Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fartsgrensa gjelder også i kollektivfeltet

Startet av leaf-newbe, onsdag 21. januar 2015, klokken 08:48

« forrige - neste »

kos

Hei Askøy  om du ikke har fått det med deg så har jeg flere elbiler. Om du ikke har tatt en titt på SC til tesla så anbefaler jeg deg at du gjør det. Som du sikker ser har jeg dette systemet og det er forhåndsbetalt bilens levetid. Jeg kjører ikke mellom Askøy og Bergen på leting etter et lampett uttak. jeg kjører stort sett som en vanlig bensinbil. Når man kan etablere SC ( som får det du kaller hurtiglader til å se ut som et lommelyktuttak) med prinsipper om gratis tilgjengelig bilens levetid. Systemet er etablert og jeg bruker det. Så jeg er dekket. Det er du som har problemer - og problemer vil du få.

Sirup

#196
Sitat fra: kos på onsdag 07. januar 2015, klokken 20:51
Hei Askøy  om du ikke har fått det med deg så har jeg flere elbiler. Om du ikke har tatt en titt på SC til tesla så anbefaler jeg deg at du gjør det. Som du sikker ser har jeg dette systemet og det er forhåndsbetalt bilens levetid. Jeg kjører ikke mellom Askøy og Bergen på leting etter et lampett uttak. jeg kjører stort sett som en vanlig bensinbil. Når man kan etablere SC ( som får det du kaller hurtiglader til å se ut som et lommelyktuttak) med prinsipper om gratis tilgjengelig bilens levetid. Systemet er etablert og jeg bruker det. Så jeg er dekket. Det er du som har problemer - og problemer vil du få.
Det angår i grunnen ikke meg hvor mange elbiler du har, og hvordan du får ladet disse. Jeg er på ingen måte interessert i å forhåndsbetale omkring 10000 kroner for å ha tilgang på hurtiglading i bilens levetid, disse ville jeg uansett brukt svært sjelden. Som jeg har skrevet flere ganger nå, til mitt bruk så er det ypperlig å lade bilen hjemme om natten.
Jeg kjører på ingen måte omkring og leter etter p-plass med strømtilgang "mellom Askøy og Bergen" som du skriver. Jeg bruker bilen akkurat som deg, som en vanlig bensinbil, men er det lademulighet når jeg parkerer så er det ett pluss.
Bilen fungerer ypperlig til vårt bruk, og vi har ingen problemer hverken angående få hurtigladere eller noe annet.
Hadde jeg jobbet som selger, og operert over ett stort område, da ville naturligvis situasjonen stilt seg anderledes. Men det gjør jeg altså ikke...
VW e-Golf
Tesla Model X75

K S

Sitat fra: kos på onsdag 07. januar 2015, klokken 20:44
Hei - KS itedenfor å diskutere problemstillingen med en fremtidsrettet elbilhold så spør du hva som feiler meg.

Det er ingenting som feiler meg - jeg har klart meg godt i livet og ser at noen utfordringer med å eie elbil i fremtiden.

Men som du sikkert har forstått, så har jeg sikret meg et system. Et system fulstendig fritt for rekkeviddeangst, avhengighet og ikke minst. Jeg har ingen av de problemene som er på denne siden. Men har heller ingen ønsker om å få de. Parker på gratisplassen din og kjør elbil så lenge du kan. Det er ingenting som heter et gratis måltid. Og i forhold til Grønn kontakt er du en kunde som antagelig han aldri vil tjene en krone på. Du skal jo bare bruke han av og til- konkurs heter det.

Jeg har til nå ikke fått noe gratis når det gjelder bil, men kan du tipse meg om en gratis strømleverandør, kom igjen! Jeg skriker jo etter lademulighet! Jeg vil kunne kjøre elektrisk når jeg skal på skitur! Får faktisk gjort det denne helgen, men da måtte jeg spør daglig leder på stedet vi skal overnatte, om det var mulig å få tilgang på en 10 A kurs. Jeg kommer selvsagt til å spør hvor mye han skal ha betalt!!! Jeg betaler gladelig 100 lappen for å kunne kjøre elektrisk.

Enn så lenge har jeg ikke benyttet meg av GK. Hvorfor ikke? Fordi det er 160 km til nærmeste ladestasjon!

Når GK åpner på Helleland, i tillegg til lademulighet på Ålgård osv osv, så kommer jeg til å benytte disse når jeg har behov. Jeg ser at rekkevidden for min, i dine øyne, ubrukelige bil kommer til å brukes mer og mer. Men jeg er avhengig av lademuligheter, det er det tynt av når en kommer litt utenfor Stavanger-Sandnes. Feks Stavanger-Moi-Stavanger er i dag vanskelig, det blir greit når GK Helleland åpner. Med en 20 minutts stopp på vei syd og en 20 minutts stopp på vei nordover, for å være på sikre siden.

Du får fyre opp fakkelen og samle et stort tog, jeg blir ikke med.

Hvis noen derimot tar initativ til å tog for flere lademuligheter, ja da stiller jeg opp! Helst hurtiglading, men samme pokker hvilken mulighet det er, bare det blir mulig å kjøre elektrisk. Men 32 A blir for tregt for regelmessig bruk, hjemme er det bra, men ikke langs veien for ladestopp.


sølv-pilen

Alt for mye "Jeg" argumentasjon her, som faktisk da ikke angår "deg" om prising av en kola automat du aldri bruker.
Jeg er veldig glad for at Askøy ikke lader andre steder for da gir han oss andre som ikke har lyst å bruke hele dager for å reise inn til byn en sjanse til å få ladet fra den brusautomaten uten å måtte vente på han. Desverre så ønsker han alikevell å straffe oss andre økonomisk for at vi må ha den siste skvetten for å komme hjem fordi han selv ikke har det samme suget for kola som oss.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

kos

Hei KS - men det er jo en forskjell hva det koster å lade opp bilen. Du er med andre ord for lade muligheter når du passerer den vanlige kjøringen mellom to punkt. Så hvordan skal man få bygget ut disse stasjonene. Å vente på at noen tjener penger på noe som ingen klarer å tjene penger på. Tenker at vi er ikke så ulike. Vil det samme, men er uenig i hvordan man får det til.

Hvordan får vi et nettverk av ladestasjoner i dette store landet, Uten at noe spesielt skjer.
Tror du at det kommer ladestasjoner slik at elbilen kan erstatte bensinbiler

Begge de punktene er jeg med på, og jeg er gjerne med på grunnkostnader.Men å lage butikk for noen som i ettertid skal bli "rike" på ordningene er jeg ikke med på.

Når vi står der med bilen og trenger hjelp hjem så betaler vi det vi må. Slik er det og når vi erfarer at dette ikke virker gjør man som du sier - bruker bensinbilen.


Er i dag 100% elbilist - så min erfaring er enkel. Bil til langkjøring - Rekkevidde over 35 mil.
nettverk av SC gir meg frihet - Gode lademuligheter hjemme.

Elbil nr 2 For daglige turer og vikendturer - lader ekstremt fort opp og gjør at til det daglige lader jeg hjemme - når jeg skal på litt lengre turer er avhengig som deg av hurtiglade stasjoner.

Slipper å stresse med å finne ladeplass som også er parkeringsplass. slipper å lete etter lademuligheter som medvirker kø.

Med andre ord dette virker som bensinbil og har en fantastisk frihet og økonomi.
 
Ser at dette er mulig å få til for alle andre elbiler, men da må vi ønske oss to ting. Et nettverk av ladestasjoner som faktisk ikke er bygget opp der folk er, men der biler skal kjøre. Etter samme model som SC til tesla. Et system som har som intensjon å gjøre det mulig å kjøre der du vil

En pris for tjenesten som gjør at folk bruker den. Du bruker ikke tjenesten om den blir for dyr.
da tørker den også vekk

Da nytter det ikke med firmaer som skal tjene penger. Fordi det ikke er mulig om det som står ovenfor er målet.

Da må vi ha en finansiering av hurtigladere som er solidarisk og som river oss ut av firmaenes styring - derfor er løsningen med at netteiere som står for utbyggingen. De sender bare rekningen til alle slik de gjør i dag. Det blir alltid vi som må betale. Prøver bare å ikke betale to ganger.

Eller som jeg svarte GK - la oss få en mulighet å kjøpe oss inn i et system som ala tesla, og så kan dere selge oss det som er konkuranseutsatt - STRØMMEN  / KW




kos

Hei Askøy
dette ble rett og slett for mye. hvorfor er du med i denne tråden. Du skal ikke bruke tjenestene, Ja så er du faktisk helt uten interesse av utfallet av denne tråden. Om GK får et system som virker med innbetaling for å være med i et stort nett, for så å få goder av pengene får jeg kjøpe strøm til markedspris. Da skal du bare stille deg bakerst i den køen, slik du har gjort til nå.
Så kan vi andre lade på hurtiglade stasjonene, og så blir du pent anvist til nærmeste gatekjøkken for hjelp på en 10 amper når du trenger det.

Hvorfor er du med i denne tråden, du har jo ingen interesser av den.

erikf

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 07. januar 2015, klokken 12:13[...]I diskusjoner er det greit å være enige om premisset er at den som selger en vare skal kunne tjene penger på å selge varen. Jeg synes det er et fornuftig utgangspunkt, siden alternativet er kryssubsidiering eller andre kreative metoder som hindrer fri konkuranse og lave priser til forbruker.[...]
Det blir nevnt en gang i blant her på forumet: Detå prøve å tjene penger på å selge varen direkte til forbrukeren tror jeg er en snever måte å gjøre dette på. Som bensinstasjonene har skjønt er det andre ting som gir inntektene enn å selge hovedproduktet. Det er klart at når hurtigladetilbyderne ikke har kommet frem til dette enda blir den høye prisen kunden må betale synlig og vi begynner å klage. Overpriset pølse er helt greit. Det må lønne seg å kjøre elbil, i mange år fremover, med mindre staten skal forby fossilbil. (Noe de burde gjøre ganske snart) Med tydeliggjorte høye priser (minuttprising kamuflerer dette ikke godt nok) blir det for tydelig at det ikke er fullt så økonomisk gunstig med elbil likevel.
</Småironisk men egentlig oppriktig.>
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

hgs

Synes du går ganske hardt ut her Kos, og har litt problemer med å henge med på argumentasjonsrekka di. Jeg synes også Grønn Kontakt gjør mye riktig med den prismodellen de skisserer nå. Begynner
noen å ta fantasipriser kommer det raskt andre aktører inn og sørger for konkurranse. Det er helt greit og helt nødvendig at aktørene på sikt tjener penger på dette. 

Derimot er jeg helt enig i at det beste hadde vært om flere fulgte Teslas modell. Av alle egenskapene ved Tesla er SC-nettverket i mine øyne det desidert beste ved bilen. Så lenge marginene
for operatørene i hurtiglademarkedet er så lave som de er og utbyggingen såpass kostbar at det bare lønner seg å sette opp 1-2 uttak på hver lokasjon føler jeg at dette er altfor sårbart å basere
seg på på langtur.

Om produsentene av elbiler med kortere rekkevidde hadde sørget for sitt eget ladenettverk som et salgsargument for bilen ville jeg aldri valgt en bil som ikke kunne tilby et slikt nettverk.
Så får heller de som ikke ville betale for dette kjøre noe annet. Jeg tipper at de aller fleste gladelig hadde betalt et par tusen i året for gratis drivstoff i hele bilens levetid
selv om dette ikke nødvendigvis lønner seg i kr for alle. Bilen ville gitt en helt annen frihet og bruksområde for mange om man kunne være trygg på at laderen man kom til faktisk var operativ og
man slapp å stå i kø. Kunne godt klart meg selv med en elbil med kortere rekkevidde en Tesla om man bare hadde hatt et ladenettverk som var til å stole på. Særlig om bilen kostet halvparten.... 

Så ville nok de ulike produsentene etterhvert begynt å samarbeide om ladestasjoner og standarder slik Tesla inviterer til med å frigi patentene. 

Jeg gjorde en veldig enkel kartanalyse av hva det omtrentlig ville koste å sette opp et ChaDeMo - nettverk etter Tesla's modell i en annen tråd. Husker ikke tråden,
men konklusjonen var vel at det ville koste ca 20000 kr pr ChaDeMo - kompatible bil solgt i Norge så langt å etablere et hurtigladenettverk med 7,5 mil mellom hver lader på alle europa, riks og fylkesveier
med 4 uttak på hver stasjon. Ikke helt korrekt selvsagt, men tror ikke det er så hakkende galt heller.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

kos

Hei hgs nå er det du bidrar med svært bra. Jeg er ikke ute etter en debatt som handler om å ha rett, men at man får en debatt om hvordan ønsker vi at et nettverk av hurtigladere skal se ut.

Om jeg ikke er helt klar i mine påstander eller kan virke forvirrende kan hende. Men når du kommer med dine synspunkt så tror jeg at vi er nærmere noe som GK ønsker seg. Hvordan kanvi få et system av hurtigladere i norge og samtidig sikre at dette ikke blir et konkursforetak for de som er i dette markedet. Tror at vi må ha et spleiselag. Et spleiselag mellom forbrukere - staten og utbyggere / strømleverandører. tror aldri at om vi får et nettverk som sikre oss at elbiler kan kjøre der det er veier, så får ingen den økonomien til å gå opp. men et spleiselag for at stasjonene blir satt opp og at vi får en pris på KW som er underlagt konkuranse. Så er det mulig at vi får kjøre bil og at ansatte i GK får lønning.

Så er det flere måter å gjøre dette på. Men tror ikke at dette blir bygget ut av firmer alene. Den prisen for strøm de må ha for å lage butikk er ingen villig til å betale. Derfor er denne tråden viktig. Og så håper jeg at de som ikke har interesser av elbil som kan kjøre der veier er, holder seg unna.
For øvrig har du et godt innlegg. :)

OddB

Nå begynner  det å ligne noe....
Det Hannisdal og konkurrentene  har gjort  feil så langt er å tenke  for smått og for tradisjonelt.
Også hos meg var  SC den avgjørende faktoren  for å kjøpe  Tesla.
Hvordan er det mulig  for Tesla  å bygge ut så raskt som de gjør? Det kommer  delvis  av at et godt utbygd nettverk utgjør  deres  sterkeste konkurransefortrinn, delvis  fordi gjør det smart  teknisk.
GK og  de andre feiler når de vegrer seg mot sette opp mer enn en lader pr sted. Redundans  er viktig !
Tesla deler effekten  fra en likeretter intelligent  på  to ladepunkter.  En slik lader med 135 kW effekt ville kunne lade opptil 6 vanlige  elbiler samtidig !
Med en slik teknologi faller  argumentet for minuttbetaling bort.
Det er ikke en opplest naturlov at noen nødvendigvis  må tjene penger direkte  på å selge lading,  Tesla  ser ut til å klare  seg utmerket  uten.
Tenk nytt, tenk stort  ! Det haster  !
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Panduck

Sitat fra: nime01 på torsdag 08. januar 2015, klokken 08:17
[Jeg skal være forsiktig med å trekke frem Zoe

Mitt syn på dette er at om alle skal kjøre elbil, vil det være uproblematisk å ha DC ladere rundomkring, Zoe sin løsning ville være best dersom elbilen fortsatt skulle ha en liten del av markedet, men håper man på 50% elbiler innen kort tid, vil det nok være DC-ladere overalt.

MEN, når det er sagt, synes jeg det grenser mot kriminelt å selge biler med max AC 3.3kW lading. 10kW burde være minimum.

emil

Sitat fra: Panduck på torsdag 08. januar 2015, klokken 09:57
MEN, når det er sagt, synes jeg det grenser mot kriminelt å selge biler med max AC 3.3kW lading. 10kW burde være minimum.


11-22kW er greit når man skal på handletur eller ha en spisepause på en time eller to. Skal man ha en lengre reise fra A til B må man opp på minimum 40-50kW for nyere biler. Særlig hvis man også kommer opp på 30-40kWh batteripakker. Da nytter ikke pusleladeren på kun 22kW i den nye kommende Zoe. Å kalle Zoe for baby-tesla er noe av det dummeste jeg har hørt og det er kun Zoe-fanatikere som kan påstå det.

sølv-pilen

Er jammen glad jeg ikke sitter i Grønn Kontakts sine lokaler og skal lage forretningstrategi i disse dager.
Tilsynelatende har de gått inn for en minutt prising som bare de som ikke bruker tjenesten de tilbyr liker, samtidig så popper det opp med stort antall Tesla stasjoner rundt hver eneste Hurtigladestasjon de drifter, Tesla stasjoner som kommer til å bli tilbudt alle andre bilprodusenter gratis så lenge som de er i stand til å ta i mot den store strømmen som blir levert.. Noe bilprodusentene tydligvis tar høyde for på nye fremtidige biler. Hva sitter Grønn kontakt igjen med da? ingen fornøyde kunder annet en de som ikke bruker de, og en håndfull ladere som kanskje bare sporadisk vil bli brukt mens man venter på at en Tesla lader skal bli ledig (trenger ikke ta så lang tid. er mange ladere)
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Sitat fra: sølv-pilen på torsdag 08. januar 2015, klokken 11:56
Tilsynelatende har de gått inn for en minutt prising som bare de som ikke bruker tjenesten de tilbyr liker

Skal vi se: Har brukt GK-hurtiglading sikkert 40-50 ganger og ønsker minuttsprisingen veldig velkommen.

Sitat
samtidig så popper det opp med stort antall Tesla stasjoner rundt hver eneste Hurtigladestasjon de drifter, Tesla stasjoner som kommer til å bli tilbudt alle andre bilprodusenter gratis så lenge som de er i stand til å ta i mot den store strømmen som blir levert.

Tesla kommer aldri til å tillate at andre biler lader på Teslas egne Superchargere. De har vel derimot tilbud andre hurtigladeoperatører tilgang på trafoen der det er overskuddskapasitet.

Skjønner fortsatt ikke hvorfor de som kritiserer prispolitikken tar utgangspunkt i at man hurtiglader fra tom til full daglig med minusgrader på batteriet.

emil

Sitat fra: nime01 på torsdag 08. januar 2015, klokken 12:20
Sitat fra: emil på torsdag 08. januar 2015, klokken 11:40
11-22kW er greit når man skal på handletur eller ha en spisepause på en time eller to. Skal man ha en lengre reise fra A til B må man opp på minimum 40-50kW for nyere biler. Særlig hvis man også kommer opp på 30-40kWh batteripakker. Da nytter ikke pusleladeren på kun 22kW i den nye kommende Zoe. Å kalle Zoe for baby-tesla er noe av det dummeste jeg har hørt og det er kun Zoe-fanatikere som kan påstå det.
Kjære emil,
Blir du ikke litt lei selv? "Fanatikere", "dummeste jeg har hørt", "puslelader".. hva er egentlig agendaen din?
Jeg tror ikke jeg er den eneste som lurer. (og jeg hadde lurt selv om jeg ikke eide en Zoe)

Så du mener at fremtiden for elbillading ikke er å kunne lade alle steder det er 230V kontakt, men heller ta ladestopp der du lader ditt (kommende) 30-40kW batteri på en 22kW ladestolpe mens den nye Soul'en lader på 100kW DC på laderen ved sidenav?

Igjen, Zoe-folket må være veldig glad i å stoppe for å lade.

Annet enn støtte for trefaselading ser jeg ingenting som skal sammeligne Zoe og Tesla på den måten at man skal kunne kalle det "baby-tesla". Da vill jeg heller kallt RAV-4 EV og nye elektriske B-klassen for det siedn disse inneholder teknologi fra Tesla. B-klassen kan jo også lade på 3-fase.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA