Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fartsgrensa gjelder også i kollektivfeltet

Startet av leaf-newbe, onsdag 21. januar 2015, klokken 08:48

« forrige - neste »

kos

Hei - bobakka . Vi er ikke så langt fra enig. Men jeg har et lite poeng som vi skulle se nærmere på.
Nettleie  - er en stor post på levering av strøm. Nettleie er prisen fra kraftstasjonen til stikkontakten eller huset. Om huset omskrives til bilen og årsavgiften fastbeløpet så er det akkurat det same. Men Grønn kontakt er kraftprodusent, nettleverandør, eier av ladestasjon som ofte er nesten sponset av staten. Disse kan noe som de ikke kan med noen annen konsument i Norge for strøm. Ta den prisen de vil på både kraft, nettleie og stasjon. DETTE ER IKKE BRA.

alla andre konsumenter på strøm kan jeg kjøpe strømmen hos en kraftleverandør - eks max 50 øre / garantikraft, + så skal staten ha sitt.
Kan kjøpe kraften fra hvem jeg vil og er ikke avhengig av at dette er nettleverandør.

Om dette prinsippet ble gjennomført ville grønn kontakt ikke ha noe å gjøre. De ville bli en del av nettet, og altså være en del av nettavgiften, som blir overvåket av staten, for ikke å ta overpris pga konsesjonslovgivning m.m.

Se en gang til på forslaget mitt ?

Hva er så Grønn kontakt - det er kraftprodusenter og nettverksprodusenter. Har et styre, og har ikke klart å finne ut hvem alle er?


K S

Jeg ønsker Grønn Kontakt i mitt distrikt, Rogaland! Jeg har ikke noen bånd til G K! Men det er da vel bedre å betale kr2,50 per minutt enn kr100 per lading??????????

I tillegg ønsker jeg ladestasjon på vei til mitt skiterreng, hadde jeg det hatt, kunne jeg kjørt elbil i dag! Løsningen min blir dårlig: strømaggregat og regulerbar ladekabel for å være sikker på å nå hjem etter skituren....hadde bedre å brukt en femtilapp på lading fremfor en tier i bensin på aggregat, eller som i dag: en hundrelapp i bensin.....

Jeg ønsker GK velkommen!!!

kos

Hei - KS i nøden spiser fanden fluer. La ikke nøden bli til at vi får et elbiløkonomi som i utgangspunktet gjør at vi kjører bensin i stedet. La vår nød ikke bli at noen ser at  det kan flå - elbileier. Se modellen min over å ønsk deg et slikt system. så kan vi gjennom elbilforeningen ønske oss et slikt system.

Det er ikke umulig å få til et slikt system. Da får du lade stasjon  der du er også.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: kos på søndag 04. januar 2015, klokken 18:30
Se modellen min over å ønsk deg et slikt system. så kan vi gjennom elbilforeningen ønske oss et slikt system.

Jeg tror det er urealistisk å tenke seg planøkonomisk håndtering av hurtigladerne. Dette vil nok politikerne i stor grad overlate til markedet. Å dekke hurtigladenettverkskostnaden over nettleien/årsavgift er rett og slett å strekke strikken for langt. Det er ikke støtte i befolkningen for ytterligere subsidiering av hurtiglading.

Tror faktisk også det ikke er i elbileiernes interesse å overlate til politikerne å planlegge utbyggingen av hurtigladerne. Kommersielle aktører kan tilby mer dynamikk i utbyggingen.

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jkirkebo

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 04. januar 2015, klokken 18:44
Sitat fra: kos på søndag 04. januar 2015, klokken 18:30
Se modellen min over å ønsk deg et slikt system. så kan vi gjennom elbilforeningen ønske oss et slikt system.

Jeg tror det er urealistisk å tenke seg planøkonomisk håndtering av hurtigladerne. Dette vil nok politikerne i stor grad overlate til markedet. Å dekke hurtigladenettverkskostnaden over nettleien/årsavgift er rett og slett å strekke strikken for langt. Det er ikke støtte i befolkningen for ytterligere subsidiering av hurtiglading.

Enig. Dessuten vil et slikt system favorisere enkelte aktører (f.eks Nissan, VW, BMW) på bekostning av andre (f.eks Mercedes, Ford, Tesla).

Om vi skal ha en avgift (f.eks via årsavgiften) som går til utbygging av ladenettverk bør det etter min mening gå til saktelading, som alle elbilene kan benytte (Type 2, fortrinnsvis 7.4kW eller bedre). Det er alt for få sakteladingsplasser i forhold til antallet elbiler, på mange mindre steder er det ingen i det hele tatt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bobakka

#65
Sitat fra: kos på søndag 04. januar 2015, klokken 16:23
Hei - bobakka . Vi er ikke så langt fra enig.
Vi er nok uenige på et vesentlig punkt. Hvem som skal bygge og drive hurtigladenettet. Jeg oppfatter at du mener at det bør være en statlig oppgave.

Jeg tror at Norge ved staten vil få bla EØS domstolen på nakken hvis staten favoriserer elbilene på den måten. Da må vi melde oss ut av EØS..

I tillegg vil mange andre protestere - bla eiere av fossilbiler.

Og mange ville "kreve" en hurtiglader for sin elbil i nabolaget.

Det kan sikkert være optimalt sett fra et planmessig og samfunnsøkonomisk synspunkt, men slik er ikke samfunnet innrettet lenger.. Og Transnova har jo forsåvidt en tilrettelegger og regulatorrolle slik staten ville fungert. Men det er opp til det private initiativ og konkurranse å legge til rette for oss elbileiere.

Bortsett fra dette er jeg veldig enig i mye av det du skriver.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

kos

Hei - saktelading har ikke noe med løsning for fremtiden. Det er et privat ansvar og lager bare flere og flere problemer. Dette får du fikse selv. Tror du at noen er med å finansiere dine egne interesser for parkering. For det er det som er alternativet. Se tråen tidligere.

Ser at goden med gratis parkering har kommet altfor langt for elbilene og bør avskaffes.

Samtidig er ikke mitt forslag politisk. Det handler om et regulert forslag som er i bruk for all levering av elektrisk strøm. Men det som er politisk er ditt alternativ med saktelading. Og det er på tide at dere som står for gratisparkering med strøm tar slutt. Parkering er en privatsak. Det er slik at det ikke er rett å ha en bil. Mange i Norge kan ikke ha bil fordi de ikke har et sted å sette bilen. Dette har noen av dere klart å kamuflere som ladeplasser. Nå når det blir flere med samme problemstilling så skal det bli noe som alle skal være med å finansiere ? Denne leksa går igjen og det er på tide at dere får motsvar. SKAFF DEG BILOPSETTINGSPÅLASS FØR DU KJØPER BIL.

kos

Hei bobakka . Det er ikke politisk - det skal netteier gjøre som har konsesjon for levering av kraft helt frem til bilen din. Dette må han gjøre til alle andre som skal ha strøm. Som ikke det er nok så er det slik at i dag så betaler du for hurtigladerne over nettleien allerede. det som jeg foreslår er noe som eksisterer i dag med administrasjon og hele pakka. det eneste som skulle vært regulert er lade kortet og betalingen. Alle som kjøper strøm i Norge i dag har dette allerede. Og vil i løpet av 2020 være automatisert i alle heimer.


jkirkebo

Sitat fra: kos på søndag 04. januar 2015, klokken 19:26
Hei - saktelading har ikke noe med løsning for fremtiden. Det er et privat ansvar og lager bare flere og flere problemer. Dette får du fikse selv. Tror du at noen er med å finansiere dine egne interesser for parkering. For det er det som er alternativet. Se tråen tidligere.

Ser at goden med gratis parkering har kommet altfor langt for elbilene og bør avskaffes.

Samtidig er ikke mitt forslag politisk. Det handler om et regulert forslag som er i bruk for all levering av elektrisk strøm. Men det som er politisk er ditt alternativ med saktelading. Og det er på tide at dere som står for gratisparkering med strøm tar slutt. Parkering er en privatsak. Det er slik at det ikke er rett å ha en bil. Mange i Norge kan ikke ha bil fordi de ikke har et sted å sette bilen. Dette har noen av dere klart å kamuflere som ladeplasser. Nå når det blir flere med samme problemstilling så skal det bli noe som alle skal være med å finansiere ? Denne leksa går igjen og det er på tide at dere får motsvar. SKAFF DEG BILOPSETTINGSPÅLASS FØR DU KJØPER BIL.

Hvorfor dra inn parkering hele tiden? Man kan da fint ta betalt for parkering selv om det tilrettelegges med saktelading. Slik er det mange steder, f.eks der jeg parkerer de gangene jeg kjører bil til jobb (Oslo City 5U).

Mange vil kjøpe elbil selv om de må klare seg uten hurtiglading. De færreste vil kjøpe elbil om de må klare seg uten saktelading. Altså er tilgang på saktelading viktigere enn tilgang på hurtiglading. Mange har ikke mulighet til å ordne dette selv men må få arbeidsgiver eller borettslagstyre til å fikse det. Å få til det er MYE lettere om det er gode støtteordninger å oppdrive for utbygging av saktelading.

Du ser ut til å sette likhetstegn mellom utbygging av saktelading og gratis parkering, den likheten ser ikke jeg. Mange steder driver kommunene parkeringshus etter privatrettslige regler, der gjelder ikke hovedregelen om gratis parkering. Vil man unngå at elbilene opptar gratis gateparkering når de lader så er det bare å bygge ut masse ladeplasser i P-husene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: kos på søndag 04. januar 2015, klokken 19:39
Hei bobakka . Det er ikke politisk - det skal netteier gjøre som har konsesjon for levering av kraft helt frem til bilen din. Dette må han gjøre til alle andre som skal ha strøm. Som ikke det er nok så er det slik at i dag så betaler du for hurtigladerne over nettleien allerede. det som jeg foreslår er noe som eksisterer i dag med administrasjon og hele pakka. det eneste som skulle vært regulert er lade kortet og betalingen. Alle som kjøper strøm i Norge i dag har dette allerede. Og vil i løpet av 2020 være automatisert i alle heimer.

Du har misforstått om du tror nettleien betaler for nødvendig infrastruktur til nye forbrukere. Det er det de nye forbrukerne som gjør. Tesla betaler f.eks mange hundre tusen for nye 1250kVA trafoer på sine ladeplasser. Dette dekkes altså ikke av nettleien på noen måte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bobakka

Hei Kos.

Jeg tror du blander kortene litt her.

Nettleien er for å drifte nettet. Og drifte det slik det er i dag. Det er ikke en avgift. Du kan sikkert diskutere om det drives optimalt eller har forbedringspunkter, men det er en annen sak.

I mitt sikringsskap har vi en 40A 3fas hovedsikring. Det er i underkant av 15 kW. Det kan ikke drive en 50 kW hurtiglader. Og det er problematisk å levere stort mer enn 16A fast til en elbil på en kald vintermorgen. Jeg betaler ikke i dag for en hurtiglader (det er det du mener?).

Nettet er heller ikke dimensjonert at alle tar ut maks av det hovedsikringen klarer.

I en fremtid hvor vi prater "Smart Grid" med målere og at netteier kan slå av og på strømforbrukere og kanskje bruke elbilbatterier for mellomlagring, så kan vi tenke oss andre modeller. Men vi er ikke der i dag.

Hurtigladere som kan levere opptil 100kW effekt krever at det blir lagt til punkter med god tilgang til effekt eller betydelige nyinvesteringer.

Det er netteiere (i Trysil) som har forbudt installasjon av hurtigladere ved private hytter. Det er ikke bare av vond vilje..

Det blir derfor helt feil å si at vi betaler for hurtigladere allerede. Jeg forstår ikke logikken her?
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

kos

Hei Carl Anton Stenling. Enten misforstår du eller så vil du ikke forstå. Om du realitetsbehandler forslaget så ville du se at Nettselskapene er pliktig til å bygge ut nettet og levere strøm til forbrukerne allerede. Enten det er hytta di eller slottet ditt. Samtidig så er nettleien en del av strømregningen din som aller er med å betale på. Når naboen får seg hytte, så må jeg være med å betale på utbyggingen over nettleien.
Når bedrifte trenger store mengder strøm må jeg være med og betale osv osv. Det er jo bare å innlemme det samme systemet til levering til hurtigladere, og dermed så har vi et system som er fiks ferdig.
Du får regningen for elbilen på regningen fra kraftleverandøren sammen med regningen på huset eller hytta di.

sakte ladere anser jeg som et parkeringsproblem som kun angår private og som ikke har noe med fellesskapet å gjøre. Det er noe som har overlevd de første elbilene. Med lav rekkevidde. La det dø ut som ordning overført til den enkelte. Kamuflert gratisparkering.

GRØNN KONTAKT er et aksjeselskap eid av de samme nettleverandørene / kraftleverandørene. Grønn kontakt er MONOPOL.

• Statkraft AS
• Innovasjon og FoU AS (Agder Energi)
• SKL Marked AS
• BKK AS
• Eidsiva Vekst AS
• Fosenkraft AS
• Nordmøre Energiverk AS
• NTE Holding AS
• Sogn og Fjordane Energi AS
• Tafjord Kraftnett AS
• Troms Kraft AS
• Dalane Energi IKS
• EB Nett AS
• Elverum Energi AS
• Finnås Kraftlag SA
• Hallingdal Kraftnett AS
• Helgelandskraft AS
• Notodden Energi AS
• Selbu Energiverk AS
• Sunnfjord Energi AS
• Vesterålskraft Nett AS
• Tussa Kraft AS
• Istad AS
Hvem tror du kan konkurrere mot dette ?




kos

Hei bobakka - fordi at det er bokken og havresekken - se hvem som eier GK. Du blir flodd. Og om du har behov for mer strøm så har de allerede begynt å jamre seg istedenfor å bygge ut nettet. Tror du de gjør det av andre årsaker enn bedre ØKONOMI. Vaktbikkjene sover og vi må betale.

Flere og fler av disse selskapene har konsesjon men etter en privatisering av di samme selskapene på 90 tallet, er det nå investorer som ønsker penger ut av et aldrende system av nett og samtidig ønsker de ikke å innvister. Flere selskaper har fått på pukkelen for dette.

sølv-pilen

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 04. januar 2015, klokken 18:44Kommersielle aktører kan tilby mer dynamikk i utbyggingen.
Er det ikke denne dynamikken som har drevet denne diskusjonen til hva den er nå? Jeg ser helt klart at kos og pwb har noen gode poenger her. Det snakkes om tiere når det henvises til noen kroner i minutet for lading. Og selv om hurtiglading kun er noe noen gjør dersom de er på langtur er ikke det ett poeng for en slik blodpris.  Sist jeg ladet hurtiglading kjørte jeg bare 8 mil. Alternativene for å komme hjem er da ikke gode uten hurtiglading, som i tid er rundt 45 minuter, eller ca  110 kr med 2,5 for minuttet,det er 20 kr mer en hva jeg betaler for samme distanse på bensinbiler (15kr literen) og da slipper jeg å stå i 45 minutter for påfyll også. Dersom kø er argumentet så kan man se bort på Tesla lade parken mens man står i kø bak ett par flotte  Nissan Leaf på en enslig hurtigladestasjon, hvorfor er det ikke kø der??
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

OddB

Sitat fra: kos på søndag 04. januar 2015, klokken 15:19
Hei - valvolainen . Hva er mitt forslag til utbygging av lade punkter, vi er i starten og har noen valg vi kan ta nå - om ikke er jeg redd at noen muligheter går fra oss.


1. Det innføres en fast ladeavgift på alle elbiler som er øremerket lade nettverket. eks 1500 kroner året.
2. Staten lager en struktur for ladestasjoner som dekker Norge, som tar høyde for utbygging av ladestasjoner etter økning i elbilflåten - nettselskapene får i oppgave å sette opp stasjonene og drifte dem. Dette dekkes inn av nettleien.
3. Det opprettes en standard betalingskort for hele Norge, når det gjelder lade stasjoner.
4. Sammen med mitt behov for annen  elektrisk kraft kjøper jeg dette hos en kraftleverandør, som avregner kortet opp mot mine andre abonnement / kjøp  hos kraft leverandør, samt trekk til den respektive nettleverandør sin nettleie + statlige avgifter.
5. Staten støtter utbyggingen av ladestasjoner der dette ikke er lønnsomt / få biler for nettleverandørene.

Dette systemet ville være bærekraftig og være etter modell for all annen levering av elektrisk kraft. Og har de samme prinsippene som alle andre mottakere av elkraft.

Selvfølgelig kan butikker, borettslag og andre sette opp stasjoner og ta betaling for det. Men dette som skjer med betaling for hurtiglading - er noe som jeg ikke er enig i, og er spent på hva som er gale med modellen som er foreslått ovenfor.

Beste forslaget jeg har sett så langt . Det er til forveksling ganske lik Teslas opplegg :D
"Problemet" er selvsagt at det kreves at utbyggingen av infrastrukturen må ligge i forkant av behovet hele tiden, ellers oppstår det "kø-gnissing". Kort rekkevidde på bilene krever et mer finmasket, og dermed dyrere, ladenettverk, men den overkapasiteten som oppstår når bilene får lengre rekkevidde vil nok til en stor grad oppveies av økt trafikk.
Modellen til Tesla med 6-8 ladepunkter pr ladested burde være et krav til utbygger. Redundans og redusert risiko for ladekø må til for å få flere folk til å gå over til elbil.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA