Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Golf GTE

Startet av Ssseee, tirsdag 20. januar 2015, klokken 09:23

« forrige - neste »

smaug01

Sitat fra: Finnøy på søndag 08. februar 2015, klokken 00:41
Sitat fra: smaug01 på søndag 08. februar 2015, klokken 00:13
Hvordan kommer du fram til den konklusjonen? En elbil med piggdekk er da fortsatt en elbil.
En elbil ja, men dekkene som skaper unødvendig mye svevestøv pga piggene + unødvendig slitasje på veiene.
Elbil + piggfrie dekk => minimalt med lokale utslipp av både svevestøv og avgasser.
Hvis man bor utenfor sentrum, er ikke svevestøv noe tema. Avgassene er fortsatt null.
Sikkerheten kommer først og hvordan man løser det er et personlig valg. Jeg regner med at du ikke stiller opp dersom noen kjører i grøfta pga piggfrie dekk.

Når det er sagt så kjører jeg selv på piggfritt på alle bilene mine og det fungerer veldig greit for meg.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Thomas Parsli

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 08. februar 2015, klokken 01:05
Blir det mer miljøvennlig om noen må strø flere tusen tonn med salt på veiene for at man ikke skal bruke pigger på glatte veier?

1) I Norge går det med nesten 200.000 tonn salt hvert eneste år (188.000 tonn i 2014)
2) Statens vegvesen baserer ikke saltbruken på hvor mange som bruker piggdekk
3) Hvis piggfrie dekk fungerer der du kjører, virker det rart å bruke piggdekk for meg. Er det den siste kneika opp til hytta som er problemet fungerer kanskje knipetak eller hurtigkjettinger

Jeg synes alle som kan kjøre piggfritt skal gjøre det, så får heller de som ha piggdekk velge det!

"Piggdekk er den absolutt største kilden til luftforurensning i Trondheim. Fra 2015 kan det derfor bli perioder med piggdekkforbud sentralt i Trondheim."
http://www.trondheim.kommune.no/piggfritt/

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomrh

#32
Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 08. februar 2015, klokken 09:40
3) Hvis piggfrie dekk fungerer der du kjører, virker det rart å bruke piggdekk for meg. Er det den siste kneika opp til hytta som er problemet fungerer kanskje knipetak eller hurtigkjettinger
For mange er det den siste kneika opp til der man bor. Pga. klimaendringer er det ikke skikkelig vinter lenger, men temperaturen pendler gjerne mellom pluss og minus. Man vet aldri hva man møter når man skal på jobb om morgenen, det kan være hålke og det er ikke sikkert noen har rukket å strø. Det er greit med pigg da synes jeg.

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 08. februar 2015, klokken 09:40
"Piggdekk er den absolutt største kilden til luftforurensning i Trondheim. Fra 2015 kan det derfor bli perioder med piggdekkforbud sentralt i Trondheim."
http://www.trondheim.kommune.no/piggfritt/
Det blir ikke piggdekkforbud, ni av elleve i formannskapet i Trondheim stemte nei for gjeninnføring av piggdekkavgift. Formannskapet mener det er unødvendig siden man likevel klarer å overholde forurensningsforskriftens krav til luftkvalitet. Faktisk er luftkvaliteten i byen bedre enn på 20 år tross økning i piggdekkbruk fra 20% til 36%. Det viser at større innsats fra statens vegvesen og byens miljøenhet har større effekt enn å redusere bruk av piggdekk.

Når dette er sagt så er jeg 100% enig i dette:
Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 08. februar 2015, klokken 09:40
Jeg synes alle som kan kjøre piggfritt skal gjøre det, så får heller de som ha piggdekk velge det!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

K S

Sitat fra: tomrh på søndag 08. februar 2015, klokken 11:24
Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 08. februar 2015, klokken 09:40
3) Hvis piggfrie dekk fungerer der du kjører, virker det rart å bruke piggdekk for meg. Er det den siste kneika opp til hytta som er problemet fungerer kanskje knipetak eller hurtigkjettinger
For mange er det den siste kneika opp til der man bor. Pga. klimaendringer er det ikke skikkelig vinter lenger, men temperaturen pendler gjerne mellom pluss og minus. Man vet aldri hva man møter når man skal på jobb om morgenen, det kan være hålke og det er ikke sikkert noen har rukket å strø. Det er greit med pigg da synes jeg.

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 08. februar 2015, klokken 09:40
"Piggdekk er den absolutt største kilden til luftforurensning i Trondheim. Fra 2015 kan det derfor bli perioder med piggdekkforbud sentralt i Trondheim."
http://www.trondheim.kommune.no/piggfritt/
Det blir ikke piggdekkforbud, ni av elleve i formannskapet i Trondheim stemte nei for gjeninnføring av piggdekkavgift. Formannskapet mener det er unødvendig siden man likevel klarer å overholde forurensningsforskriftens krav til luftkvalitet. Faktisk er luftkvaliteten i byen bedre enn på 20 år tross økning i piggdekkbruk fra 20% til 36%. Det viser at større innsats fra statens vegvesen og byens miljøenhet har større effekt enn å redusere bruk av piggdekk.

Når dette er sagt så er jeg 100% enig i dette:
Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 08. februar 2015, klokken 09:40
Jeg synes alle som kan kjøre piggfritt skal gjøre det, så får heller de som ha piggdekk velge det!

Bor utenfor Stavanger, er på skirenn/trening med datteren min flere ganger i uken og starter normalt på rundt null grader og overgangen på vei til fjells og ender på snø/isføre. Piggfritt, som jeg har kjørt på siden -99.
Har kjettinger å true med, men har enda ikke kjørt med de, bare prøvd de på bilen.

Leser du denne testen så vil du se at når piggdekkene ikke er nye lenger, så er de heller ikke bedre på is:

http://www.tv2.no/2015/02/05/broom/bremselengde/vinterdekk/6533616

tomrh

Vi har en elbil med piggfritt og en med pigg. Nye dekk på begge. Gjett hvem av dem som står fast oftest? ;) Vedlegger et bilde som viser en ikke utypisk vinterdag i februar her vi bor.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

K S

Sitat fra: tomrh på søndag 08. februar 2015, klokken 12:49
Vi har en elbil med piggfritt og en med pigg. Nye dekk på begge. Gjett hvem av dem som står fast oftest? ;) Vedlegger et bilde som viser en ikke utypisk vinterdag i februar her vi bor.

Kommer nok ikke frem der med brukte piggdekk nei. Må nok være nye dekk da.  ;)

lurium

Har en bmw med 6 år gamle nokian og en avensis med 3 år gamle piggfri.
Piggdekkene er betydelig bedre fortsatt. Ofte avensis ikke kommer opp bakken hjemme.

Husk å vaske dekkene ofte. Stor forskjell.

Pressen ønsker selvfølgelig å få oss alle til å velge piggfritt fremfor det sikrere alternativet.

Thomas Parsli

Sitat fra: Thomas M på søndag 08. februar 2015, klokken 13:04
Har en bmw med 6 år gamle nokian og en avensis med 3 år gamle piggfri.
Piggdekkene er betydelig bedre fortsatt. Ofte avensis ikke kommer opp bakken hjemme.

Vi hadde Nokian piggdekk på Avensisen og de var dårligere Continentaldekken på Leafen.
Byttet til Continental piggfrie på Avensisen og nå er bilene omtrent like.
På de 27 årene jeg har kjørt bil har jeg "stått fast" med piggfrie dekk to ganger (kom opp til slutt), det kan jeg leve med.

Sitat fra: Thomas M på søndag 08. februar 2015, klokken 13:04
Pressen ønsker selvfølgelig å få oss alle til å velge piggfritt fremfor det sikrere alternativet.

Jøss, den var ny...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

lurium

Nei den er jo ikke nye alle journalister er jo miljøfanatikere :)

Problemet er jo bare at saltmengen som må til for at vi skal kunne kjøre piggfritt ikke heller er miljøvennlig.

sølv-pilen

Man har ikkje piggdekk for betre framkomlighet på isete vegar, det er for best mogleg mulighet for å stoppe, nokre gangar den lille forskjellen på liv og død. Forøvrig treng ein ikkje leita Internett opp og ned for å finna miljø skadane saltinga gjer. Du kan bare strø store mengdar salt i hagen din så ser ein resultatet av det
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

K S

Sitat fra: Thomas M på søndag 08. februar 2015, klokken 17:05
Nei den er jo ikke nye alle journalister er jo miljøfanatikere :)

Problemet er jo bare at saltmengen som må til for at vi skal kunne kjøre piggfritt ikke heller er miljøvennlig.

Saltet er kommet for å bli, og gjør piggdekkbruk totalt meningsløst for de aller aller fleste.

K S

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 08. februar 2015, klokken 17:11
Man har ikkje piggdekk for betre framkomlighet på isete vegar, det er for best mogleg mulighet for å stoppe, nokre gangar den lille forskjellen på liv og død. Forøvrig treng ein ikkje leita Internett opp og ned for å finna miljø skadane saltinga gjer. Du kan bare strø store mengdar salt i hagen din så ser ein resultatet av det

Det var derfor jeg la inn denne linken tidligere i denne tråden, les den.

mokle

Leaf 14 Tekna, beste vinterbilen eg har hatt. Har køyrt opp veldig bratt bakke til huset fleire gonger enn mange andre bilar. Antispinnen jobbar bra, men responsen i gasspedalen og fordelingen av vekt i bilen er nok det viktgaste trur eg.   
Leaf Acenta 2014 - svart.
Har solgt begge bensinbilene.
TMS85D bestilt, levering april.

Ebe

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

gausel

Leafen er beste vinterbilen jeg har hatt!!  :D
Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA