Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fartsgrensa gjelder også i kollektivfeltet

Startet av leaf-newbe, onsdag 21. januar 2015, klokken 08:48

« forrige - neste »

sølv-pilen

Sitat fra: emil på torsdag 08. januar 2015, klokken 12:20
Tesla kommer aldri til å tillate at andre biler lader på Teslas egne Superchargere. De har vel derimot tilbud andre hurtigladeoperatører tilgang på trafoen der det er overskuddskapasitet.
"The intent of the Supercharger network is not to create a walled garden. Any other manufacturer that's interested in using them, we'd be happy to accommodate. It's just that they need to be able to accept the power level of the Superchargers, which is currently 135kW and rising, so any car needs to meet the Supercharger standard. And they'd also need to agree with the business model, which is we don't charge people on a per-charge basis. They'd need to contribute to the capital costs proportional to their fleet's usage of the network. So we think that's pretty fair."

Elon Musk
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Panduck

Sitat fra: emil på torsdag 08. januar 2015, klokken 11:40
Sitat fra: Panduck på torsdag 08. januar 2015, klokken 09:57
MEN, når det er sagt, synes jeg det grenser mot kriminelt å selge biler med max AC 3.3kW lading. 10kW burde være minimum.

11-22kW er greit når man skal på handletur eller ha en spisepause på en time eller to

Jeg sa "synes det grenser mot kriminelt å selge biler med max AC 3.3kW lading". Selv om min LEAF har 50kW DC lading, er 3.3kW AC _alt_ for lite. Jeg synes biler av typen LEAF, eGolf, etc, burde ha 10kW AC, i tillegg til 50kW DC. Jeg ville ikke funnet på å kjøpe en bil som hadde max 10kW lading, 22kW kunne til nød vært nok, men jeg setter pris på 50kW fra Chademo-laderene.

Panduck

Sitat fra: emil på torsdag 08. januar 2015, klokken 11:40
Da nytter ikke pusleladeren på kun 22kW i den nye kommende Zoe.

Dagens Zoe har jo 43kW AC lader, mener du at neste generasjon Zoe har max 22kW? Det vil i så fall være relativt merkelig...

Zoe var uansett ikke alternativ for meg når jeg kjøpte bil, kunne jo ikke ladet den fra vanlig stikkontakt flere steder på det tidspunktet jeg kjøpte den.

emil

Sitat fra: Panduck på torsdag 08. januar 2015, klokken 13:04
Jeg sa "synes det grenser mot kriminelt å selge biler med max AC 3.3kW lading". Selv om min LEAF har 50kW DC lading, er 3.3kW AC _alt_ for lite. Jeg synes biler av typen LEAF, eGolf, etc, burde ha 10kW AC, i tillegg til 50kW DC. Jeg ville ikke funnet på å kjøpe en bil som hadde max 10kW lading, 22kW kunne til nød vært nok, men jeg setter pris på 50kW fra Chademo-laderene.

Jeg vil veldig gjerne ha 22kW AC mulighet på Leaf, men det må ikke gå på bekostning av 50kW DC-lading eller IT-nett sikker saktelading på AC. For meg er det viktigere at jeg kan lade hvorsomhelst på 10-16A 230V uten å måtte drasse med meg 27kg "bøtte" enn å kunne lade på 11-22kW AC.

emil

Sitat fra: Panduck på torsdag 08. januar 2015, klokken 13:09
Sitat fra: emil på torsdag 08. januar 2015, klokken 11:40
Da nytter ikke pusleladeren på kun 22kW i den nye kommende Zoe.

Dagens Zoe har jo 43kW AC lader, mener du at neste generasjon Zoe har max 22kW? Det vil i så fall være relativt merkelig...

Zoe var uansett ikke alternativ for meg når jeg kjøpte bil, kunne jo ikke ladet den fra vanlig stikkontakt flere steder på det tidspunktet jeg kjøpte den.

Bla litt på Zoe-forumet så finner du det. I en overgangsperiode kan du vistnok velge mellom dagens 43kW AC eller en bil med mer effektiv motor som gir opptil 30km lengre rekkevidde, men da med maks 22kW AC (muligens siden motoren er en del av ladesystemet). På sikt vil 43kW AC fases ut.

Hvis de derimot klarer å få til IT-nett kompatibel lader som også takler 400V TN 32A kan man begynne å snakke, men uten lademulighet på 50kW tror jeg den da kommer i samme bås som den nye B-klassen, bare enda litt mindre brukbar

kos

Hei - emil ditt fakkeltog mot Zoe forstår jeg når hele ladefilosofien bygges rundt gratis parkeringsplasser. For zoe er hele lade filosofien bygget rundt hurtig lading. Ikke bare hjemme, men alle andre steder også. Som tesla eier er jeg allerede der at saktelading er noe jeg driver mednår jeg har en bil jeg ikke ønsker / trenger å bruke på en 10 - 20 timer. Det er selvsakt ikke et behov å bruke bilen når den er tom for strøm. Ser også at man lager seg ordninger og ideer for å underbygge det behovet som er begrenset. Til daglig bruker jeg fra 11 kw til 22 kw. Da er begrensningen redusert til en time. Trenger ikke lage en masse unskyldninger som jeg ikke tror på engang selv.

Bilene i fremtiden kommer til å ha 11kw ladere som standard - av flere årsaker, den beste er at de er billige å lage. Men det som ditt argument mot zoe er at den ikke kan lade på 10 amper stolper, forsvinner som dug for solen da fra 11 kw er det nemlig 400 volt.

Hva da, den fremtiden kommmer NÅ?

kos


Hvis de derimot klarer å få til IT-nett kompatibel lader som også takler 400V TN 32A kan man begynne å snakke, men uten lademulighet på 50kW tror jeg den da kommer i samme bås som den nye B-klassen, bare enda litt mindre brukbar
[/quote]







Hei emil dette er jo bare tull- suppe av it nett og tn nett ?

emil

Sitat fra: kos på torsdag 08. januar 2015, klokken 13:20
Hei - emil ditt fakkeltog mot Zoe forstår jeg når hele ladefilosofien bygges rundt gratis parkeringsplasser.

Når skal du skjønne at jeg ikke har noe fakkeltog mot Zoe, jeg pøver bare å balansere ut det dere fanatikere som ikke klarer å se at bilen har noen utfordringer andre biler ikke har spyr ut. Hvem snakker ellers om gratis parkeringsplasser? De aller fleste Leaf-leiere lader nok bilen hjemme over natten og/eller på jobb mens de jobber og da fungerer saktelading utmerket for alle parter. Trenger da ikke oppgradere strømnettet til at mange biler skal kunne lade på 22kW samtidig for å så ikke ha noen ladende. Har man behov for 15-20mil eller mer i et strekk flere ganger i uka uansett vær og føfre er hverken Zoe eller Leaf bilen. Skal du da kjøre elektrisk er da Tesla eneste mulighet.

Sitat
For zoe er hele lade filosofien bygget rundt hurtig lading. Ikke bare hjemme, men alle andre steder også.

Jeg sier det igjen, og du har ennå ikke tatt det til deg: Det er bedre å lade når man uansett har stoppet enn å ta et stopp for å lade, uansett hvor hurtig det er. Leaf kan også hurtiglades selv om du nekter å innse det, og i områdene der jeg ferdes mest er det faktisk flere muligheter til å hurtiglade Leaf (50kW) enn å semihurtig (22kW) + hurtiglade (43kW) Zoe tilsammen. Det virker også som de bare er en liten andel Zoe-kjøpere som faktisk har gått til innkjøp av halvsemihurtig hjemmelading. De fleste har gått for 3.6kW alternativet.

Uansett, dette har veldig lite med den fine prispolitikken Grønn Kontakt går over til nå.

kos

hei Panduck
Du tar vesentlig feil - faktisk en som er kjempestor. AC nettet av strømutak kommer rett fra nettet. DC nettet er ekstremt kostbart i forhold. Tenk en gang til hva som er lett å bygge ut ?

PS laderen står i bilen på AC
PS DC laderen er en del av instalasjonen som du får strøm fra

Panduck

Sitat fra: kos på torsdag 08. januar 2015, klokken 13:20
Bilene i fremtiden kommer til å ha 11kw ladere som standard - av flere årsaker, den beste er at de er billige å lage. Men det som ditt argument mot zoe er at den ikke kan lade på 10 amper stolper, forsvinner som dug for solen da fra 11 kw er det nemlig 400 volt.

Om "fremtidens biler" har max 11kW tror jeg løpet er kjørt. Det må gå ann å kjøre elbilen over lengre rekkevidde enn batteriet har (selv om rekkevidden øker 400km!). Det hjelper ikke hvor mange parkeringsplasser man har med 11kW, om man skal ut på en 600km kjøretur. Da må det MINST 50kW til, og selv det er i minste laget. Det er vel kun Tesla som har biler og ladere som er nogenlunde egnet til langtur.

Jeg har ikke noe spes. mot Zoe, og ville vurdert den om jeg skulle kjøpt bil nå. Men de må beholde 43kW, om de ønsker å være med. Hvis ikke, blir bilen mer en "pendle til jobb" bil, og det holder ikke om man skal ta over for bensinbiler.

emil

#220
Sitat fra: kos på torsdag 08. januar 2015, klokken 13:28
Sitat
Hvis de derimot klarer å få til IT-nett kompatibel lader som også takler 400V TN 32A kan man begynne å snakke, men uten lademulighet på 50kW tror jeg den da kommer i samme bås som den nye B-klassen, bare enda litt mindre brukbar

Hei emil dette er jo bare tull- suppe av it nett og tn nett ?

Nope, les en gang til så skjønner du det kanskje. Men kan dumme det ned for deg litt:

Klarer de å komme opp med en lader som:

A: Lader fint på 6-16A enfase 230V uansett om det er IT eller TN-nett
B: Lader fint på trefase 400V TN opp til 32A.
C: Lader fint på 50kW (alternativt 43kW) uansett om det er 400V AC eller DC (CHAdeMO eller Combo).

kan kanskje Zoe bli en bukbar bil lademessig.

Hvis alternativet kun er TN-nett og maks 22kW AC lading blir den derimot langt mindre brukbar enn de fleste andre elbilene på markedet, og jeg setter en da delvis i samme ladebås som B-klasse som også mangler hurtiglading. Men setter den under B-klassen siden Mercedesen faktisk klarer å lade fra IT-nett uten 27kg bøtte.

kos

Hei Emil De begrensningene var i går - at du kan gårdsdagen elbilhold betyr ikke at det er morgendagens bilhold. Zoe har teknologi i bilen kalt Lader som gjør at det kan bygges ut mange ladeuttak med mange plasser for en billig penge.

AC teknologien er småpenger mot DC tekniologi.

Faktisk så billig at du kan ha en hjemme om du vil.

Om alle biler hadde 22 kw lader i bilene sine ville vi kunne ha et stort - vi får et stort nettverk av stasjoner. det er ikke 50 kw dc som blir bygget ut.

Tipper at det ikke kommer til å skje heller - tenker at kommende biler blir kompatibel med tesla og får valget med å henge på saktelading eller betale seg inn i tesla sitt system. Da kommer nok skulingen mot tesla eiere som får det i bilprisen.

emil

Sitat fra: kos på torsdag 08. januar 2015, klokken 13:41
mer bla bla bla.

Jeg har selv utallige ganger sagt at AC sansynligvis er veien å gå for (semi)hurtiglading, men det må ikke gå på bekostning av problemfri saktelading. Har også utallige ganger prøvd å få et svar fra deg på dette spørsmålet du glatt hopper over hver gang:

Det er bedre å lade når man uansett skal stoppe (som f.ekst jobb) enn å ta et ladestopp på veien uansettt hvor kraftig lader man har.


kos

Hei Emil ikke lat som du er uviten. Zoe kommer med to alternativ
1 43 kw med rekkevidde som i dag
2 22 kw med forlenget rekkevidde 3 mil

Dette av grunner som du kan.

Panduck

Sitat fra: kos på torsdag 08. januar 2015, klokken 13:35
hei Panduck
Du tar vesentlig feil - faktisk en som er kjempestor. AC nettet av strømutak kommer rett fra nettet. DC nettet er ekstremt kostbart i forhold. Tenk en gang til hva som er lett å bygge ut ?

PS laderen står i bilen på AC
PS DC laderen er en del av instalasjonen som du får strøm fra

Det er mye lettere å sette opp AC-ladepunkter, jeg er fullstendig klar over det. Men om alle skal vekk fra bensin og diesel, og over på strøm, vil det bli et så stort marked for lading, at selv med en større kostnad, vil DC ladere ha livets rett. Og batteriene MÅ bli kraftigere, og dermed vil det ta lengre tid å lade dem.

Alså, skal elbilen ta over, må vi nok få biler, som KIA eller Tesla, kan lade med 100kW eller mer, og få opp en rekke 100kW chademo / ccs punkter. Dersom det kun er et ønske om at elbilen skal være en "bil nummer to nisjebil" i all fremtid, så er Reneaut sin "ha laderen ombord" en god strategi.

Uansett, nå går vi langt utenfor topic, og det er ikke mitt ønske å rakke ned på Zoe, det går i mot min filosofi å rakke ned på NOEN elbiler, jeg setter pris på alt som er av elbiler! Jeg tror ikke det er noe godt valg, som Mercedes, å satse på 11kW som max. Rundt 50kW synes jeg er minimum, om det er AC eller DC, samtidig som bilene burde minst ha 11kW AC lader.

Igjen, det er mitt syn, men jeg tror det vil være viktig dersom vi ønsker at elbilen skal erstatte bensinbil. Det er iallefall mitt ønske...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA