Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fartsgrensa gjelder også i kollektivfeltet

Startet av fonberg, tirsdag 20. januar 2015, klokken 14:52

« forrige - neste »

fonberg

Hei, koblet som vanlig til schuko-ladepunkt på jobben i dag, og her har jeg alltid hatt tilgang til 13A (Mennekes) eller 16A (UMC med Kirkebø-overgang). Når jeg koblet til i dag, med Mennekes, fikk jeg maks 10A. Jeg antar dette må være en ny software-styrt begrensning i bilen, noen som vet mer?

-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Batteritralla

Det tviler jeg på....

Min står med 16A Mennekes akkurat

Hvilken SW version har du?
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Havebigfun


fonberg

#3
Min Mennekes-kabel har maks 13A, og bilen har alltid gitt tilgang til 13A med denne kabelen tidligere.

Ladet forøvrig med UMC i morres hjemme, og der ga bilen tilgang til 16A som vanlig.

Min SW-versjon er 1.67.73, og har hatt den versjonen i månedsvis.

VT viser også pilot current på 10 A.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

fonberg

Sitat fra: Havebigfun på fredag 02. januar 2015, klokken 14:41
Er strømmen redusert til 10A på ladeboksen?

Ingen boks involvert; jeg henter strøm fra schuko med vanlig Mennekes ladekabel.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

fredag

Sitat fra: fonberg på fredag 02. januar 2015, klokken 13:57
Hei, koblet som vanlig til schuko-ladepunkt på jobben i dag, og her har jeg alltid hatt tilgang til 13A (Mennekes) eller 16A (UMC med Kirkebø-overgang). Når jeg koblet til i dag, med Mennekes, fikk jeg maks 10A. Jeg antar dette må være en ny software-styrt begrensning i bilen, noen som vet mer?

Ved spenningsfluktuasjoner eller lignende vil Model S forsøke å redusere strømtrekket litt, istedet for å stoppe lading helt pga feil. Det kan være det som har skjedd her.

Men for nye anlegg skal det jo ikke lades på mer enn 10A på schuko. Det KAN komme en oppdatering som reduserer ladehastigheten på schuko for å tilfredsstille de nye reglene.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: fonberg på fredag 02. januar 2015, klokken 14:54
Sitat fra: Havebigfun på fredag 02. januar 2015, klokken 14:41
Er strømmen redusert til 10A på ladeboksen?

Ingen boks involvert; jeg henter strøm fra schuko med vanlig Mennekes ladekabel.

Det er noen knapper på Mennekes schuko-EVSE boksen som kan redusere strømtrekket. Sjekk om du har kommet borti noen av disse, og dermed har redusert max strømtrekk fra 13A til 10A.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

krister461

Sitat fra: Batteritralla på fredag 02. januar 2015, klokken 14:17
Det tviler jeg på....

Min står med 16A Mennekes akkurat

Hvilken SW version har du?
16A på Mennekes schucko? Hvilken kabel har du?

Muffinman

Mennekes 13A kabel har temperaturføler i støpselet og i selve kladden. Om det blir for varmt reduseres ladestrømmen automatisk.

fredag

Sitat fra: krister461 på fredag 02. januar 2015, klokken 15:13
Sitat fra: Batteritralla på fredag 02. januar 2015, klokken 14:17
Det tviler jeg på....

Min står med 16A Mennekes akkurat

Hvilken SW version har du?
16A på Mennekes schucko? Hvilken kabel har du?

Han har sikkert en type2-kabel fra produsenten Mennekes, og ikke en schuko-EVSE fra Mennekes...
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

krister461


fonberg

Sitat fra: fredag på fredag 02. januar 2015, klokken 14:58
Sitat fra: fonberg på fredag 02. januar 2015, klokken 14:54
Sitat fra: Havebigfun på fredag 02. januar 2015, klokken 14:41
Er strømmen redusert til 10A på ladeboksen?

Ingen boks involvert; jeg henter strøm fra schuko med vanlig Mennekes ladekabel.

Det er noen knapper på Mennekes schuko-EVSE boksen som kan redusere strømtrekket. Sjekk om du har kommet borti noen av disse, og dermed har redusert max strømtrekk fra 13A til 10A.

Der var løsningen! Jeg hadde redusert strømtrekk til 10A på kladden.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Havebigfun

Sitat fra: fonberg på fredag 02. januar 2015, klokken 16:39
Sitat fra: fredag på fredag 02. januar 2015, klokken 14:58
Sitat fra: fonberg på fredag 02. januar 2015, klokken 14:54
Sitat fra: Havebigfun på fredag 02. januar 2015, klokken 14:41
Er strømmen redusert til 10A på ladeboksen?

Ingen boks involvert; jeg henter strøm fra schuko med vanlig Mennekes ladekabel.

Det er noen knapper på Mennekes schuko-EVSE boksen som kan redusere strømtrekket. Sjekk om du har kommet borti noen av disse, og dermed har redusert max strømtrekk fra 13A til 10A.

Der var løsningen! Jeg hadde redusert strømtrekk til 10A på kladden.
Det var det jeg mente- boks/kladd er nærmest synonymt for oss innvandre  ::)

Batteritralla

Sitat fra: fonberg på fredag 02. januar 2015, klokken 16:39
Sitat fra: fredag på fredag 02. januar 2015, klokken 14:58
Sitat fra: fonberg på fredag 02. januar 2015, klokken 14:54
Sitat fra: Havebigfun på fredag 02. januar 2015, klokken 14:41
Er strømmen redusert til 10A på ladeboksen?

Ingen boks involvert; jeg henter strøm fra schuko med vanlig Mennekes ladekabel.

Det er noen knapper på Mennekes schuko-EVSE boksen som kan redusere strømtrekket. Sjekk om du har kommet borti noen av disse, og dermed har redusert max strømtrekk fra 13A til 10A.

Der var løsningen! Jeg hadde redusert strømtrekk til 10A på kladden.

Det enkle er ofte det værste  ;)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Batteritralla

Sitat fra: fredag på fredag 02. januar 2015, klokken 15:23
Sitat fra: krister461 på fredag 02. januar 2015, klokken 15:13
Sitat fra: Batteritralla på fredag 02. januar 2015, klokken 14:17
Det tviler jeg på....

Min står med 16A Mennekes akkurat

Hvilken SW version har du?
16A på Mennekes schucko? Hvilken kabel har du?

Han har sikkert en type2-kabel fra produsenten Mennekes, og ikke en schuko-EVSE fra Mennekes...

Jeg har "Volvo" Mennekes med CEE støpsel ja.

Disse er ikke begrenset til 13A slik som Schuko variantene.

Schuko bruker jeg maks på brødrister'en, og da bare 3 minutter - mens jeg er i nærheten.

Anbefaler alle som er i tvil på å se på areal av kontaktflate og design på CEE vs Schuko.

Det er bare noen kroner i forskjell om man setter opp dedikert ladepunkt.

Personlig så sover jeg mye bedre om natten også, med laderen plugget inn i et CEE støpsel...
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA