Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av Panduck, tirsdag 20. januar 2015, klokken 15:05

« forrige - neste »

Sirup

#15
Dette med hurtiglading vil for meg alltid være et supliment til hjemmelading. Ser overhode ikke noe poeng at vi som kan lade hjemme skal slutte med det.
At vi skal la være å lade hjemme i solidaritet med de som ikke har mulighet som jeg leste tidligere her på forumet er det dummeste jeg har lest, og fullstendig misforstått og bakstrebersk.

Dette med å slippe å bruke tid på å fylle er jo en av de store fordelene med elbil. Den fyller jo seg når vi sover.
VW e-Golf
Tesla Model X75

arthur

I dag finnes det totalt rundt 2.000.000 personbiler av alle typer i Norge og el-bilene utgjør med sine snart 50.000 da fortsatt kun 2,5% av totalen. For to år siden var det totalt 9.000 el-biler i landet og for et år siden 18.000 el-biler. Med andre ord er el-biler fortsatt en "nyhet" her i landet og man kan faktisk ikke forvente at samfunnet har, eller umdidelbart skal, legge forholdene til rette for oss som allerede nyter en rekke fordeler som det er i form av lave avgifter, lav årsavgift, gratis bompenger, øremerkede parkerings/ladeplasser osv
Man bør også huske på at de leiligheter som står nyoppførte idag ble planlagt for fire-fem år siden så det er en betydelig treghet i systemet som man ikke kommer unna.
Liten tvil om at el-biler og ladbare hybridbiler er i fremgang og antallet vil stige kraftig fortsatt så det vil bli stadig flere steder å lade, men som sagt; samfunnet har mange behov som skal dekkes uten at jeg skal liste opp disse og/eller lage noen prioriteringsliste, men vi må nok akseptere at elbil-eiere ikke kan stå først i køen på alle måter etter mitt syn.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

timingbeltkiller

Det er neppe flere rullestolbrukere enn elbilister.
Rullestolforberedte leiligheter er et krav i bygningsforskriftene.
Så hvorfor ikke lademulighet for elbil?

Det første kravet fordyrer byggekostnadene mer enn det andre.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: OlavEmil på søndag 04. januar 2015, klokken 13:02
Eg er sikkert ikkje den einaste som køyrer dieselbilen min til drivstofflampa har lyst i fleire mil før eg fyller fordi det er så inn i granskauen keisamt å fylle drivstoff.
I så fall kaster du penger rett ut vinduet.
Forskjellen i pumpepris med jojoen i bunn og på topp er vanligvis minst 2 kroner.
Tror nok de som fyller mandag formiddag er adskillig flere enn dine likesinnede.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

OlavEmil

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 04. januar 2015, klokken 14:45
Sitat fra: OlavEmil på søndag 04. januar 2015, klokken 13:02
Eg er sikkert ikkje den einaste som køyrer dieselbilen min til drivstofflampa har lyst i fleire mil før eg fyller fordi det er så inn i granskauen keisamt å fylle drivstoff.
I så fall kaster du penger rett ut vinduet.
Forskjellen i pumpepris med jojoen i bunn og på topp er vanligvis minst 2 kroner.
Tror nok de som fyller mandag formiddag er adskillig flere enn dine likesinnede.

I know... Men eg køyrer ikkje så mykje med den bilen, så om han byrjar å lyse på torsdagen, så kan eg gjerne køyre på dieselavgass og kjærleik fram til søndagen ;) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Amoss

Sitat fra: arthur på søndag 04. januar 2015, klokken 14:23
... Med andre ord er el-biler fortsatt en "nyhet" her i landet og man kan faktisk ikke forvente at samfunnet har, eller umdidelbart skal, legge forholdene til rette for oss som allerede nyter en rekke fordeler som det er i form av lave avgifter, lav årsavgift, gratis bompenger, øremerkede parkerings/ladeplasser osv

Korrekt nok at elbiler fortsatt er en nyhet, men jo, så lenge man forutsetter at elbiler i en eller annen form er fremtidens personbiler så kan og bør man forvente at våre boliger skal kunne støtte dette på lik linje med at man i dag forventer å ha parkeringsmuligheter hjemme.

- Bor man i enebolig så er man så klart selv ansvarlig for å evnt. sette opp nødvendig lade-infrastruktur hjemme.
- Bor man i ett sameie eller ett borettslag (med parkeringsmuligheter tilknyttet) så må man kunne forvente at sameiet/borettslaget er med på å legge til rette for å få satt opp nødvendig lade-infrastruktur. Som det har fremkommet over her så kan man ikke forvente at sameiet/borettslaget nødvendigvis må påta seg (hele) kostnaden, men at de skal opptre imøtekommende og være behjelpelige med å legge til rette for andelseieren/borettsinnehaveren. Om infrastrukturen er utdatert/for dårlig til at det er mulig, så bør sameiet/borettslaget stille opp og modernisere/oppgradere infrastrukturen slik at det blir mulig.
- Bor man i blokk uten parkeringsmuligheter må nesten kommunen stille opp og legge til rette for hjemme-lading.

Sitat fra: arthur på søndag 04. januar 2015, klokken 14:23
Man bør også huske på at de leiligheter som står nyoppførte idag ble planlagt for fire-fem år siden så det er en betydelig treghet i systemet som man ikke kommer unna.

Og nettopp derfor er det viktig at man står på alt i dag for å øke oppmerksomheten på dette, så tregheten i systemet blir så lite som mulig.


Joda, samfunnet har mange behov som skal dekkes, men hva har det med saken å gjøre?  Her diskuteres borettslag som motarbeider eller viser liten samarbeidsvilje overfor elbil eiere som ønsker å lade hjemme. Dette har svært lite med prioriteringene i det offentlige, med unntak av det siste punktet over (lading til gateparkering). Uansett så har det offentlige stort sett vist større vilje til samarbeide her enn det en del borettslag har vist.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Olatho

Å få inn dette på Finn tror jeg er veldig bra. De har jo i praksis bortimot monopol på boligannonser, og om det ligger som et valg der betyr det at alle meglere vil spørre alle borettslag om det, og på den måten øke bevisstheten til styrene rundt omkring.

arthur

Bor man i blokk uten parkeringsmuligheter må nesten kommunen stille opp og legge til rette for hjemme-lading.


Hva skal kommunen da prioritere ned, eler helt vekk, for å dekke denne utgiften? Og hvordan vil du mene at kommunene skal gå frem helt konkret? Kjøpe en tomt i umiddelbar nærhet som stilles gratis til disposisjon med et ferdig utviklet system for all mulig slags lading for beboerne? ELler?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Panduck

Sitat fra: arthur på søndag 04. januar 2015, klokken 19:17
Hva skal kommunen da prioritere ned, eler helt vekk, for å dekke denne utgiften? Og hvordan vil du mene at kommunene skal gå frem helt konkret? Kjøpe en tomt i umiddelbar nærhet som stilles gratis til disposisjon med et ferdig utviklet system for all mulig slags lading for beboerne? ELler?

Jeg tror hjemmelading kommer til å være det viktigste for de aller fleste elbilister i fremtiden, men det vil jo være de som ikke har fast parkering, og som måtte trenge å lade på annen måte. Denne utgiften kan jo dekkes ved at det faktisk kommer til å koste penger å lade der... Jeg håper det snart blir slutt på elbiler med mindre enn 11kW AC lading, og at flere kjøpesentere/butikker setter opp 11kW/22kW stolper, som koster litt penger å bruke. Når "vanlige" biler kommer med "teslarekkevidde" kan mange få den strømmen de trenger mens de handler, er på treningsentre, eller hva det måtte være.

Om jeg hadde hatt dobbelt rekkevidde på min LEAF, ville jeg knapt trenge hurtiglading, annet enn ved noen ferieturer. Hjemmelading, selv med en 2kW lader, ville gitt meg mer enn nok.

arthur

Menes det med "litt penger" at det skal betale for alle kostnader direkte og indirekte i forbindelse med montering og drift samt avkastning på investert kapital eller skal dette subsidieres av kjøpesentrene og alle øvrige steder hvor det forventes at de med el-bil skal kunne lade når de vil og så mye de vil? Og tror noen virkelig at ikke kjlpesentrene da vil hente inn igjen de pengene på et eller annet vis slik at alle som ikke har el-bil også må bidra, men da uten å bli spurt eller ha noe valg?
Jeg er selv el-bileier og kommer til å kjøpe en plugin hybrid snart også, men forventer faktisk ikke all denne ekstra tilrettelegging (og kostnader dekket av ale andre) enn hva som synes å være et slags alment krav her på forumet. Beklager om jeg oppfattes som illojal eller hva dette måtte hete!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

sølv-pilen

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 04. januar 2015, klokken 14:45
Sitat fra: OlavEmil på søndag 04. januar 2015, klokken 13:02
Eg er sikkert ikkje den einaste som køyrer dieselbilen min til drivstofflampa har lyst i fleire mil før eg fyller fordi det er så inn i granskauen keisamt å fylle drivstoff.
I så fall kaster du penger rett ut vinduet.
Forskjellen i pumpepris med jojoen i bunn og på topp er vanligvis minst 2 kroner.
Tror nok de som fyller mandag formiddag er adskillig flere enn dine likesinnede.
Enten er det fryktelig lenge siden du sto foran en bensinpumpe, og det er jo fantastisk bra, ellers har du fylt i ett annet univers en hva jeg har. Nå er drivstoff langt billigere en hva det har Vært på mange år nokk om grunnen for det,  men den er bare ca  2,5 kr billigere en min siste fylling som var omtrent like lenge i måneder som det nå er kroner. Billigere på ukedager har aldri oversteget 0,5 kr og vanligvis 0,20-0,35 i meste laget.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Amoss

Sitat fra: arthur på søndag 04. januar 2015, klokken 19:17
Hva skal kommunen da prioritere ned, eler helt vekk, for å dekke denne utgiften? Og hvordan vil du mene at kommunene skal gå frem helt konkret? Kjøpe en tomt i umiddelbar nærhet som stilles gratis til disposisjon med et ferdig utviklet system for all mulig slags lading for beboerne? ELler?

Nå har jeg altså ikke så mye erfaring fra andre større byer enn Oslo, og der ser det i alle fall ut for meg som om de har klart denne prioriteringen rimelig godt - ser at det dukker opp ladestolper på gateparkering både her og der. Om det er bra nok kan jeg ikke svare på da jeg ikke bor der.

Men nå var nå egentlig poenget mitt at denne tråden dreide seg om lading i borettslag/sameier etc, ikke gateparkering. Så om du ønsker å fortsette debatten om at du mener kommunene ikke skal sløse bort penger på å sette opp ladestolper så må du gjerne opprette en egen tråd for det :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

arthur

Nå var det faktisk du som tok opp dette "problemet", men hvis du ikke ønsker å få innspill på dine egne forslag og/eller innspill og/eller meningsytringer så bør du kanskje starte ditt eget forum?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Panduck

#28
Sitat fra: arthur på søndag 04. januar 2015, klokken 20:15
Menes det med "litt penger" at det skal betale for alle kostnader direkte og indirekte i forbindelse med montering og drift samt avkastning på investert kapital eller skal dette subsidieres av kjøpesentrene og alle øvrige steder hvor det forventes at de med el-bil skal kunne lade når de vil og så mye de vil? Og tror noen virkelig at ikke kjlpesentrene da vil hente inn igjen de pengene på et eller annet vis slik at alle som ikke har el-bil også må bidra, men da uten å bli spurt eller ha noe valg?

Nå er det jo satt opp ladeplasser på relativt mange kjøpesentere og gateplasser allerede. Mitt syn er nok at det hjemmelading vil og bør være det som "folk flest" bruker. Men det bør finnes alternativ for folk som ikke har egen parkeringsplass, kun bruker gateparkering, og gjerne vil ha elbil. Jeg tror neppe det er snakk om store investeringer for å få det på plass. elbilplassene i dag brukes ofte av folk som har parkering i garasje, men ikke har strøm der enda. Slik kan det neppe fortsette lenge, det er ikke parkeringsplass nok i Oslo til at folk kan stå parkert på gata samtidig som de har en reservert parkeringsplass i garasje.

Å sette opp en masse gratisparkeringsplasser med gratis strøm, uten å samtidig jobbe for at folk kan få lade på den parkeringsplassen de allerede har, høres ikke videre fornuftig ut.

Panduck

Sitat fra: arthur på søndag 04. januar 2015, klokken 20:15
Menes det med "litt penger" at det skal betale for alle kostnader direkte og indirekte i forbindelse med montering og drift samt avkastning på investert kapital eller skal dette subsidieres av kjøpesentrene og alle øvrige steder hvor det forventes at de med el-bil skal kunne lade når de vil og så mye de vil? Og tror noen virkelig at ikke kjlpesentrene da vil hente inn igjen de pengene på et eller annet vis slik at alle som ikke har el-bil også må bidra, men da uten å bli spurt eller ha noe valg?forumet. Beklager om jeg oppfattes som illojal eller hva dette måtte hete!

Det koster neppe så ekstermt mye å sette opp noen type2-plugger på et kjøpesenter. Hva prisen må være for å dekke det, får senterene avgjøre. Men med din argumentasjon så bør vi ha slutt på gratis parkeringsplass på kjøesentere. Det finnes ikke noe slikt som en gratis parkeringsplass. En p-plass tar opp mye plass, og plass koster penger. Dermed er alle som handler på senteret med på å betale for gratis parkering, også de som reiser kollektivt til senteret.

Pris? 2 x strømpris pris pr time + normal p-avgift?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA