Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vi er lydløse!

Startet av Sirup, onsdag 21. januar 2015, klokken 13:13

« forrige - neste »

Sirup

Jeg har et Blackvue dashcam liggende, og kunne tenke å montere dette i e-Golfen.
Er det noen som har montert slike kamera, og vil dele fremgangsmåten?

VW e-Golf
Tesla Model X75

tonl

Sitat fra: Askøy på lørdag 03. januar 2015, klokken 14:53
Jeg har et Blackvue dashcam liggende, og kunne tenke å montere dette i e-Golfen.
Er det noen som har montert slike kamera, og vil dele fremgangsmåten?

Jepp jeg har montert inn dr750 på konas e-golf. Skal se om jeg får tatt noe bilder av koblingen min imorgen.

Råde

Jeg har ikke skjønt greia med dashcam. Noe må det jo være?
e-Golf | X75D

Sirup

Sitat fra: Råde på søndag 04. januar 2015, klokken 20:57
Jeg har ikke skjønt greia med dashcam. Noe må det jo være?
Det er vel mange årsaker til at dette med dashcam har bredt om seg. Noen ønsker nok å kunne dokumentere hendelsesforløpet ved eventuelle ulykker ovenfor forsikringsselskap. Andre liker sikkert bare å kunne ta ut filmsnutter fra egne turer, dette være seg pussige episoder, "idiotkjøring" eller uhell.

Dashcam vil og dokumentere eventuelle påkjørsler som skjer når man er vekke fra bilen, f.eks påkjørsler på kjøpesenter hvor den som kjører på stikker av.

De fleste synes nok bare det er morsomt å kunne filme egen kjøring.
VW e-Golf
Tesla Model X75

4Matic Fanatic

Da vi fikk lastsikringen fra et motgående vogntog i frontruta var det ihvertfall veldig greit å vise politi og forsikringsselskap denne videoen... lite tvil om hvor ansvaret lå..  :-)

mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

Råde

Auda. Du våknet der vil jeg tro...
e-Golf | X75D

RonnyØ

Den var lei!!! Gikk bra med de i bilen?
Husqvarna Automower 320

4Matic Fanatic

Stødig bil  :P
Det gikk bra, fikk stoppet tvert (uten å havne i motgående felt eller tunnelveggen), men både kona og jeg ble dusjet i glassbiter...
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

F_P

Sitat fra: Askøy på lørdag 03. januar 2015, klokken 14:53
Jeg har et Blackvue dashcam liggende, og kunne tenke å montere dette i e-Golfen.
Er det noen som har montert slike kamera, og vil dele fremgangsmåten?

Hvilket kamera er det snakk om?
Tenker du "fast" kobling på strøm?
Jeg har montert mye annet rart i VAG biler opp igjennom årene så litt peil har jeg da :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Sirup

Sitat fra: F_P på onsdag 07. januar 2015, klokken 18:19
Sitat fra: Askøy på lørdag 03. januar 2015, klokken 14:53
Jeg har et Blackvue dashcam liggende, og kunne tenke å montere dette i e-Golfen.
Er det noen som har montert slike kamera, og vil dele fremgangsmåten?

Hvilket kamera er det snakk om?
Tenker du "fast" kobling på strøm?
Jeg har montert mye annet rart i VAG biler opp igjennom årene så litt peil har jeg da :)

Det er et Blackvue Wi-Fi DR500GW-HD kamera.
Jeg ønsker ikke strømkabel hengende ned i frontruten, jeg vil ha kabelen mest mulig skjult og vil ikke at pluggen kobles i 12 V uttaket. Vil ha opplegget skjult.
VW e-Golf
Tesla Model X75

F_P

Du kan "gjemme" kabelen foran bak taktrekket og evt bak plastdekslene som sitter rundt sensorene etc. I frontruten. Trekket på a-stolpen er rimelig greit å ta av. Nå husker jeg ikke helt om det sitter en skrue bak Airbag-dekselet, men vipp det ut med et tynt flatjern så ser du det. Resten er klips.

Strøm kan du f.eks ta fra "spilleren" i hanskerommet. Ta den ut med egnede nøkler, eller skru ned hanskerommet.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

4Matic Fanatic

Hvordan løste du dette? Har handla kina-kamera og tenkte henge det opp ved anledning...
Det er ikke mulig å hente strøm fra taklyset/området der?
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

Sirup

Sitat fra: 4Matic Fanatic på lørdag 24. januar 2015, klokken 22:03
Hvordan løste du dette? Har handla kina-kamera og tenkte henge det opp ved anledning...
Det er ikke mulig å hente strøm fra taklyset/området der?
Hei!
Jeg har ikke løst det enda, jeg er ikke så inne på slik montering, så jeg hadde håpet at noen som er flink til dette hadde forklart fremgangsmåten:-)
VW e-Golf
Tesla Model X75

Ellerikke

Heisann, jeg monterte dashcam på min e-up og ville heller ikke ha synlige kabler hengende ned. På e-up er det en sikringsboks på venstre side av dashboard som blir tilgjengelig når du åpner førerdøren. Dersom det er en slik sikringsboks på samme sted på e-golf er monteringen griseenkel. Feste kamera slik at det dekkes av bakspeilet og gjemme kabelen under taktrekket mot venstre, føre det ned A-stolpen og vips er du ved strømkilden.
"15" (+ når tenning er på) kan du finne ved en egnet sikring og "kile ledningen i mellom sikringen og sporet"  eller ta fra pinne 1 (sort/lilla) på lysbryteren.
Minus ("31") kan du ta fra chassis eller pinne 10 (brun) på lysbryteren.
Dersom du aldri har mekka elektrisk på bil før så spør du en venn.
Blå e-up!

4Matic Fanatic

Takk for tipset :-) Skal se på dette en dag det ikke er alt for mye 'vinter' ute.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA