Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fartsgrensa gjelder også i kollektivfeltet

Startet av leaf-newbe, onsdag 21. januar 2015, klokken 08:48

« forrige - neste »

pwb

På vår forrige diselbil hadde vi 70 liters tank, på vår nye er det ca 50. Kan ikke se at det er dyrere pr liter å fylle den lille tanken.

Hvorfor heller ikke prøve å få folk til å bruke hurtigladere oftere? Hva er poenget med at det skal være noen få dyre hurtigladere som brukes sjelden? Hadde man betalt pr kw så hadde man også fått mindre kø, da ville ikke folk ladet ut tiden de har betalt for. Så kunne man også differensiert kw prisen litt slik at dagene med mye kø så ville det vært dyrere slik at folk kun ladet det de trengte. At man skal ha en tullete pris bare for at noen få som vil bli svindlet skal slippe kø blir for dumt.

pwb

Sitat fra: emil på lørdag 03. januar 2015, klokken 10:18
Men man kan ikke lage prismodeller tilpasset hver eneste elbil på markedet, temperatur, batteristørrelse og sånne ting.

Rart man får til det med en diesel/bensinbil. Det er ikke forskjell på om man har en 1 liters motor eller en 4 liters motor. Om bilen er lang eller kort spiller faktisk heller ingen rolle. Om det er varmt eller kaldt spiller faktisk heller ingen rolle. Pisen pr liter valgt drivstoff man kjøper er den samme uansett bil. Så hvorfor det ikke skal være kw pris på hurtigladere er fullstendig idioti og de som forsvarer det er de som er livredde for at de må vente 10 minutter til bilen foran har ladet ferdig.

Gliderman

Blir vel litt feil å sammenligne med fossilt drivstoff. Enn så lenge er det få hurtigladere med høyst varierende oppetid. Bensinstasjoner er det omtrent på vært  gatehjørne med helt annen konkurranse og tilgjengelighet.
Kanskje en gang kommer det hurtigladestasjoner med 6 ladere og med bare noen hundre meters mellomrom og da blir det  annen prismodell for da er det tilgjengelighet og konkurranse.
Begge deler mangler idag.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

kos

Hei - grønn kontakt sine nye stasjoner ( de bytter ut de gamle) består av hurtiglading DC - japse + euro+ AC type 2. Pris den samme. Samtidig kommer det en rekke 22 kw ladere over hele landet. Om det blir på tid , slik grønn kontakt praktiserer det så vil det medføre at de minste bilene betaler mer for kjørte kilometer enn andre. Likeså vil de som er avhengig av hurtiglade stasjonene fordi de ikke har fast plass på jobb og ved der de bor eks blokk Være avhengig av å lade på hurtiglade stasjoner. Håper at du ser at det blir mange som ikke kommer til å vurdere elbil da. Av den grunn at elbilen koster mer enn en diesel i samme klassen, både i innkjøp og i drift.

Det er store planer om å bygge ut store ladestasjoner på Vestlandet. Disse vil kunne betjene mange som i dag ikke har en lampett tilkobling fast. Noe som betyr at mange med blokk og i byene som ikke kan eie en elbil, faktisk kan det. Da er dit argument for elbil lite trolig at de faller for.

Samtidig er dine råd for nye bilkjøpere når det gjelder Zoe misvisende. For denne kjøpergruppen er Zoe det eneste forsvarlige kjøp.

pwb

Sitat fra: Gliderman på lørdag 03. januar 2015, klokken 10:30
Blir vel litt feil å sammenligne med fossilt drivstoff. Enn så lenge er det få hurtigladere med høyst varierende oppetid. Bensinstasjoner er det omtrent på vært  gatehjørne med helt annen konkurranse og tilgjengelighet.
Kanskje en gang kommer det hurtigladestasjoner med 6 ladere og med bare noen hundre meters mellomrom og da blir det  annen prismodell for da er det tilgjengelighet og konkurranse.
Begge deler mangler idag.

Mvh
Svein Erik

Så du mener at når noe er dårlig så skal det bære dyrt? Tro om det hadde fungert i andre sammenheng at ett dårlig produkt skal være dyrt.

Gliderman

Jeg er så dum at jeg aksepterer at det koster litt ekstra de gangene jeg må hurtiglade, fordi tilgjengelighet er det viktigste. Som jeg skrev så vil det forhåpentligvis en dag bli konkurranse mellom hurtigladetilbydere og blir prisbilde annerledes. Vi er enda i startfasen av allmenn bruk av elbil og ladetilgang er under etablering.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

pwb

Sitat fra: Gliderman på lørdag 03. januar 2015, klokken 10:41
Jeg er så dum at jeg aksepterer at det koster litt ekstra de gangene jeg må hurtiglade, fordi tilgjengelighet er det viktigste. Som jeg skrev så vil det forhåpentligvis en dag bli konkurranse mellom hurtigladetilbydere og blir prisbilde annerledes. Vi er enda i startfasen av allmenn bruk av elbil og ladetilgang er under etablering.

Mvh
Svein Erik

Da synes jeg de kan skru opp prisen til 500,- pr lading slik at de tjener litt mer penger så da kan bygge ut raskere slik at prisen kan bli mer normal. Tror det var på ett Donald Trump show (lærlingen?) hvor de ble delt opp i lag og skulle selge vann. En luring fikk for seg at de kunne ta en vannvittig sum for da trengte de kun å selge noen få flasker, husker ikke om det var 1000kr eller 1000$ men de fikk ikke solgt noen.

valvolainen

Dette blir bare verre og verre.
Kan da ikke sammenligne en vannflaske med gratis innhold med en ladestasjon til en halv million med nesten gratis innhold.
Hvem er det som innbiller seg at disse laderene ikke koster noe å installere og drifte?
Og GK - det går jo med massivt underskudd hvert eneste år - heldige er vi at det er noen som gidder å satse. Heleid av kraftlag - de er vant med langsiktige investeringer.

Hvorfor i søren forsøkes det å sette GK i samme bås som ishavsveien? Den høye kosten er ikke det verste med ishavsveien - det er treneringen av utbygging av infrastruktur! Tittelen på denne tråden er flau.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

kos

Hei dette er et lief problem. De mener at det er greit med dyre hurtigladere fordi de lader stort sett hjemme eller på en gratis lampettstikkontakt. Beklager men det blir ikke flere lampett stikkontakter på dere. Det er hurtigladere som blir bygget ut og det er lite lojalt med de som ikke har muligheter å lade hjemme eller på jobb, fordi dere har ordnet dere på annen måte. Samtidig så lurer jeg på hvordan dere skal få de som ikke har fast lampett kontakt til å bytte ut fossilen. Samtidig så ser jeg at man argumenterer konservativt, nye løsninger som er lettere er ikke ønskelig, antagelig fordi man ikke kan savne noe man ikke har hatt.

Samtidig så er det et faktum at hurtiglade stasjonene er i bruk kun 1.2 timer per døgn. Så den køen som dere henviser til er tull. Om ikke det faktum at flere og flere blir avhengig av hurtiglading til bilbruken sin.

Personlig så bruker jeg ikke lampett kontakter, de er farlige. De er ikke laget for å trekke max belastning og de lader ekstremt tregt6. Egentlig bare nyttig om natten. De tar opp en plass for lading i timesvis og fungerer mer som parkeringsplass for den ene som står der enn ladeplass for flere. Sløsing med plass, ressurser og er egentlig en løsning som ikke er ønskelig i fremtiden.

På forumet er det stor diskusjon om at disse ladeløsningene er like mye parkeringsplass som ladeplass.

Få vekk de offentlige lampett stasjonene og erstatt de med minimum 22kw stasjoner. Med makstid 2 timer.




K S

Gi meg lademuligheter når jeg trenger det!

Bedre å betale kr 2,50 per minutt enn kr 100 per lading, synes jeg.

Men jeg håper det bare er noen få sære mennesker så leser endel av disse trådene her.....ikke rart det er krig verden :-)

Gliderman

@pwb.
Litt fornøyelig å lese innleggene dine. Den dagen vi har reel konkurranse vil prisbilde endre seg. Du kan yte din skjerv ved å velge en annen leverandør enn GK.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

kos

Som dere ser så er dette en LIEF eiers erfaring Emil:
"Jeg angrer lite på kjøpet av LEAF, men det krever jo ekstra planlegging og jeg forstår at bilen ikke holder for flere som kun skal ha en bil. Med kun en bil er hurtiglading vesentlig, slik at kan komme litt lengre enn rekekvidden tilsier. Det triste er at jeg neppe ville hatt rekkeviddeangst noen gang, dersom jeg faktisk kunne stolt på at hurtigladerene virker.

Bilen brukes og mye til å kjøre ett sted, være der litt, og kjøre hjem. Distansen er gjerne litt lengre enn at jeg kan gjøre det uten å lade dit jeg kjører. Igjen ville jeg ikke hatt noe rekkeviddeangst dersom jeg kunne vite at det var en 3.3kW lader dit jeg kjørte.

Min opplevelse av å være LEAFeier boende 60km unna Oslo er:
- 50km lengre reel kjørelengde ville gjort LEAF'en til en helt annen bil. Behoved for hurtiglading ville blitt redusert til et minimum på annet enn lengre ferieturer, som også ville bli langt mer mulig, bare med 50km ekstra rekkevidde.
- Ladepunkter fungerer dårlig når de er parkeringsplass for lokale elbileiere, som står der langt mer enn de trenger for å lade. Vi trenger flere ladepunkter med kortere parkeringstid, krav om lading, og som gjerne koster penger å stå på. Å vite at man har ett sted å plugge inn bilen dit jeg skal, ville stort sett eliminert all min rekkeviddeangst.

Det er mye man kan lure på om produsenter, elbil og rekkevidde. Hvorfor virker det som om Nissan aktivt jobber for å ikke selge biler mer 6.6kW ladere? Hvorfor selges de ekstremt populære VW bilene, uten tilbud om noe annet enn 3.3kW ladere? Hvorfor gjør de ikke som Tesla, tar en avgift som benyttes for å sette opp ladestasjoner?  Om VW og Nissan hadde bygget opp et nett av hurtig og semighurtig, som faktisk kunne gjort rekkeviddeangst til noe ubetydelig, ville det kunne gjort underverker for salget av elbiler."

Ferry

For hva det er verdt: JEG syns 2,50 minutt er en bra modell. Jeg lader hovedsaklig fra schuko hjemme i egen garasje. Hurtiglading bruker jeg typisk fredag kveld eller søndag kveld på vei til/fra hytta. For meg betyr kort ventetid mye mer enn prisen.


Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA