Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skvettlapper? Er det lurt?

Startet av varta, onsdag 21. januar 2015, klokken 18:39

« forrige - neste »

varta

Hei, er det noen som har kjørt denne strekningen på vinterstid ~7-8 -, vinterdekk, 4 personer i bil pluss bagasje.
Vil det være noe problem å kjøre denne strekkningen(260 km) fra solli, fulladet.

Muffinman

Det bør gå, men dårlige forhold spiser fort opp marginene nå på vinteren. Hold i det minste farten nede, og start med fulladet og godt forvarmet bil fra superladeren. Skal du tømme bilen helt på 26 mil må du over 300wh/km. Jeg tror dette går fint, men ser du at det skjærer seg er det lurt at du lokaliserer eventuelle 22kw punkter langs veien som kan brukes i nødsfall.

Havebigfun

Det er helt avhengig av veiforholdene- regn koster, slaps koster vesentlig mer rekkevidde. Er veiene tørre bør det gå bra forutsatt adekvat kjøring og kupetemperatur. Er veiforholdene tunge kan du som regel redusere forbruket vesentlig ved å redusere hastigheten.

Tuxedo

Har kjørt deler av denne strekningen mange ganger, og tror jeg kan si null problem, så lenge det ikke er ulykker og du stamper timesvis i kø.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Hyperstress

Jeg prøvde å tømme bilen her om dagen i ca samme temp. Kjørte batteriet tomt på 26 mil. 280wh/km. Fartsgrense+mva. Høy kabinvarme. Så om du lader 90%+ og kjører normalt så bør det være helt uproblematisk, med mindre det kommer mye snø eller noe.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Sense

Det er vel sjelden snøslaps på E6 denne strekningen. Men det er lett å la seg følge køen på 4 felts motorvei, med økning av forbruket som resultat. Nå er det jo blitt enda lengre distanse med 4 felts nord for Eidsvoll også.

Ifølge kalkulatoren må du holde under 277 wh/km hvis du fullader ca. 385 km for å komme fram. Da er ikke sikkerhetsmargin eller zero mile protection iberegnet.

Tuxedo

Det er ikke pinlig langsomt å ligge i 100 km/t på denne strekningen, og da forbruker man drøyt 200 Wh/km selv vinterstid med Hakka R2.  Sjelden snøslaps på E6 i sør-Norge, en av de første veiene til å bli brøytet.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Øyvind.h

Og når speedometeret i Model S er så nøyaktig kan man ikke ha dårlig samvittighet for å sette cruise på 100km/t.

Pinlig blir det først når man legger seg i reelle 70-80km/t i 100/110 sone.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eadie

Dårlig brøytede veier med slaps og snø som pakker seg i hjulbuene drar fort 280w/km.
Men på E6 er det neppe et problem, som flere skriver.
Flat vei også, bør gå greit, hvis du ikke har storm imot hele veien.
Tipper snittet blir 240W/km, så du kommer frem med omtrent 10kw igjen på batteriet (4-5 mil)
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

Sense

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 04. januar 2015, klokken 07:23
Og når speedometeret i Model S er så nøyaktig kan man ikke ha dårlig samvittighet for å sette cruise på 100km/t.

Min bil fobruker mer energi på cruise control enn min gassfot fordi den rykker for hver gang den registrerer ørliten fartsendring. Da er det mer energibesparende å la bilen rulle fortere i nedoverbakke og heller spare på farten i oppoverbakkene.

Thor2014

Kommer det en supercharger på denne strekningen?

jkirkebo

Sitat fra: Thor2014 på søndag 04. januar 2015, klokken 12:19
Kommer det en supercharger på denne strekningen?

Det er mange som venter på en slik, men det står ingen prikker på kartet for hverken 2015 eller 2016 dessverre. Nå begynner det å bli kapasitetsproblemer på Lillehammer også. Elverum/Alvdal hjalp veldig lite mhp. avlastning av Lillehammer, akkurat som jeg trodde på forhånd siden de aller fleste som ladet på Lillehammer ikke skulle over Dovre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hyperstress

Legg inn forslag om SC på Kløfta på Tesla sine sider!
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

toppi

Erfaring fra jula på deler av dette strekket.
Oslo - Lillehammer i temp mellom -10 og -18.
Litt glatt føre, og lå stort sett ca i fartsgrensen.
Snittforbruk på 230 (forvarmet bil/ batteri)

Lillehammer - Oslo i ca 2-5 plussgrader, lett regn og fuktig veibane stort sett hele veien.
Lå i 110 km/ hele veien på cruise kontrollen på motorveien.
Snittforbruk på 228.

Fullstappet bil begge veier.
Kan ikke skjønne at Solli-Lillehammer skal by på problemer om man ikke kjører svært fort på veldig dårlig føre.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Thor2014

Er kanskje greit å slippe å lade helt opp på Solli.
Det tar jo lengre tid. Ca 20 mil mellom laderne er nok bedre.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA