Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fartsgrensa gjelder også i kollektivfeltet

Startet av leaf-newbe, onsdag 21. januar 2015, klokken 08:48

« forrige - neste »

Olatho

Hvorfor vil du ha hurtiglading på hytta eller hjemme? De fleste ganger jeg parkerer på hytta skal jeg stå minst en natt, og ofte et par døgn.
Og det samme hjemme. Noen trenger kanskje en hel 32A-kurs, men selv det gir deg jo fort 4-5 mil rekkevidde mens du spiser middag, og selv om du kommer tom hjem fra jobb, så holder det gjerne til å kjøre unga til fotball og svømming etterpå. Og du har fortsatt full tank neste morgen. Og om det er en liten klase 22kW ved svømmehallen er det jo helt perfekt, om det er akkurat litt langt hjemmefra.

Det som trengs mest er mange nok steder å lade mens man uansett gjør noe annet. Kombinert med bedre rekkevidde på bilene er det jo det som er revolusjonen. Hver gang du skal gjøre ett eller annet settes bilen til lading, og hver gang du er ferdig med dette ett eller annet, er bilen klar med nok strøm til å frakte deg til neste sted du skal ett eller annet annet.

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 04. januar 2015, klokken 21:20
Tror jeg heller tar på meg tinnfolie-hatten og sover llitt...

Har jeg gjort forlengst :)

kos

Hei - min undring går over til teori og lurer på om det er noe i det. da elbilene kom var det ingen hurtigladere. Det ble laget et nettverk av lampett ladere med parkering. Da Leaf kom ble den første elbilen en banebryter for hurtiglading. Plutselig var det noe nytt. En biltrenger ikke stå å lade hele natten men kunne lade på 30 minutter. resten av historien kjenner vi.

Så har vi dagens situasjon med interesse mellom de som vil ha et nettverk av hurtigladere mot de som har etablert seg med parkering og lang lade tid på lampettstøpsler.

Ser at for de er det ikke bra at man satser på hurtiglading, da parkeringsplassen og goder forsvinner med den. Disse var og er pionere som ikke lenger representerer elbilfremtiden. Og som er redd for omstilling og som samtidig tviholder på biler som må ha lampettlading halve døgnet for å komme på jobben.

Ser at for dem er hurtigladere en trussel eller skaper usikkerhet. For dem er det en selvfølge å parkere på ladeplasser da de stort sett har fungert fint på dette viset. Når flere kommer til er disse vanene vond å vende og de skaper irritasjoner for de som trenger å lade.

Samtidig blir disse de verste fiendene for elbil som et alternativ for fossiler. Ønsker ikke at det skal skje noen forandring - og ser at selskaper med blodpriser på ladestasjkoner er deres beste venn mot denne fremtiden. Faktisk er de med på å holde alt som det er.

Etter flere tråder her inne så er jek ommet til at parkeringsplasser for elbiler med lademuligheter er vår verste fiende for et fremskritt.

Disse bør erstattes av rene ladeplasser og at amperen økes på stolpene.

Det settes igang med utbygging av ladestasjoner som en del av elnettet med fri anledning til å kjøpe kilovatt fra hvem du vil, slik som resten av elmarkedet har.

Da hadde man fått reell pris på nettleie / stasjon og kw til rett pris.


kos


kos

Sitat fra: Olatho på søndag 04. januar 2015, klokken 22:45
Hvorfor vil du ha hurtiglading på hytta eller hjemme? De fleste ganger jeg parkerer på hytta skal jeg stå minst en natt, og ofte et par døgn.
Og det samme hjemme. Noen trenger kanskje en hel 32A-kurs, men selv det gir deg jo fort 4-5 mil rekkevidde mens du spiser middag, og selv om du kommer tom hjem fra jobb, så holder det gjerne til å kjøre unga til fotball og svømming etterpå. Og du har fortsatt full tank neste morgen. Og om det er en liten klase 22kW ved svømmehallen er det jo helt perfekt, om det er akkurat litt langt hjemmefra.

Hørest smart ut det- så kan du kalkulere med priser lik Grønn kontakt. Så tenker jeg at du aldri lader der etterpå men kjøper deg en fossil. Eller tror dere at det stopper med hurtigladere.

Det som trengs mest er mange nok steder å lade mens man uansett gjør noe annet. Kombinert med bedre rekkevidde på bilene er det jo det som er revolusjonen. Hver gang du skal gjøre ett eller annet settes bilen til lading, og hver gang du er ferdig med dette ett eller annet, er bilen klar med nok strøm til å frakte deg til neste sted du skal ett eller annet annet.

kos

Og det kommer du til å fortsette med når prisen stiger som på GK. Da tenker jeg at du ikke står der

OddB

Min konklusjon  på kaoset :
Jeg priser meg lykkelig over å ha valgt en bil der dette er er helt irrelevant ! Rekkevidde  nok til  å stort sett lade hjemme i garasjen, og ingen mellommenn  i "næringskjeden" på hurtiglading.
Det gir meg en behagelig "fastrente-følelse"
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Dennis

Sitat fra: OddB på mandag 05. januar 2015, klokken 02:35
Min konklusjon  på kaoset :
Jeg priser meg lykkelig over å ha valgt en bil der dette er er helt irrelevant ! Rekkevidde  nok til  å stort sett lade hjemme i garasjen, og ingen mellommenn  i "næringskjeden" på hurtiglading.
Det gir meg en behagelig "fastrente-følelse"

sølv-pilen

Sitat fra: Sven-Erik på mandag 05. januar 2015, klokken 01:26
Sitat fra: kos på søndag 04. januar 2015, klokken 22:55
Hei - min undring går over til teori og lurer på om det er noe i det. da elbilene kom var det ingen hurtigladere. Det ble laget et nettverk av lampett ladere med parkering. Da Leaf kom ble den første elbilen en banebryter for hurtiglading. Plutselig var det noe nytt. En biltrenger ikke stå å lade hele natten men kunne lade på 30 minutter. resten av historien kjenner vi.

Så har vi dagens situasjon med interesse mellom de som vil ha et nettverk av hurtigladere mot de som har etablert seg med parkering og lang lade tid på lampettstøpsler.

Ser at for de er det ikke bra at man satser på hurtiglading, da parkeringsplassen og goder forsvinner med den. Disse var og er pionere som ikke lenger representerer elbilfremtiden. Og som er redd for omstilling og som samtidig tviholder på biler som må ha lampettlading halve døgnet for å komme på jobben.

Ser at for dem er hurtigladere en trussel eller skaper usikkerhet. For dem er det en selvfølge å parkere på ladeplasser da de stort sett har fungert fint på dette viset. Når flere kommer til er disse vanene vond å vende og de skaper irritasj
Sitat
oner for de som trenger å lade.

Samtidig blir disse de verste fiendene for elbil som et alternativ for fossiler. Ønsker ikke at det skal skje noen forandring - og ser at selskaper med blodpriser på ladestasjkoner er deres beste venn mot denne fremtiden. Faktisk er de med på å holde alt som det er.

Etter flere tråder her inne så er jek ommet til at parkeringsplasser for elbiler med lademuligheter er vår verste fiende for et fremskritt.

Disse bør erstattes av rene ladeplasser og at amperen økes på stolpene.

Det settes igang med utbygging av ladestasjoner som en del av elnettet med fri anledning til å kjøpe kilovatt fra hvem du vil, slik som resten av elmarkedet har.

Da hadde man fått reell pris på nettleie / stasjon og kw til rett pris.
Du er jo ikke enig med deg selv.

Du skriver jo at: "da elbilene kom var det ingen hurtigladere. Det ble laget et nettverk av lampett ladere med parkering". 
og: "da de stort sett har fungert fint på dette viset." 
Så det vil du ha bort. 
Som du skriver: "så er jek ommet til at parkeringsplasser for elbiler med lademuligheter er vår verste fiende for et fremskritt."

Men du vil likevel ha disse, for du vil at de: "erstattes av rene ladeplasser og at amperen økes på stolpene"

Men, så er det ikke det du vil likevel, fordi du vil at: "Det settes igang med utbygging av ladestasjoner som en del av elnettet."

Som da antagelig må være private, fordi man skal ha: "fri anledning til å kjøpe kilovatt fra hvem du vil, slik som resten av elmarkedet har."
For en slik felles/offentlig ladestasjon vet antagelig ikke at du vil betale til Hafslund og jeg som lader like etter deg vil betale til Lyse.
Med mindre hver eneste av disse ladestasjonene skal ha flere målere, eller på en eller annen måte være koblet slik at det kan differensieres.

Så du vil altså:
Ikke ha parkeringsplasser med lading.
Men bytte parkeringsplassene med ladeplasser med høyere ampere.
Men egentlig at det skal bygges hurtigladere.
Men hurtigladerne skal ikke drives av noe ala GK, eller FORTUM eller STATOIL.
De skal drives billig, og av staten.
Men man skal selv få velge hvem man skal kjøpe kilowatt av.
???
Det er jo klart at når man har stått i møkka lenge nokk så kjenner man heller ikke lukta.

Det kan da virkelig ikke være såå vanskelig å forstå hva kos skriver.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

sølv-pilen

Sitat fra: Dennis på mandag 05. januar 2015, klokken 02:47
Helt enig :) Bare surr med biler som såvidt klarer over 10 mil på langtur uansett. Leaf osv er nok helt greit som en enkel bybil eller for korte strekninger. Men driver man å pendler og er avhengig av hurtiglading daglig har man kjøpt feil bil.
Høres ut som ett godt argument for å kjøpe en bil med flytende drivstoff...
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Har ignorert alt tullet og gjentakelsene i tråden her de siste dagene. Men for å komme med noe MOT de som sier at med minuttprising vintertid så BLIR det dyrerere å kjøre f.eks Leaf på langtur enn fossilbil.

Kjøring Arendal-Oslo-Arendal (556km) igår kostet meg ca 250kr i hurtigladinger. Mye Fortum minuttpris, et stk GrønnKontakt klipp (50kr, ladet 20 min) og en tidsperiode med bankkort i Tønsberg. Tønsberg+GK-ladingen tilsvarer i tid og kostnad omtrent minuttslading på Fortum. Temperaturen ute var fra 0 til -6 grader. På Rugtvedt sto det en Soul på lading på vei til Oslo, men heldigvis er det to DC-ladere på stedet. Avsluttet en lading på en av de andre Fortum laderene når det kom en annen bil (en annen Soul) siden jeg hadde nok til å komme til neste lader.

Og regnestykket sammenlignet med oljebrenner blir da sånn ca:

55.6 mil * 0.5L/mil * 10.80kr (ca pris for diesel de stedene jeg kikka) = 300kr
Bompenger siden jeg måtte gjennom Oslo:  ca 200kr - 10% autopass rabatt = 180kr

Så da er fossil alternativet drøye 200kr dyrere enn det elektriske på sitt billigste. Fossilen jeg skrotet hadde nok brukt 0.9L/mil til ca 12kr/L (=300kr mer enn dieselkjærra). Ja det elektriske alternativet bruker lengre tid, men det ville det også gjort om ladingene var gratis eller kun betalt pr kWh. Ekstra kostnader ved å ha to biler man kanskje ellers ikke trenger er ikke tatt med i regnestykket.

Trekker jeg fra ladingen i dag på min innsparing ved å skrote fossilbilen har jeg fortsatt ca 58t igjen hos Fortum resten av året før jeg går i null.

Husk også at ladingene er gjort på min gamle, og ifølge enkelte eiere av fransk elbil med sakteladingsprolemer, ubrukelige delebil av en USA importert Leaf. En nyere norsk Leaf (og f.eks Soul og eGolf) vil sansynligvis ha litt kortere ladetid under samme forhold.

sølv-pilen

#101
Sitat fra: Sven-Erik på mandag 05. januar 2015, klokken 10:09
Sitat fra: sølv-pilen på mandag 05. januar 2015, klokken 06:16
Det kan da virkelig ikke være såå vanskelig å forstå hva kos skriver.
Kanskje du kan forklare for meg da?
På en sånn måte at jeg forstår hva han mener.
For i følge kommentaren din, så mener han noe annet enn det han skriver.
Aner ikke om jeg er i stand til å forklare deg dette bedre en kos, men slik er i vertfall dette universet som jeg befinner meg i.
Jeg har skiftet strømleverandør to ganger de siste 3 månedene, trengte ikke tusenvis av byråkrater for å få det til, er gjort på ca to minutter hver gang. Uansett hvor denne strømmen kommer fra, blir den kreditert den som jeg har en avtale med - ingen som eier mitt strømforbruk, lendingsnettet er underlagt nettleverandør som krever denne nettleia. Pris på strøm blir derfor strøm prisen og prisen med nettleie, tross alt halve regningen så dersom du har betalt en strømregning noen gang bør du har fått med deg dette med nettleie om ikke annet. Dette er hva Kos prøver å fortelle deg, Systemet er der i dag. Er bare til å bruke det, det er der skoen trykker.

Og så var det dette med forskjellen på ladeplass og parkeringsplass... om du ikke ser den, så bare aksepter at andre mener det er en forskjell der.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Thomas Parsli

Sitat fra: emil på mandag 05. januar 2015, klokken 07:23
Har ignorert alt tullet og gjentakelsene i tråden her de siste dagene. Men for å komme med noe MOT de som sier at med minuttprising vintertid så BLIR det dyrerere å kjøre f.eks Leaf på langtur enn fossilbil.

Jeg er enig i prinsippet, emil.
Men i praksis medfører en ren kW-prising flere problemer:

* Hurtigladeroperatøren tar betalt for hurtiglading, ikke strøm. Ved kW-prising må prisen økes for å få samme inntekt. I utgangspunktet blir altså resultatet det samme for deg!
* Siden kW-prising gjør at den som lader i praksis står lenger ved laderen, medfører dette enten overkapasitet om sommeren eller underkapasitet om vinteren. For operatøren vil overkapasitet være ulønnsomt, så vi er nesten garantert underkapasitet om vinteren.

Jeg mener altså at kW-prising har to resultater for deg (og meg):

* Samme pris, lang kø foran lader om vinteren
* Dyrere pris, liten eller ingen kø foran lader om vinteren

Hva mener du?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: OddB på mandag 05. januar 2015, klokken 02:35
Min konklusjon  på kaoset :
Jeg priser meg lykkelig over å ha valgt en bil der dette er er helt irrelevant ! Rekkevidde  nok til  å stort sett lade hjemme i garasjen, og ingen mellommenn  i "næringskjeden" på hurtiglading.
Det gir meg en behagelig "fastrente-følelse"
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 05. januar 2015, klokken 10:38
Jeg mener altså at kW-prising har to resultater for deg (og meg):

* Samme pris, lang kø foran lader om vinteren
* Dyrere pris, liten eller ingen kø foran lader om vinteren

Hva mener du?

Jeg er helt enig i dette. Man må også se på hele året som en helhet, ikke bare enkelte kalde vinterdager med hurtiglading av kaldt batteri sånn enkelte her fremstiller det. Så fram til det er hurtige og eventuellt semihurtige ladere alle steder så man garantert slipper lengre ladekø er jeg veldig for timespris.

Hvis nå noen kunne utvikle en lader (noe lignende Tesla sine) med stoooor kapasitet så flere DC ladende kan dele totalkapasiteten kan man begynne å snakke kWh pris, men ved "defekt lader" vil det da kanskje være 5-10 ladepunkter som plutselig er nede.

Jeg har også vært for høyeffekt AC-lading som fremtidig løsning, men da ikke semihurtig 22kW som Renault nå vistnok planlegger som maks i neste Zoe, men da rundt 50kW eller mer. Da vil man kunne fordele tilgjengelig effekt mye bedre blandt mange ladende og kWh pris kunne vært et aktuellt tema.

Men i dag og i nærmeste fremtid er det etter min mening minuttsprising som totalt sett gjennom året vil gi både lavest kostnad og mest rettferdig fordeling av hurtigladetid blandt elbilistene.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA