Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøper vi flere biler pga elbilens eksistens?

Startet av Mippen, tirsdag 20. januar 2015, klokken 17:43

« forrige - neste »

Mippen

Skulle på den andre arbeidsplassen min i dag. Startet hjemme med 87%. Det blåste en del og var 5 pluss. Fuktig vei. Når jeg kom til sentrum etter 18,3 km hadde jeg bare brukt 7% av kapasiteten. Det beste jeg har klart om sommeren under ideelle forhold er 10%.  Passerte Krambua med hurtigladeren der etter 21,8 km - først da hadde jeg brukt 10%. Ankom jobb etter 26,9 km og hadde bare brukt 14 prosent mot beste i sommer på 20% blank. Jeg hadde ikke forvarmet bilen. Det er litt stigning de første km og en bratt bakke på slutten. Jeg kjørte ikke økonomisk på vei mot byen. Ikke før rett før jeg kom dit og så at jeg hadde brukt så lite strøm, så halve ruten kjørte jeg først uøkonomisk på mototvei. Men lå ikke så mye over farten. Varme var på hele tiden. 18C og trinn 3 på blåsing.

Er ikke dette litt uvanlig på denne tiden av året?
Fremtiden er elektrisk.

Kjell Leaf

Sitat fra: Mippen på fredag 02. januar 2015, klokken 15:54
Skulle på den andre arbeidsplassen min i dag. Startet hjemme med 87%. Det blåste en del og var 5 pluss. Fuktig vei. Når jeg kom til sentrum etter 18,3 km hadde jeg bare brukt 7% av kapasiteten. Det beste jeg har klart om sommeren under ideelle forhold er 10%.  Passerte Krambua med hurtigladeren der etter 21,8 km - først da hadde jeg brukt 10%. Ankom jobb etter 26,9 km og hadde bare brukt 14 prosent mot beste i sommer på 20% blank. Jeg hadde ikke forvarmet bilen. Det er litt stigning de første km og en bratt bakke på slutten. Jeg kjørte ikke økonomisk på vei mot byen. Ikke før rett før jeg kom dit og så at jeg hadde brukt så lite strøm, så halve ruten kjørte jeg først uøkonomisk på mototvei. Men lå ikke så mye over farten. Varme var på hele tiden. 18C og trinn 3 på blåsing.

Er ikke dette litt uvanlig på denne tiden av året?
Tallene betyr at du kunne kjørt nesten 22 mil med 100% på batteriet, det stemmer ikke vet du.
Sikker på at du ikke blingset litt når du startet hjemme ? Kanskje det var 97% og ikke 87% ?
Uansett her er det noe feil på en eller annen måte.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Mippen

Ja, jeg er helt sikker på at den viste 87 og ikke 97. Var ute en tur før på dagen og når jeg satt bilen på lading håpet jeg på å klare minst 80% før jeg skulle videre. Hadde ikke klart å lade Fra 50-97 på de korte tiden med 16a.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#3
Jeg brukte også 3 % mindre siste del av ruten min enn i sommer så jeg har brukt mye mindre enn pers i sommer.
Fremtiden er elektrisk.

Jejl


Mippen

Det blåser vel fra vest og jeg kjørte mot syd for det meste. Fikk vinden fra siden.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Har ikke klart å tangere rekorden min resten av dagene til tross for forvarming og økonomisk kjøring, men ligger på samme forbruk som på sommeren. Bra det også :)
Fremtiden er elektrisk.

kjbu

Det er nok %-viser på bærtur. Har vært borti tilsvarende selv, og slått meg til ro at man ikke kan stole helt på den heller. Spesielt ved lading som ikke er til 100%.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

m55ikael

Ikke dårlig. Blir spennende å se hvor mye jeg kan gå ned på sommeren. Nå ligger jeg på 21-22 med blandet kjøring i temp 0 - 7 grader, og litt lavere med bykjøring med lav fart. Lurer en del på hvordan de som ligger ned mot 12-13 på sommeren kjører.

Marius Engel


Sitat fra: m55ikael på onsdag 07. januar 2015, klokken 18:50
Ikke dårlig. Blir spennende å se hvor mye jeg kan gå ned på sommeren. Nå ligger jeg på 21-22 med blandet kjøring i temp 0 - 7 grader, og litt lavere med bykjøring med lav fart. Lurer en del på hvordan de som ligger ned mot 12-13 på sommeren kjører.

Tror at mye har med lokal toppgrafi, fartsgrense, trafikk og kjørelengde å gjøre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA