Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kondens i bil

Startet av Marius Engel, onsdag 21. januar 2015, klokken 16:49

« forrige - neste »

Marius Engel

Hei.

Jeg merker at selv med rikelig forvarmet bil blir forbruket mye høyere på korte turer enn på lengre turer. Varmeapparatet bruker omtrent ingenting. Like mye med en gang som etterhvert. Eller kanskje mindre i begynnelsen, siden bilen er varmere enn innstilt temperatur.

Noen som har samme erfaring?

Noen som vet hvorfor?

Kjell Leaf

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 03. januar 2015, klokken 18:18
Hei.

Jeg merker at selv med rikelig forvarmet bil blir forbruket mye høyere på korte turer enn på lengre turer. Varmeapparatet bruker omtrent ingenting. Like mye med en gang som etterhvert. Eller kanskje mindre i begynnelsen, siden bilen er varmere enn innstilt temperatur.

Noen som har samme erfaring?

Noen som vet hvorfor?
Ja, det kommer sikkert av at alt går lettere når det blir varmt. Det er f.eks olje i giret som sikkert blir tynnere etter en stund, sikkert litt tregere div. lager også i starten om vinteren.
Dette er bare antagelser, men jeg tror at det er dette som er årsaken, litt her og litt der.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Balrog

olje?
gir?

Neppe. Men forbruket på korte turer er langt høyere per km enn tilsvarende kjørt i ett stekk ja.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Thomas Parsli

Vi har høyere forbruk på korte turer av flere grunner:

* Nærområdet er ganske kupert...
* Det blir mye start/stopp pga. kryss, lyskryss, fotgjengerfelt og busslommer.
* Varmetapet er større (selv om farten er lavere), siden korte turer som regel medfører en stopp i mange minutter.

Hvis du skrur av varmen og kjører samme rute en eller 20 ganger tipper jeg forbruker ditt blir ganske likt ;)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Råde

Sitat fra: Balrog på søndag 04. januar 2015, klokken 21:03
olje?
gir?

Neppe. Men forbruket på korte turer er langt høyere per km enn tilsvarende kjørt i ett stekk ja.
Tja. Ikke helt umulig (skjønner hva du mener, men se tall for e-Golf drivlinje nedenfor). I tillegg alt mulig annet som er smurt og skal gå rundt. Så er det vel noe med hvor varmt batteriet er. Alt kommer opp i driftstemperatur etter hvert, og da er det totalt sett mindre friksjon.
e-Golf | X75D

Kjell Leaf

#5
Sitat fra: Balrog på søndag 04. januar 2015, klokken 21:03
olje?
gir?

Neppe. Men forbruket på korte turer er langt høyere per km enn tilsvarende kjørt i ett stekk ja.
Ja, den har både gir og olje.
Forbruket i KWt/mil blir ikke større om batteriet er kaldt eller varmt. Dette har nok med friksjon å gjøre.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

m55ikael

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 04. januar 2015, klokken 23:15
Sitat fra: Balrog på søndag 04. januar 2015, klokken 21:03
olje?
gir?

Neppe. Men forbruket på korte turer er langt høyere per km enn tilsvarende kjørt i ett stekk ja.
Ja, den har både gir og olje.
Forbruket i KWt/mil blir ikke større om batteriet er kaldt eller varmt. Dette har nok med friksjon å gjøre.

Hva er det da som gjør at kjørelengden reduseres sånn på vinteren? Sier ikke at du tar feil, men kulden gjør da noe, og det er vel ikke kun kupévarmen som utgjør forskjellen. Rullemotstanden er vel heller ikke stort større enn en sommerdag med regn.

Råde

e-Golf | X75D

Thomas Parsli

Opp til 7% "LESS EFFICIENT COMPONENTS" høres drøyt ut, jeg skulle gjerne sett hva dette er basert på.

Men spørsmålet var altså hvorfor "blir forbruket mye høyere på korte turer enn på lengre turer".
Tror ikke det var 7% Marius mente?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

RuneW

Er det slik at forvarming varmer opp "alt" av vann/kjølesystemer da? Eller er det deler som må varmes opp i tillegg når man starter å kjøre?

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Marius Engel

#10
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 06. januar 2015, klokken 09:56
Opp til 7% "LESS EFFICIENT COMPONENTS" høres drøyt ut, jeg skulle gjerne sett hva dette er basert på.

Men spørsmålet var altså hvorfor "blir forbruket mye høyere på korte turer enn på lengre turer".
Tror ikke det var 7% Marius mente?

Thomas

Langtur på denne tilden, 3-4 mil, ca 15-16 kw/100km.

Korte turer, 0,5-1 mil, mellom 18-22kw/100km

Begge deler med forvarmet bil (lenge) varme på 19-20 grader, vinterdekk, våt vei, 1-6 grader ute.

Sånn ca.

Cowboystrekk

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Marius Engel

Ja. Den aktiveres ved streng kulde, rundt 25 minusgrader eller noe sånt, for å hindre at batteri fryser.

Ikke ved slike temperaturer som jeg kjører i.

Kjell Leaf

Når man ser hvor mye forbruket øker bare ved litt fuktig veg, er det ikke rart at det samme skjer når giroljen er kald. Det er mange lagrer som skal svive rundt også som går litt tregere. Det kan ikke være noe annet enn økt friksjon som gjør dette. Oljen i giret blir nok ganske snart varmere siden det er snakk om mindre enn 1 liter.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Thomas Parsli

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 06. januar 2015, klokken 15:18
Når man ser hvor mye forbruket øker bare ved litt fuktig veg, er det ikke rart at det samme skjer når giroljen er kald. Det er mange lagrer som skal svive rundt også som går litt tregere. Det kan ikke være noe annet enn økt friksjon som gjør dette. Oljen i giret blir nok ganske snart varmere siden det er snakk om mindre enn 1 liter.

Hvis kald girolje gir 20-30% kortere rekkevidde er det på tide å få bilen på verksted, samme hvor fuktig veien er...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA