Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fartsgrensa gjelder også i kollektivfeltet

Startet av leaf-newbe, onsdag 21. januar 2015, klokken 08:48

« forrige - neste »

edyrli

Grunnen til at folk aksepterer en litt høyere km pris på hurtiglading enn på Diesel er:
1. Ønsket som bedre utbygging av ladenettverk
2. 95% av ladingen foregår hjemme eller på 10/16A ladepunkt og selv med en høy hurtigladepris blir elbilen alikevel lagt billigere i bruk over tid.

Dersom man er i den situasjonen at man er avhengig at hurtiglading hver dag så skaffer man seg et storbuker abonnement eller en dieselbil..
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

emil

#166
Hvor får du 300kr fra?

Edit:
Sitat fra: nime01 på onsdag 07. januar 2015, klokken 10:06
300kr i lading for å kjøre elbil fra Oslo til Kristiansand, en strekning på drøye 30 mil som man bruker 200kr i diesel på, er langt over det jeg synes er akseptabel pris når jeg i tillegg må stå og vente under lading..

Så nå at det ikke var du som kom med prisen 300kr, men siden jeg har kjørt mye Arendal-Oslo og Arendal - Kristiansand kan jeg jo sette opp følgende kjøre/lade sak med en 2013-2014 Leaf som eksempel:

Oslo - Holmestrand, lade 30 minutter = 75kr
Nå holder batteriet ca sommertemperatur og videre ladinger vil ta kortere tid

Holmestrand - Rugtvedt, lade 20minutter = 50kr

Rugtvedt - Arendal, lade 20minutter = 50kr

Arendal - Kristiansand, saktelade = gratis

Totalt 175kr.


Dieselbil med 0.5L/mil:

32 mil * 0.5 * 12kr/L = 192kr
Så må man legge på en drøy 100-lapp i bompenger

Totalt ca 300kr.

Ferry

Sitat fra: nime01 på onsdag 07. januar 2015, klokken 10:26
Det er mitt primære ankepunkt mot minuttprising, nemlig at timesprisen kan bli særdeles høy.

Jeg tror du trygt kan regne med at timeprisen vil være 60x minuttprisen ;)

edyrli

nime01
Du med KIA Soul burde jo jobbe hardt FOR minuttprising! Etterhver som Chademo laderene blir oppgradert til 100kW får du jo ekstremt mye for pengene med minutt lading. I tillegg har KIA Soul bra batterivarmer som gir deg høy ladefart selv i kaldt klima. Jeg har inntrykk at lav ladefart i kaldt vært først og fremst er et Leaf problem. Selv trillingene lader vesentlig raskere enn Leaf i kaldt vær.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Panduck

Sitat fra: nime01 på onsdag 07. januar 2015, klokken 10:26
Clever i Danmark tar 5,50kr for hver kW som leveres fra laderen, men likevel oppfattes dette som dyrt? Det er jo grisebillig i forhold til de prisene som kommer her i Norge etterhvert, og som applauderes frem.

Det er litt mer interesant å se hvordan det er i Danmark når de har det antallet elbiler vi har i Norge.

Jeg synes minuttprising er bra. Det betyr selvfølgelig ikke at jeg vil mene at en hvilken som helst pris pr minutt er ok

kos

Hei jkirkebo - om du fikk gratis vask og gratis strøm så vil du takke nei. ja ingen trenger å ta imot verken strøm eller vask. En annen ting er om du får tilbudet. Du balanserer mot trolling nå.

kos

Hei til dere som diskuterer minutt pris eller per lading. det er bare en pris som er riktig og det er nettleie + kw. Alt annet er å lage kunstige ikke reelle priser. Hvorfor skal vi betale for tid koblet til. Vi dere ha den samme prinsippet for sakteladere også, det er nemlig det dere vil få. Og da står dere med en bil som blir så dyr at ingen av dere er for miljø lenger - da er det bensin som teller. Kom dere ut av skoddeheimen. Har dere hatt elbilgoder så lenge at dere ikke ser at det vil ta slutt. Går fra gratis til trippel pris - tenker at dere kommer til å sutre da. Det første som forsvinner er kollektivfeltet, parkering på saktelader osv
Så når prisene på elbiler er i harmoni med bensin  så kommer moms, veiavgift, bompenger, ferger osv.

Og så har dere ødelagt den eneste goden som i dag ikke er en del av insentivene ELKRAFT, Men den har dere argumentert opp. Fordi at ladeplass med parkering det må jeg ha. For det er gratis ? Og du tror at noen er gratis som er mulig å tjene penger på. HALLO HALLO   

Panduck

Sitat fra: kos på onsdag 07. januar 2015, klokken 11:24
Hei til dere som diskuterer minutt pris eller per lading. det er bare en pris som er riktig og det er nettleie + kw.

Da blir det mange som gidder å sette opp hurtigladere som koster masse penger å sette opp og en god del å vedlikeholde, administere osv. Og selv om hurtiglading er dyrt, like dyrt som bensin, vil det ikke bety mye, om man for 80% eller mer av strømmen via saktelading. Om hurtiglading var eneste måten å fylle tanken, derimot, ville det vært noe annet..

kos

Hei Panduck . Hvordan setter vi opp hurtigladere i dag. noen betaler for det som er gratis. jeg klager ikke på at noe er gratis. Jeg bare minner de som argumenterer for at det er gratis at de ikke kommer til å få beholde det. Noen tror at det er en naturlov det som er rundt elbilen. det er goder som har som hensikt å stimulere til elbil. Når vi er blitt mange nok så kommer prisen til å bli en annen om man ikke får regulert et marked med monopol. hva er så vanskelig med å se litt lenger frem i tid ?

det systemet der argumenterer for er høyere priser. Og så er det noen goder som hele tiden er et argument for synspunktet deres. Og det er at der er jo gratis - det kommer til å ta slutt. Da er det greit at det er regulert og ikke fritt frem å flå elbilen.

Nettselskap og andre leverandører driver ikke med almisser. Ikke tro det engang. Grønn kontakt innrømmer at de ønsker å tjene penger. Har aldri hørt om at noen er for rik eller for ung. De tar det markedet kan betale - og presser priser opp er jobben deres.

Gliderman

Enkel løsning for dere som synes GK har en forferdelig pris; la være å lade hos GK.
Takk for meg på denne tråden.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Panduck

Sitat fra: Gliderman på onsdag 07. januar 2015, klokken 11:52
Enkel løsning for dere som synes GK har en forferdelig pris; la være å lade hos GK.
Takk for meg på denne tråden.

+1
Henger meg på denne.

kos

Hei - denne tråden begynner å bli ensporet. men en ting er sikkert. Har brukt noen kroner på elbil og sitter med en Tesla som jeg ikke trenger å hurtiglade, SC tesla bygges ut i rekordfart og flere er på vei. hurtiglader i heimen og private parkeringsplass. Har i tillegg baby tesla Zoe som hurtiglades hjemme. Er ekstrem hurtig å lade ute på 22kw systemet og er endra råere på 43 kw. men bruker det fint lite.

Ser at mine argumenter ikke bli tatt i mot av de som aldri har betalt for en hurtiglader og heller aldri kommer til å betale seg inn i en heller. Ser at de som aldri har betalt for egen parkeringsplass og opparbeiding av den, er i mot mine forslag om en regulert nettordning på lik linje med all annen kraft salg i Norge.  ser at de satser på gratis lading og gratis parkering og at de har good tid til å lade på denne måten.

Jeg har prøvd å belyse hvilken muligheter man har i fremtiden og at vi må ta noen valg. Strøm i Norge er monopol preget og Nettselskapene som dere er så glad i har funnet seg en måte å argumentere seg ut av kontrollen. Strøm til bil, er bilistene enig i at nettselskapene ikke skal ha offentlig tilsyn. De skal selv få bestemme prisen på den ?

For meg som har ordnet meg i mange år fremover med bedre avtaler og har gjort selv alle invisteringene. kalkulerer med at når dere oppdager hva som kommer til å skje, så blir jeg en populær kar å stikke innom, slik at de kan få låne pluggen noen timer.
PS - med mine priser så trenger jeg ikke ta betaling.

Thomas Parsli

Sitat fra: nime01 på onsdag 07. januar 2015, klokken 10:26
De må jo tjene penger på hurtigladerne sine, og vi har allerede slått fast at det ikke er mulig med dagens prising og sporadisk bruk. Faktisk må prisene vesentlig opp for at det skal være mulig å leve av å tilby hurtiglading, gitt investeringskostnadene (sett bort fra den offentlige støtten disse mottar)

Det er vel flere (inkludert en represetant fra Grønn Kontakt) som har sagt at de ikke tjener i dag. Problemet er først og fremst lav utnyttelsesgrad på ladere og det kan endre seg i løpet av kort tid hvis man gjør noe med prismodellen.

Sitat fra: nime01 på onsdag 07. januar 2015, klokken 10:26
Clever i Danmark tar 5,50kr for hver kW som leveres fra laderen, men likevel oppfattes dette som dyrt? Det er jo grisebillig i forhold til de prisene som kommer her i Norge etterhvert, og som applauderes frem.

Det er Ingen som applauderer dagens priser -vi sier sporadisk lading til 2,50/min er til å leve med. Jeg sier i tillegg at mye bruk til den prisen ikke er til å leve med...

Når det gjelder Clever kjenner jeg hverken markedet, modellen eller alternativene. Men at det er grisebillig skjønner jeg ikke, bortsett fra for de som lader fra >70% SOC? Ved 10min lading fra lav SOC blir det vel omtrent som norske priser?

I diskusjoner er det greit å være enige om premisset er at den som selger en vare skal kunne tjene penger på å selge varen. Jeg synes det er et fornuftig utgangspunkt, siden alternativet er kryssubsidiering eller andre kreative metoder som hindrer fri konkuranse og lave priser til forbruker.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: kos på onsdag 07. januar 2015, klokken 11:14
Hei jkirkebo - om du fikk gratis vask og gratis strøm så vil du takke nei. ja ingen trenger å ta imot verken strøm eller vask. En annen ting er om du får tilbudet. Du balanserer mot trolling nå.

Nei, det synes jeg ikke. Jeg hadde ikke tatt imot gratis vask da jeg ikke stoler på at noen som gir bort gratis vask klarer å vaske bilen uten å påføre den vaskeriper. Det er neppe detailing-proffer som gir bort gratis vask...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 07. januar 2015, klokken 12:23
Sitat fra: kos på onsdag 07. januar 2015, klokken 11:14
Hei jkirkebo - om du fikk gratis vask og gratis strøm så vil du takke nei. ja ingen trenger å ta imot verken strøm eller vask. En annen ting er om du får tilbudet. Du balanserer mot trolling nå.

Nei, det synes jeg ikke. Jeg hadde ikke tatt imot gratis vask da jeg ikke stoler på at noen som gir bort gratis vask klarer å vaske bilen uten å påføre den vaskeriper. Det er neppe detailing-proffer som gir bort
gratis vask...


Ja - men du tror på gratis lading og gratis parkering ? Sier ikke nei der, men ser du ikke at ditt argument for å takke nei til bilvask kan ha paralleller til gratis parkeringsplass med lading ?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA