Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fartsgrensa gjelder også i kollektivfeltet

Startet av leaf-newbe, onsdag 21. januar 2015, klokken 08:48

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Sitat fra: erikf på lørdag 03. januar 2015, klokken 19:50
Viljen til å forstå utbyggerne av hurtiglader er litt vel stor her på forumet.

Litt realisme skader jo ikke. Hurtiglading er en vanskelig butikk og går inntil videre med underskudd. Som forbrukere må vi forstå at vi i liten grad betaler for strømforbruket ved hurtiglading, men at mesteparten går til å dekke kostnader til stort effektuttak og dyr drift.
Vi er nok alle enige i at hurtigladenettverket er i startfasen og må forbedres. Samtidig er ingen tjent med et surt forhold til leverandørene som vi har felles skjebne med. (Ishavsveien er vel her et unntak - de fortjener ingen nåde.)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Gordon Retriever


Joakim Sveli

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 03. januar 2015, klokken 19:42
Sitat fra: Marius Engel på lørdag 03. januar 2015, klokken 18:12
Jeg synes Nissan har en grei prismodell: 2kr/kwh.

En utfordring med denne prismodellen er at noen fristes til å stå ekstra lenge for å lade fra 70 % til 90 % - og det går jo ofte svært sakte.
Hvis man betaler for tid så vil de fleste avbryte hurtigladingen når man har nådd rundt 70 %.
Pga. få ladere er hurtigladenettverket i startfasen sårbart for ladekø. Tror derfor at kwh-prising er mer fornuftig når det finnes flere ladere på samme sted.

Prisingen hjelper kundene med å bruke hurtigladetjenesten mer effektivt. Det er svært ineffektivt å hurtiglade over 70% kapasitet. Man får mer igjen for pengene og mer effekt av laderen hvis man ikke lader helt opp men kjører videre til neste. Selvsagt er ikke det alltid mulig på grunn av foreløpig tynt utbygd nett, men dette vil bli bedre. På vinteren vil man for eksempel få like høy ladeeffekt fra AC-laderen ved siden av over 65-70% kapasitet (om man har 32A AC lader) som på hurtigladeren. Dette er også billigere, om man ønsker å toppe opp
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

pwb

Uansett om man tar en kw pris som er det eneste fornuftige så vil jo ikke folk stå å lade mer enn de trenger. Tid er for de aller aller aller aller aller fleste en knapp ressurs som man ikke vil kaste bort. Derfor er det ikke noe mer sjangse for kø ved kw pris enn ved minuttpris. Det som er fullstendig idioti er stykkpris siden enhver fornuft sier at da MÅ man stå så lenge man kan for å få mest mulig.

Ellers så vil køproblemene ordne seg selv, er man redd for å stå i kø så lader man andre plasser, man tilpasser seg dette etter hvert. Som nå så tilpasser man seg jo så man slipper å stoppe på hurtigladere i det hele tatt. Det vil også helt sikkert dukke opp flere ladere på de plassene hvor det bestandig er kø. Skjønner ikke at man kan tenke tanken å bruke kø som ett argument for at man skal prise ladingene dyrere enn å bruke dieselbilen, det henger ikke på greip i det hele tatt.

valvolainen

Sitat fra: pwb på søndag 04. januar 2015, klokken 11:12
Uansett om man tar en kw pris som er det eneste fornuftige så vil jo ikke folk stå å lade mer enn de trenger. Tid er for de aller aller aller aller aller fleste en knapp ressurs som man ikke vil kaste bort.

Hvorfor ikke lage en avstemning i denne tråden - så kan vi jo se hva de aller aller aller aller aller fleste mener er fornuftig.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

kos

Hei - kø . som regulator for lade. Tygg litt på det en liten stund og tenk. tenk en gang til om det er fremtiden. Altså begrense varen man kjøper ved å lage et system som danner kø. I mitt tidligere  liv reiste jeg svært mye og fikk se øst Europa fall ut av kommunismen. Matkøer laaange. Regulerte hele nasjoner.

Kø er det dummeste mest forhatte ordet jeg kjenner til for å regulere en vare. Kan like godt si det. Kjøp ikke en vare som ender i kø. Som betyr ikke tilgjengelig. Varen må være tilgjengelig og en akseptabel tid til tilbudet er = OK. Men kø - lange ventetider. Har sett folk bruke dagen sin på kø for å få noe som var nødvendig for å leve.

Elbilen er over med kø - jeg står ikke i kø. Bensinbiler blir kjøpt igjen. På dette forumet har jeg vært i debatt med flere som vil / for :

1. Kunne parkere uten å lade på ladeplasser.

2. Å lage mange små ladeplasser som tar laaaang til å lade. Og er et fordekt parkeringsproblem som kun angår den enkelte.

3. Parkeringsplasser - er den enkeltes problem og er en vare vi må betale for på sikt. Egentlig et tullete insentiv. Vi har ikke et større behov for å parkere enn alla andre.

4. Utbygge hurtigladere og presse produsenter for å lage biler som kan hurtiglades. Og da mener jeg hurtig lade.

5 Lage store nok hurtig lade stasjoner som virker som bensinstasjoner.

6. Rett pris for varen - nekter å være med på at lade stasjoner ikke kommer til å bli butikk. Undergraver det eneste insentivet som kan stå til evig tid - billig ren energi til rett pris. Dette er ikke et insentiv. Men flere på disse trådene vil underbygge dette "insentivet" som er det eneste som per dags dato ikke er fritatt for avgifter og som om vi får det til samme pris som alle andre steder det forbruker strøm - vil være det største fortrinnet vi har som elbilister. OG DET ER DET ELBILISTENE SOM VIL ØDELEGGE MED ALLE SINE VELLMENENE ARGUMENTER. Dette er det eneste jeg vil beholde som elbilist, og blir det eneste vi vil få beholde. Men noen ønsker av egeninteresse å ødelegge det.

7. Tulletyper som tror at elbilisme har en fremtid med elbiler som går 10 -15 mil. At noen har humpet lenge rundt med elbiler uten rekkevidde, betyr ikke at dere var pionerer  som skal legge standarden fort hva vi andre må ha for å kjøre elbil. REKKEVIDDE ER ET MUST. Ikke noe som alle klarer seg uten. Og som JEG er et bevis på.

8.Samtidig er nettleien som alle mottakere av elektrisk strøm er med å betale for som skal dekke posten " Ladestasjon" fordi det er en del av nettet fram til leverandør. Hele nasjonen må være med å dekke kabler og linjer ut av landet for at andre skal få miljøvennlig strøm. Hvorfor skal ikke det samme nette være med å bygge ut elbil lade stasjonene.
Så får vi heller få en AVGIFT på elbilene for å bygge det ut. DET ER VI SOM SKAL BRUKE DET.

Samtidig er de hardnakket på MIN parkeringsplass. Betegnelsen "idioti" har fått en ny betydning og egoisme en ny høyde. MIN Parkeringsplass med MIN elbil på bekostning av alle andre. Fordekt som JEG er miljøvennlig. Jeg kaller det det en GNITAPUNG med miljø som alibi. Og en som seiler under falsk flagg. Gnitapungene har fått seg et kjempe alibi. Kalles miljø, gjør meg steik forbannet over at de ikke blir avkledd for det de er- de verste miljø svina av de alle. FALSKE. Drikke heller brennevin med en sann miljøsvin enn kaffe med falske miljø engler.


valvolainen

Sitat fra: kos på søndag 04. januar 2015, klokken 12:19
MIN Parkeringsplass med MIN elbil på bekostning av alle andre. Fordekt som JEG er miljøvennlig. Jeg kaller det det en GNITAPUNG med miljø som alibi. Og en som seiler under falsk flagg. Gnitapungene har fått seg et kjempe alibi. Kalles miljø, gjør meg steik forbannet over at de ikke blir avkledd for det de er- de verste miljø svina av de alle. FALSKE.

...men hvis man får en miljøfiendlig gnitapung til å kjøre miljøvennlig - har vi ikke da slått et slag for miljøet? Eller føles det urettferdig fordi du er så mye mer miljøbevisst enn alle andre?

Jeg hører til i denne kategorien (Hvis jeg har forstått deg riktig) - Kjører ikke først og fremst elbil for miljøet sin skyld, men har blitt glad i den enkle uovertrufne og billige måten å kjøre bil på. Hvis det er bra for miljøet er jo det en bonus, og det viser jo at incentivene virker, miljøvennlige biler ikke bare til de som ikke først og fremst tenker miljø.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

kos

Hei - det er ikke å seile under falsk flagg, fordi at miljøvennlig er best og billigst. Det er mitt utgangspunkt at miljøvennlig er best og billigst i lengden. Men om du har elbil for å parkere på ladeplasser, opptar ladeplasser så ingen andre får ladde fordi du sparer en krone. Argumenterer for at hurtigladere er noe jeg ikke vil ha fordi at det er parkeringsplass med lampett stikkontakt om natten du trenger gratis - fordi at du har ordnet deg med gratis kontakter over alt på andres bekostning. Så - er du en som er med å underbygger hele elbilsatsingen og som kommer til å bidra til at dette ikke vil ha en fremtid.

Samtidig så kan alle andre betale blodpris og stå i kø.

Muffinman

Her var det mange rare holdninger. Grønn Kontakt gjør det riktige med sin nye prismodell. For øvrig bør noen lære seg forskjell på "underbygge" og "undergrave".

kos

Hei Muffinman  - hva gjør grønn kontakt riktig. Grønn kontakt er eid av kraftleverandører, som tar nettleie av alle som bruker strøm. Nettleien er fordelt på alle som kjøper elektrisk strøm. Dette er regulert av konsesjonsvilkår og er under oppsikt av staten. Når så behovet for strøm for elbiler melder seg, mener jeg at denne kraften skal leveres til samme vilkår. Kraftselskaper får bygge ut nettet slik som vilkårene for konsesjon sier. Dette er noe som netteiere ikke kan velge bort. Så er det opp til kraft leverandørene å fastsette prisen på elkraft, denne følger markedet. Så er det opp til oss å kjøpe fra billigste leverandør. Men når dette får argumenter i en sann suppe som gjør at utbyggere skummer fløten flere ganger. netteiere bygger ut via grønn kontakt tar betaling for nettleie inklusiv ladestasjoner oppretter Grønn kontakt og skummer fløten en gang til og selger kraften til 10 ganger markeds pris. HALLO er det flere som har for tette bånd til Grønn kontakt i elbilforeningen enn hva som er sundt ?

valvolainen

Sitat fra: kos på søndag 04. januar 2015, klokken 14:12
Hei - det er ikke å seile under falsk flagg, fordi at miljøvennlig er best og billigst. Det er mitt utgangspunkt at miljøvennlig er best og billigst i lengden. Men om du har elbil for å parkere på ladeplasser, opptar ladeplasser så ingen andre får ladde fordi du sparer en krone. Argumenterer for at hurtigladere er noe jeg ikke vil ha fordi at det er parkeringsplass med lampett stikkontakt om natten du trenger gratis - fordi at du har ordnet deg med gratis kontakter over alt på andres bekostning. Så - er du en som er med å underbygger hele elbilsatsingen og som kommer til å bidra til at dette ikke vil ha en fremtid.

Samtidig så kan alle andre betale blodpris og stå i kø.

Aha, ser hva du mener nå. Neida, som de fleste andre så lades det hjemme på eget stikk. Jeg er også i den situasjonen som tilsier hurtiglading kun ved tur / langkjøring, og da er mindre kø viktigere enn pris, for meg.
Hadde jeg derimot hatt hurtiglader behov hver dag hadde det kanskje vært annerledes.
De som parkerer på ladeplasser uten å lade har ingenting i denne tråden å gjøre.
Jeg tror ikke de eksisterer - "de menneskene som kjøper elbil for å parkere på ladeplasser uten å lade."

Det er heller ingen som ikke ønsker hurtigladere, men jeg ser ikke noe poeng i å hurtiglade når man ikke trenger det. men kanskje vi burde gjøre nettopp dette, dra et spleiselag for utbyggerene.
Det er vel heller ingen som 'har ordnet seg kontakt over alt på andres bekostning'. Mener du nøkkelen og tilgangen til ladepunktene som finnes overalt, som man får ved medlemskap i elbilforeningen?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

kos

Hei - valvolainen . Hva er mitt forslag til utbygging av lade punkter, vi er i starten og har noen valg vi kan ta nå - om ikke er jeg redd at noen muligheter går fra oss.


1. Det innføres en fast ladeavgift på alle elbiler som er øremerket lade nettverket. eks 1500 kroner året.
2. Staten lager en struktur for ladestasjoner som dekker Norge, som tar høyde for utbygging av ladestasjoner etter økning i elbilflåten - nettselskapene får i oppgave å sette opp stasjonene og drifte dem. Dette dekkes inn av nettleien.
3. Det opprettes en standard betalingskort for hele Norge, når det gjelder lade stasjoner.
4. Sammen med mitt behov for annen  elektrisk kraft kjøper jeg dette hos en kraftleverandør, som avregner kortet opp mot mine andre abonnement / kjøp  hos kraft leverandør, samt trekk til den respektive nettleverandør sin nettleie + statlige avgifter.
5. Staten støtter utbyggingen av ladestasjoner der dette ikke er lønnsomt / få biler for nettleverandørene.

Dette systemet ville være bærekraftig og være etter modell for all annen levering av elektrisk kraft. Og har de samme prinsippene som alle andre mottakere av elkraft.

Selvfølgelig kan butikker, borettslag og andre sette opp stasjoner og ta betaling for det. Men dette som skjer med betaling for hurtiglading - er noe som jeg ikke er enig i, og er spent på hva som er gale med modellen som er foreslått ovenfor.

Minner meg litt om min forfar som var imot brobygging, hadde mange gode argumenter. Men det vi ikke fikk høre var aksjeposten i fergeselskapet og avkastningene der - Som han hadde. Arven ble uansett langt under det slekta hadde betalt i ferge billetter.





bobakka

#57
Sitat fra: kos på søndag 04. januar 2015, klokken 14:35
Hei Muffinman  - hva gjør grønn kontakt riktig.
Grønn kontakt innførte en avgift per minutt (eller indirekte kWh) kontra per lading. Det var det de gjorde riktig.

Så kan vi diskutere til du blir grønn om prisen skal være kr 2,50 per minutt, kr 0,50 per minutt, 10 kr / kWh eller 1 kr/kWh.

Grønn kontakt har også en avtaleform premium med 499 kr/mnd med ubegrenset lading. Dvs. kr. 6000 per år. Tilsvarer rundt 500 liter bensin/diesel og kjørelengde fra 10000 km per år for fossilbil. Er du i et et område med grei Grønn kontakt dekning og stort behov for hurtiglading er dette et greit, men ikke storveis alternativ. Så kan vi videre diskutere om prisen burde vært det halve, om det burde være felles abonnement for alle hurtigladestasjosneiere med intern avregning eller modellen til Kos over. Dette regner jeg med at Elbilforeningen jobber for og jeg er medlem der.

Så - igjen - det er bedre med betaling per minutt (eller kwh) enn per lading!
Personlig syns jeg det er bedre med prising av kWh enn minutter..
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

kos

hei bobakka  les mitt forslag over  og se hva Grønn kontakt egentlig er. Et fordyrende ledd. Og er også redd for at dette betyr at all lading utenfor heimen er så dyr at bensinbilen kjører videre. Samtidig så er jeg ikke sikker på at  noen av "våre" er de som er her og hevder at prisene for kw er 3 kroner - er fullstendig imot elbil. Og har funnet en fin måte å knekke den på.

bobakka

Sitat fra: kos på søndag 04. januar 2015, klokken 15:41
hei bobakka  les mitt forslag over  og se hva Grønn kontakt egentlig er. Et fordyrende ledd. Og er også redd for at dette betyr at all lading utenfor heimen er så dyr at bensinbilen kjører videre. Samtidig så er jeg ikke sikker på at  noen av "våre" er de som er her og hevder at prisene for kw er 3 kroner - er fullstendig imot elbil. Og har funnet en fin måte å knekke den på.
For meg blir det samme argumentasjon som at bensinstasjoner er fordyrende ledd for bensin og diesel levert i bulk på raffineriet.

Selvfølgelig er det et fordyrende ledd for råvaren strøm, men de tilbyr også tjenesten hurtiglading basert på noen utvalgte standarder. Dette kan du ikke få selv i ditt eget hus om du har aldri så mye tilgjengelig av råvaren strøm.

Jeg er enig med at deg at om lading på hurtigladestasjoner blir for dyrt, faller hele satsningen på elbil sammen - ihvertfall på kort sikt.

For å si noe om "riktig" pris må vi sette opp et forretningsmodell.
Er det noen som har gjort det og kommet opp med en "riktig" pris uten urimelig fortjeneste?
Nøkkelparametre er pris for installasjon (avskrivning over 5 år), årlig nettavgift og drift og årlig kWh levert.
Med 500 000 kr, 100 000 kr og 100 000 kWh "koster" hurtigladestasjonen 2 kr/kwh.
En pris på 10 kr/kWh er da for høy og burde få mange leverandører til å kaste seg på? Eller?
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA