Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Golf GTE

Startet av Ssseee, tirsdag 20. januar 2015, klokken 09:23

« forrige - neste »

smaug01

Må si etter en morgen tidligere denne uken hvor veien var glassert, at bilen langt fra er den beste vinterbilen jeg har har. Vekten er veldig jevnt fordelt så sånnsett føles den fin nå grepet er null, problemet jeg har med bilen er at det er null tilbakemelding i gasspedal. Det er jo ikke noe lyd, vibrasjon eller turteller som forteller deg om hvordan du bruker gassen så når man må fingasse så er det vanskelig rett og slett. Det er få biler som slår Hiluxen hvor alt er manuelt og mekanisk. Den kamuflerer ikke noe som helst og har ingen automatikk eller "anti-gøy" som sparer sjåføren for noe. Fantastisk vinterbil men føles fryktelig gammel nå  :P
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Skal jeg opp en litt krevende bakke skrur jeg av radio og vifte og alt annet som lager lyd (kjærringa?) for å få litt mer føling med hva bilen holder på med.

smaug01

Sitat fra: emil på søndag 15. februar 2015, klokken 18:19
Skal jeg opp en litt krevende bakke skrur jeg av radio og vifte og alt annet som lager lyd (kjærringa?) for å få litt mer føling med hva bilen holder på med.
Oi jævler, det var modig skrevet  ;D
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Ssseee

Enig i at den tar seg godt frem, kritikken gikk mer på manglende mulighet for å raskt sette den i N. I tillegg til bremser som fort kan ta h a r d t..
Godt det snart er sommer  ;)
2015 Kia Soul

Ebe

det tar jo ikke mer enn 1 sekund å sette den i N? Du vet du kan bare holde spaken til venstre, så går den i N?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ssseee

Sitat fra: Ebe på mandag 16. februar 2015, klokken 17:43
det tar jo ikke mer enn 1 sekund å sette den i N? Du vet du kan bare holde spaken til venstre, så går den i N?

Glatt vei - sving - litt for høy fart ; hva gjør du med en manuell bil? Trår inn clutch og styrer rolig gjennom svingen. Prøv dette med en Leaf i det bilen slipper - da innser du at tiden det tar før den går i N er altfor lang.

2015 Kia Soul

Ebe

Joda, det er jo sant. Men det kjennertegner vel mer automat vs manuelt gir :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Marius Engel

Sitat fra: Ssseee på mandag 16. februar 2015, klokken 21:36
Sitat fra: Ebe på mandag 16. februar 2015, klokken 17:43
det tar jo ikke mer enn 1 sekund å sette den i N? Du vet du kan bare holde spaken til venstre, så går den i N?

Glatt vei - sving - litt for høy fart ; hva gjør du med en manuell bil? Trår inn clutch og styrer rolig gjennom svingen. Prøv dette med en Leaf i det bilen slipper - da innser du at tiden det tar før den går i N er altfor lang.

På moderne biler, med ESP antiskrens skal man IKKE trykke inn clutch om man skrenser. Da kobler man ut assistansesystemer. Man skal slippe gasspedalen.
Dette leste jeg i en presentasjon laget av NAF.

Så når du kjører Leafen må du ikke finne på å nappe den i N i en sving. Eneste gangen jeg ser dette nødvendig er npr du begynner å skli bakover ned en bakke.

Powerflux

#53
Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 17. februar 2015, klokken 06:14
Sitat fra: Ssseee på mandag 16. februar 2015, klokken 21:36
Sitat fra: Ebe på mandag 16. februar 2015, klokken 17:43
det tar jo ikke mer enn 1 sekund å sette den i N? Du vet du kan bare holde spaken til venstre, så går den i N?

Glatt vei - sving - litt for høy fart ; hva gjør du med en manuell bil? Trår inn clutch og styrer rolig gjennom svingen. Prøv dette med en Leaf i det bilen slipper - da innser du at tiden det tar før den går i N er altfor lang.

På moderne biler, med ESP antiskrens skal man IKKE trykke inn clutch om man skrenser. Da kobler man ut assistansesystemer. Man skal slippe gasspedalen.
Dette leste jeg i en presentasjon laget av NAF.

Så når du kjører Leafen må du ikke finne på å nappe den i N i en sving. Eneste gangen jeg ser dette nødvendig er npr du begynner å skli bakover ned en bakke.
Det er det rene sludder og vrøvl! Hvor er det disse vrangforestillingene kommer fra??
Systemet overvåker hjulhastigheten, styrevinkler, bremsefunksjon, kurs etc.  og bremser i forhold til dette, ett eller flere hjul uavhengig av gir eller clutch posisjon.
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Marius Engel


Sitat fra: Powerflux på tirsdag 17. februar 2015, klokken 23:28
Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 17. februar 2015, klokken 06:14
Sitat fra: Ssseee på mandag 16. februar 2015, klokken 21:36
Sitat fra: Ebe på mandag 16. februar 2015, klokken 17:43
det tar jo ikke mer enn 1 sekund å sette den i N? Du vet du kan bare holde spaken til venstre, så går den i N?

Glatt vei - sving - litt for høy fart ; hva gjør du med en manuell bil? Trår inn clutch og styrer rolig gjennom svingen. Prøv dette med en Leaf i det bilen slipper - da innser du at tiden det tar før den går i N er altfor lang.

På moderne biler, med ESP antiskrens skal man IKKE trykke inn clutch om man skrenser. Da kobler man ut assistansesystemer. Man skal slippe gasspedalen.
Dette leste jeg i en presentasjon laget av NAF.

Så når du kjører Leafen må du ikke finne på å nappe den i N i en sving. Eneste gangen jeg ser dette nødvendig er npr du begynner å skli bakover ned en bakke.
Det er det rene sludder og vrøvl! Hvor er det disse vrangforestillingene kommer fra??
Systemet overvåker hjulhastigheten, styrevinkler, bremsefunksjon, kurs etc.  og bremser i forhold til dette, ett eller flere hjul uavhengig av gir eller clutch posisjon.

Er du helt sikker på dette?

I følge NAF sin presentasjon, kobler systemet ut når clutch er trykket inn.

smaug01

NAF ja....
Hvis man tenker litt logisk. Hvorfor skulle systemet koble ut ved å trykke inn clutchen? Det sier seg selv at traction control nødvendigvis ikke fungerer, kanskje var det det de mente men det er jo en selvfølge. ABS og antiskrens fungerer akkurat like godt med clutchen inne. På Leafen fungerer antiskrens i nøytral hvis man skal ta fotbrekksving(som går overraskende bra faktisk). Det piper og det uler men innen antiskrens får gjort noe er man ferdig med forbrekksvingen.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Marius Engel

Jeg vet ikke, godt mulig du har rett.

Men er dette noe du vet med 100% sikkerhet, eller noe du tror?

Powerflux

Vet med 100%sikkerhet både pga kjennskap til hvordan systemet fungerer og ved erfaring med systemet i praksis!

Det ville vært det glade vanvidd å designe systemet slik du beskriver!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA