Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fartsgrensa gjelder også i kollektivfeltet

Startet av leaf-newbe, onsdag 21. januar 2015, klokken 08:48

« forrige - neste »

bobakka

Sitat fra: kos på søndag 04. januar 2015, klokken 19:55
Nettselskapene er pliktig til å bygge ut nettet og levere strøm til forbrukerne allerede. Enten det er hytta di eller slottet ditt. Samtidig så er nettleien en del av strømregningen din som aller er med å betale på. Når naboen får seg hytte, så må jeg være med å betale på utbyggingen over nettleien.
Det er noen gode poenger - og noen saftige faktafeil om hvordan ting fungerer.
Det er riktig at nettselskapene skal levere strøm, men ikke gratis. Det er dyrt å bygge nye nett og oppdimensjonere gamle nett. Det er det de nye kundene som betaler.
Det er feil at du betaler for at naboen får seg hytte.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

kos

Hei -mitt forslag med årsavgift med øremerkede midler for infastruktur var at man kunne bygge over 100 lade stasjoner i året for den summen, på steder som det ikke er økonomi i dag å sette opp stasjoner, men som man vil se blir et behov. Dette som en solidarisk framtidsrettet elbilpolitikk. Vi betaler faktisk bare 425 kroner i året for elbilen. Såpass mener jeg at vi bør ha råd til ?

OddB

Sitat fra: kos på søndag 04. januar 2015, klokken 20:10
Hei -mitt forslag med årsavgift med øremerkede midler for infastruktur var at man kunne bygge over 100 lade stasjoner i året for den summen, på steder som det ikke er økonomi i dag å sette opp stasjoner, men som man vil se blir et behov. Dette som en solidarisk framtidsrettet elbilpolitikk. Vi betaler faktisk bare 425 kroner i året for elbilen. Såpass mener jeg at vi bør ha råd til ?
Bare vi med Tesla blir fritatt ;)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

kos

Hei ODD B. Det verste i denne diskusjonen Odd er at jeg selv har Tesla og med egen hurtiglader i garasjen.
Men det ser ut for meg at resten av de som er i tråden liker MONOPOL og at det er greit det, bare  man ikke gjør noe med elbilfordeler utenom heimen og Lampett parkeringsplassen. Jammen skal de få seg en blåmandag om de ikke klarer å skrape sammen til en TESLA.

jkirkebo

Sitat fra: bobakka på søndag 04. januar 2015, klokken 20:06
Sitat fra: kos på søndag 04. januar 2015, klokken 19:55
Nettselskapene er pliktig til å bygge ut nettet og levere strøm til forbrukerne allerede. Enten det er hytta di eller slottet ditt. Samtidig så er nettleien en del av strømregningen din som aller er med å betale på. Når naboen får seg hytte, så må jeg være med å betale på utbyggingen over nettleien.
Det er noen gode poenger - og noen saftige faktafeil om hvordan ting fungerer.
Det er riktig at nettselskapene skal levere strøm, men ikke gratis. Det er dyrt å bygge nye nett og oppdimensjonere gamle nett. Det er det de nye kundene som betaler.
Det er feil at du betaler for at naboen får seg hytte.

Det stemmer. Jeg har hytte i et felt uten strøm. Noen sjekket tidligere hvor mye det ville koste å føre fram strøøm til feltet. Anslaget fra nettselskapet var ca. 1 million kroner. I tillegg kommer da strekk inn til hver hytte + innvendig arbeid i hyttene. Det ble ikke noe av det ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Sitat fra: bobakka på søndag 04. januar 2015, klokken 20:06
Sitat fra: kos på søndag 04. januar 2015, klokken 19:55
Nettselskapene er pliktig til å bygge ut nettet og levere strøm til forbrukerne allerede. Enten det er hytta di eller slottet ditt. Samtidig så er nettleien en del av strømregningen din som aller er med å betale på. Når naboen får seg hytte, så må jeg være med å betale på utbyggingen over nettleien.
Det er noen gode poenger - og noen saftige faktafeil om hvordan ting fungerer.
Det er riktig at nettselskapene skal levere strøm, men ikke gratis. Det er dyrt å bygge nye nett og oppdimensjonere gamle nett. Det er det de nye kundene som betaler.
Det er feil at du betaler for at naboen får seg hytte.

Jeg har aldri hevdet at det er GRATIS. Bare at Nettleien er etabler og at dette kunne vært brukt mot Hurtiglader. Jeg har selv bygget linje til hytta og er oppdatert. Kostet noen kroner med egenandel, men mesteparten tok netteier, og meg og deg betaler for det.

Samme model for bilen også.

jkirkebo

Sitat fra: kos på søndag 04. januar 2015, klokken 19:55
GRØNN KONTAKT er et aksjeselskap eid av de samme nettleverandørene / kraftleverandørene. Grønn kontakt er MONOPOL.

• Statkraft AS
• Innovasjon og FoU AS (Agder Energi)
• SKL Marked AS
• BKK AS
• Eidsiva Vekst AS
• Fosenkraft AS
• Nordmøre Energiverk AS
• NTE Holding AS
• Sogn og Fjordane Energi AS
• Tafjord Kraftnett AS
• Troms Kraft AS
• Dalane Energi IKS
• EB Nett AS
• Elverum Energi AS
• Finnås Kraftlag SA
• Hallingdal Kraftnett AS
• Helgelandskraft AS
• Notodden Energi AS
• Selbu Energiverk AS
• Sunnfjord Energi AS
• Vesterålskraft Nett AS
• Tussa Kraft AS
• Istad AS
Hvem tror du kan konkurrere mot dette ?

Tja, f.eks Fortum?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

jkirkebo - det er regler for dette. Som sakt jeg bygget 500 meter linje og betalte egenandel. Det som styrer en del av dette er transformator - om disse må byttes og nettet der du skal ha strømmen ikke eksisterer. Da kan det bli dyrt - dette vil neppe gjelde for hurtigladere. De kan settes der det er kapasitet - og om nettselskapene fikk ansvaret så ville de nok funnet ut av det. Samtidig så hadde det blitt annerledes om det var et hus. - Tilknytningsavgift sparer jo nettselskapene da de selv hadde eid nettet. - I dag kan de dobbelt fakturere gjennom GK.

Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: kos på søndag 04. januar 2015, klokken 20:39
jkirkebo - det er regler for dette. Som sakt jeg bygget 500 meter linje og betalte egenandel. Det som styrer en del av dette er transformator - om disse må byttes og nettet der du skal ha strømmen ikke eksisterer. Da kan det bli dyrt - dette vil neppe gjelde for hurtigladere. De kan settes der det er kapasitet - og om nettselskapene fikk ansvaret så ville de nok funnet ut av det. Samtidig så hadde det blitt annerledes om det var et hus. - Tilknytningsavgift sparer jo nettselskapene da de selv hadde eid nettet. - I dag kan de dobbelt fakturere gjennom GK.

Hvis du bare skal sette opp hurtigladere der det er kapasitet nok så ender vi opp med et nett med en eller maks to hurtigladere på hvert sted. Det er dessverre ikke en gangbar løsning for fremtiden da den er alt for sårbar for både kø og feil.

Ishavsveiens ladested på Vestby, som vel har vært det største hittil med 3 hurtigladere, krevde ny trafo. Det vil nok gjelde de fleste steder.

Ang. hyttefeltet vårt så er det omtrent 3km til nærmeste strømstolpe.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Hei jkirkebo  - og hvem tror du eier FORTUM Fortum eier 34,1 % av aksjene i Hafslund ASA enda en stor kraftprodusent - Finsk firma. Disse føler vi at vi stoler på og er en konkurent. Etter deres ideer kan all mat selges av REMA 1000 og ingen andre trenger å selge mat. Fordi alle bøndene som lager maten er private.

VAKNA

Thomas Parsli

Tror jeg heller tar på meg tinnfolie-hatten og sover llitt...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: kos på søndag 04. januar 2015, klokken 20:47
Hei jkirkebo  - og hvem tror du eier FORTUM Fortum eier 34,1 % av aksjene i Hafslund ASA enda en stor kraftprodusent - Finsk firma. Disse føler vi at vi stoler på og er en konkurent. Etter deres ideer kan all mat selges av REMA 1000 og ingen andre trenger å selge mat. Fordi alle bøndene som lager maten er private.

At kraftprodusentene satser på hurtiglading er vel ikke merkeligere enn at oljeselskapene satset på bensinstasjoner. Det fungerte tydeligvis greit i den bransjen, uten statlig monopol.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Sitat fra: jkirkebo på søndag 04. januar 2015, klokken 21:52
Sitat fra: kos på søndag 04. januar 2015, klokken 20:47
Hei jkirkebo  - og hvem tror du eier FORTUM Fortum eier 34,1 % av aksjene i Hafslund ASA enda en stor kraftprodusent - Finsk firma. Disse føler vi at vi stoler på og er en konkurent. Etter deres ideer kan all mat selges av REMA 1000 og ingen andre trenger å selge mat. Fordi alle bøndene som lager maten er private.

At kraftprodusentene satser på hurtiglading er vel ikke merkeligere enn at oljeselskapene satset på bensinstasjoner. Det fungerte tydeligvis greit i den bransjen, uten statlig monopol.

Hei - da kjenner du ikke til Oljeselskapenes opprinnelse og hvorfor det er en rekka av de i dag.
Men som sakt, jeg er undrende til aksept av monopoler - og forstår ikke hvorfor det er ønskelig.

sølv-pilen

Hadde de bare lagt en milliard på bordet hver og så konkurrert for utbygging av lade nettet så hadde vi hatt en tilsvarende situasjon som oljeselskapene gjorde på 60 tallet i Norge.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA