Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Golf GTE

Startet av Ssseee, tirsdag 20. januar 2015, klokken 09:23

« forrige - neste »

Ssseee

Hei.

Har hatt første møte med glatt vei og leaf.
To ting plager meg.

Nr 1, bremsene. Nesten umulig å dosere ved lav hastighet. Lite kjekt å låse hjul på grunn av dårlig bremsesystem. Flere som sliter her? Dette kommenterer samtlige som har lånt bilen..

Nr 2, fra D til N.
Skulle opp en bratt bakke med mye snø. Var nesten forberedt på at det ikke skulle gå, men måtte prøve å få bilen opp slik at den kunne brukes til jobb. Gikk som det måtte, bilen stoppet halvveis, og begynte straks å skli bakover. Med manuell kasse er det fint å kunne trykke inn clutchen og slippe bremsen for å ha styring bakover , samme med automat, lett å flytte spaken i N.
Da er det straks værre med Leafen, holde inne joystikken i flere sekunder ?  Skeli jo sideleng ned og holdt på å treffe både fjellvegg og garasje før bilen tok hintet og gikk i N.

Flere som reagerer på dette nå i vinternorge?
2015 Kia Soul

skysurfer

Har opplevd nøyaktig det samme som du beskriver. Når det gjelder dosering av bremekraft så er dette diskutert opp og ned i andre tråder på forumet. Det som kan se ut til å hjelpe er å trå bremsepedalen HELT i bunn før du starter kjøreturen. Da ser det ut som det blir mindre "lugging".
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

Thomas Parsli

Siden jeg trykker bremsen godt inn når jeg starter bilen har jeg ikke slitt med bremser som "lugger".
Jeg har kjørt en del på både is og nullføre uten at bremsene har skapt problemer, samspillet mellom regenerering og ESP har derimot skapt spenning ved et par anledninger...

Hvis du hadde satt bilen i revers (du skulle jo bakover) istedenfor N hadde det ikke tatt "flere sekunder", men jeg skjønner problemstillingen...

Ellers kan jeg anbefale dekkrens, snøsokker eller hurtigkjetting i bilen hvis man kjører regelmessig på elendig føre ;)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

ingolfzp

Apropos kjetting o.l. - hva anbefales for 205/55R16 (standard-dekkene)?

Mippen

#4
Har kjørt en del på dårlig føre med leafen min. Har kjørt opp bakker slik du beskriver noen ganger. Hvis det er skikkelig glatt kutter anti spinn/sladd systemet motorkraften slik at jeg blir ståendene eller kan skli bakover. For å unngå dette har jeg derfor slått av hjelpemiddel og kjører opp med alt koblet ut siste kneiken. Da gjelder det å ta litt fart først. Kommer opp uten problemer. Jeg føler elektronikken er litt rask med å kutte effekten noen ganger, men stort sett er den til god hjelp.
Fremtiden er elektrisk.

Lynet

Dette er mitt råd i glatte bakker: Slå av antispinn slik at motorkutt ikke kommer, gi bra med gass slik at antispinn arbeider aktivt ved å bremse forhjulene individuelt (da får du også renset bremseskivene :-).
Hvis det skulle stoppe er det ingen grunn til å sette den i N, trekkrafta fremover når du ikke rører gasspedalen er liten. Alternativt napp den heller i R, det er også raskere.
Og for all del: IKKE hold bremsepedalen inne mens du sklir bakover med låste hjul. Slipp opp bremsen slik at du får ABS til å virke, da kan du bremse for fullt OG ha kontroll på bilen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

smaug01

Hvordan kan man slå av anti spinn og samtidig ha den til å arbeide aktivt?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

olabt

Sitat fra: smaug01 på lørdag 03. januar 2015, klokken 21:06
Hvordan kan man slå av anti spinn og samtidig ha den til å arbeide aktivt?
Enig med dette...?

Til trådstarter må jeg si at jeg ikke har samme opplevelse av bilen på vinterføre. Er på min 3. vinter med leaf nå. Har aldri reagert på at bremsene er noe problematiske.
Har og en svært bratt, svingete og lang bakke opp til huset mitt som jeg som oftest ikke kjører opp om vinteren med leafen da den sliter pga piggfrie dekk + litt overivrig nedbremsing fra antispinn.
Men de gangene jeg har gjort det har jeg aldri opplevd det som noe problem at hjulene låser når jeg må baklengs ned igjen. Hjulene låser jo bare om du bremser.. ikke i D eller R..
Tesla Model X 90D - 15.9.2017
Nissan Leaf - 25.07.2012
Tesla Model 3 reservasjon 31.3.2016
Outlander PHEV 2016 - 7.10.2015 - Solgt
Tesla Model X reservasjon #2245 - Kansellert

sølv-pilen

Ikke har jeg kjenskap til tidligere Leaf, men 2014 låser julene når bilen bremses opp og man får full stopp i oppoverbakke, dette for å lette bakkestart. Jeg har selv en bakke med stigning 29% (16 grader fra horisontal) og med litt hjelp av kjemikalier og snøbrøyter går dette som regel bra, men har ingen forhåpninger om at Leafen skal ta seg opp denne bakken på piggfrie dekk og uten mulighet for rennfart. Ettersom dette var i mine tanker når jeg gikk med planer for å kjøpe denne bilen var det ett ankepunkt om jeg ville greie å rygge bakover kontrolert, ettersom normalt ville jeg bruke håndbrek for å justere fart bakover når man rygger - her er jo som kjent håndbrekk plassert ved gulvet, men det går greit å bruke den også, bare til å slippe den ut så pass at bilen triller bakover, for å å eventuelt låse helt inne igjen dersom man må stoppe helt, 360 view og ryggekamera er helt fantastisk for å bruke når man står i en slik situasjon. Mulig Leafen vil gi meg en negativ vinter opplevelse, men så langt har den holdt hva man kan forvente seg av en slik bil vinterstid - blir forøvrig også min første sessong med piggfritt - spennende.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Lynet

Sitat fra: smaug01 på lørdag 03. januar 2015, klokken 21:06
Hvordan kan man slå av anti spinn og samtidig ha den til å arbeide aktivt?
På min japanLeaf er det slik:
Med antiskrens på kuttes motorkraft og det spinnende hjulet bremses ned.
Med antiskrens av er det kun bremsing av det/de spinnende hjul.
Så med motorkraft tilpasset slik at man har kraft nok til å komme opp stigningen vil det spinne litt og bremse litt slik at man får tilnærmet samme trekkraft på begge forhjulene (elektronisk differensialbrems).

PS: Det er ikke antispinn man slår av, det er antiskrens.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

smaug01

Med andre ord slå av antiskrens så antispinn kan jobbe?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Go-carter

Jeg mener å huske at hvis du trykker på P(ark) så lenge bilen ruller, så går den rett i N. Bør prøves i kontrollert miljø :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

fws

Antispinn er stort sett til bry når man skal opp bratte bakker, uansett bil. Jeg pleier å skru av antispinn og sette på eco funksjon. Da kommer ikke momentet så fort, slik at hjulene er enklere å finjustere.
Ellers synes jeg Leafen er relativt god vinterbil. Den er ganske godt ballansert i oppsettet (i forhold til mange andre biler jeg har kjørt). 
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

joenvaagr

Jeg er i alle fall imponert.. Har en bratt bakke ned til huset, og der har jeg prøvd mange biler gjennom tidene som har slitt veldig når isen er "verst". Hadde Xtrail tidligere som dro seg opp uansett selv uten 4WD knappen inne, men jaggu er Leafen ikke mye dårligere. Ikke noe problem så langt i alle fall, selv på våt is.. Regner med at nye Conti vinterdekk også har litt å si ;-)
----------

The sound of silence med Tekna 14 :-)

Trond.Strom

Jeg synes min JapanLeaf er gull på vinterføre, klatrer rolig opp det meste av bakker med god kontroll i e-co mode. dersom det er blåis er det på med biltema kjetting. beste småbil jeg har kjørt på vinterføre

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA