Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fartsgrensa gjelder også i kollektivfeltet

Startet av leaf-newbe, onsdag 21. januar 2015, klokken 08:48

« forrige - neste »

kos

Hei - pwb
Når man ikke har samme mål kan man heller ikke få samme virkemidler. jeg har antagelig de samme mål som du har. Ønsker at eklbilen skal kunne kjøre der det er veier og ikke der det er folk. Til en pris som er levert til samme prinsipper som det kraftmarkedet som vi har i dag-

På denne tråden er det flere som ikke deler disse målene og man fører to forskjellige diskusjoner. De som er for dagens praksis, for det tjener meg. Og vi andre som ønsker å kjøre der det er veier - uansett om det er folk der eller ikke. Da blir nemlig de andre målene uvesentlig. Dette skaper interesse konflikter som noe forsvarer.

Det som er så rart er at man forsvarer biltypen sin også. For meg er det banalt - som tesla eier har jeg tilgang til et et SC nettverk som gjør at jeg kan kjøre stort sett alle steder som jeg ønsker. Som en bensinbil. samtidig så ser jeg at denne friheten har kostet meg en inngangsbilett til SC. En pris for et system som jeg har vært med å finansiert. Så er det store spørsmålet - om man er interessert i at elbiler skal overta for bensinbiler - så er lade strukturen noe som man faktisk ikke kan overlate til monopoler og markeder. Jeg har talt for reguleringer og har foreslått å bruke det systemet vi har for strøm - med dertil personangrep. Her er det sterke krefter, men for hva ?

Panduck

Sitat fra: kos på fredag 09. januar 2015, klokken 17:12
På denne tråden er det flere som ikke deler disse målene og man fører to forskjellige diskusjoner. De som er for dagens praksis, for det tjener meg.

Dette blir frekt. Jeg skulle gjerne hatt flere tusen hurtigladere over hele Norge, som var helt gratis å bruke. Ikke er vi nødvendigvis for dagens praksis heller, f.eks det å sette opp ladesteder med en enslig hurtiglader, synes jeg er helt bak mål.

Det kan faktisk være man argumenterer, for eksempel, for minuttprising, ikke gjør det fordi det er det som "tjener meg", men fordi man anser det som en fornuftig og realistisk mulighet. Selvfølgelig skulle jeg gjerne sett at Nissan gjorde som Tesla, og solgte hurtiglading som en del av bilprisen. Slik er det nå ikke.

Vi kan torpedere hurtiglading slik det gjøres nå, og drømme om en fantastisk fremtid som vi muligens aldri når fordi vi har torpedert muligheten vi hadde, eller godta at hurtiglading faktisk kan være litt dyrere enn vi har lyst til at det skal være. Jeg skulle jo sett at prisene ble 1kr pr minutt, jeg, men jeg forstår at det kan bli litt lite. Og, dersom nok selskap fatter interesse for dette, kan det bli konkurranse nok til at prisene ikke blir helt syke.

Thomas Parsli

Sitat fra: pwb på fredag 09. januar 2015, klokken 16:53
Synes også det er interessant å lese at folk faktisk synes det er riktig at de med små billige biler som sparer miljø mest skal betale mest for å bruke hurtiglader.

Kan du henvise til ett eneste innlegg hvor noen har skrevet dette?
Hvis du ikke kan det, driver du enten trolling eller strådmannsargumentasjon -begge deler er like uønsket på er dette forumet.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

kos

Hei - svaret i et land som Norge er å bygge ut ladere der det lønner seg og der det ikke lønner seg lar vi være- noe som fortsatt tror på markeder med monopoler. Vi trenger en nasjonal plan for hurtigladere og vi trenger en nasjonal plan for saktelader. Så skal markedet styre dette ?

Hvem får dette til - TESLA - Lille tesla har laget et nettverk av SC over hele landet  Europa som regulerer, uten noen form for dikkidering enn antallet teslaer i Norge / Europa. Teslaer utgjør ca 6000 biler av 30 000 biler. Hvorfor er det da så vanskelig å få dette til for resten av bilene- vi har mange måter å gjøre dette på.

Det som blir enda rarere - er at menst Tesla fortsetter å bygge ut så lager de biler som virker på alle systemene.

Det er rart at menst for en bilprodusent så er dette fult ut mulig å gjennomføre, menst for en nasjon som ønsker elbilen av hele sitt hjerte. Som eier stort sett nettselskapene i offentli sektor, Ikke klarer det. Men driver å roter sammen netteier, oppkonstruerte selskaper og produsenter i en suppe og som leverer KØ, høye priser og en struktur uten mål og mening. Men signaliserer at markedet skal styre. Er det virkelig noen som tror at dette er veien å kjøre.

emil

Sitat fra: kos på fredag 09. januar 2015, klokken 17:47
Hvem får dette til - TESLA - Lille tesla har laget et nettverk av SC over hele landet  Europa som regulerer, uten noen form for dikkidering enn antallet teslaer i Norge / Europa. Teslaer utgjør ca 6000 biler av 30 000 biler.

Siden S60 kjøpere må betale 10.000kr (ja jeg runder ned til din fordel) for SC tilgang og jeg regner med at storparten av S60 kjøpere faktik velger dette. Sier vi da at 10.000kr av kjøpesummen til S85 går direkte til SC har da Tesla i prinsippet tatt forhåndsbetaling tilsvarende 60 millioner kroner. Og man skal lade mye på SC for å få en kWh pris inærheten av det man har hjemme og som du kjemper for.

Hvorfor er tvungen forhåndsbetaling av potensiell hurtiglading for Telsa så mye bedre enn minuttsprising for andre biler?


automat

Sitat fra: kos på fredag 09. januar 2015, klokken 15:53
Hei - det er her det må defineres inn. Så hvem står da for anleggsmidler og hvem er eier.
Det er eier - og når eier og strømleverandør og netteier er samme eier hva da. Kan man da først ta nettleie - stasjonleie og strømpris. Antar at konkurransetilsynet kommer inn på et eller annet tidspunkt.


Så hurtiglading av elbil er så samfunnsmessig viktig at du vil snu rundt på hele regelverket rundt anleggsbidrag? Hvilke andre områder er viktige nok for fritak?

Jeg syns bygging av sykehus er viktig. Nå skal det bygges nytt sykehus i Molde. Det må få fritak for annleggsbidrag. Og brannstasjoner. De er også viktige, Nye brannstasjoner bør få fritak.

Det hadde vært greit med litt mer realisme i forslag som stilles.

Tanken om se i retning Tesla derimot, syns jeg er interresant.



2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

kos

Hei - automat
Tydelig at jeg ikke har klart å få det frem - annleggsmidler? hva er det du snakker om?
Her snakker jeg om en finansieringsmåte som er i bruk for all levering av strøm i dag. '

Men hvorfor ønsker du å kjøpe strøm på annen måte enn alle andre ? eller tar jeg feil ?

kos

Hei - Tanken om se i retning Tesla derimot, syns jeg er interresant. Da er vi ikke så langt unna. Hvordan skulle vi gjort det som tesla gjør som nasjon.? Lage en plan for struktur av ladere og så bygge den ut. Det er det tesla gjør.

Hvordan finansiere det? Mitt forslag er som all annen strøm ?
Hva er ditt forslag?


emil

Sitat fra: kos på fredag 09. januar 2015, klokken 22:07
Hei - Tanken om se i retning Tesla derimot, syns jeg er interresant. Da er vi ikke så langt unna. Hvordan skulle vi gjort det som tesla gjør som nasjon.? Lage en plan for struktur av ladere og så bygge den ut. Det er det tesla gjør.

Ja, la alle elbileiere betale inn 10-15.000kr i tilfelle de en gang i fremtiden får behov for hurtiglading. Den hurtigladingen kan i såfall være gratis, man må bare muligens vente litt på alle de andre som står i ladekø foran.

Og for de som sier at det ikke er kø på Tesla SC, jeg har selv stått på Brokelandsheia med 8 Tesla ladeplasser og sett 2-3 andre stå og vente på ledig plass.

Marius Engel

Jeg mener at for å få utbygging av hurtigladere må man kunne tjene penger på det.
Løsningen er å plassere de på bensinstasjoner, ta minuttpris (hindrer fullading), og selge ventepølser, kaffe, boller og sigaretter til alle som venter. Bensinstasjonene tjener allerede mer på kioskvarer enn drivstoff, og de fyller bensin i 2 minutter.

Hurtiglading tar tid, så å kunne varme seg på benasinstasjonen og ta en bolle og kaffe mens man leser avisen eller ett blad ser jeg på som ett stort potensiale for å tjene penger!

kos

Hei Marius Engel
Det er et konstruktiv forslag - flere butikker er inne på samme tanke. Kjøp varer og få strøm som bonus. Tenker at vi får et slikt marked bare vi blir mange nok. Men når det kommer til nasjonal struktur så er jeg redd for at det ikke blir noen butikk i grisgrente strøk det blir i minste lager med en som står og lader og spiser pølser. Trenger antagelig flere fastboende før dette skjer . Men det kan jo hende at vi skal forbi med bilen og da ser det litt lysere ut.Men forslaget ditt er på vei.

Øyvind.h

Sitat fra: emil på fredag 09. januar 2015, klokken 18:22
Hvorfor er tvungen forhåndsbetaling av potensiell hurtiglading for Telsa så mye bedre enn minuttsprising for andre biler?
Fordi det gir et utbyggingstempo ingen har sett maken til? Mao - en vanvittig boost for elbilen sammenlignet med klatt-dekning her og der med varierende oppetid og betalingsopplegg.

Sitat fra: emil på fredag 09. januar 2015, klokken 22:11
Og for de som sier at det ikke er kø på Tesla SC, jeg har selv stått på Brokelandsheia med 8 Tesla ladeplasser og sett 2-3 andre stå og vente på ledig plass.
Ja litt kø har jeg lest at kan oppstå på Brokelandsheia og Lillehammer. Men Tesla fjernovervåker alle SC over hele verden og utvider der de ser behov.

Selv har jeg ladet på SC i Middelfart, Falkenberg, Uddevalla, Solli, Lillehammer, Dombås, Elverum og Alvdal.
Ved et par anledninger har jeg delt lader (uten å merke endret ladefart). Resten av gangene har det vært godt under 50% belegg.

Som oftest kjører jeg dog rett forbi SC fordi jeg ikke trenger lade for å komme til destinasjon.

Men i Estland er vel dette løst på en annen måte. Offentlig utbygging hver 50km på motorvei-nettet?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kos

Hei Øyvind.h
Dette er konstruktiv - vi begge kjenner til tesla sin SC utbygging og jeg kan bare dele mine erfaringer, som er de samme som deg.

Norge er netteiere og strømprodusenter stort sett offentlige. Men det finnes en rekke firmaer som konkurerer om levering av strøm til sluttbrukere.

For meg er det uforstående at vi ikke får en nasjonal plan for ladestasjoner som man pålegger nettselskapene å bygge ut. I dag støtter staten dette med store midler, men roter det til i seølskapsformer, netteiere og direktesalg av strøm uten at dette har en reell konkurranse.

Hvorfor ikke gjøre som vårt naboland - lage en nasjonal plan og la nettselskapene  bygge ut.

La kraft leverandørene til sluttbrukere konkurrere om salg av strøm ?

Slik kunne nasjonen norge gjort det samme som tesla.

emil

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. januar 2015, klokken 22:40
Men i Estland er vel dette løst på en annen måte. Offentlig utbygging hver 50km på motorvei-nettet?

Estland er kjempefint for meg med Leaf, men jeg ville ikke dratt dit med en eGolf siden ladenettverket kun er CHAdeMO...


Øyvind.h

Transnova er vel det nærmeste du kommer en rettesnor for utbygging ettersom de disponerer tilskudd (eller nå er vel Transnova slått sammen med Enova?)

Jeg er ikke fremmed for eksempelvis å ilegge alle elbiler en tusenlapp eller to i avgift som går rett til Enova og utbygging av ladere over hele Norge. Ideelt sett kombo mellom offentlig tilskudd og kjøper-finansiert for raskest mulig utbygging. Utfordringen er forskjellige standarder og forskjellige behov.

Foreløpig ser det ikke ut til at noen private vil smelle igang et skikkelig nasjonalt og solid nettverk, så en tvungen avgift vil kunne sette fart på ting. Problemet er at biler i Leaf-klassen ikke er like godt egnet for hurtiglading som Tesla pga tregere ladefart, mindre batteri (flere ladestopp) og kulde-problematikk. I tillegg er det pt tre forskjellige standarder, så alt må være multi-standard.
Samtidig brukes jo ikke en Leaf til det samme som en Tesla, så det er mulig jeg problematiserer unødvendig.

Sitat fra: emil på fredag 09. januar 2015, klokken 22:57
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. januar 2015, klokken 22:40
Men i Estland er vel dette løst på en annen måte. Offentlig utbygging hver 50km på motorvei-nettet?

Estland er kjempefint for meg med Leaf, men jeg ville ikke dratt dit med en eGolf siden ladenettverket kun er CHAdeMO...
Sånt skjer når man man går i front. Da kan man risikere å måtte bytte ut installert utstyr etter kort tid :) Shit happens. Bare å følge med og oppgradere.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA