Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av Panduck, tirsdag 20. januar 2015, klokken 15:05

« forrige - neste »

Panduck

Finn.no sente meg en ny runde med "leiligheter som passer ditt søk". Den inkluderte en leilighet, som var sikkelig lekker, på et veldig attraktivt sted. Men... Jeg kan jo ikke flytte dit, det finnes ingen mulighet til å lade elbilen min!

Når vi leser om enormt salg av elbiler og flere og flere som kan tenke seg å kjøpe det, samtidig som vi hører om styrer som er kritiske til lading av elbiler. Det jeg da lurer på er, når vil de begynne å innse at det faktisk kan bety relativt mange tusen i tapte salgsinntekter, når man utelukker en stadig større gruppe kjøpere?

Jeg har vært med ett par ganger på å dra budene på leiligheter opp. Ikke alltid var jeg den som satt igjen med leiligheten, men når det var meg og en til, ville salgsprisen blitt en god del lavere om jeg ikke hadde vært med i budrunden. Jeg blir ikke med på slik budrunde på en leilighet der jeg ikke kan enkelt lade bilen min. Og jeg antar at en større og større andel kjøpere vil begynne å tenke slikt. Når skal disse borettslagene forstå at de går mot sin egen interesse ved å være så sære på strøm til elbiler?

emil

Så lenge gamlingene i styrene rundt i borettslagene ikke har planer om å flytte er det jo uinteressant hva naboen får for sin leilighet.

Og er "vi" egentlig en så veldig stor gruppe? Nå vet ikke jeg hvor mange av dagens elbilister som kunne tenke seg å bo i borettslag (jeg er ikke en av de), men det er vel noe rundt 40.000 registrerte elbiler idag.

Panduck

Sitat fra: emil på fredag 02. januar 2015, klokken 14:19
Og er "vi" egentlig en så veldig stor gruppe? Nå vet ikke jeg hvor mange av dagens elbilister som kunne tenke seg å bo i borettslag (jeg er ikke en av de), men det er vel noe rundt 40.000 registrerte elbiler idag.

Nå svarer vel 25% at de vurderer å kjøpe elbil. Prognosene for salg sier vel at andelen elbilister fort vil dobles. Selv folk med bensinbiler kan tenke at neste bil vil bli elektrisk og dermed legge det til grunn når de flytter. Så, jeg vil anta det raskt kan få store utslag på leilighetssalg.

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på fredag 02. januar 2015, klokken 14:26
Sitat fra: emil på fredag 02. januar 2015, klokken 14:19
Og er "vi" egentlig en så veldig stor gruppe? Nå vet ikke jeg hvor mange av dagens elbilister som kunne tenke seg å bo i borettslag (jeg er ikke en av de), men det er vel noe rundt 40.000 registrerte elbiler idag.

Nå svarer vel 25% at de vurderer å kjøpe elbil. Prognosene for salg sier vel at andelen elbilister fort vil dobles. Selv folk med bensinbiler kan tenke at neste bil vil bli elektrisk og dermed legge det til grunn når de flytter. Så, jeg vil anta det raskt kan få store utslag på leilighetssalg.

Ikke glem de som skal kjøpe ladbar hybrid. Jeg tror totalen av ladbare hybrider og elbiler fort vil nærme seg halvparten av bilsalget.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Olatho

Men husk at det er forskjell på at det ikke er lademulighet i dag, og på om det ikke er mulig å få til en god løsning.
Hos oss var det ikke mulig å lade elbiler i garasjen da vi kjøpte bilen. Nå har vi fått etablert interne retningslinjer og en løsning som funker for både oss og borettslaget, og som er framtidsretta og bra.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på fredag 02. januar 2015, klokken 15:45Ikke glem de som skal kjøpe ladbar hybrid. Jeg tror totalen av ladbare hybrider og elbiler fort vil nærme seg halvparten av bilsalget.
Tror nok du har rett. Det er ikke mange dagene siden at det var en artikkel om en undersøkelse der 15% svarte at deres neste bil ville være elbil og 30% sa at deres neste bil ville være ladehybrid. Om dette slår til vil altså 45% av bilene som selges kunne plugges i veggen om få måneder/år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

valvolainen

Skulle hatt mulighet til å krysse av på 'mulighet for lading av elbil' i annonsen.
Noen som har spurt finn om dette?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Råde

Sitat fra: valvolainen på fredag 02. januar 2015, klokken 21:38
Skulle hatt mulighet til å krysse av på 'mulighet for lading av elbil' i annonsen.
Noen som har spurt finn om dette?
De er ganske lydhøre, så det er bare å prøve. Jeg fikk innført kartvisningen for en del år siden på et sånt tips.
e-Golf | X75D

OlavEmil

Har sendt dei denne under "Ønsker / innspill":

"Hei

Det dukkar etterkvart stadig oftare opp artiklar i media der uheldige elbileigarar får avslag frå burettslag eller huseigarar på førespurnad om å få lade elbil i heimen.

I 2014 var 12,7% av alle solgte bilar elbilar. I spørjeundersøkingar publisert siste vekene svarer 15% at deira neste bil vil vere ein elbil, og 30% svarer at dei vil kjøpe ein ladbar hybrid. Innan relativt få år vil dermed 50% av oss ha bruk for å kunne lade ein elbil heime.

Når ein har investert i ein elbil til fleire hundre tusen kroner, vil det vere ein katastrofe å ikkje kunne lade denne heime. Å ikkje kunne kjøpe elbil fordi ein ikkje kan lade heime, er òg svært lite gunstig, både for den det gjeld, og for samfunnet. Særleg gjeld dette i byane, der ein ofte møter både problemet med høg lokal luftureining, og problemet med lading i heimen.

Kunne det vore ein ide å lagt til ein ny rubrikk / avhukning under Fasiliteter som heiter "Moglegheit for lading av elbil" eller liknande, på lik linje med "Garasje / P-plass" eller "Parkett"? Dette vil vere til stor hjelp for kunder som er avhengig av å kunne lade heime, samt vere eit stort pluss å kunne hukke av for dei som har denne moglegheita (og kanskje eit intensiv til å opne for lading i burettslag o.l).

Håpar på positivt resultat.


Med vennleg helsing

osvosv"
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

OlavEmil

Svar frå Finn:

"Hei!

Tusen takk for ditt innspill!
Jeg sender forslaget videre til våre forretningsutviklere for eiendom slik at de kan vurdere om de vil legge inn dette som et søkekriterie.

Ha en fin helg!

Hilsen osvosv"
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Råde

e-Golf | X75D

pwb

Det er nok ett ikke eksisterende problem for selgere, de fleste tenker nok som så at om noen år så er denne ladingen av elbil hjemme historie uansett. Skal elbilene inn i fremtiden så må det på plass ett stort nett av hurtigladere, raskere lading og prisen på fylling der vil etter hvert bli nesten det samme som hjemme og man vil kjøpe andre ting/tjenester på disse stasjonene som stasjonen tjener penger på. Det med hjemmelading av elbil er nok historie om 10 år.

zbk

Tror nok hjemmelading vil være med oss lenge. Det å starte dagen med den strømmen man normalt trenger er så forenklende at det neppe erstattes før fylletiden er nede i noen få minutter.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Øyvind.h

#13
Sitat fra: zbk på søndag 04. januar 2015, klokken 11:32
Tror nok hjemmelading vil være med oss lenge. Det å starte dagen med den strømmen man normalt trenger er så forenklende at det neppe erstattes før fylletiden er nede i noen få minutter.
+1

Hvorfor i alle dager skulle jeg bytte ut hjemmelading med hurtiglading. Det henger virkelig ikke på greip. Det går fort 4-5 måneder mellom hver gang jeg trenger hurtiglade. Og det inkluderer hytteturer, fjellturer, shopping i Sverige. Plugger i 1-2 ganger i uka.

For ikke å glemme plugin-hybrider som har et massivt behov for lading. De må jo lades omtrent hver eneste dag. Skal vi tro spørreundersøkelsen vil snart 50% kjøpe elbil eller hybrid. Fritt for å ikke sitte med bolig uten lademuligheter....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OlavEmil

Ein av dei flotte fordelane med elbil er jo nettopp at ein slepp å stoppe for å fylle drivstoff stadig vekk. Bilen fyller seg sjølv når han står parkert heime. Det vil ikkje endre seg om hurtiglading blir like vanleg som bensinstasjonar er i dag.

Eg er sikkert ikkje den einaste som køyrer dieselbilen min til drivstofflampa har lyst i fleire mil før eg fyller fordi det er så inn i granskauen keisamt å fylle drivstoff. Det blir ikkje meir moro med elbil, sjølv om hurtiglading mot formodning skulle vere unnagjort på tre minutt og koste "nesten det samme som hjemme".
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA