Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varmepumpe i praksis: Erfaringer, forbruk, rekkevidde og funksjon.

Startet av Johnny, tirsdag 20. januar 2015, klokken 10:02

« forrige - neste »

Muffinman

Du tok ikke tilfeldigvis bilde av innsiden på kladden?

Johnny

Tok et bilde ja. Fokuserte litt mot den aktuelle enden, men jeg tror ikke det er mye som mangler. Skruene var bløte, men vær ops på varmgang siden det er plastikk.
TMS og eGolf.

sjokomelk

Er det bare jeg som stusser på at jordledningen går gjennom ringen som skal måle jordfeil? Vil ikke en evt. jordstrøm bare bidra til at strømmen gjennom ringen vil være den samme og ikke bli oppdaget?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Johnny

TMS og eGolf.

Speeder

Zoe 43kW

sjokomelk

Min feil!
Da får jeg be om unnskyldning  ;D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Muffinman

Hadde håpet på en mikrobryter som kunne switche den til 16A, men det ser ikke slik ut :)

Ellers kan jeg opplyse om at det er temperaturføler i selve kladden også, ikke bare i originalstøpselet. Jeg fikk gradvis reduksjon helt til det ble stopp når den lå i solsteiken i 30 grader i sommer. Det var nok å legge en hvit plastpose over til at temperaturen kom såpass ned at ting startet igjen.

Marius Engel

#22
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 03. januar 2015, klokken 17:39
Er det bare jeg som stusser på at jordledningen går gjennom ringen som skal måle jordfeil? Vil ikke en evt. jordstrøm bare bidra til at strømmen gjennom ringen vil være den samme og ikke bli oppdaget?

Jeg har brukt endel lekkasjestrømtang. Og det du sier stemmer, hvis kladden fungerer på samme måten.

Det samme gjelder for en jordfeilbryter.

EDIT: så ikke se siste inleggene ang. støyfilter.
Men kan jeg spørre: skal støyfilteret hindre støy fra bil/kladd i å spre seg til anlegget? Og hvordan fungerer støyfilteret?

Marius Engel


Sitat fra: Johnny på fredag 02. januar 2015, klokken 09:09
Ser nå at mine antagelser ser ut til å være riktige.

http://www.salto.no/produkt/100014-Portabel-lader

Da er alternativet å grave frem den termistoren fra schucko'en, og plassere den i CEE støpselet.

Du kan jo lage en vanlig overgang fra schuko til CEE? Kanskje det ikke var det du ønsket?

Muffinman

Poenget her var vel å erstatte schukoen med noe mer egnet.

Ferry

Min første tanke var at ringen er en strømtrafo for å måle jordfeil. Jeg tror ikke funksjonen her er støyfilter(?) Begge faselederene går rett gjennom, jordledningen ligger en runde rundt. Når alt er normalt går det ingen strøm i jordlederen, og magnetfeltet fra de to andre utligner hverandre. Hvis det går strøm i jordlederen eller det er differanse i de to andre så vil det detekteres. Jeg vet ikke om jeg har rett, det er kun en teori. Støyfilter pleier å innebære flere turn samt en del andre komponenter. Her ser ledningene ut til å gå tilnærmet rett gjennom kladden via reléene på venstre side.

Marius Engel

#26
Sitat fra: Ferry på lørdag 03. januar 2015, klokken 22:31
Min første tanke var at ringen er en strømtrafo for å måle jordfeil. Jeg tror ikke funksjonen her er støyfilter(?) Begge faselederene går rett gjennom, jordledningen ligger en runde rundt. Når alt er normalt går det ingen strøm i jordlederen, og magnetfeltet fra de to andre utligner hverandre. Hvis det går strøm i jordlederen eller det er differanse i de to andre så vil det detekteres. Jeg vet ikke om jeg har rett, det er kun en teori. Støyfilter pleier å innebære flere turn samt en del andre komponenter. Her ser ledningene ut til å gå tilnærmet rett gjennom kladden via reléene på venstre side.

Som sagt, jeg har brukt mye lekkasjestrømstenger. Alle fasene må gå gjennom, eller kun jordleder. Tar man gjennom fase og jordleder blir summen av strømmene alltid null om jordfeilstrømmen finner returvei gjennom beskyttelsesleder.

Jordfeilbrytere fungere helt likt.

Jeg vil tro at dette bør fungere helt likt.

Og en ting er jeg 100% sikker på: Ratio sin kladd har 10ma jordfeilvern innebygget. Har denne det samme, må det være en slags summasjonstrafo i kladden. Og jeg tipper det er den ringen vi ser.

Hyperstress


Sitat fra: Johnny på lørdag 03. januar 2015, klokken 11:18
Tok et bilde ja. Fokuserte litt mot den aktuelle enden, men jeg tror ikke det er mye som mangler. Skruene var bløte, men vær ops på varmgang siden det er plastikk.

Hvilket verktøy brukte du for å åpne/lukke kladden? Min kom ny med en skrue løs, og jeg ser at det er en spesiell type skrue som bare skal kunne strammes, men ikke så lett åpnes. Skruen er i ferd med å ødelegges om jeg strammer med det jeg har for hånden. :(
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Johnny

Jeg borret hodene av skruene!

Jeg har nå også dissekert schuko'en, og klarte å få NTC'en uskadet ut. Den skal nå få et nytt hjem inni et CEE støpsel :)
TMS og eGolf.

Ferry

Sitat fra: Marius Engel på søndag 04. januar 2015, klokken 07:32
Som sagt, jeg har brukt mye lekkasjestrømstenger. Alle fasene må gå gjennom, eller kun jordleder. Tar man gjennom fase og jordleder blir summen av strømmene alltid null om jordfeilstrømmen finner returvei gjennom beskyttelsesleder.

Jeg tror de har gjort et lite "triks" her. Beskyttelseslederen går jo gjennom ringen to ganger. Da vil strøm i denne få dobbelt så stor betydning som faselederene. Derfor vil det ikke være "balanse" selv om summen av strømmene er null. Hvis det f.eks. går 10 ampere i L1, 9 ampere i L2 og 1 ampere i PE, så er summen av strømmene null. Men trafoen vil se en differense fordi strømmen i PE går gjennom to ganger.

Lekkasjestrømtang har jeg aldri brukt, men vanlig strømtang for ad/dc bruker jeg noen ganger. Hvis en snurrer ledningen en måler på en ekstra runde så blir måleresultatet det dobbelte. Du kan jo prøve neste gang. Slå PE en runde rundt bøylen og se hva du får.

Jordfeilbrytere måler vel kun differanse mellom faseledere? Ser ihvertfall slik ut i følge http://no.wikipedia.org/wiki/Jordfeilbryter og http://en.wikipedia.org/wiki/Residual-current_device Det er vel også fornuftig framfor å måle strøm i PE. Strømmen må jo ikke gå tilbake i PE, den kan ta veien rett ned i bakken. Hvis noen har kjørt over skjøteledningen med gressklipperen f.eks

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA