Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av Panduck, tirsdag 20. januar 2015, klokken 15:05

« forrige - neste »

grorudklovnen

En parkeringsplass i et p-hus koster gjerne i dag minst 200 000 å bygge.

Å etablere noen stikkontakter blir dermed bare småpenger i forhold.

Amoss

Sitat fra: arthur på mandag 05. januar 2015, klokken 08:23
Nå var det faktisk du som tok opp dette "problemet", ...

Nei, det gjorde jeg ikke. DU trakk frem dette med det offentliges prioriteringer (se sitat under), og jeg vise bare til hvilken brukergruppe det evnt. skulle være aktuelt for - og hvilke grupper det ikke var aktuelt for, inklusive den gruppen vi her debatterer.

Sitat fra: arthur på søndag 04. januar 2015, klokken 14:23
... og man kan faktisk ikke forvente at samfunnet har, eller umdidelbart skal, legge forholdene til rette for oss som allerede nyter en rekke fordeler som det er i form av lave avgifter, lav årsavgift, gratis bompenger, øremerkede parkerings/ladeplasser osv
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

VanillaBean

Vet ikke om dette er litt på siden, men her kommer det alikevel:

Jeg har elbil og har ikke mulighet til å lade hjemme. Det går faktisk bra :-) Lader i byen når jeg er på jobben.  I tillegg til dette finnes et sted jeg kan lade ikke så langt fra boligen også. Litt stress er det noen ganger, men stort går det faktisk greit :-)
iMiev siden september 2013.

Råde

Sitat fra: VanillaBean på tirsdag 13. januar 2015, klokken 21:24
Vet ikke om dette er litt på siden, men her kommer det alikevel:

Jeg har elbil og har ikke mulighet til å lade hjemme. Det går faktisk bra :-) Lader i byen når jeg er på jobben.  I tillegg til dette finnes et sted jeg kan lade ikke så langt fra boligen også. Litt stress er det noen ganger, men stort går det faktisk greit :-)
Ikke mer på siden (heller mindre) enn de siste mange innleggene i tråden. Takk for et positivt bidrag som bryter.

Hypotetisk
Hvis du, som lever uten lademulighet hjemme, skulle flytte og kikket etter leilighet: Hva ville mulighet til å lade hjemme bety for det? Også i penger?
e-Golf | X75D

Panduck

Sitat fra: VanillaBean på tirsdag 13. januar 2015, klokken 21:24
Vet ikke om dette er litt på siden, men her kommer det alikevel:

Jeg har elbil og har ikke mulighet til å lade hjemme. Det går faktisk bra :-) Lader i byen når jeg er på jobben.  I tillegg til dette finnes et sted jeg kan lade ikke så langt fra boligen også. Litt stress er det noen ganger, men stort går det faktisk greit :-)

Det er jo relativt relatert til problemstillingen som taes opp. Kjenner noen som er på jakt etter leilighet, for den personen MÅ leiligheten ha lademulighet, da det ikke finnes en eneste offentlig ladeplass i nærheten (selv om det ligger i et kommunesenter...). I Oslo vil det stille seg noe annerledes, det er jo mange ladeplasser der. Hvor avgjørende lademuligheter er for pris vil nok derfor variere kraftig avhengig av hvor leiligheten ligger (jeg skriver leilighet, da hus normalt alltid vil kunne løse lading enkelt, selv om det nok finnes unntak).

Leilighet på Kløfta kan være sært dersom det ikke er lademulighet på parkeringsplassen, med mindre man ønsker å basere seg på hurtiglading (noe som er langt fra optimalt). På Kløfta kan jeg altså ikke vurdere leilighet som ikke har lademulighet. I Nannestad sentrum ligger det 10 ladepunkter, så der går det ann å flytte selv om leiligheten ikke har lademulighet.

VanillaBean

#35

"Hypotetisk
Hvis du, som lever uten lademulighet hjemme, skulle flytte og kikket etter leilighet: Hva ville mulighet til å lade hjemme bety for det? Også i penger?"


Tja..... Det hadde selvsagt vært kjekt å kunne lade hjemme (spesielt på vinteren), men jeg ville ikke forkastet "drømmeboligen" om den ikke hadde mulighet for lading. Om jeg følte meg sikker på at jeg kom til å bo veldig lenge i en leilighet, ville jeg vurdert å bekoste mulighet for å lade, om det var påkrevd at jeg bekostet dette selv. Jeg ville likevel ikke brukt over 15 000 på dette.

Sammeiet jeg bor i nå, var åpen for å sette opp ladeplass for meg, men ville ha 3000 kr i mnd for at jeg skulle benytte den. Jeg syntes det var et uhyrlig tilbud og takket nei. Min nåværende ordning fungerer jo så bra - og den er gratis :-). (Jeg satt faktisk også selv i styret, men kom ingen vei i denne saken alikevel....)
iMiev siden september 2013.

KjellG

3000/mnd.
Hvordan begrunnet de det? Investeringsnedbetaling, strømforbruk? "Konsekvensene"?

Høres pussig ut. Ellers koster det fort 10-35.000 å etablere et ladeuttak. Hvorfor skal andre enn elbileier betale dette?

grorudklovnen

Sitat fra: VanillaBean på onsdag 14. januar 2015, klokken 13:13

"Hypotetisk
Hvis du, som lever uten lademulighet hjemme, skulle flytte og kikket etter leilighet: Hva ville mulighet til å lade hjemme bety for det? Også i penger?"


Tja..... Det hadde selvsagt vært kjekt å kunne lade hjemme (spesielt på vinteren), men jeg ville ikke forkastet "drømmeboligen" om den ikke hadde mulighet for lading. Om jeg følte meg sikker på at jeg kom til å bo veldig lenge i en leilighet, ville jeg vurdert å bekoste mulighet for å lade, om det var påkrevd at jeg bekostet dette selv. Jeg ville likevel ikke brukt over 15 000 på dette.

Sammeiet jeg bor i nå, var åpen for å sette opp ladeplass for meg, men ville ha 3000 kr i mnd for at jeg skulle benytte den. Jeg syntes det var et uhyrlig tilbud og takket nei. Min nåværende ordning fungerer jo så bra - og den er gratis :-). (Jeg satt faktisk også selv i styret, men kom ingen vei i denne saken alikevel....)

Dersom en ladeplass koster 15 000 å bygge, så bør sameiet velge fordele denne kostnaden over teknisk levealder. Det er gjerne minst 20 år. Da blir det 62 kr og 50 øre pr. mnd. I tillegg kommer det gjerne litt vedlikehold og strøm.

3000 er da altså en pen måte å si nei til elbiler.

Carl Anton Stenling

Eierseksjonsloven inneholder regler for fordeling av kostnader mellom seksjonseierne. Kort fortalt så står ikke styret eller sameiet fritt til å fastsette pris for lading. "Prisen" skal gjenspeile kostnaden.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

VanillaBean

Jeg er enig i alle innspill ovenfor og takker for gode argumenter for at 3000 i mnd er voldsomt overpriset. Årsaken til prisen var at datteren til lederen i styret betalte denne summen for ladeplass, i sammeiet hvor datteren bodde....

Jeg forsøkte på alle måter å forklare at dette er en overpris, men kom ingen vei. Ga også relativt kjapt opp, da mitt nåværende opplegg fungerte og styret fungerte slik at alt styreleder mente ble vedtatt.... Veldig synd! Nå er det flere i sammeiet som har kjøpt eller bestilt elbil, så dette blir stadig mer relevant. Får se om vi får slå oss sammen og forsøke igjen?
iMiev siden september 2013.

Panduck

Kanskje litt urelatert, men når vi snakker om finn og mulighet for søk etter elbilplass, så bør jo definitift et sted som dette ha mulighet til det samme:

http://www.p-plassmegleren.no/leie-parkeringsplass

VanillaBean

Sitat fra: Panduck på torsdag 15. januar 2015, klokken 08:37
Kanskje litt urelatert, men når vi snakker om finn og mulighet for søk etter elbilplass, så bør jo definitift et sted som dette ha mulighet til det samme:

http://www.p-plassmegleren.no/leie-parkeringsplass

Absolutt!
iMiev siden september 2013.

Arha

Sitat fra: VanillaBean på torsdag 15. januar 2015, klokken 07:57
Jeg er enig i alle innspill ovenfor og takker for gode argumenter for at 3000 i mnd er voldsomt overpriset. Årsaken til prisen var at datteren til lederen i styret betalte denne summen for ladeplass, i sammeiet hvor datteren bodde....
Tror at styreleder må ha misforstått noe her. Enten betaler datteren 3000 i året, eller det er en kommafeil (300 i måneden). Tviler på at noen vil betale 3000 kr pr måned for lading av elbil.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Olatho

Kan hende det er 3000 i måneden for parkeringsplassen - inkludert strøm. Det virker i alle fall mer sannsynlig.
3000 for bare strømmen høres helt sykt ut.

Panduck

Sitat fra: Olatho på søndag 18. januar 2015, klokken 20:01
Kan hende det er 3000 i måneden for parkeringsplassen - inkludert strøm. Det virker i alle fall mer sannsynlig.
3000 for bare strømmen høres helt sykt ut.

Tenkte det jeg også... 3000kr pr mnd for en parkeringsplass høres sykt ut nesten uansett.. Var en av grunne til at jeg sjekket p-plassmegleren. Det er ikke mange plasser som koster 3000kr pr mnd...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA