Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fartsgrensa gjelder også i kollektivfeltet

Startet av leaf-newbe, onsdag 21. januar 2015, klokken 08:48

« forrige - neste »

Daeedor

Grønn kontakt har  nå fastpristilbud også på kr 499,- pr. måned , og da lader man så mye man vil !
Det vil da bli relativt rimelig for de som lader ofte.... ?

kos

Hei - Daeedor i underkant av 6000 kr. med min garantikraft utgjør det fra min lade stasjon med garantikraft = høyeste betalte pris. m alt N+A+S 1 kr i underkant av 6000 KW Gjennomsnitt forbruk 0.208 på teslaen = underkant 29000 km. Så mye må jeg kjøre før jeg får en pris som er lavere enn det jeg har som max pris hjemme.

En helt OK pris ?

sølv-pilen

Blir feil å sammenligne med pris hjemme. Det er pris på lader som ligger mer en halvparten av batterikapasiteten i fra min hjemmelader som er interresang. Og det er der vi finner Grønn kontakt - som kan ta hva de vil for at jeg skal kunne komme meg hjem ved egen hjelp. Faktisk enklere å vite hva en tur/retur til månen koster en hva det koster å komme seg hjem med dagens prising fra Grønn Kontakt.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

kos

Hei sølv-pilen . Er ikke så mange her inne på denne tråden som har forstått hva et monopol betyr. De har samme forståelse som de som tror at om man har en butikk som selger matvarer, så betyr ikke det noe for prisen, da vi har flere tusen private bønder.

Samtidig forstår de ikke at det ikke er plass eller nødvendig med to konkurrerende firma ved siden av værandre. Og at det de konkurrerer om ikke er hva de leverer til deg, men hvordan de får deg til å legge fra seg mest mulig penger med minimum av utgifter.

Da er minutt for minutt ideelt, for da senker vi bare amperen og vips så står du der lenger. Og tenk om man kunne gjøre det samme i en butikk. Det var ikke varen du betalte for, men tiden i butikken. Og så fikk de anledning til å stenge dørene. Men som selger for grønn kontakt ville da KØ være noe å trakte etter. Da var stasjonen opptatt hele tiden - og med senket hastighet til enda færre utgifter. Og dette vil de ha. I bytte  for en stasjon som leverte KW hurtigst mulig - til rett pris.  Og for å virkelig underskrive kontrakten med blanko - INGEN KONTROLL MED MONOPOLET



kos

Hei Kom til å tenke på henne som mente at bensinprisene ikke betydde noe som helst. Hun fylte for 200 kroner hver gang. Så hun merket ingen ting.

Electrix

Hei kos,

Det jeg ikke skjønner i denne tråden er at det virker som du forsøker å argumentere mot monopol, men samtidig vil du inføre monopol i et marked som nå endelig begynner å fungere? Hvorfor skal det være netteier og eventuelle politikere som kanskje ikke engang liker elbiler som skal bestemme hvor det skal være hurtigladere? Hvorfor skla ikke Kiwi eller Statoil få lov til å sette opp hurtigladere der de mener det er økonomisk grunnlag for det?

Antall elbiler begynner nå å bli så stort at markedet kan fungere uten statlig støtte, spesielt for de som tenker langsiktig siden salgsvolumene viser seg å ikke være en boom men en stabil og kontinuerlig %-vis økning. Nettopp det at det flere steder settes opp hurtigladere uten støtte gjør at jeg ser lyst på fremtiden.

Når det gjelder lading må man skille mellom kun kjøp av strøm (AC-lading) og leie av DC-hurtigladere. for DC lading er det jo selve leien av laderen som er hovedkosten, og da er det like greit med minuttprising siden en eventuell kombinasjon av leiepris og strømpris blir kompliserende og også antakeligvis fordyrende.

Hvis jeg går til Avis eller Sixt og krever å få leie en bil en uke og kun betale for drivstoff + et lite påslag så tror jeg nok at jeg må gå hjem igjen uten bil.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Ole Henrik Hannisdahl

#186
Sitat fra: kos på tirsdag 06. januar 2015, klokken 20:34
Grønn kontakt er eid av nettselskapene og de har mål å tjene penger på Grønn kontakt. Dette er enkelt da de ønsker å gjøre butikk på deres monopol. da kan de ta hva de vil for strømmen og nettet. Og vi vil ikke ha noe vi skulle ha sakt på prisen. det blir ingen konkurranse på dette som er bærekraftig - da må strømmen bli dyrere enn bensin.

Hei Kos,

Dette blir helt feil.

Nettselskaper er, som tidligere forklart, monopoler. Det er strengt regulert hva slags virksomhet de kan drive med. De kan ikke "ta hva de vil for strømmen og nettet", da dette er regulert av NVE.

Grønn Kontakt har de samme vilkårerene hos nettselskaper som alle andre. Hovedvekten av eierne våre er ikke nettselskaper, men andre typer selskaper i kraftbransjen.

Dersom man hadde pålagt nettselskaper og bygge ut hurtigladere, og fordelt kostnadene over nettleien, betyr det at samtlige el-abonnenter i Norge måtte vært med og dele regningen for laderne uavhengig av om de har elbil eller ikke. En slik modell virker for meg svært lite hensiktsmessig, både i økonomisk perspektiv og rettferdighetsperspektiv.

Dersom du mener vi tar overpris for tjenestene våre, og du har en modell som gjør det mulig å levere hurtiglading billigere og bedre enn det vi gjør, vil det i et konkurranseutsatt marked som det vi opererer i normalt sett dukke opp noen som utkonkurrerer oss dersom teorien din stemmer. Alle våre konkurrenter vil få nøyaktig de samme vilkårene som oss hos både strømselskaper og nettselskaper. I vår modell er som tidligere nevnt ikke kostnadene for strøm det store poenget. Det er investering i og drift av ladere som koster.

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

Thomas Parsli

Jeg synes flere bør
* lese denne siden: http://www.nve.no/no/Kraftmarked/Regulering-av-nettselskapene/
* tenke over at det er 148 nettselskap i Norge
* tenke over at det er 6 "store" hurtigladeroperatører i Norge (Statoil, Fortum, Ishavsveien, Grønn kontakt, EV Power, Lyse) i tillegg til forhandlere (Nissan og Møller som jeg vet om)

-og slutte å snakke om monopoler i denne tråden!

Takk til Ole Henrik Hannisdahl som orker å delta i diskusjonen!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

K S

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på onsdag 07. januar 2015, klokken 14:43
Sitat fra: kos på tirsdag 06. januar 2015, klokken 20:34
Grønn kontakt er eid av nettselskapene og de har mål å tjene penger på Grønn kontakt. Dette er enkelt da de ønsker å gjøre butikk på deres monopol. da kan de ta hva de vil for strømmen og nettet. Og vi vil ikke ha noe vi skulle ha sakt på prisen. det blir ingen konkurranse på dette som er bærekraftig - da må strømmen bli dyrere enn bensin.

Hei Kos,

Dette blir helt feil.

Nettselskaper er, som tidligere forklart, monopoler. Det er strengt regulert hva slags virksomhet de kan drive med. De kan ikke "ta hva de vil for strømmen og nettet", da dette er regulert av NVE.

Grønn Kontakt har de samme vilkårerene hos nettselskaper som alle andre. Hovedvekten av eierne våre er ikke nettselskaper, men andre typer selskaper i kraftbransjen.

Dersom man hadde pålagt nettselskaper og bygge ut hurtigladere, og fordelt kostnadene over nettleien, betyr det at samtlige el-abonnenter i Norge måtte vært med og dele regningen for laderne uavhengig av om de har elbil eller ikke. En slik modell virker for meg svært lite hensiktsmessig, både i økonomisk perspektiv og rettferdighetsperspektiv.

Dersom du mener vi tar overpris for tjenestene våre, og du har en modell som gjør det mulig å levere hurtiglading billigere og bedre enn det vi gjør, vil det i et konkurranseutsatt marked som det vi opererer i normalt sett dukke opp noen som utkonkurrerer oss dersom teorien din stemmer. Alle våre konkurrenter vil få nøyaktig de samme vilkårene som oss hos både strømselskaper og nettselskaper. I vår modell er som tidligere nevnt ikke kostnadene for strøm det store poenget. Det er investering i og drift av ladere som koster.

Mvh Ole Henrik

Stå på!

Men dere må ikke forvente å "omvende" alle forumdeltakerne, det går nok ikke....

Håper bare dere kan komme på banen i Stavanger, Ryfylke og Rogaland som helhet.

Ønsker sterkt lademulighet på Hjelmeland (hadde vært mer enn fornøyd med 32 A, bare det er mulighet for å lade, men helst hurtiglader) , dere er jo allerede i Røldal, Helleland kommer.

Vi trenger konkurrenter til Lyse, for deres prispolitikk med 100 kroner per lading er ikke interessant!

Jeg støtter i hvert fall minuttprising fremfor stykkpris. Både økonomisk totalt sett, og køproblematikk.

Lykke til videre.

kos

Hei Ole Henrik Hannisdahl.

Det er helt riktig at jeg ønsker meg en annen modell for utbygging av elbil lading i Norge.

1. Vi har et monopol på levering av strøm i Norge.
2. Staten støtter med store summer bygging av lade nettverket. Her er det kun tesla som ikke får støtte.
3. I Norge har vi et lavt og svært konkurransedyktig system på å kjøpe strøm.
4. I fremtiden ønsker jeg ikke at noen skal ha en monopol situasjon for levering av strøm til elbiler, fordi dette vil bety slutten på elbilen.
5. Det er bekymrende  at allerede de som er i markedet sliter med utbygging av stasjoner samtidig som de ikke ser at det er økonomi i disse, selv om staten, kommunen og private støtter de med store summer. Samtidig så er det slik at varen vi snakker om er KW. Og tilgang til nettet.

I Norge har vi et system for levering av strøm - netteiere. dette er regulert. Vi står ovenfor store fornyelser i dette nettet og mange av selskapene har dårlig beredskap, har forsømt nettet i årevis og har prøvd å lage minst mulig utgifter, samtidig som de har ønsket størst mulig uttak. Dette etter at kraft i Norge ble storstilt privatisert. Flere selskaper som var offentlige ble A/S og flere ble solgt.

Når vi vet at nettselskapene står med store utgifter som kommer til å bli overført til forbrukerne er det oss. Alle som kjøper strøm, de fleste har allerede Nettleie og fastleie. Hvorfor Ole Henrik Hannisdahl skal vi ikke bruke dette systemet og innlemme levering av strøm til bilene våre. La nettet defineres også til bil.

Så kan eiere av Grønn kontakt på lik linje med alle som selger  kraft selge det til bilene også.

Så er det slik at det er ingen stor jobb å lage en plan for utbygging av hurtiglader om de er en del av nettet. Konsesjonslovene er klare her på vilkårene for å levere strøm.

Har forstått at levering av strøm til meg som forbruker blir fokusert på transformatoren som står ved hurtigladerne. Men disse er svært små og i forhold til de kostnadene som er på nettet, da blir dette smuler.

Samtidig så har jeg ikke tro på strøm til elbiler som er like store som bensinpriser, Dette blir svært dyrt for energien og vil i sammenligning med bensin se ut som om vi kjøper gullet for dyrt.

I Norge har vi overproduksjon av strøm. Noe som tilsier at nye strømkunder befinner seg utenfor landet. Dine eiere er opptatt av dette markedet og vil bygge kabler og linjer ut av Norge. Hvem er med på disse kostnadene av nettet ?

Det er store planer for utbygging av ny produksjon av strøm i Norge og bare planene til en av eierene dine BKK er i milliard klassen, men står etter sigene på vent, da prisene må opp i Norge, da prisene er for lave.

Så her har flere parter interesser i større produksjon og høyere priser. For øvrig har jeg aldri hørt om en stor elprodusent som har gått konkurs. Men heller at eierne tar ut store summer av selskapene.


Av overnevnte så ser jeg at for elbilene så er det svært viktig at disse definisjonene for netteiere og de som leverer kraft til bilene blir avklart. Ikke minst da dette kommer til å bli det som er kriteriet for en elbil utvikling eller ikke.


kos

Hei Thomas Parsli

Jeg antar at du er elbileier og at du er kjøper av strøm. Hvorfor da dit store hjerte for "kjøpmannen " som ønsker høyere pris for varen. Har du samme holdning til alt du kjøper?

kos

Hei Ole Henrik Hannisdahl. Som tesla eier med lade stasjon i garasjen lurer jeg på noe som du om du tør å svare på. Som eier av en tesla så har jeg fri bruk av SC over hele landet, ja over hele Europa. Nettet utvider med en hastighet som er imponerende og som også sikrer meg elektrisk kraft i bilens levetid. Tesla har verdens største nett for elbiler. samtidig er bilen laget slik at den spiser alt av strøm den kommer over.

Hvorfor klarer ikke hele Norges elbilpark den samme modellen. Her sikrer alle at man får et nett, og samtidig får man en vare som gjør at vi får et godt bilhold. Jeg tror at om dere i Grønn Kontakt ikke ser at det er andre modeller som har større overlevelsesevne enn et kostbart system. Ta noen runder med styret deres se om det er mulig å starte et nett av forbrukere som kan sprøyte kapital inn i Grønn kontakt etter tesla modelen og la Carter medlemmer få de beste godene og så la billetten inn i systemet gradvis bli dyrere. Systemet vil fungere som tesla sitt og sikre forbrukerne rikelig med hurtigladere og sikre lave strømpriser. samtidig tror jeg faktisk at dere vil tjene penger.

Gi meg et tilbud på å betale 10 - 20 tusen i inngangsbillett - som sikrer meg kraft til markedspris.
Selg tilbudet gjennom forhandlere når de kjøper biler. Tilbudet bør være eksklusivt og med livslangt medlemskap for de som tegner det i starten. La det skinne igjennom at senere blir det tidsbegrenset på år eller bil og at prisene vil gå opp.

Du vil finne få her som vil kjøpe dette produktet. De har helt andre behov - men er av den oppfatningen at prisen på en hurtiglader er ubetydelig, da de aldri vil bruke en slik. Det er din kundemasse nå.

Framtidens kundemasse vil ha fleksibilitet og tilgjengelighet. Men når du står med ladekontakten i nevene og ser at du betaler større pris for å komme hjem til heimen enn hva en fly billett koster tvers over landet, er dette på ville veier.

Om Grønn kontakt hadde en slik filosofi ville jeg antagelig blitt en lojal kunde, og selv om dette ville bli et kjempe monopol ville det faktisk være regulert i inngangsbilletten.


Sirup

Sitat fra: pwb på onsdag 07. januar 2015, klokken 07:02
Sitat fra: Askøy på tirsdag 06. januar 2015, klokken 21:43
For meg ville det ikke vært aktuelt å kjøre til hurtiglader, for så å stå der i 20-30 minutter mens bilen lader.
Hurtiglader vil for min del bare bli brukt unntaksvis.

Så hvis du kunne kjørt til kjøpesenteret hvor du saktelader i dag og kunne levert bilen og fått den ladet opp på hurtiglader gratis når du var inne å handlet for helgen hadde ikke vært aktuelt?

Hvis f.eks handzon (bilvask på Vinterbro) hadde tilbudt gratis hurtiglading hvis jeg vasket bilen når jeg var inne å handlet så hadde jeg faktisk vurdert det.

Hurtigladere er kolosalt mye dyrere å etablere enn "sakteladingspunkt". Hurtiglader vil derfor alltid vare et større knapphetsgode enn et "sakteladingspunkt". Dette ville ført til at man alltid ville måtte være påpasselig å få fjernet bilen bilen fra hurtigladeren. Man må med andre ord stå der eller løpe tilbake til bilen for å flytte den, og håpe at man vil finne en ny p-plass.

Dette er ikke ett opplegg som passer meg, snarere tvert imot. Jeg vil ikke ha det slik, jeg vil ha mulighet til å parkere bilen på en p-plass med strømtilkobling, og få supplert litt på batteriet.

Jeg lader bilen min hjemme om natten, men på dager med mye kjøring er det greit å få "fyllt på" litt ekstra.
VW e-Golf
Tesla Model X75

K S

kos:

Hva er problemet? Du er villig å betale titusener for å få rimeligere lading, som kanskje ikke blir rimeligere.....

Dette er en diskusjon du alene kan holde gående til evig tid, er jeg redd......

Ja til utbyggere, om det er Statoil, GK, Ishavskraft eller hva de nå her, kom igjen! Har de ikke livets rett, forsvinner de! Markedskreftene er der. Du som har tilgang til SC over hele Europa er jo berget. Hmmmm, slik går no dagan....

kos

Hei - KS itedenfor å diskutere problemstillingen med en fremtidsrettet elbilhold så spør du hva som feiler meg.

Det er ingenting som feiler meg - jeg har klart meg godt i livet og ser at noen utfordringer med å eie elbil i fremtiden.

Men som du sikkert har forstått, så har jeg sikret meg et system. Et system fulstendig fritt for rekkeviddeangst, avhengighet og ikke minst. Jeg har ingen av de problemene som er på denne siden. Men har heller ingen ønsker om å få de. Parker på gratisplassen din og kjør elbil så lenge du kan. Det er ingenting som heter et gratis måltid. Og i forhold til Grønn kontakt er du en kunde som antagelig han aldri vil tjene en krone på. Du skal jo bare bruke han av og til- konkurs heter det.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA