Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fartsgrensa gjelder også i kollektivfeltet

Startet av leaf-newbe, onsdag 21. januar 2015, klokken 08:48

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: kos på torsdag 08. januar 2015, klokken 13:45
Hei Emil ikke lat som du er uviten. Zoe kommer med to alternativ
1 43 kw med rekkevidde som i dag
2 22 kw med forlenget rekkevidde 3 mil

Dette av grunner som du kan.

Hvorfor gjentar du det jeg selv skrev for litt siden?

kos

Hei emil - Du er ikke eg. At bilen din står i ro store deler avdøgnet er fint for deg. Men jeg er kommet et lite hakk lengre. Bilen er i bruk - ikke bare av meg men av flere. Vi er så grønn at vi deler på bilene. da er dine argumenter for saktelading for de som bruker bilen kun 3 timer i døgnet. For oss andre er det sløsing med ressurser og dermed lite miljøvennlig. Om flere disponerer bilen kan man ikke stå å lade på gratisplasser - tenk litt da. ?

kos

Hei emil - fordi du ikke ser helheter - du argumenterer mot deg selv.

emil

#228
Skal vi se...

Sitat fra: nime01 på torsdag 08. januar 2015, klokken 13:47
emil,
230V schukolading er absolutt fint til sitt bruk, f.eks langtidsparkering over natta hjemme, og de gangene man ikke har andre muligheter. Jeg har enda ikke hatt behov for det, og lader fint på wallbox hjemme og på 11/22kW stolper og 43kW AC.

Du må huske at det er mange nåværende og kommende elbilister som ikke har samme kjørebehov som deg og det samme med lademuligheter. Skal ikke disse få lov til å kjøre elbil?

Sitat
Mulig jeg skaffer den nye kladden fra Renault når den kommer, men inntil videre klarer jeg meg uten. Å basere seg på daglig schukolading på en kommende bil med 30-40kW tror jeg fort blir temmelig trist, det går for sakte å fylle på en mil i timen når det tar +15 timer å lade fullt. Da har man ikke mye brukstid tilgjengelig på bilen.

Snakk med Tesla folket, andelen som lader på < 3.6kW som primærlademetode tror jeg er ganske høy. At man har større batteripakke betyr ikke nødvendigvis at man kjører mer i det daglige.

Sitat
11/22kW ladere bør bli et minimum på nye biler fremover - tenk f.eks neste gen e-Golf med 35kW batteri, 22kW lader i tillegg til 50kW CCS. Om Schuko beholdes da, eller om det krever en Type 2 wallbox er ikke lett å si, men fremtiden er spennende når det gjelder elbil!  ;)

Nå gjentar jeg meg i det uendelige. JA! til høyere effekt på AC-lading, men det må ikke gå på bekostning av muligheten til å lade på 230V 16A på IT-nett som vi har i største parten av ladet.

Sitat
Men, sånn det er i dag kan jeg fint kjøre langturer fra A-B-C med 1 times ladestopp og pause på punkt B med 22kW stolpe, eller 43kW AC.

Faktisk kan jeg gjøre nøyaktig det samme med Leafen min (men med DC i stedenfor AC). Men i motsetning til AC-stolper er det faktisk DC ladere der jeg kjører.


emil

#229
Sitat fra: kos på torsdag 08. januar 2015, klokken 13:50
Hei emil - Du er ikke eg. At bilen din står i ro store deler avdøgnet er fint for deg. Men jeg er kommet et lite hakk lengre. Bilen er i bruk - ikke bare av meg men av flere. Vi er så grønn at vi deler på bilene. da er dine argumenter for saktelading for de som bruker bilen kun 3 timer i døgnet. For oss andre er det sløsing med ressurser og dermed lite miljøvennlig. Om flere disponerer bilen kan man ikke stå å lade på gratisplasser - tenk litt da. ?

7 mil hver vei til jobb, fullader mens bilen står på jobb, kommer hjem og lader på 16A mens jeg lager/spiser middag og har mulighet for å kjøre 5-7 mil til uten noen rekkeviddeangst. Folk har forskjellige lade og kjørebehov, men Zoe tvinger folk til å ta hurtigladestopp der andre kan lade på jobb

emil

Sitat fra: kos på torsdag 08. januar 2015, klokken 13:51
Hei emil - fordi du ikke ser helheter - du argumenterer mot deg selv.

Fint å begrunne påstandene dine.

jkirkebo

Sitat fra: sølv-pilen på torsdag 08. januar 2015, klokken 11:56
Er jammen glad jeg ikke sitter i Grønn Kontakts sine lokaler og skal lage forretningstrategi i disse dager.
Tilsynelatende har de gått inn for en minutt prising som bare de som ikke bruker tjenesten de tilbyr liker, samtidig så popper det opp med stort antall Tesla stasjoner rundt hver eneste Hurtigladestasjon de drifter, Tesla stasjoner som kommer til å bli tilbudt alle andre bilprodusenter gratis så lenge som de er i stand til å ta i mot den store strømmen som blir levert.. Noe bilprodusentene tydligvis tar høyde for på nye fremtidige biler. Hva sitter Grønn kontakt igjen med da? ingen fornøyde kunder annet en de som ikke bruker de, og en håndfull ladere som kanskje bare sporadisk vil bli brukt mens man venter på at en Tesla lader skal bli ledig (trenger ikke ta så lang tid. er mange ladere)

Tja, jeg skal legge igjen mye penger hos GK jeg om de bare setter opp en 22kW stolpe eller to på de stedene jeg har behov for det. Langs Rv4 eller i Dokka mao., der tror jeg det blir lenge til vi får SC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Hei emil Det hvet du er tull.  Zoe kan lade med bøtta på IT nett. Og så er igjen du er du og eg er eg.

På mange arbeidsplasser er det TN nett - med 16 / 400 v om det er et nytt bygg. Eller nytt er nytt siste 20 år.

Så på min jobb ladder både Zoe og leafer side om side på rød kontakt. Men Zoen har et lite forsprang - alle liker at jeg står først i køen.

jkirkebo

Sitat fra: emil på torsdag 08. januar 2015, klokken 13:54
Snakk med Tesla folket, andelen som lader på < 3.6kW som primærlademetode tror jeg er ganske høy. At man har større batteripakke betyr ikke nødvendigvis at man kjører mer i det daglige.

Det kan nok stemme, jeg har kjørt 39.000km nå og vil løselig anslå at 70% av ladingen har skjedd på 16A eller mindre. 15-20% på SC og 10-15% på AC høyere enn 16A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: kos på torsdag 08. januar 2015, klokken 14:08
Hei emil Det hvet du er tull.  Zoe kan lade med bøtta på IT nett. Og så er igjen du er du og eg er eg.

Det er ingen med litt vett om vil basere den dalige ladingen sin på å løfte bøtta ut og inn av bilen.

jkirkebo

Sitat fra: emil på torsdag 08. januar 2015, klokken 13:14
Sitat fra: Panduck på torsdag 08. januar 2015, klokken 13:09
Dagens Zoe har jo 43kW AC lader, mener du at neste generasjon Zoe har max 22kW? Det vil i så fall være relativt merkelig...

Bla litt på Zoe-forumet så finner du det. I en overgangsperiode kan du vistnok velge mellom dagens 43kW AC eller en bil med mer effektiv motor som gir opptil 30km lengre rekkevidde, men da med maks 22kW AC (muligens siden motoren er en del av ladesystemet). På sikt vil 43kW AC fases ut.

Min gjetning er at Renault har sett problemet med dagens løsning og derfor bytter ut hele ladesystemet til en konvensjonell 22kW lader slik at IT-problematikken forsvinner på 22kW-utgaven. En 43kW lader ble sikkert for dyr.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: nime01 på torsdag 08. januar 2015, klokken 14:07
Sitat fra: emil på torsdag 08. januar 2015, klokken 13:56
7 mil hver vei til jobb, fullader mens bilen står på jobb, kommer hjem og lader på 16A mens jeg lager/spiser middag og har mulighet for å kjøre 5-7 mil til uten noen rekkeviddeangst. Folk har forskjellige lade og kjørebehov, men Zoe tvinger folk til å ta hurtigladestopp der andre kan lade på jobb
Ikke nødvendigvis - jeg kan lade de 5-7-10 milene mens jeg likevel parkerer bilen på Kiwi for å handle :)

Hadde jeg hatt Kiwi med hurtiglader kunne jeg også gjort det. Men for de som ikke har butikk med hurtiglader så er man igjen avhengig av å ta et ekstra ladestopp.

emil

Sitat fra: nime01 på torsdag 08. januar 2015, klokken 14:14
Sitat fra: emil på torsdag 08. januar 2015, klokken 14:12
Hadde jeg hatt Kiwi med hurtiglader kunne jeg også gjort det. Men for de som ikke har butikk med hurtiglader så er man igjen avhengig av å ta et ekstra ladestopp.
Ser poenget ditt, men det kommer nok slike muligheter nær sagt overalt om ikke lenge.
Men da er man også avhengig av å handle hver dag (eller de dagene man trenger ekstra rekkevidde) og at det ikke er andre som lader samtidig...

Igjen: Tid brukt på lading+kjøring blir mindre hvis ladingen gjør seg ferdig mens man er på jobb.

kos

Emil jeg hvet ikke hvor du bor og ikke hvor du arbeider. men det er mange steder der det ikke er mulig å lade på jobb. Man er glad om man får parkere på jobb. De fleste elbileiere er i den gruppen.

sølv-pilen

Sitat fra: emil på torsdag 08. januar 2015, klokken 13:44bla bla bla
hvorfor bruker du sitat om du ikke har noe å sitere... irriterende å lese slikt.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA