Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fartsgrensa gjelder også i kollektivfeltet

Startet av leaf-newbe, onsdag 21. januar 2015, klokken 08:48

« forrige - neste »

kos

Hei - det man trenger er en kortleser ( du kan kjøpe en til eget bruk) Så vil korte og leseren identifisere deg og belaste forbruket i KW. Så vil du eks kunne få en avrekning sammen med hus / hytte strømmen din. Eller bare som bilen.

Du trenger ikke å bytte eller kjøpe strøm fra andre enn en kraft leverandør. netteier er den som vi eie nettet og også avleseren. ( Samme prinsipp som for all strøm)

I et slikt system kan de som lader / parkerer i private kommunale bygg ha betaling over registrering ved parkering som i dag og belastes over parkeringsgebyret.

dette systemet er fleksibelt og kan lages i mange forskjellige varianter, både private og offentlige. Men hvem som eier hva er avklart ved at netteier eier leveringen frem til fordeler / eller hurtiglader.

emil

Sitat fra: nime01 på tirsdag 06. januar 2015, klokken 22:53
Sitat fra: emil på tirsdag 06. januar 2015, klokken 22:09
Lurer egentlig på om de største kritikerene av GK/Fortum sin prispolitikk noen gang har handlet en halvliter brus eller pølse på en bensinstasjon. Da snakker vi enorme påslag sammenlignet med å kjøpe en halvannenliter og en pakke med pølser på Rema.
Bra forsøk på sammenligning - men selv om du kjøper en overpriset pølse og en halvliter brus, så vet du at du får akkurat det hver eneste gang - og ikke en slurk med dau brus eller ei kald halvspist pølse på vinterstid  :-*

Har både fått dau brus og kald pølse. Og vond pølse. Så det er ikke alltid at du vet hva du får.

Jeg vet derimot hva jeg får av strøm ved gitte ladetider, %SOC ved oppstart og temperatur, så den biten er mye mer forutsigbart.


kos

Hei Askøy . Du som lader hjemme er i den situasjonen som de aller fleste. Det vi snakker om er offentlige ladere. I dag er all strøm levert av MONOPOLER netteiere, det er det samme prinsippet for strøm til ditt hus og garasje. Om du valgte å bruke en hurtig lader etter mitt forslag ville du betalt en avgift for bruk av nettet. Samtidig ville du få en avrekning for KW som du hadde bestilt for samme pris som til din garasje.
Avrekningen ville da kommet til samme pris som til din garasje og kunne komme på strøm rekningen som eks BIL 600 kw a 0,8 kroner = 480 kroner + 600 kroner for nettleie = 1080 kroner.
      HUS 2000 kw  a 0,8 kroner = osv

sølv-pilen

Sitat fra: Sven-Erik på tirsdag 06. januar 2015, klokken 22:54
Sitat fra: sølv-pilen på tirsdag 06. januar 2015, klokken 22:08
Nå forvirrer du  (høøø)....  som du ser av link blir det som visnokk var helt umulig for ett par måneder siden plutselig kanskje fult mulig uten å bygge ut en ny milliard industri av byråkrati. Når jeg ikke betaler inn på mine eksisterende ladebrikker så får jeg ikke lade så ett vist system ligger tydeligvis inne allerede uten å ansette en eneste økonom. Trenger ikke lage nye problemstillinger
OK jeg skjønner, - du gidder ikke forklare.

Men kan du forklare meg noe annet da, hvis du gidder:
Du skriver om at du "må betale inn på dine eksisterende ladebrikker".
Hva er det?
Hvor brukes slike?
Er det disse Danske (Clouver?/Clever?) brikkene som jeg har sett nevnt et eller annet sted her på forumet?
En ting er å forklare til noen som prøver å forstå, noe annet er å forklare til noen som verken evner eller vil forstå. Prøv heller å forklare i detalj hvor de ekstreme administrasjonskostnadene kommer? Hva er det som vil bringe norsk sysselsetting opp i  100 % dersom man lader på sitt strømabonemang på en hurtiglader?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

kos

Hei Sven-Erik ser at du leter etter svar på betaling. har skrevet en del om det. I dag er dette med registrering ved hjelp av brikker eller kort enkelt og billig teknologi.

Eks. Du kjører frem til en ladestasjon, eid og driftet av et nettselskap. Nettselskapet har fastsatt hva de kan ta for nettleien. Samme prinsipp som levering av strøm til en gigafabrikk eller til en hytte med en lyspære.

Du registrerer brikken / eller kortet ditt eller tilsvarende som en bombrikke. Du har i forkant kjøpt strøm som du har gjort til huset ditt, av samme strømleverandør. Du trenger ikke ha samme nettleverandør som strømleverandør. Så registrerer du deg ved strømuttaket. da vil nettleverandøren  trekke deg for nettleien samt at  han ( som i dag) leverer inn forbruket til strømleverandøren. Så vil du få avregning av strømmen på samme rekning som huset eller hytta di. Da hadde det vært greit med Grønnkontakt som kunne avregne nettleien fra alle eierne av Grønnkontakt - samtlige mer eller mindre netteiere.

Forstår du nå prinsippet, man bruker bare det som allerede er etablert og som er regulert for at forbrukerne ikke skal havne i en situasjon der noen har monopol. Det er der vi er på vei med Fortun og Grønn Kontakt.

På sikt vil de fleste elbilgodene forsvinne, vi må kalkulere at når vi blir mange nok så vil vi måtte betale for ferger, årsavgift opp på normalt nivå, parkeringsplasser, bomstasjoner osv. Men fordelen med lave elpriser vil forsvinne om kraftleverandørene og netteierne kan sitte med et monopol som ikke er regulert og som kraft til bil vil være mange ganger hva du ellers betaler for elektrisk kraft. Da vil vi ha ødelagt en fordelen som elbilen kan ha etter at elbilen blir behandlet likt med andre kjøretøy.

En ting er sikkert saktelading på GRATIS parkeringsplasser kommer til å bli dyrt - uansett, da det er eier av parkeringsplassen som setter prisen på den. Ingen kan nekte meg å ta blodpris på en parkeringsplass som jeg eier. Og når dette markedet blir stort nok så er jeg sikker på at de kommer til å melke situasjonen om de kan. Jeg kjenner bare til to parkeringshus i Norge med gratis strøm og gratis parkering. Alle tre ble foreslått overført til betaling , senest i september 2014. Samtlige kommuner med parkeringsanlegg vil uansett gjøre disse plassene om til betaling om det var et etterspurt marked. Kunne drevet flere skoler og aldershjem på det.

Så stå på krava - juble over grønn kontakt og vent på at monopolet ødelegger elbilen.

kos

Sven-Erik - Du foreslår SMS. ja det er samme teknologien- bankkort kunne sikkert virke også. Det er app er som sikkert kunne virke også. Det man trenger er en brikke, kort SMS som indikerer at man har et kundeforhold. Så kom rekningen sammen med strømprisen på huset, hytta eller bare bilen. Noe som du hadde avklart med et selskap. Så var det bare kjøre og identifisere deg over hele landet, samme hvor du kom kunne du bruke det samme betalingssystemet og til en pris som du kjøpte sammen med den andre strømmen du skal ha - til en avtalt pris.

Håper at du forstår systemet nå. Bruker nettselskapenes allerede plikt. Kjøper strøm av allerede eksisterende kraft leverandører og avregnes som all annen strøm.

registreringsbrikken - I teslaen min kunne jeg brukt bilen til å med, eller sms, bankkort , brikker og alsken muligheter vi har i dag.

Forslagert er å bruke det systemet vi har.

Grønn kontakt kunne vært felles for nettselskapene for nettleien. FLOTT, Men beklager nettselskaper - der mistet der et kommende uregulert marked.


pwb

Sitat fra: Askøy på tirsdag 06. januar 2015, klokken 21:43
For meg ville det ikke vært aktuelt å kjøre til hurtiglader, for så å stå der i 20-30 minutter mens bilen lader.
Hurtiglader vil for min del bare bli brukt unntaksvis.

Så hvis du kunne kjørt til kjøpesenteret hvor du saktelader i dag og kunne levert bilen og fått den ladet opp på hurtiglader gratis når du var inne å handlet for helgen hadde ikke vært aktuelt?

Hvis f.eks handzon (bilvask på Vinterbro) hadde tilbudt gratis hurtiglading hvis jeg vasket bilen når jeg var inne å handlet så hadde jeg faktisk vurdert det.

kos

Hei ja ingen vil nekte noen noe gratis.verken vask eller strøm.menda vil det være noen som betaler varen for deg.som omjeg fikk lade i din garasj

jkirkebo

Sitat fra: pwb på onsdag 07. januar 2015, klokken 07:02
Sitat fra: Askøy på tirsdag 06. januar 2015, klokken 21:43
For meg ville det ikke vært aktuelt å kjøre til hurtiglader, for så å stå der i 20-30 minutter mens bilen lader.
Hurtiglader vil for min del bare bli brukt unntaksvis.

Så hvis du kunne kjørt til kjøpesenteret hvor du saktelader i dag og kunne levert bilen og fått den ladet opp på hurtiglader gratis når du var inne å handlet for helgen hadde ikke vært aktuelt?

Hvis f.eks handzon (bilvask på Vinterbro) hadde tilbudt gratis hurtiglading hvis jeg vasket bilen når jeg var inne å handlet så hadde jeg faktisk vurdert det.

Jeg hadde ikke vurdert det, foretrekke å vaske selv. Og en betjent hurtigladeløsning ville nok blitt veldig dyr.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pwb

#159
Innlegg slettet.

Noen ganger er det kanskje grei å la være å skrive!

Har vi ikke noe saklig å tilføre, behøver dere ikke å skrive noe.

Lars
Forum admin

pwb

Sitat fra: kos på onsdag 07. januar 2015, klokken 07:37
Hei ja ingen vil nekte noen noe gratis.verken vask eller strøm.menda vil det være noen som betaler varen for deg.som omjeg fikk lade i din garasj

Vi er Coop medlem og handler ofte selvbetjent på Vinterbro, det har aldri slått meg at jeg bør irritere meg over at jeg betaler samme pris for varen når jeg gjør alt sammen selv, hvorfor skal jeg være med på å betale for kassadama som betjener de som ikke bruker selvbetjening? Du må jo ha magesår som går å irriterer deg grønn over at noen butikker tilbyr tjenester som kanskje du ikke klarer å snylte til deg? Stakkars lille mann.

mariowing

#161
Sitat fra: Panduck på mandag 05. januar 2015, klokken 18:55
Den bilen som skiller seg ut er jo Tesla, og der bruker man vel ikke disse 2.50kr laderene uansett. Dersom Tesla-eiere argumenterer for kW pris, så de kan betale mindre ettersom de trekker 11kW eller 22kW fra en 43kW stople, får de gjerne gjøre det.

Slenger inn min mening her siden denne traff midt på spikeren for meg. I helgen stoppet jeg på Nes i Ådal med min Model S og koblet til Fortum sin lader der. Dette betalte jeg kr 2,50 minuttet for (ikke separat AC punkt på den laderen) og sto der vel i ca 40 minutter. Det utgjorde dermed 100 kroner. Det jeg betalte 100 kroner for var muligheten til å få påfyll på bilen slik at jeg kunne kjøre videre uten bekymringer for å gå tom for strøm. 100 kroner for å kunne kjøre 60 kilometer ekstra. 60 km med diesel koster ca 45 kroner. Det vil si at merkostnaden på det ladestoppet var 55 kroner.

Nå blir jeg vel beskyldt for å være en rik, sløsende, ufordragelig snobb men i mitt husholdningsregnskap så utgjør de 55 kronene tilnærmet ingenting. I summen for helgen hvor det inngår leie av hytte, matinnkjøp og skikort så synes de ikke på totalsummen for helgen.  Som en bonus fikk jeg igjen de 55 kronene ved å slippe å betale bompenger underveis ;-)

Til slutt; vi skulle uansett spise så ekstra tidsbruk på stoppet utgjorde to minutter på å koble til og fra ladekabelen.

Har kjørt tre år med Leaf og pris på hurtiglading har aldri (med unntak av Ishavsveiens nyeste påfunn) vært et problem for meg. Ladere som ikke har fungert derimot - et KJEMPE problem!
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Panduck

Sitat fra: mariowing på onsdag 07. januar 2015, klokken 08:54
Har kjørt tre år med Leaf og pris på hurtiglading har aldri (med unntakt av Ishavsveien) vært et problem for meg. Ladere som ikke har fungert derimot - et KJEMPE problem!

Enig med dette. Det er ikke, som noen får det til å høres ut som, et problem at det kan være kø på hurtigladerene heller. Problemet er heller når det køes fordi en bil står å fyller på til godt over 90%, og trekker 3-4kW av 50kW laderen.

Den kjøpesenter-tanken "parker, noen henter bilen, betal 200, få det tilbake ved å handle for 1000kr" vil gjøre en tur fra Oslo til Kristiansand med en LEAF til en artig opplevelse. Da er faktisk ishavsveien sine 240kr å foretrekke. Slik det er nå, ser jeg for meg å måtte betale 300kr i lading for å kjøre LEAFen min fra Oslo til Kristiansand. Det synes jeg faktisk er helt greit.

Thomas Parsli

Siden du først prøver å spore diskusjonen over på et sakligt spor...

Jeg har sett få vettuge argumenter (rasjonelle, faktabasert, i lesbar form) mot at 2,50/min er grei pris på sporadisk hurtiglading.

Men 2,50/min blir hårreisende dyrt for de som må bruke hurtiglader daglig. (230 arbeidsdager * 30 min * 2,50/min = 17250,-)
Jeg mener dette er omtrent som å klage på prisene til 7-eleven eller Deli de Luca fordi det er så dyrt å kjøre alle dagligvarene sine derfra, eller kjøre frokosten derfra hver eneste dag.

Når tråden så går over til å diskutere strømmen man bruker ved hurtiglading (~20kWh) og hvordan den kan betales er man på bærtur. Skikkelig bærtur. På feil jorde, opp feil tre...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

Sitat fra: mariowing på onsdag 07. januar 2015, klokken 08:54
Sitat fra: Panduck på mandag 05. januar 2015, klokken 18:55
Den bilen som skiller seg ut er jo Tesla, og der bruker man vel ikke disse 2.50kr laderene uansett. Dersom Tesla-eiere argumenterer for kW pris, så de kan betale mindre ettersom de trekker 11kW eller 22kW fra en 43kW stople, får de gjerne gjøre det.

Slenger inn min mening her siden denne traff midt på spikeren for meg. I helgen stoppet jeg på Nes i Ådal med min Model S og koblet til Fortum sin lader der. Dette betalte jeg kr 2,50 minuttet for (ikke separat AC punkt på den laderen) og sto der vel i ca 40 minutter.
Jeg benyttet nylig Fortums lader utenfor Kiwi Noresund. Det stod noe om 2,50 per minutt på stolpen. Jeg hadde egentlig ikke behov for strøm, men om jeg belastes 2,50 x 35 minutter så lever jeg fint med det. Bare bra at Fortum opplever at laderne blir brukt :)
Handlet for over en tusenlapp på Kiwi.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA