Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fartsgrensa gjelder også i kollektivfeltet

Startet av leaf-newbe, onsdag 21. januar 2015, klokken 08:48

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: pwb på mandag 05. januar 2015, klokken 19:43
Blir for dumt at det skal være skyhøye priser bare fordi du ikke gidder å stå i kø.

Foreslår at du og et par tre andre her slår dere sammen og starter en landsdekkende hurtigladekjede med enten gratis hurtiglading eller kWh-prising på 2-3x spotpris+nettleie og så prøver å få til et overskudd innen et par års tid.

pwb

Sitat fra: emil på mandag 05. januar 2015, klokken 19:52
Sitat fra: pwb på mandag 05. januar 2015, klokken 19:43
Blir for dumt at det skal være skyhøye priser bare fordi du ikke gidder å stå i kø.

Foreslår at du og et par tre andre her slår dere sammen og starter en landsdekkende hurtigladekjede med enten gratis hurtiglading eller kWh-prising på 2-3x spotpris+nettleie og så prøver å få til et overskudd innen et par års tid.
Tenker man litt annerledes og tilbyr noe mer enn bare en boks med ledning som lopper deg så er det nok ikke umulig. Skal nok noe til å tjene noe særlig på ei bensinpumpe hvor prisen ligger i øvre del uten at man har noe mer å tilby

Sirup

Dette med hurtiglading vil for meg alltid være et supliment til hjemmelading. Ser overhode ikke noe poeng at vi som kan lade hjemme skal slutte med det.
At vi skal la være å lade hjemme i solidaritet med de som ikke har mulighet som jeg leste tidligere her på forumet er det dummeste jeg har lest, og fullstendig misforstått og bakstrebersk.
For mitt bruk er det helt utmerket med p-plasser med lademulighet rundt omkring.

Dette med å slippe å bruke tid på å fylle er jo en av de store fordelene med elbil. Den fyller jo seg når vi sover.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Speeder

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på mandag 05. januar 2015, klokken 13:57
Hei, og godt nytt år til elbil-folket!

I dette bildet er kostnaden for strømmen som går med på et ladepunk stort sett den laveste kostnaden i driftsregnskapet. Det som koster penger, både i utbyggingsfasen og i driftsfasen, er som oftest effekt, dvs ladefart.

Med vennlig hilsen
Ole Henrik Hannisdahl
Daglig leder, Grønn Kontakt
Her er vel hovedargumentet for hvorfor kWh prising blir feil?
Takk for ett informativt innlegg.
Zoe 43kW

emil

Sitat fra: Askøy på mandag 05. januar 2015, klokken 20:12
For mitt bruk er det helt utmerket med p-plasser med lademulighet rundt omkring.

Det er et par eiere her av fransk småbil med ladeutfordringer som vil at vi skal slutte å saktelade (10-16A) når bilen står stille på f.eks jobb og heller ta et 22kW ladestopp på hjemveien. Når de ikke kan saktelade skal heller ikke vi få lov. Alternativt parkere på 22kW ladeplass og så gå fra jobben etter en time for å flytte bilen så nesteman kan gå fra jobben til bilen for å flytte den til ladeplass for en times tid (osv). De har ikke helt forstått fordelen med å lade når man har stoppet i stedenfor å stoppe for å lade. Og bare fordi de selv kanskje aldri kjører lengre enn rekkevidden på en lading, eller bor i et område av landet med 22kW ladepunkt på hvert gatehjørne klarer de ikke å skjønne at andre kanskje har andre forutsetninger og gjerne vil eie og kjøre elbil.

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på mandag 05. januar 2015, klokken 19:06
Køer på hurtigladere er overhode ingen oppkonstruert problem, i Osloområdet, og gitt det antallet elbiler som selges runtomkring nå, tror jeg det blir et reelt problemt nesten overalt i løpet av kort tid.

Jeg sluttet å hurtiglade Leafen for 1,5 år siden, men også da var det ofte kø. Både på ABB Økern og Statoil Minnesund hendte det titt og ofte at jeg måtte vente da det alt sto folk og ladet. Etter den tid har vel elbilbestanden tredoblet seg...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

erikf

Sitat fra: pwb på mandag 05. januar 2015, klokken 19:55
Sitat fra: emil på mandag 05. januar 2015, klokken 19:52
Sitat fra: pwb på mandag 05. januar 2015, klokken 19:43
Blir for dumt at det skal være skyhøye priser bare fordi du ikke gidder å stå i kø.

Foreslår at du og et par tre andre her slår dere sammen og starter en landsdekkende hurtigladekjede med enten gratis hurtiglading eller kWh-prising på 2-3x spotpris+nettleie og så prøver å få til et overskudd innen et par års tid.
Tenker man litt annerledes og tilbyr noe mer enn bare en boks med ledning som lopper deg så er det nok ikke umulig. Skal nok noe til å tjene noe særlig på ei bensinpumpe hvor prisen ligger i øvre del uten at man har noe mer å tilby
Støtter pwb her. Forretningsmodellen med å prøve å tjene penger på salg av tilgang til hurtiglader til sluttbrukeren (eller pr kwt) tror jeg ikke fører elbilismen videre. Innbiller meg at det er vanskelig å tjene penger på den måten. Som med bensinstasjonene er det mer å hente på en helhetlig pakke med kiosk ved hurtigladerne.

Å ta betalt for hurtiglading med det skrale tilbudet som er i dag, og med risiko for å måtte stå timesvis i kø, hvis hurtigladeren i det hele tatt fungerer er på grensen til frekt. Det gir elbilisme et dårlig rykte.
Vet det høres i overkant pessimistisk ut, og antar tilstandene blir ganske annerledes om noen år når elbilene stort sett har dobbelt så stor batterikapasitet som i dag. Hurtiglading vil da gå raskere og trykket på dem blir lavere. Noe som igjen bør passe hånd i hanske med å lokke elbilistene til å stoppe og lade, i motsetning til at elbilistene gjør sitt ytterste for å unngå dyr hurtiglading.

Å unngå kw-prising virker som et forsøk på å kamuflere at du betaler for overpriset strøm.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Panduck

Sitat fra: pwb på mandag 05. januar 2015, klokken 19:43
Blir for dumt at det skal være skyhøye priser bare fordi du ikke gidder å stå i kø.

Syntes ikke det var så mye brodd i det argumentet ditt, beklager.. Men jeg er enig, det er dumt med skyhøye priser. Nå synes jeg ikke 2.50kr pr minutt er skyhøye priser. Du opptar en spesiell parkeringsplass det er veldig, veldig få av, som det er meningen at du ikke skal stå lengre enn høyst nødvendig. Da er ikke 2.5kr pr minutt så veldig høy pris. Og det handler ikke om at jeg ikke "gidder å stå i kø", det er en viss forskjell på å vente i en halv evighet på å lade, og å stå noen minutter i kø.

Panduck

#128
Sitat fra: erikf på mandag 05. januar 2015, klokken 19:49
Greit nok at vi betaler for en tjeneste/tilgang til hurtiglading og ikke strøm pr kwt slik vi er vant med hjemmefra. Men forsvarer det argumentet at vi kan ende opp med en pris pr kjørte kilometer som er høyere enn med fossilbil? Det er km-prisen som betyr noe for om folk velger elbil foran fossilbil.

Jeg synes egentlig det ikke er så stort problem at prisen på hurtiglading ligger nær pris på bensin, spesielt på 50kW laderene. Mesteparten av strømmen får man normalt via saktelading, så det vil uansett være mye å spare. Det er viktigere for meg å ha et GODT utbygd hurtigladenettverk, som man kan bruke når man trenger, og betale for den tiden man bruker. Da vil behovet for leiebil bli mindre og mindre. At det på enkelte langturer blir "bensinpris", kan vi nok leve med.

Ishavsveien har klart gått noe langt, annet enn det synes jeg prisene er gode. Kan det være noen som har brukt så mye penger på elbilen sin at de må ha gratis strøm for å få regnestykket til å gå opp?

emil

Sitat fra: nime01 på mandag 05. januar 2015, klokken 22:14

...

Hvordan i all verden skal hurtigladeleverandørene tjene penger da?

...

Hvordan skal de tjene penger ved å selge noen få kWh pr time? Vil tro at slitasjen på utstyret i tillegg til drift/kontorkostnader koster mer enn inntektene, så da kan de egentlig bare skru av laderene vinterstid og spare penger?

Ellers viser diskusjonene at det faktisk er mange her som synes tjenesten med hurtigadere er så viktig/fin at de er villig til å betale litt ekstra i vinterhalvåret. For de aller fleste vil de ekstra kronene det koster å fylle opp med minuttbetaling vinterstid de få gangene det er behov knapt merkes på lommeboka.

Panduck

Jeg begynner å bli sikkelig forvirret. Først er man idiot om man argumenterer for at det bør bli langt flere semihurtigladere, så er man idiot om man argumenterer om at det er greit at prisen er 2.50kr på hurtigladerene, fordi man ofte ikke får mer enn 22kW fra disse laderene uansett.

Om man har disse problemene, får man kjøpe seg en Zoe, som han semihurtiglade på 22kW til en billig penge (1kr pr minutt eller gratis flere steder). Elbil er vel noe man kjøper seg dersom man kan dekke det aller meste av ladebehovet med treglading.

Har man ofte behov for mye hurtiglading p.g.a lav rekkevidde bør man vel kanskje vente til neste generasjons elbiler med noe lengre rekkevidde?

Sitat fra: nime01 på mandag 05. januar 2015, klokken 22:14
Sitat fra: Panduck på mandag 05. januar 2015, klokken 21:48
Syntes ikke det var så mye brodd i det argumentet ditt, beklager.. Men jeg er enig, det er dumt med skyhøye priser. Nå synes jeg ikke 2.50kr pr minutt er skyhøye priser. Du opptar en spesiell parkeringsplass det er veldig, veldig få av, som det er meningen at du ikke skal stå lengre enn høyst nødvendig. Da er ikke 2.5kr pr minutt så veldig høy pris. Og det handler ikke om at jeg ikke "gidder å stå i kø", det er en viss forskjell på å vente i en halv evighet på å lade, og å stå noen minutter i kø.
Hva om minuttprisen (som per se ikke er høy) fører til at folk ikke gidder bruke disse laderne på vinterstid, fordi det blir for dyrt? Hva om folk rett og slett gir F og tar bensinbilen isteden, fordi det blir veldig lite interessant å kjøre elbil med de ulemper det medfører i form av ladestopp etc, og det i tillegg skal koste det samme som å kjøre bensinbil? Hvordan i all verden skal hurtigladeleverandørene tjene penger da?

Jeg tror det vil være, eller er svært vanskelig å tjene penger på en ren hurtiglader uansett (grunnet skyhøye startkostnader), så jeg tør påstå at mye av det som kommer av ladere fremover vil være semihurtige, gratis og tilknyttet butikker, servicetilbud, overnatting osv, som tjener pengene på at elbilistene stopper der. Eks. Nutheim som har satt opp en 22kW stolpe. Tilfeldigvis vil "lampettledning"-bilene (som kos kaller dem) være de som 'taper' på dette siden ladehastigheten vil forbli lav, men enkelte vil kunne dra veldig stor nytte av det, eks. i3, Leaf med 6,6kW, Soul EV, Tesla med enkelt- og dobbeltlader og Zoe.

Det kanskje må være sånn i fremtiden at dedikert hurtiglading (>22kW) bør/skal/vil/må koste mye penger for at laderne skal være ledige og tilgjengelige uten kø til enhver tid, men jeg tror det vil være å skyte seg selv i foten...

Thomas Parsli

Sitat fra: pwb på mandag 05. januar 2015, klokken 19:43
Blir for dumt at det skal være skyhøye priser bare fordi du ikke gidder å stå i kø.

Hva mener du er løsningen -hvis vi kan være enige i at kø er et problem?

Jeg trodde dette var grunnleggende teori om tilbud og etterspørsel, så jeg venter i spenning  ::)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

sølv-pilen

Samme måte som man fordeler vann fra en brønn til en stor mengde folk... Flere tappekraner på samme sted. .
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Sitat fra: nime01 på tirsdag 06. januar 2015, klokken 00:17
Sitat fra: emil

Ellers viser diskusjonene at det faktisk er mange her som synes tjenesten med hurtigadere er så viktig/fin at de er villig til å betale litt ekstra i vinterhalvåret. For de aller fleste vil de ekstra kronene det koster å fylle opp med minuttbetaling vinterstid de få gangene det er behov knapt merkes på lommeboka.
Da er jo prisen til Ishavsveien helt innafor. Høy nok til at det aldri er kø når du kommer dit, og bruker man Ishavsveien sine ladere de få gangene det er behov merker man det knapt i lommeboka.

Og igjen, diskusjonene viser at de fleste her mener at prisingen til Ishavsveien er for høy i forhold til det man får igjen, men er valget 200kr eller å ikke komme seg hjem så vil nok de fleste betale den ene gangen.

Marius Engel


Sitat fra: Panduck på mandag 05. januar 2015, klokken 21:52
Sitat fra: erikf på mandag 05. januar 2015, klokken 19:49
Greit nok at vi betaler for en tjeneste/tilgang til hurtiglading og ikke strøm pr kwt slik vi er vant med hjemmefra. Men forsvarer det argumentet at vi kan ende opp med en pris pr kjørte kilometer som er høyere enn med fossilbil? Det er km-prisen som betyr noe for om folk velger elbil foran fossilbil.

Jeg synes egentlig det ikke er så stort problem at prisen på hurtiglading ligger nær pris på bensin, spesielt på 50kW laderene. Mesteparten av strømmen får man normalt via saktelading, så det vil uansett være mye å spare. Det er viktigere for meg å ha et GODT utbygd hurtigladenettverk, som man kan bruke når man trenger, og betale for den tiden man bruker. Da vil behovet for leiebil bli mindre og mindre. At det på enkelte langturer blir "bensinpris", kan vi nok leve med.

Ishavsveien har klart gått noe langt, annet enn det synes jeg prisene er gode. Kan det være noen som har brukt så mye penger på elbilen sin at de må ha gratis strøm for å få regnestykket til å gå opp?

Faktisk enig. Men jeg synes at bensinpris også er absolutt maks av hva jeg vil betale. Jeg har jo en dieselbil og, som jeg bruker om det det billigere.

Treglading derimot, bør være billig.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA