede en liknende tråd rundt dette: Dashcam - hvilken type og hvor kjøpe ifra?

Ellers finnes denne for klipp og annet fra kameraene: Tesla Dashcam filmer/episoder/kræsj

Og den den populære tråden: Teknisk: Dashcam-snakk

;)

De er observert, nøye studert og ikke funnet særlig generelle eller dekkende for det jeg lurte på  :D

I tillegg begynte den tekniske tråden, som strictly skulle omhandle montering, å bli utvannet av annet prat rundt dashcam. Den tråden kan da fort bli uegnet som oppslagsverk for de som ønsker å montere kamera i fremtiden.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

endsan

Jeg vurderer kjøp av blackvue 650 da bilen vill stå parkert i carport.
Hvordan virker dette med kontinuerlig filming?
Forstått det slik at kamera kobles til 12v batteri, men da er det vell begrensninger på hvor
lenge bilen kan stå uten å måtte startes opp?

mr.rs4

Noen som har vurdert Lukas LK9700
http://www.lukasdashcam.com/lukas-lk-9700-duo-dashcam

For meg ser det ut som det danker ut det neste av dashcam's ute på markedet.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Brede

Sitat fra: endsan på søndag 25. januar 2015, klokken 22:42
Jeg vurderer kjøp av blackvue 650 da bilen vill stå parkert i carport.
Hvordan virker dette med kontinuerlig filming?
Forstått det slik at kamera kobles til 12v batteri, men da er det vell begrensninger på hvor
lenge bilen kan stå uten å måtte startes opp?

Neida, 12V-lades automatisk opp av hovedbatteriet ved behov. Så her kan du om nødvendig filme i månedsvis!  ;D

mr.rs4

Sitat fra: Sven-Erik på mandag 26. januar 2015, klokken 00:38
Sitat fra: mr.rs4 på søndag 25. januar 2015, klokken 22:46
Noen som har vurdert Lukas LK9700
http://www.lukasdashcam.com/lukas-lk-9700-duo-dashcam

For meg ser det ut som det danker ut det neste av dashcam's ute på markedet.
Hvorfor det egentlig?

Oppløsningen er den samme som BlackVue.
Ser ut som CMOS er den samme også.
Lagringskapasiteten ser ut til å være større, men pris pr. GB?
Tech-spec. ser ut til å være samme.
Men Lukas'en har skjerm, som antagelig bare er i veien.

Nei, finn noe med 4K oppløsning, både foran og bak.
Med kameraer omtrent på størrelse med BlackVue sitt 500 kamera.
Og med SSD disk som f.eks. kan monteres inn i Dashboard eller i bagasjerom for lagring av filene.
Som i tillegg har WiFi slik at man kan se live/opptak på mobil eller nettbrett.
Og helst med mulighet for tilkobling av 4 kamera.
DA snakker vi skikkelig dash-cam!
Kan være enige med 4K oppløsning, men det tror jeg kommer til å ta litt tid. Og da trenger man ihvertfall større lagrings plass, så en ekstern hdd trengs nok da.
Jeg synes faktisk det er greit skjerm, pga ser hva man filmer(til og med ryggekamera, men det trenger jo ikke en Tesla).
Det kjekkeste er vel den OBD2, den infoen kommer opp på skjermen(på både skjermen og på opptaket).

Og er Luka det beste Dashcam kamera(sammen med BlackVue) med oppløsning / bilde kvalitet, tror jeg kommer for å gå for Lukas(pga OBD2).
Vel og merke om det ikke kommer bedre dashcam om et par mnd(til jeg får min TMSP85D).

Håpet på andre hadde sett / testet Lukas, og ønsket erfaringen som de har/hadde.
Annonse på Finn.no

F_P

Hvis du trenger skjerm så har da Blackvue sin 750-modell på markedet allerede.

Hva gjelder OBD2. Kan tenke meg at det er enten eller. Har du det koblet opp og krasjer er det plutselig veldig lett å dokumentere alt du eventuelt ikke gjorde riktig. Ditto andre veien selvfølgelig. Jeg liker sånt, men vet at flere synes GPS og hastighet i videoen pr. i dag er litt i overkant.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

mr.rs4

Sitat fra: F_P på mandag 26. januar 2015, klokken 08:38

Hva gjelder OBD2. Kan tenke meg at det er enten eller. Har du det koblet opp og krasjer er det plutselig veldig lett å dokumentere alt du eventuelt ikke gjorde riktig. Ditto andre veien selvfølgelig. Jeg liker sånt, men vet at flere synes GPS og hastighet i videoen pr. i dag er litt i overkant.
Har du et dashcam så har du de samme problemene der, de ser jo hvordan du kjører....

Med OBD2 tenker jeg og på litt "aktiv kjøring", ikke bare til forsikrings bevis :-)
Annonse på Finn.no

drinden

Hvis man legger frem en slik video som bevis i en evt forsikringssak, vil de forholdvis lett kunne beregne hastighet ut i fra video. Hvis man er redd for dette bør man ikke legge frem video som bevis i hele tatt.

satheesh.net

Sitat fra: drinden på tirsdag 10. mars 2015, klokken 09:45

Hvis man legger frem en slik video som bevis i en evt forsikringssak, vil de forholdvis lett kunne beregne hastighet ut i fra video. Hvis man er redd for dette bør man ikke legge frem video som bevis i hele tatt.

Enig. Man bør være rimelig sikker i sin sak før man eventuelt vifter med et slikt opptak. Men bevares; har du gjort alt "riktig" er jo dette gull verdt! ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA